بازدید 1902

تاثیر منفی جنگ تجاری با چین در ذهن رأی‌دهندگان آمریکایی

مشاور پادشاه پیشین عربستان سعودی معتقد است جنگ تجاری آمریکا با چین اثر بدی بر اقتصاد امریکا داشته و بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 تأثیرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۹۲۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۶ 11 September 2019

به گزارش فارس، از ابتدای سال ۲۰۱۸ ‌‌‌‌‌‌جنگ تجاری بین چین و آمریکا بالا گرفت و آمریکا با اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم مناقشه تجاری با چینی‌ها را آغاز کرد. در ادامه چینی‌ها نیز بر واردات تعدادی از کالاهای آمریکایی تعرفه اعمال کردند و به همین شکل اجرای سیاست مرحله به مرحله اعمال تعرفه بر واردات کالا از چین در آمریکا و همچنین اقدامات مقابله‌جویانه با این سیاست‌ها در چین شکل گرفت.

آمریکا همچنین تهدید کرده است در گام نخست طرح اعمال تعرفه بر واردات خودروهای اروپایی تعرفه اعمال می‌کند که این مسئله به شدت اروپایی‌ها را نگران کرده است.

صندوق بین‌المللی پول به هر دو کشور هشدار داده که راهکاری را برای رفع موانع تجاری خود پیدا کنند. این راهکار می‌تواند در مورد مسائل اقتصادهای بزرگ و زیر ساخت‌های عدم توازن تجاری باشد که این روش‌ها بسیار مؤثرتر از اقدامات تعرفه‌ای می‌تواند عمل کند. چرا که اقدامات تعرفه‌ای تنها صادرات را به سمت کشورهای دیگر سرازیر می‌کند.

IMF همچنین اعلام کرده: به تجربه ثابت شده که تضعیف ارزش پول یک کشور به صورت عمدی تاثیری در تجارت نخواهد داشت و می‌تواند تاثیر منفی در عملکرد سیستم مالی بین‌المللی داشته باشد.

بر اساس این گزارش قرار بود آمریکا روی 300 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه‌های جدیدی را از ابتدای سپتامبر آغاز کند اما اخیرا دولت آمریکا با عقب نشینی از موضع قبلی انجام آن را به 15 دسامبر موکول کرد.

«گلدمن ساکز» نیز اعلام کرد ه است که نگرانی‌ها در مورد جنگ تجاری آمریکا و چین به به رکودی منجر شده که در حال افزایش است و انتظار می‌رود که یک توافق تجاری میان این دو کشور پیش از سال 2020 زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت گیرد.

خبرنگار فارس در گفتگو با پروفسور «حسین عسکری» به بررسی ابعاد جنگ تجاری آمریکا و چین و آثار آن بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 پرداخته است.

«حسین عسکری» مشاور وزیر دارایی (۱۹۷۸ میلادی) و مشاور پادشاه عربستان سعودی (ملک عبدالله) بوده و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می‌کنند. عسکری استاد تجارت بین‌الملل و امور بین‌المللی دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا و رئیس مؤسسه تحقیقات و مدیریت جهانی است و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن بوده است. زمینه تخصصی و بحث‌های او در دانشگاه جرج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ‌ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است.

فارس: جنگ تجاری ایالات متحده امریکا و چین وارد مرحله جدی تری شده است. آیا چشم اندازی برای بهبود اوضاع وجود دارد؟

عسکری: بله، با هر روز نزدیک شدن به انتخابات ایالات متحده امریکا در سال 2020، ترامپ باید راهی برای نجات از آشفتگی خود پیدا کند. او سعی خواهد کرد راهی برای اعلام پیروزی و توافق با چین پیدا کند. چینی ها مسئله انتخاباتی ندارند. آنها فقط بهترین نتیجه را می خواهند.

بنابراین آنها به ترامپ اجازه خواهند داد در ساز خود بنوازد که چگونه توانست در جنگی پیروز شود که هیچ رئیس جمهور دیگری نتوانسته بود. اما چینی‌ها به نتیجه خوبی می رسند که همان نتیجه برد-برد خواهد بود.

فارس: برخی بر این باورند که جنگ تجاری ایالات متحده امریکا با چین می تواند تأثیر منفی بر اقتصاد ایالات متحده امریکا داشته باشد، در نتیجه اقتصاد که برگ برنده ترامپ است را به چالش می کشد. نظر شما در این ارتباط چیست؟

عسکری: بله، در حال حاضر جنگ تجاری با چین اثر بدی بر اقتصاد امریکا داشته است. کشاورزان آمریکایی، به ویژه آنهایی که سویا پرورش می دهند، طی چند سال بازار چین را در اختیار داشتند اما اکنون سویاهای خود را به برزیل صادر می کنند.

آنها نمی توانند سریع بازارهای چین را پس بگیرند و ممکن است حتی در بهترین شرایط فرایند تصرف دوباره بازارهای چینی سالها طول کشد. این کشاورزان این مسئله مهم را در سال 2020 فراموش نخواهند کرد. آنها در ایالت های مهمی در میانه غربی امریکا زندگی می کنند. همچنین، جنگ تجاری وی باعث رکود اقتصادی است، اگر نه اکنون به طور قطع در سال 2020 باعث رکود اقتصادی خواهد شد.

فارس: آیا جنگ تجاری ایالات متحده امریکا و چین بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال 2020 تأثیر خواهد گذاشت؟

عسکری: جنگ تجاری با چین، حتی در این مرحله بر انتخابات تأثیر می گذارد. اما اگر این جنگ ادامه یابد و ادامه یابد، من اعتقاد ندارم که ترامپ شانس موفقیت در سال 2020 را داشته باشد.

فارس: به نظر شما، کدام موضوعات برای رأی دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست جهوری سال 2020 جدی تر است؛ مسائل اقتصادی یا سیاست خارجی؟

عسکری: در ایالات متحده آمریکا، مسائل اقتصادی تقریباً همه چیز است، مگر اینکه امریکا درگیر یک جنگ وحشتناک باشد، آن زمان مسائل سیاسی مهمتر است. زمانی که جنگی وجود نداشته باشد یا امریکا درگیر جنگ آرامی مانند افغانستان باشد، مسائل اقتصادی مهم‌تر از سایر مسائل بوده و موضوعی است که در ایالات متحده امریکا برای رای دهنده طبقه متوسط مهم است.

بنابراین اگر اقتصاد خوب عمل کند، نه فقط بازار سهام بلکه دستمزدها افزایش یافته و اشتغال هم زیاد شود، ترامپ باز هم می تواند پیروز شود.

فارس: اصلی‌ترین ضعف در سیاست خارجی ترامپ چیست؟ کدام نقص در سیاست خارجی ترامپ مخالفان او را ترغیب به حمله به وی می کند؟

عسکری: ترامپ خود را در قبال روسیه و روابط عاشقانه اش با دیکتاتور کره شمالی احمق نشان داده است. اما اکثریت آمریکایی ها اهمیتی نمی دهند  اگر او از محمد بن سلمان و دیگر دیکتاتورها در سراسر جهان پشتیبانی کند یا از توافق نامه پاریس یا برجام خارج شود.

متاسفانه ایران و مسلمانان نزد رای دهنده طبقه متوسط امریکایی محبوب نیستند این در حالی است که اسرائیل پاس گل دریافت می کند. من فکر می کنم بزرگترین آسیب پذیری وی برای یک رای دهنده آمریکایی طبق متوسط، سیاست او در قبال روسیه و پوتین باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار