بازدید 6150

توافق مجدد ایران و پاکستان در مورد خط لوله صلح

پیشرفت‌های چشمگیری در مورد مذاکرات مربوط به خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان صورت گرفته و اصلاحاتی در این توافقنامه بین شرکت ملی گاز ایران و مقامات پاکستان نهایی شده است.
کد خبر: ۹۲۴۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ 16 September 2019
منابع دولتی پاکستان از توافق مجدد تهران و اسلام‌آباد بر سر صادرات گاز و تکمیل خط لوله صلح خبر دادند.

به گزارش فارس، اکسپرس در خبری از توافق مجدد ایران و پاکستان بر سر صادرات گاز و تکمیل خط لوله صلح خبر دادند.

بر اساس این گزارش، پیشرفت‌های چشمگیری در مورد مذاکرات مربوط به خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان صورت گرفته و اصلاحاتی در این توافقنامه بین شرکت ملی گاز ایران و مقامات پاکستان نهایی شده است.

طبق این توافقنامه، ایران دیگر به دلیل تأخیر پاکستان در اجرای این پروژه از این کشور شکایت نخواهد کرد و این کشور را وادار به پرداخت جریمه نمی‌کند.

پاکستان تا سال ۲۰۲۴ خط لوله واردات گاز از ایران را تکمیل و روزانه ۷۵۰ میلیون مکعب گاز از این کشور دریافت می‌کند.

سال گذشته یک مقام نفتی پاکستان اعلام کرده بود این احتمال وجود دارد که دو کشور مذاکرات اجرایی خط لوله صلح را از سر بگیرند.

وی ادامه داد: در ژوئن سال ۲۰۱۶ دولت وقت پاکستان انجام مذاکرات را به دلیل فشار‌ها از سوی عربستان متوقف کرد و به تعهدات خود در قبال دولت ایران در این زمینه عمل نکرد این مسئله باعث شد تا ایران موضوع شکایت از پاکستان در این زمینه به دادگاه داوری بین‌المللی را مطرح کند.

بر اساس توافق انجام شده در زمان انعقاد قرارداد، پاکستان باید به ازای هر روز تأخیر در اجرای تعهدات خود یک میلیون دلار به ایران جریمه پرداخت کند. با توجه به اینکه پاکستان باید در روز یک ژانویه سال ۲۰۱۵ تعهدات خود را به صورت کامل انجام می‌داد ایران خواستار ۱.۲ میلیارد دلار جریمه از دولت پاکستان است.

۱۷ سال پیش مذاکره صادرات گاز ایران به پاکستان آغاز شد. در آن زمان تصمیم براین بود که خط لوله‌ای با عنوان خط لوله صلح میان ایران، پاکستان، هند و در نهایت چین احداث شود تا گاز ایران از عسلویه به آسیای شرقی برسد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان