بازدید 10228

کاهش جذابیت سهام آرامکو پس از حملات پهپادی/ طلای سیاه جان دوباره گرفت/ قیمت نفت به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسید

حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان که به اعتراف مقامات این کشور جبران خسارات ناشی از آن به زمان زیادی نیاز دارد بورس‌های عربستان و برخی کشور‌های شورای همکاری را نیز تحت تاثیر قرار داد. همچنین علیرغم مجوز ترامپ برای استفاده از ذخایر نفت آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، برخی منابع از افزایش ۱۹ درصدی قیمت نفت خام برنت در معاملات روز دوشنبه خبر داده‌اند.
کد خبر: ۹۲۴۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲ 16 September 2019

کاهش جذابیت سهام آرامکو پس از حملات پهپادی/ طلای سیاه جان دوباره گرفت/ قیمت نفت به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسید

تابناک اقتصادیحملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان که به اعتراف مقامات این کشور جبران خسارات ناشی از آن به زمان زیادی نیاز دارد بورس‌های عربستان و برخی کشور‌های شورای همکاری را نیز تحت تاثیر قرار داد. همچنین علیرغم مجوز ترامپ برای استفاده از ذخایر نفت آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، برخی منابع از افزایش ۱۹ درصدی قیمت نفت خام برنت در معاملات روز دوشنبه خبر داده‌اند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ جهان طی دو روز گذشته در شوک بزرگ حملات به تاسیسات غول نفتی آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان که بزرگ‌ترین شرکت دنیا نیز محسوب می‌شود، قرار گرفت. روز شنبه ناوگانی متشکل از ۱۰ پهپاد متعلق به حوثی‌های یمن، تاسیسات نفتی آرامکو در شرق این کشور را مورد اصابت قرار دادند و این تفکر را که تاسیسات نفتی عربستان نفوذ ناپذیرند با تردید مواجه کردند.

حملات پهپادی نیروهای یمنی به تاسیسات غول نفتی عربستان، آرامکو، به خروج ۷/ ۵ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه عربستان منجر شده است؛ یعنی چیزی بیش از نیمی از تولیدات نفتی سعودی‌ها و ۶ درصد عرضه کل نفت دنیا. 

این حملات، تاسیسات نفتی عربستان در «خریص» و «بقیق» را هدف قرار داد. بیشترین صادرات نفتی عربستان از مجموعه پالایشگاهی بقیق و میدان نفتی خریص انجام می‌شود.

پس از این اتفاقات، فعالان بازار چشم انتظار آغاز فعالیت بازارهای جهانی بودند. هرچند همگان پیش بینی افزایش بهای طلای سیاه را داشتند. بر این اساس امروز در ساعات آغازین شروع فعالیت بازارهای جهانی، شاهد جهش کم سابقه قیمت نفت در چند ماه اخیر بودیم. به گونه ای که رویترز از سئول گزارش داد؛ قیمت نفت خام شاخص برنت برای تحویل در آینده با افزایشی ۱۹.۵ درصدی به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت به ازای هر بشکه رسید، همچنین قیمت نفت‌خام آمریکا ۱۵.۵ درصد افزایش داشت و ۶۳ دلار و ۳۴ سنت برای هر بشکه معامله شد.

قیمت نفت برنت در پی قطع نیمی از صادرات نفت عربستان افزایش بیش از ۱۹ درصدی را برای نخستین بار از ژانویه ۱۹۹۱ میلادی در طول یک روز تجربه کرد و به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسید.

هرچند در این میان، مقام‌های سعودی اعلام کردند که ریاض سعی می‌کند تا پایان روز دوشنبه تولید یک سوم از تولید نفت قطع‌ شده خود را از سر گیرد، اما خسارت ناشی از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان «شدیدتر» از آن است که در ابتدا تصور می‌شد.

منابع فعال در صنعت نفت می‌گویند که هفته‌ها طول می‌کشد تا جریان نفت عربستان به روال سابق بازگردد. خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی کرد که قیمت نفت ممکن است به یکصد دلار برای هر بشکه برسد.

بیشتر بخوانید

 

هم‌زمان با افزایش قیمت نفت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که در پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان مجوز برداشت از ذخایر اضطراری نفت کشورش را صادر کرده است.

کاهش جذابیت سهام آرامکو پس از حملات پهپادی/ طلای سیاه جان دوباره گرفت/ قیمت نفت به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسید

وی در توئیتی نوشت: با توجه به حملات علیه عربستان که ممکن است بر قیمت نفت تاثیر بگذارد، دستور دادم تا در صورت لزوم از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت برداشت شود.

سقوط بورس عربستان و همپیمانانش

در پی حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، بورس این کشور و برخی کشورهای شورای همکاری کار خود را با سقوط شدید قیمت بسیاری از سهام ها آغاز کردند که مهمترین آنها سهام شرکت سابک عربستان است. به نقل از العالم؛ "قیمت سهام در بورس عربستان (در اولین روز کاری پس از حملات اخیر) حدود سه درصد کاهش داشت و سهام های بخش انرژی نیز کاهش بیش از چهار درصدی را تجربه کردند. سهام بانک ها و بخش ارتباطات نیز شاهد کاهش سه درصدی بودند."

بیشتر بخوانید

 

کاهش جذابیت سهام آرامکو پس از حملات پهپادی

یکی از اثرات جانبی این حمله، کاهش جذابیت سهام آرامکو برای معامله‌گران باشد. عربستان در نظر دارد که حدود ۵ درصد از سهام آرامکو را برای اولین بار در بورس‌ داخلی این کشور (تداول) و بورس‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ عرضه کند.

از آنجا که آرامکو بزرگ‌ترین و پرسودترین شرکت دنیا است، این موضوع با استقبال زیادی از سوی معامله‌گران و بزرگ‌ترین بانک‌های جهان مواجه شده بود. با این حال به نظر می‌رسد حملات اخیر مخاطرات خرید سهام این شرکت را بیشتر از قبل به نمایش درآورده است.

حسناین ملیک، رئیس تحقیقات استراتژیک در تلیمر در این خصوص می‌گوید، «این حملات آشکارا خطرات امنیتی که باید در ارزیابی آرامکو در نظر گرفته شوند را نشان می‌دهد.» به نقل از دنیای اقتصاد؛ یک منبع آگاه که در جریان روند فروش سهام آرامکو قرار دارد با بیان اینکه ممکن است افت ۷/ ۵ میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان به جهش قیمت‌ها منجر شود، افزوده است: «با این حال همچنان این حملات یک مشکل آشکار برای عرضه اولیه آرامکو خواهد بود.»

کاهش جذابیت سهام آرامکو پس از حملات پهپادی/ طلای سیاه جان دوباره گرفت/ قیمت نفت به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسید

ارزش آرامکو تا حدود زیادی به قیمت نفت وابسته است، چراکه ذخایر عربستان به‌عنوان دارایی‌های آرامکو لحاظ خواهد شد. بن سلمان ارزش آرامکو را ۲هزار میلیارد دلار برآورد کرده بود در حالی که کارشناسان حداکثر ارزش این شرکت را ۵/ ۱ هزار میلیارد دلار می‌دانند.

از این رو قیمت بالای نفت موجب افزایش ارزش آرامکو و افزایش احتمال تحقق ارزیابی ولیعهد سعودی از ارزش این شرکت خواهد شد. قرار است درآمد حاصل از فروش سهام آرامکو تامین‌کننده منابع مالی لازم برای تحقق برنامه چشم‌انداز سعودی ۲۰۳۰ باشد، برنامه‌ای که عامل اصلی آن بن‌سلمان، ولیعهد این کشور است. اولین واکنش به حملات به آرامکو در بورس داخلی عربستان به نمایش درآمد. اولین روز بازگشایی بازارهای این کشور در هفته که روز یکشنبه است، با افت ۳/ ۲ درصدی بازار سهام تداول به پایان رسید. از این رو انتظار می‎رود که دیگر بازارهای جهانی به خصوص سهام شرکت‌های انرژی امروز به‌عنوان اولین روز بازگشایی بازارهای بین‌المللی به این واقعه واکنش نشان دهند.

شاخص داوجونز تا این ساعت بیش از ۱۷۰ واحد سقوط کرد

سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد: روز دوشنبه، شاخص‌های سهام آمریکا در ساعات معاملات آسیایی با وحشت از این که جهش قیمت نفت به دنبال حمله به تاسیسات نفتی سعودی، باعث کندتر شدن اقتصاد جهان شود، سقوط کردند. 

صبح امروز شاخص ای‌مینی داوجونز ۱۷۲.۵۲ واحد سقوط کرد و  شاخص‌های اس‌اندپی و نزدک هم پایین آمدند. این اولین افت شاخص داوجونز در ۹ روز اخیر است. این شاخص در معاملات روز جمعه به فاصله ۱ درصدی از رکورد تاریخی خود رسیده بود. 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
سعودی با دم شیری بازی نکن
عربستان پاسخ تفاهم و دوستی دوستی است و پاسخ دشمنی ،دشمنی، پس بچرخ تا بچرخیم.
موقتی است
عربستان‌گفته به اندازه ۳۳ روز ذخایر استراتژیک دارد و از ۳ روز اینده تولیداتش عادی میشود.
قیمت نفت ارزان که میشود تیتری نمی زنید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
اتفاقا اين مسئله بسيار عميق و مهم است. اولا به اين سادگي ها ترميم نخواهد شد. دوما خطر حمله مجدد وجود دارد.
به نظر من طراحی این عملیات با خودشان بوده چون با این کار هم قیمت نفت را بالا بردن هم قیمت سهامشون را که البته ابتدا و در کوتاه مدت به سقوط شاخص سهام خواهد انجامید و سوم اینکه بهره برداری سیاسی تبلیقاتی هم بر علیه ایران خواهند نمود. یعنی به نوعی در آستانه واگذاری سهام دست به خودزنی کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
اين به نفع آمريكا و روسيه و ايران مي باشد.
قاچاق بنزین در ایران هم رشد خواهد داشت !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
چه ربطی داشت؟؟؟؟؟؟
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
خوش به حال قاچاق چیان و تریلی تانکرهای مجاز و غیر مجاز مافیایی !!؟؟
منتظر عواقب آن برای ایران باشید. این موضوع کشورهای زیادی را علیه ایران متحد می سازد. اتفاقا آمریکا با دم خود گردو می شکند. هم نفت گران می فروشد. هم پروژه برایش تعریف می شود و هم علیه ایران بعضی کشورهای دیگر را همراه خواهد ساخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
هیچ غلطی نمیتواند بکند
پاشا
| Singapore |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
آمریکا و آل سعود و طرفدارانشان هیچ ٪ غلطی نمیکنند و این آرزو انتقام را به گور خواهند برد، این را بدانید روز به روز بر قدرت جمهوری اسلامی و همپیمانانس افزوده میشه و قدرت غرب و ایتعمار پیر و حامیانشان رو به افول است، صلوات بفرست
مگه ذخایر مثلا استراتژیک امریکا چقدره. می تونه 5.7 میلیون تولید نفت رو برای 5 هفته ای که اعلام کردند لازم تا تاسیسات راه اندازی بشه رو پوشش بده؟ نه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
تازه امكان حمله مجدد هم وجود دارد. شايد زدن ذخاير عربستان رو هم تركوندن.
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
بله میتونه ...تازه خود عربستان هم ذخیره داره...ذخیره امریکا بیش از 500 میلیون بشکه است ....نکته بعدی اینکه رسیه هم هست و کشورهای مثل امارات هم هستن ک قدرت افزایش ظرفیت تولید تو کوتاه مدت دارن...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
باندازه حدود یکماه مصرف خود امریکا است
به نفع کسانی شد که سهام آرامکو رو خواهند خرید.
دیدین این از خیرات جنگه....تازه اولشه
اگه این جنگ به لطف خدا خاموش نشه و روشنتر بشه مشکلات ایران هم حل میشه.
جنگ برای ایران خیر کثیره ..
شتر سواری دولا دولا نمیشه
یا باید بجنگیم و سربلند باشیم
یا باید توافق کنیم و تو سری خور
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ضمن رد درخواست برای مذاکره با ایران، عنوان کرده که آماده اقدام نظامی علیه عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان است.
خوب دیگه طبق روال گذشته بورس این خبر می تواند موجب رشد ده هزارواحدی بورس و خلق رکوردتاریخی آن شود!!!
شاخص بورس به ۳۰۵۰۰۰واحد !!رسید جالبه که بورس ما از ساده ترین تحلیل های اقتصادی هم‌ پیروی نمیکنه
احتمال حبس نقدینگی انشالله در بورس خیلی زیاده(:
دو هزار میلیارد دلار؟؟؟؟؟وای خدای من
...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار