بازدید 17623

دلایل آمریکا برای ارتباط حملات پهپادی به ایران چیست؟

کد خبر: ۹۲۴۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹ 16 September 2019
روز شنبه ۲۳ شهریور اعلام شد که تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص، دومین میدان نفتی بزرگ عربستان، هدف حملات پهپادی قرار گرفته است، که اختلال عمده‌ای در تولید نفت این کشور ایجاد کرد. مبارزان حوثی یمن بعد از این حملات مسئولیت مستقیم آن را بر عهده گرفتند و تهدید کردند که عملیات بعدی شدیدتر خواهد بود.


به گزارش «آزادی»، با این حال مقامات آمریکایی از همان ابتدا و نخستین ساعات بعد از حمله، انگشت اتهام را مستقیما به سوی ایران نشانه رفتند. مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: در میانه تمام درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تامین انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرک و نشانه‌ای در دست نیست که این حملات از یمن صورت گرفته باشد.


یک مقام ارشد آمریکایی نیز ۲۴ شهریور در گفتگو با خبرگزاری رویترز ضمن متهم کردن تهران به انجام حملات تاکید کرده «مهم نیست این کار چطور انجام شده، مسئله این است که راه فرار از آن نیست. پای هیچ کس دیگری در میان نیست. شواهد هیچ جهت دیگری را نشان نمی‌دهد جز ایران».


در همین حال لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه آمریکایی که به خاطر مواضع ضد ایرانی خود مشهور است، و از جمله چهره‌های نزدیک به کاخ سفید محسوب میشود، خواهان حمله تلافی جویانه به پالایشگاه‌های ایران شد. وزارت امور خارجه ایران، اما تمامی این اتهامات را رد کرده و پاسخ تهدیدات لفظی مقامات آمریکایی را داده است. عباس موسوی، سخنگوی این وزارتخانه روز یک‌شنبه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا آن را برنامه‌ریزی «برای اقداماتی در آینده» توصیف کرد.


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در صفحه توئیترش نوشته است: «مایک پومپئو که در فشار حداکثری شکست خورده دارد به دروغ حداکثری روی آورده است». از سوی دیگر سرتیپ امیر علی حاجی زاده فرمانده نیرو‌های هوا فضای سپاه با لحن تند و نظامی پاسخ تهدیدات آمریکا را داده است. حاجی‌زاده در این مصاحبه گفته است که سپاه پس از سرنگون کردن پهپاد آمریکایی، پایگاه‌های نظامی آمریکا در قطر و امارات را هدف‌گیری کرده بود.


وی مشخصا از پایگاه العدید در قطر و پایگاه الظفره در امارات متحده عربی سخن گفته است و بیان کرده که ایران پس از سرنگون کردن پهپاد آمریکا آماده بوده است که در صورت حمله آمریکا، به این پایگاه‌ها حمله کند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در ادامه سخنان خود گفته است: «لازم است همه بدانند که تمامی پایگاه‌های آمریکایی و شناور‌های آن‌ها تا فاصله دو هزار کیلومتری زیر برد موشک‌های ما قرار دارند.»

اما صرف نظر از این رد و بدل شدن تهدیدات میان مقامات ایرانی و آمریکایی، سوال مهم در این میان آن است که دلایل آمریکا و مقامات آمریکایی برای ربط دادن حملات روز شنبه به ایران چیست؟


مسوولان ارشد دولت آمریکا روز یکشنبه اعلام کردند که دامنه و دقت حملات پهپاد‌ها به تأسیسات نفتی عربستان سعودی نشان می‌دهد که آن‌ها نه از سمت یمن، بلکه از جهت غربی - شمال غربی به سمت جنوب آغاز شده اند. مقامات آمریکا به تصاویر ماهواره‌ای اشاره کردند که ۱۹ نقطه از مناطق هدف گرفته شده در تأسیسات نفت عربستان را نشان می‌دهد. این مقامات آمریکایی گفته اند که مدارک دیگری نیز در دست دارند که در روز‌های آینده افشا می‌کنند و این مستندات نشان می‌دهد که ادعای حوثی درباره مسئولیت حملات معتبر نیست.


با این حال مقامات آمریکایی حاضر نشدند بگویند که به عقیده ایشان، این حملات دقیقا از کجاآغاز شده است. یک مقام آمریکایی با اشاره به این که دولت عراق آغاز حملات از خاک این کشور را رد کرده است، گفته: «دو گزینه وجود دارد، و ما نظر خودمان را در مورد این که کدام یک از این دو نقطه آغاز حمله بوده است، داریم». این در حالی است که مقامات آمریکایی تنها به موضوع حمله پهپادی نیز بسنده نکرده و مدعی شده اند که این حملات همراه با شلیک موشک‌های کروز نیز بوده است. آن‌ها گفته اند که بیش از ۱۷ سیستم ضد موشکی در عربستان مستقر شده که همه این سیستم‌ها نتوانسته اند اهداف خود را رد گیری کنند.


یک مقام دیگر آمریکایی گفته: «حوثی‌ها هرگز در گذشته به اهدافی با این فاصله دور حمله نکرده اند که دلیل آن به نظر ما این است که آن‌ها توانایی انجام این کار را ندارند. همچنین حوثی‌ها قبلا هرگز حملاتی با این دقت و هماهنگی در روش نداشته اند». آنچه به نظر میرسد این است که تمامی توجیهات و دلایل ارائه شده از سوی مقامات آمریکایی برای ارتباط دادن این حملات به ایران، ناشی از حدس و گمان‌های آن‌ها در خصوص ابعاد و تاثیرات این حمله است. مقامات آمریکایی با توجه به گستردگی حملات صورت گرفته در روز شنبه به این نتیجه رسیده اند که انجام چنین حمله‌ای قطعا از توان گروه انصارالله و حوثی‌های یمن خارج است و در نتیجه انگشت اتهام را به سمت ایران چرخانده اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر