بازدید 5892

آمادگی ترامپ برای جبران تعطیلی تولید نفت عربستان

کد خبر: ۹۲۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸ 15 September 2019
درپی حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در روز شنبه که باعث مختل شدن نیمی از ظرفیت تولید نفت این کشور شده است، آمریکا برای استفاده از ذخایر نفت استراتژیک خود به منظور جبران از دست رفتن نفت عربستان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، عربستان سعودی هنوز درباره وسعت خسارتی که به تولید نفت این کشور وارد شده است، اظهارنظر نکرده، اما منابع صنعتی آگاه اظهار کرده‌اند حدود پنج تا شش میلیون بشکه در روز یا معادل پنج تا شش درصد از عرضه جهانی نفت متاثر شده است.

حوثی‌های یمن مسئولیت حملات روز شنبه به دو تاسیسات نفتی در قلب صنعت نفت عربستان سعودی از جمله بزرگترین تاسیسات پالایش نفت خام در ابقیق را برعهده گرفتند.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، همواره متولی مازاد ظرفیت تولید نفت جهانی شناخته شده است.

مازاد ظرفیت تولید، نفت بیشتری است که یک کشور می‌تواند در مدت زمان کوتاهی وارد فرآیند تولید کند و در صورت وقوع یک فاجعه طبیعی، جنگ یا هر اتفاق دیگری که باعث مختل شدن غیرمنتظره نفت شود، برای بازار‌های جهانی فراهم کند.

منابع صنعتی آگاه به رویترز اظهار کرده‌اند عربستان سعودی قادر خواهد بود ظرف مدت چند روز روند تولید نفت خود را احیا کند، اما قطع شدن عرضه به مدت طولانی روی قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت و ممکن است رونق تولید نفت شیل آمریکا را تقویت کند.

آمریکا تنها چند سال پس از رفع ممنوعیت صادرات نفت به دلیل نیاز‌های داخلی، امسال برای مدت کوتاهی از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان پیشی گرفت.

تحلیلگران مکررا رشد تولید نفت آمریکا را کمتر از حد واقعی برآورد کرده‌اند در حالی که این کشور اکنون معادل ۱۵ درصد از عرضه جهانی، نفت تولید می‌کند.

علاوه بر آمریکا، تنها کشور‌هایی که مازاد ظرفیت قابل توجهی دارند ایران و ونزوئلا هستند که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند. لیبی که عضو اوپک است درگیر یک جنگ داخلی است که توانایی این کشور برای ادامه تولید نفت را تهدید می‌کند و یک اختلال دیگر در روند تولید این کشور، شوک بیشتری را بر بازار جهانی نفت وارد خواهد کرد. صادرات نفت نیجریه نیز با اختلالات قابل توجهی روبروست. اما انتظار می‌رود روند رشد تولید نفت آمریکا ادامه پیدا کند. با این حال رشد تولید نفت آمریکا و کندی رشد تقاضای جهانی برای نفت باعث بالا رفتن سطح ذخایر جهانی شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی که سیاست‌های انرژی کشور‌های صنعتی را هماهنگ می‌کند، اعلام کرده که بازار‌ها با وجود مختل شدن تولید نفت عربستان سعودی از عرضه کافی برخوردارند.

سخنگوی وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده که دولت ترامپ آماده است در صورت نیاز از ذخایر نفت استراتژیک خود برای جبران تعطیلی تولید نفت عربستان سعودی استفاده کند.

شایلین هاینس گفت: ریک پری، وزیر انرژی آمریکا آماده است در صورت نیاز برای جبران اختلال عرضه در بازار‌های نفت در نتیجه حملاتی که به تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام شده است، از ذخایر نفت استراتژیک استفاده کند. وی در ادامه افزود: پری به مدیران وزارتخانه دستور داده تا با آژانس بین‌المللی انرژی درباره گزینه‌های احتمالی برای اقدام گروهی لازم همکاری کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌تر در پیامی در توییتر اعلام کرده بود با مقامات سعودی و سایر کشور‌های تولیدکننده نفت در تماس است و بازار‌ها اکنون از عرضه کافی برخوردار هستند.

بر اساس گزارش رویترز، ذخایر نفت استراتژیک آمریکا در مخازن زیرزمینی در سواحل تگزاس و لوییزیانا قرار دارند و حدود ۶۴۵ میلیون بشکه یا به اندازه یک ماه مصرف نفت آمریکا ذخیره دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار