بازدید 9720

وضع برداشت از میادین مشترک نفت و گاز

کد خبر: ۹۲۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 15 September 2019

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: در جلسه با وزیر نفت، چشم‌انداز تازه‌ای تعریف کردیم مبنی‌براینکه در ۲۵ سال بایستی ۷۵ درصد گاز مصرفی کشور را از این شرکت تامین کنیم.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمد مشکین‌فام در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره وضع برداشت از میادین مشترک نفت و گاز گفت: توسعه میدان پارس جنوبی از ۲۲ سال پیش آغاز و ۲۹ فاز مختلف همراه با یک بلوک نفتی مجزا برای آن تعریف شده است. وی تاکید کرد: پس از توسعه کامل میدان مشترک پارس جنوبی، باید به فکر نگهداشت تولید بر مبنای چشم‌انداز تامین ۷۵ درصدی گاز کشور باشیم، چون کاهش فشار مخزن این میدان محتمل است. وی افزود: در جلسه امروز با وزیر نفت، چشم انداز تازه‌ای تعریف کردیم مبنی بر اینکه در ۲۵ سال بایستی ۷۵ درصد گاز مصرفی کشور را از شرکت نفت و گاز پارس تامین کنیم.

آقای مشکین فام با بیان اینکه تا پایان امسال، ۵ سکوی باقیمانده پارس جنوبی در یارد صدرا نصب و برداشت گاز غنی از کلیه بلوک‌های گازی پارس جنوبی (به جز فاز ۱۱) محقق خواهد شد، گفت: پس از توسعه کامل میدان مشترک پارس جنوبی باید به فکر نگهداشت تولید بر مبنای همین چشم‌انداز باشیم، اگرچه تاکنون کاهش فشار از این میدان محسوس نبوده است، اما پیش‌بینی می‌شود تا سه چهار سال آینده کاهش فشار مخزن پارس جنوبی اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیش‌بینی کرد: کاهش فشار مخزن گازی پارس جنوبی، سالانه ۲۸ میلیون مترمکعب از تولیدات گاز این میدان را کاهش دهد که برای آن نیازمند برنامه‌ریزی جدی هستیم.

وی درباره برنامه‌ریزی این شرکت برای جلوگیری از کاهش فشار مخزن مشترک پارس جنوبی گفت: تمرکز بر بلوک‌های اطراف میدان پارس جنوبی از جمله راهکار‌های بلندمدت به شمار می‌آید که با انعقاد قرارداد توسعه میدان گازی بلال می‌توان گفت: راهکار‌های بلندمدت را از امروز آغاز کردیم.

آقای مشکین‌فام حفر چاه‌های اکتشافی در بلوک گازی یلدا، فعالیت‌های عملیاتی در نواحی شمالی میدان گازی پارس جنوبی و طراحی و نصب سکو‌های تقویت فشار گاز را گام‌های بعدی این شرکت در تحقق نگهداشت تولید عنوان کرد.

آقای رضا دهقان معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت دیگر میهمان برنامه درباره جزئیات قرارداد توسعه میدان گازی بلال با بیان اینکه رویکرد ما در میادین مختلف توسعه‌ای است گفت: به طور مثال در غرب کارون برداشت نفت خام داریم و هدف گذاری‌های کوتاه و بلند مدت در این باره مدنظر داریم.

وی با ابراز رضایت در برداشت از بخش‌های مختلف و به ویژه غرب کارون افزود: برای اینکه بتوانیم در مسیر رقابت باقی بمانیم باید رویکرد توسعه‌ای خود را حفظ و تقویت کنیم.

معاون شرکت ملی نفت ایران، مشترک بودن میدان، اقتصاد میدان و پیچیدگی‌های فنی آن را از نکات قابل توجه در بررسی هر میدان برشمرد و افزود: برای هریک از این میادین برنامه مشخصی در نظر داریم به این ترتیب که حداکثر تا دوسال آینده باید میادین مشترک تعیین تکلیف شوند.

وی گفت: به این معنی که قراردادها، نحوه توسعه و فعالیت اجرایی میدان‌های غیرفعال از سر گرفته شوند.

آقای دهقان درباره میدان فرزاد در اشتراک با عربستان سعودی گفت: برای این میدان طرح (آی پی سی) تعریف کرده ایم که این طرح مهندسی، خرید تجهیزات و اجرا را شامل می‌شود.

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که ظرفیت تولید گاز در مرحله نخست میدان بلال حدود یک میلیارد فوت مکعب در روز است، افزود: میدان بلال جزء میادین مشترک گازی کشور بوده است، بنابراین توسعه آن در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل