بازدید 28688
«بانوی سردار» فرصتی برای بازشناسی سردار مریم بختیار؛

دلاور زن عصر مشروطه که خانه‌اش پناهگاه بزرگان مشروطه‌خواه بود

بسیاری از رجال سیاسی و نویسندگان آزادیخواه ایرانی نیز چون علامه علی‌اکبر دهخدا، ملک الشعرای بهار و وحیددستگردی و مبارزین علیه استعمار که مورد تعقیب انگلیسی‌ها بودند، در خانه سردار مریم پناه گرفته‌اند. حتی در روایتی دیگر آمده ‌است دکتر مصدق نیز مدتی در خانه بی‌بی حضور داشت.
کد خبر: ۹۲۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ 07 September 2019

دلاور زن عصر مشروطه که خانه‌اش پناهگاه بزرگان مشروطه‌خواه بودپخش سریال «بانوی سردار» فرصتی برای بازشناسی شخصیت یکی از نامدارترین زنان عصر مشروطه را فراهم ساخت؛ بی بی مریم بختیاری و آن‌گونه که رایج است، سردار مریم بختیاری؛ دلاور زن عصر مشروطه که خانه‌اش پناهگاه بزرگان مشروطه‌خواه در مقابل مخالفان این حرکت آزادی‌خواهانه بود و تا پای جان در مقابل نفوذ بیگانه در این آب و خاک ایستاد و خون فرزندانش را در راه آزادی وطن تقدیم کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سریال «بانوی سردار» به کارگردانی پرویز شیخ طادی، محصول صداوسیمای چهارمحال و بختیاری به تازگی در دوازده قسمت چهل دقیقه‌ای پخش شد. این سریال برشی از زندگی بی‌بی مریم ملقب به سردار مریم را روایت کرد که کمتر عموم مردم در جریان آن بودند. هرچند این مجموعه تلویزیونی بدون نقص نبود و نقدهایی به آن وارد است، در مجموع یک گام رو به جلو و ارزشمند در راستای بازنمایی این شخصیت تاریخی محسوب می‌شود؛ اما اساساً سردار مردم بختیاری که بود؟دلاور زن عصر مشروطه که خانه‌اش پناهگاه بزرگان مشروطه‌خواه بود

بی‌بی‌مریم در سال ۱۲۵۳ هجری شمسی در سرزمین بختیاری متولد می‌شود. در کودکی پدرش را از دست می‌دهد. پدرش توسط «ظل السلطان» حاکم اصفهان کشته و خانواده‌اش مغضوب حکومت می‌شود تا برای مدت‌ها آوارگی و سختی بکشند. برای همین بی‌بی‌مریم دوران کودکی و نوجوانی سختی را می‌گذراند.

در پانزده سالگی با مردی ازدواج می‌کند که بیست سال از او بزرگتر است و با اینکه همسرش دارای زن دیگری بوده، به دلیل لیاقت و مدیریت زندگی که داشته بسیار مورد توجه همسرش و ایل قرار می‌گیرد. اما بعد از چهار سال همسرش در یک توطئه خانوادگی جان خود را از دست می‌دهد. حاصل این ازدواج سه فرزند به نام «علیمردان خان»، «محمدعلی‌خان» و «سهراب خان» است. بی‌بی‌مریم بعد از فوت همسرش به سمت خانه و ایل پدری برمی‌گردد و به تربیت فرزندان با کمک برادرانش می‌پردازد. تربیتی که فرزندانش را تبدیل به سرداران به نامی در تاریخ بختیاری و کشور می‌کند.

چندین سال بعد از مرگ همسرش علیقلی خان چهارلنگ، مریم خواستگاران زیادی دارد، ولی به هیچ‌ یک جواب مثبت نمی‌دهد. اما بعدها به مصلحت خانوادگی با یکی از عموزادگانش به نام «فتح الله خان سردار ارشد» مجبور به ازدواج می‌شود که پسرش «مصطفی‌قلی‌خان» حاصل این ازدواج است. مریم در زندگی دوم حال خوبی ندارد و او از اینکه همسرش عرق و دلبستگی خانوادگی ندارد، شکایت دارد. تا اینکه بعد از نزاع‌های خانوادگی، یک روز از همسرش می‌خواهد که زندگی مستقلی را در یکی از عمارت‌های خان در قلعه سورشجان بختیاری آغاز کند. همسرش نیز موافقت می‌کند.

بی‌بی مریم به واسطه زندگی مستقلی که برای خودش ساخته‌ است، خودش رئیس قلعه و جمعی از سواران بختیاری می‌شود و به ضرورت زندگی ایلیاتی، در سوارکاری و تیراندازی مهارت زیادی پیدا می‌کند و چون همسر و جانشین خان بود، سواران و جنگجویانی در اختیار داشت که در موارد ضروری جهت دفاع از قلعه و یا یاری مشروطه خواهان آن‌ها را به صف می‌کرد.

مریم زنی با لیاقت و شجاع بود. آوازه شجاعت او در دفاع از مشروطه خواهان میان بختیاری‌ها پیچیده بود. بعد از حوادث مشروطه و اتفاقات جنگ جهانی اول رشادت‌های زیادی داشت که باعث شد بختیاری‌ها او را «سردار مریم» بنامند.

سردار مریم از معدود زنان با سواد و روشنفکر زمانه خویش است که به طرفداری از آزادی‌خواهان و مظلومان برخاست و در این راه از هیچ چیز دریغ نکرد. یکی از مشوقین او «سردار اسعد بختیاری» برادرش بود که همیشه او را به مطالعه و کسب دانش و اخلاق و مبارزه توصیه می‌کرد.دلاور زن عصر مشروطه که خانه‌اش پناهگاه بزرگان مشروطه‌خواه بود

زمانی که مشروطه‌خواهان برای سرنگونی استبداد محمدعلی‌شاه قیام می‌کنند، سردار اسعد سواران بختیاری زیادی را برای مبارزه با حکومت استبدادی و فتح تهران راهی می‌کند. آنها سر راه به خانه بی‌بی مریم می‌آیند و با سربازانش شبی را آنجا مهمان می‌شوند و استراحت می‌کنند. در تاریخ آمده‌ است سردار مریم چون سرداری می‌ایستد و سخنرانی شورانگیزی برای سربازان می‌کند و جوانان و سربازان ایل را به مبارزه علیه ظالمان و مستبدین تشویق می‌کند.

مریم، خود نیز با جمعی از سواران مخفیانه به تهران آمد و در منزل پدری فردی به نام «حسین ثقفی» ساکن شد تا او نیز همراه سربازان از مبارزه جا نماند. و بعد از حمله سردار اسعد، خود مریم نیز پشت‌بام یکی از خانه‌های مشرف به بهارستان را سنگربندی می‌کند و همراه جمعی از سربازان بختیاری از پشت قشون با قزاق‌ها و نیروهای حکومت محمدعلی‌شاه قاجار مشغول به جنگ می‌شود. طوری که حتی خود بانوی سردار نیز تفنگ به دست می‌گیرد و با قزاق‌ها می‌جنگد.

اما بیشترین محبوبیت سردار مریم در بحبوحه جنگ جهانی اول است. زمانی که شانه به شانه سربازان بختیاری‌ها سلاح بردوش، با انگلیسی‌ها نبرد می‌کند و در سخت‌ترین شرایط به آزادی‌خواهان و مشروطه‌خواهان مشهور ایران زمین در سرزمین خود پناه می‌دهد. در جنگ جهانی اول حکومت مرکزی دچار ضعف می‌شود و انگلیس و روس بخش‌هایی از ایران را تصرف می‌کنند. اما سردار مریم با سران بختیاری به مخالفت با انگلیسی‌ها می‌پردازد و با عده‌ای از تفنگ‌چیان و سربازان خود جانب متحدین را می‌گیرد و با انگلیس مبارزه می‌کند و ضربات سنگینی را به روسی‌ها و انگلیسی‌ها می‌زند.

به همین خاطر و به دلیل قدرتی که سردار مریم پیدا می‌کند، روس‌ها به تلافی ضرباتی که از او خورده بودند، به هنگام فتح اصفهان به منزلی که بانوی سردار در اصفهان داشت حمله و زندگی او را غارت می‌کنند.

رشادت‌های بانوی سردار به حدی رسیده بود که آوازه‌اش به کل کشور و حتی خارج از آن رسیده‌ بود. به گونه‌ای که مشروطه‌‌خواهان و آزادی‌خواهان برای دیدن سردار به منزل او می‌آمدند تا او را ملاقات کنند و هم او به آن‌ها پناه دهد. در میان پناه‌جویان، آلمانی ها و سفرایشان هم پیدا می‌شود. آلمانی‌ها حتی سه ماه و نیم از ترس هجوم و دستگیری انگلیسی‌ها در خانه‌اش پناه می‌گیرند. حتی پناهجویان عادی لهستانی و آلمانی‌ مقیم ایران نیز در خانه‌اش پناه می‌گیرند و سردار نیز مقدمات خروج آنها از کشور از طریق کرمانشاه را برایشان فراهم می کند.

به سبب این رشادت‌ها و حمایت‌ها، امپراتور آلمان ویلهم، کمان تمثال میناکاری و الماس نشان و صلیب آهنین یعنی بالاترین نشان دولت آلمان را برای سردار مریم می‌فرستد.

بسیاری از رجال سیاسی و نویسندگان آزادیخواه ایرانی نیز چون علامه علی‌اکبر دهخدا، ملک الشعرای بهار و وحیددستگردی و مبارزین علیه استعمار که مورد تعقیب انگلیسی‌ها بودند در خانه سردار مریم پناه گرفته‌اند. حتی در روایتی دیگر آمده‌ است دکتر مصدق نیز مدتی در خانه بی‌بی حضور داشت.

دکتر باستانی پاریزی یکی از مورخین بنام معاصر در خصوص سردار مریم می‌نویسد: «در این کوهستان زنی می‌زیسته که برابر ۱۰۰ مرد در سرنوشت تاریخ معاصر ایران دخیل بوده‌ است. منظورم بی‌بی مریم بختیاری است که وقتی در جنگ بین‌الملل اول، ایرانیان وطن‌خواه ابتدا از اولتیماتوم روس و بعد از هجوم انگلیسی‌ها ناچار به مهاجرت و آواره کوهستان شدند این زن نامدار همه آنان را پناه داد.»

بانوی سردار، زنی باسواد و روشنفکر و از معدود زنان زمان خویش بود که خواندن و نوشتن خوب می‌دانست و حتی در قدمی رو به جلوتر، حوادث عصر خویش را می‌نوشت. کتاب خاطرات بی‌بی‌مریم سال‌ها بعد از درگذشتش منتشر شد که در آن درباره کودکی و نوجوانی‌اش و حتی شرح زندگی پر از رنج و حادثه‌اش تا پایان مشروطیت نوشته شده‌‌ است. اما گویا بخش دوم خاطرات برجسته این زن دلاور از بین رفته و یا هنوز در جایی مخفی مانده‌راست. خاطرات به قلمی ساده و روان از سال ۱۲۹۶ هجری شمسی ثبت شده‌راست.

بی‌بی‌مریم در ابتدای خاطراتش اینرطور نوشته است: «به امید خداوند که امیدوارم فرصت بدهد به بنده که یک زن ایرانی و از ایل بختیاری می‌باشم روزنامه خاطرات خود را ساده و مختصر بنویسم. توفیق از خداوند عالم و همراهی از روح شاهنشاه عالم، امام اول حضرت علی(ع) می‌طلبم. به تاریخ ماه شعبان المبارک ۱۳۳۶ هجری قمری» او در این کتاب به برادرانش و محبتی که بین آنها بوده و تشویق‌های میرزا اسعد، برادرش که او را تشویق به خواندن شبانه روزی کتاب به خصوص کتاب‌های تاریخی می‌کرده، اشاره کرده‌ است.

سردار مریم فرزند برومندی به نام علیمردان خان داشت که افتخار طایفه لر بختیاری بود. فرزندی که در دامان مادری باسواد، روشنفکر و فهیم بزرگ شده بود. او در کتاب خاطراتش وقتی می‌خواهد درباره ازدواجش بنویسد، با اینکه مجبور به ازدواج شده بود از همسرش به نیکی یاد می‌کند و می‌گوید: «من زندگی و شوهرم را بسیار دوست داشتم. با اینکه ناراضی از ازدواجم بودم اما حالا از آن شوهر کردن شُکر دارم چون که یک پسر خوب از آن شوهر دارم که شخص اول بختیاری است و تمام بختیاری‌ها به او می‌گروند و من او را بسیار دوست دارم و او «علیمردان خان» نام دارد.»

علیمردان خان نامدار از رجال مبارز بختیاری بود که علیه استبداد رضاخان قیام کرد. آن هم در زمانی که هیچ کس به دلیل سرکوب شدید رضاشاه جرات مبارزه نداشت. اما فرزند ارشد بی‌بی‌مریم با شجاعت از مادر ارث برده‌اش قیام کرد و بخش شورانگیزی از تاریخ کشور را رقم زد.

بی‌بی در خاطراتش درباره سختی‌هایی که کشیده اینطور می‌نویسد: «اکنون خداوند عالم را شکر دارم که هرچقدر صدمه زیادتری بر من واردتر می‌شد، بر عظمت من می‌افزود. هر وقت فکر دشمنی‌های بسیاری که بر من رفت می‌کنم، آن وقت ملتفت می‌شوم که کسی هست مرا از این گرداب‌ها نجات دهد و آن وقت به دعا و شکر می‌پردازم»

بی‌بی در بخشی از کتاب نیز به زنان عصر خویش اشاره می‌کند و می‌خواهد زنان در زندگی شخصی جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و برای اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند مفید باشند: «در ایران زنان بدبخت یا باید بزک بکنند و شبانه روز در فکر لباس و سرخاب و سفیدآب و پودر باشند و یا ریسمان تابیدن. کار بزرگ آنان همین است. افسوس که وجود چندین میلیون زن که از داشتن علم محرومند برای هیچ کس اهمیت ندارد. ای کاش خود را روزی در سایه تمدن می‌دیدیم و پای خود را در زمین تمدن می‌گذاشتیم. افسوس که من می‌میرم و آن روز را در ایران و به خصوص در بختیاری نخواهم دید. چقدر آرزو داشتم که کارهای نیک در بختیاری برای زنان بکنم. چقدر میل داشتم که دارای قدرت فوق‌العاده باشم و سنت‌های پوسیده را از بیخ و بن برکنم چون سرزمین ما قابل ترقیات بسیار است.»

او همچنین درمورد استبداد ستیزی می‌نویسد:« حالا که تصمیم دارید در این کار متعهد و مردانه باشید. حال اگر تمام مردان شهید بختیاری شهید شوند، تمام زنان بختیاری را جمع نموده، کفن به گردن و تفنگ به دست برای شکست دشمن رو به طرف اردوی استبداد حرکت می‌کنیم. ای کسانی که روزنامه مرا مطالعه می‌کنید اگر در عصر شما ایران، وطن عزیز مرا و خودتان را دیدید که به دانش و علم نورانی و مشعشع شده و قدم در راه آزادی گذاشتید و یا در سایه علم و تمدن زندگی می‌کنید، از منِ بیچاره که یگانه آرزویم تمدن ایران است، یادی بنمایید.»

بی‌بی مریم با توجه به روشنگری‌هایی که داشته، در تربیت فرزندانش حساس بود که آنان را سرداران بزرگ بختیاری کرد. ویژگی‌های تربیتی که در دل نوشته‌های او نیز وجود دارد؛ شجاعت و دلیری و مردانگی، ایمان و توکل به خدا، اقتدا به پیامبر و ائمه به خصوص امام علی(ع)، دفاع از میهن و بیگانه ستیزی، مبارزه با استبداد و ظلم و دفاع از مظلوم. زمانی که قحطی در جنگ جهانی اول در ایران گسترش پیدا می‌کند. بی‌بی مریم تمام ثروت و طلاهایش را خرج می‌کند تا قطحی زدگان نجات پیدا کنند. احترام به بزرگان، رعایت اخلاق و داشتن معرفت انسانی، اصالت و فرهنگی و هویت ملی، با اینکه بی‌بی از سران بختیاری بود همواره به هویت ملی می‌اندیشید. علم آموزی و مطالعه کتاب، غیرت و شرف در زندگی از نکات تربیتی بانوی سردار ایرانی است.

متأسفانه قسمت دوم کتاب بی‌بی مریم که مربوط به مبارزات علیمردان خان، فرزند برومندش بود در دسترس نیست و تنها اشارات جزئی به او در کتابش شده‌ است؛ اما آمده‌ که مادر و پسر در دوره‌هایی همرزم یکدیگر بودند. بی‌بی، علیمردان خان را طوری آموخته بود که در ۱۷سالگی پسرش را همراه سپاه برادرش سردار اسعد به تهران می‌فرستد و از همان دوران از سربازان بختیاری می‌شود که از نوجوانی علیه استبداد به پا می‌خیزد.

بعد از اعدام جانسوز علیمردان خان در ۴۲سالگی، بی‌بی پیرزن خانه‌نشینی در اصفهان است؛ سن زیادی ندارد اما رنج او را پیر کرده‌ است. بعد از شنیدن خبر اعدام و تیرباران پسرش توسط رضاخان، بسیار اندوهگین و رنجور می‌شود و گیسوان خودش را طبق آیینی در بختیاری می‌برد. آمده‌ است بعد از مرگ علیمردان خان بسیار افسرده می‌شود و بعد از این اتفاق تلخ در سال ۱۳۱۶،‌ در ۶۳ سالگی و سه سال بعد از اعدام فرزندش،‌ هستی را وداع گفت و در قبرستان تاریخی تخته پولاد به خاک سپرده شد. عمارت او در اصفهان که در چهارراه قصر و ابتدای شیخ بهایی واقع شده بود، بنا به وصیت خودش به اداره فرهنگ اهدا شد که بعدها در آن محل مدرسه رودابه احداث شد.

مقام معظم رهبری در جلسه‌ای درباره سردار مریم می‌فرمایند: «بی‌‌بی‌مریم ضد انگلیسی و ضد بیگانه بوده و این نشان می‌دهد که چگونه تربیت مادر شخصیت فرزند را شکل می‌دهد. شخصیتی به نام علیمردان خان بختیاری، قهرمان مبارزه با استبداد. یعنی یک مادر توانست این فرزند را طوری بار بیاورد که شخصیت برجسته‌ای شود و با استبداد و رضاخان مبارزه کند که کار شایسته‌ای بود.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷۰
خانه این شیرزن در خیابان شیخ بهایی اصفهان به وصیت وی تبدیل به مدرسه دخترانه شد ولی پس از انقلاب مصادره و اکنون مرکز آموزشی بنام ایثارگران در آن مستقر است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
متاسفانه خيلي از ابعاد زندگی این سردار در فیلم به نمایش نیامده و به نظر زندگی این شیرزن را ضایع کردن خیلی بهتر میتونستن کار بکنن و به نهضت مشروطه متصل میکردن ایشان کارهای بزرگی انجام دادن که متاسفانه در فیلم به نمایش درنیامد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
مدرسه با مرکز اموزشی چ فرقی داره
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
چه باغرور و حجاب معمولی و لی یک مرد
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
این زن چرا بی حجاب هست . اگر بی حجاب باشد هر کار خوبی هم انجام داده باشد ارزش ندارد فقط حجاب خوب هست
ایمان خدادادی کریم وند
| Sweden |
۰۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
درود و آفرین بر نویسندۀ مطلب فوق که به اعتقاد این حقیر گرچه کوتاه و مختصر بود اما نسبت به سریال پخش شده جنبه های مهم تری از شخصیت و زندگی
بانوی بختیاری رو هویدا کرد
یاد کردن از بزرگان قومی نجیب و یکپارچه، میهن دوست و دشمن شناس با اصالت آریایی که همواره بی هیچ ادعایی در طلب سرافرازی ایران و ایرانی بوده، کاری پسندیده و نیکو می باشد که بدینسان از گردآورندۀ این مطلب سپاسگذاریم.
باشد که عبرت کوته نظران شود تا بیاندیشند که تاریخ این سرزمین چه کسانی را ارج نهاده و کدامین را نکوهیده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
خیلی از جاهایی که حتی الان مسجد شده غصبی هستن و نماز خوندن توش مشکل داره
با سپاس از شما بابت انعکاس گوشه ای از تاریخ معاصر ایران و احساس غرور به داشتن چنین شیرزنانی در ایران

امیدوارم مردم بیشتر با این شخصیتهای ملی آشنا بشوند
جای چنین شخصیتی در میان زنان کشور بسیار خالی است
مرگ بر عمّال بیگانه
در تمام اقوام شیر زنان بسیاری هستند اما چرا فقط به این خانم توجه شده و فیلم ساخته میشود؟
چرا برای برخی اقوام دیگر فیلمی ساختنه نمیشود؟
و یا اگر ساخته شود یا در لباس قاچاقچی و یا در لباس خائن هست؟

اینقدر در این اغراق شده که مشخص هست برای چی ساخته شده

در ضمن اگر بختیاری سرزمین دارد چرا برای کرد ، نرک ، بلوچ ، عرب این جمله بکار نمیرود؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
برای چی ساخته شده است؟؟؟
حالا چون برای قومیت شما ساخته نشده برای قومیت دیگری هم ساخته نشود یا بد است که ساخته شود؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
از پرچمش معلومه دنبال تفرقست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
همه آزادیخواهان ایران زمین باید مورد لطف قرار بگیرند قومیت مشکل شماست ما افتخار می کنیم به این شیرزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
فراموش نکنید که در سایتی کامنت می نویسید که صاخب امتیاز آن فردی بختیاری هست و طبیعی هست که نظر من هم منتشر نشود .
اگه این دلاور الان بود ک همین رسانه ها ب اسم تندرو در ب درش کرده بودن


الان وطن فروش و متقلب ریاکار عوام فریب بیشتر طرفدار داره


دلواپس امریکا غرب بودن بهتره الان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
بجای اینکه همیشه دنبال غر زدن باشی سعی کن خودن را بسازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
الان اگه بود صدرصد به اتهام جاسوس اسرائیل ده دفعه اعدامش کرده بودند
از قدیم گفتن، زن اگر تیغش، ابر را هم دو پاره کنه، باز هم زنه.

حالا دیگه شما خودت قضاوت کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
خیلی قدیم دوست داری ؟اگه اینجوریه از اینترنت و گوشی هوشمند و دنیای ریجیتال فاصله بگیر دوست عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
زن باید بچه بزاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
خخخ. دمت گرم رفیق

توی این روزگار که همه بخاطر جلب توجه زنان، حرف از حقوق مساوی و اینجور دری وری ها میزنن، با دیدن کامنت تو متوجه شدم هنوز هم مرد واقعی پیدا میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
تابناک این نظر بسیار توهین آمیزه
چرا هر مزخرف و چرندی که گفته می شه منتشر می کنی ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
شما چرا توی اینترنت به سر میبری داداش؟ پاشو برو دنبال گوسفندهات. فقط لطفا موبایل با خودت نبر توی دشت و صحرا.
نوشتید که دنبال این است که زنان به جایگاه واقعی برسند و نه دنبال بزک کردن و لباس باشند
شما برو عکس چندین سال قبلش و چند سال بعدش را ببین تا معنی بزک را بفهمی!!!!!
در ضمن الگو دادن این جور زنان برای زنان امروزی جز خیانت و سقوط خانواده چیزی گیرتان نمی اید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
خانواده بی بی مریم از جمله پسر بزرگوارشون سقوط کردند یا در راه وطن کشته شدند؟؟ یا معنی خیانت را نمیدانی یا معنی خانواده را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
این که در مقابل ظلم ایستاد کسی مشکلی ندارد
منظور این است که زن ها الان می خواهند خودشان را مانند
مردان کنند این سم است
شما هنوز نمی فهمی من چی می گویم
خطاب به۱۷:۵۰
احمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
کدوم عکس و کدوم بزک...این زن بزرگ همه زندکی خود راوقف ایران کرد...ایشون باید الگوی زنان باشد نه عربها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
چطور زنانی که در طول جنگ با عراق در خرمشهر و ابادان ماندند و مقاومت کردند ستایش می شوند ولی بی بی مریم از نظر شما نباید الگوی زنان قرار گیرد،؟ بی بی مریم خودش را شبیه مردان نکرد. او یک مبارز زن بود. در حال حاضر هم هیچ زنی نمیخواهد خودش را شبیه مردان ( علی الخصوص مردانی مثل شما) بکند. وجود طرز تفکر شما در جامعه سم است نه زنانی که در حال تلاش برای دستیابی به حق و حقوقشان هستند. .
شیران بختیاری چه زن چه مرد انسانهایی وطن پرست هستند در جنگ ایران و عراق نیز رشادت آنها مثال زدنی است.
چرا تو کتابها مدرسه نیاوردن زندگیش‌و
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
برفرض بیاورند به چه درد می خورد؟
سلام...
دوستان گروه تابناک لطفا پیگیر شوید که چرا جایی که قبر سردارمریم بختیاری و دیگر بزرگان بختیاری درتخت فولاداصفهان هست قبلا تکیه بختیاریهانام داشت و الان تابلوی آن کنده شده و نوشته شده تابلوی میرفندرسکی؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
برای اینکه میرفندرسکی یک فیلسوف بزرگ و استاد ملاصدرا بوده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
احتمالا چون فرزندانشان الان آب رو به روی اصفهان بسته اند
لرها باترس بیگانه اند چه زن چه مرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
درجواب دوست عزیز ک فرمودند میرفندرسکی فردبزرگی بوده اون قسمت فقط بختیاریها مدفون هستند و از همون اول این قسمت بنام تکیه بختیاریها ثبت شده بودو قرار نیست هرجایی که به نام یکی ثبت شده بعدا ب دلایل سیاسی تغییر بدن..متاسفانه بعدازچنداتفاق سیاسی و پخش چندفیلم از تلویزیون تابلو کنده شد...!!!
واینکه آیا ازاول نمیدونستندمیرفندرسکی فرد بزرگیه!!!



درجواب دوستی که فرمودند جلوی آب گرفته شده ،یک روز باماشین تمام مسیرزاینده رود را از سرچشمه تامحل زندگی خودتان طی کنید و ببینید که آیا جلوی آب را گرفته اند!!اصلا مگه به غیر از سد هم میشه جلوی آب راگرفت؟؟!!تمام آب به فولاد مبارکه و ذوب آهن جهت خنک سازی تولیدات میره و بقیه اش هم به یزد و کرمان...
تا جایی که من دیدم اکثر مردم چهارمحال وبختیاری آب کشاورزی ندارند و حتی آب روستاها با تانکر تامین میشه!!
متاسفانه جلوی آب گرفتن و...فقط تبلیغات رسانه ها و جوسازی و تبلیغ نماینده های مجلس برای انتخابات دوره بعده...
گر ایران زمین بختیاری نداشت، گمانم زبخت، یاری نداشت
چرا با موضوع اینطوری برخورد می کنید چه اهمیتی داره که از چه قومی باشه. من خودم فارسم اما لذت بردم که زنان سرزمینم اینطوری مقابل بیگانه می ایستند. و بعد این سریال رفتم راجع به ایشان مطالعه کردم. چندین سال پیش سریال زیبایی در مورد شهید بابایی ساخته شد که ایشان ترک بودند. مهم این است که ما یک سرزمینیم. انشالله سریال هایی با قومیت های مختلف ساخته می شود که این طرز تفکر وجود نداشته باشد
ثروت بزرگ سرزمین ایران است ولی خیلی از زنان بزرگ مانند زبنب پاشا مشروطه خواه تبریزی نیز گمنام مانده پبشرو تر از مردان زمان خویش بودند
فدای همشون
اما ای کاش در زندگی هر کدام از اینها سر کله آلما نی ها و اتریش ها پیدا نمی شد
هم در نهضت جنگل
هم در نهضت بی بی مریم
هم در نهضت رپیس علی
هم در نهضت سالار و سردار ملی
رد آلما نی ها و آمریکایی ها وجود دارد
در نهضت زاپاتا هم خارجی های معاند حکومت مر کزی حضور داشته اند
باز هم می نویسم فدای همشون. اما باید از این موارد در تاریخ یکی دو قرن اخیر کشورمان به سادگی عبور نکنیم
همیشه باید حساب چند گونه اختلاط را از هم سوا کرد:
اختلاط با اجنبی به رسم دشمن دشمن من دوست من است
اختلاط با اجنبی به رسم دوست دوست من دوست من است
اختلاط با اجنبی به رسم دشمن دشمن من دشمن من نخواهد شد
اختلاط با اجنبی به رسم دوست دشمن من دوست من هم خواهد شد
خطا در هر مورد از اینها نتیجه معکوس و در نهایت به اب به اسیاب دشمن ریختن منجر خواهد شد
در ایران زمین بزرگ از این زن ها زیاد بود الان هم هست
اول مهریه بعد خانه بخت
این زن را اینگونه مثال بزنیم روحش با مادر سرور شهیدان محشور باد آمین
آتش زیاد گرمای بزرگی دارد که اصلا ابدا جای هیچ شکی نیست
روحش شاد
درود بر شرفش
بیش از یک قرن پیش یک شیرزن به همراه سپاهیان فداکار کاری انجام میدهند که کمتری زنی در تاریخ معاصر جهان انجام داده چرا از نام ایشان پرهیز میکنند بخاطر روح لطیف وحاکم مردسالاری ست.!؟؟
همه اقوام ایران دارای شجاعت و توانایی هایی بوده اند و هستند....ولی من تا حالا زنی به این شجاغت نه در تاریخ معاصر ایران بلکه در تاریخ جهان ندیده ام شاید زن هایی در سیاست و...بوده اند اما انها یک دولت و ملت پشت سرشان بوده اند...گوشه ای از عظمت بی بی را باید در مدال او دید حالا شما یک زن ایرانی یا خارجی دارای چنین افتخاری معرفی کنید...برید داستان لطفعلی خان زند را بخوانید که به قول اکثر تاریخ نویسان مطرح خارجی در دلاوری همانندی نداشت با دو دست شمشیر می زد و حتی زمانی که در محاصره دشمن بود با اسب از عرض رودخانه پرید...دلاوران لر در تاریخ ایران کم نبوده اند حتی در دوره جنگ ایران و عراق...حسادت بد است و بدتر از آن تااگاهی از تاریخ...
هرجایی که نشانی ازجنگ وبدبختی است ردپایی ازدوکشور تنفر انگیز روسیه و انگلیس دیده میشود
الان زمانی شده که نژاد وبزرگی نیاید به کار حیف شهید شیر علی مردان وسردار بی مریم که بدون سهم خواهی برای دین ووطن از جان ومال خود گذشتند.
پ کو حجابش؟
چرا تابناک بد حجابی رو ترویج میده؟
اخی بواام که اسلام در خطر بید
صب کنید الان خودم زنگ میزنم دفتر کیهان زیر ابتون رو میزنم.
اگر اونا کاری نکردن خودم میام دهنتون رو سرویس میکنم.
در زمان جنگ بودند ولی امروز ار یاد رفتند
تابناک جان مشکل پیام من چی هست که غیر قابل انتشاره!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
درود بر رشادت های شیرزن لر بختیاری
سلام و درود
بی بی مریم بختیاری برای زنان ایران یک الگوی وطنی است و هیچ فرقی میان اقوام در این سرزمین وجود ندارد. ایشان در راه مبارزه با استعمار و خان بازی تلاش وافری نجودندند بطوریکه فرزند عزیزش را در راه وطن و مبارزه با استعمار از دست داد.
لطفا به احترام ایران همدیگر را با مسایل قوم گرایی محکوم نکنیم.
با سپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
آخه ننا بمیره
پس چرا بی بی بی حجاب بوده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
چرا میگید بی حجاب فقط روسری نداره بقیه حجابش که کامله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
اینهمه رشادت و افتخار ندیدی فقط چسبیدی به حجاب؟ در ضمن شما نمی دونی که پیرزن ها حجاب برایشان واجب نیست ؟ فقط یه ذهن بیمار می تونه تو چهره یه پیرزن با اونهمه افتخار و رشادت دنبال بی حجابی بگرده. دست خودتون نیست، مردها در جامعه ما نگاه کلیشه ای و جنسیت زده دارند.
ناشناس
| Spain |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
طرز پوشش زن بختیاری همینطوریه،بعدش این شیر زن توخونه بوده ی عکس درحالت عادی بوده که حتما اقوام گرفتن ازش دختری خواهری کسی گرفته در وضعیت راحتی بوده
درود بر شرفت درود بر آزادگیت
یاد اوشین و اون مصاحبه شونده سالهای شصت بخیر
حجاب سنتی مردمان لر همین پوشش است مهم ذات پاک این شیر زنانه.این پوشش هفت هزار سال قدمت دارد
سلام من یک کرد وطن پرست هستم که عاشق ایران و مردم کشورم هستم. با خواندن سرگذشت این شیر زن شجاع بختیاری احساس غرور می کنم و افتخار میکنم که هموطن این شیر زن و سایر دلاوران بختیاری هستم. تاریخ ایران کم از این سرداران ندارد از هزاران سال قبل تا کنون آسمان مملکت ما منور به نور این سرداران جان برکف برای ما ایرانیان عاشق وطن همت، جهان آرا، باکری، بایندر، آریوبرزن، سردار اسعد، ستار خان، باقر خان میرزا کوچک خان، رئیس علی دلواری و هزاران هزار دلاور و مدافع دیگر وطن هیچ فرقی نمیکنه همه ایرانی هستیم و زاده این خاک بی همتا. به همشون افتخار میکنیم.
امروز صبح شوهر تحصیلکرده خود من به چاک پشت مانتویم گیر داد و گفت باید آن را بدوزی. چاک کوچکی که خودم موقع خرید اصلا متوجه آن نشده بودم. تصور هم بفرمایید که من یک زن کاملا محجب و مذهبی هستم.
شما قضاوت کنید که من نوعی حتی اگر خیلی هم رشید و شجاع باشم چه خدمتی میتوانم به کشورم بکنم وقتی در میان مردانی زندگی میکنیم که هنوز تکلیفشان با خودشان معلوم نیست؟
بی بی مریم زنی معتقد و باحجاب بوده اما عکس بی بی مریم در زمان پیری و در منزل برداشته شده عکس دیگری نیز با چادر دارد
سلام
من بعنوان یک فردایرانی به شیرزن بختیاری افتخارمیکنم..
روحش شاد
حالا با فوتوشاپ یه فکری برای حجابش می کردید، که اسلام به خطر نیفته
هیچ قومی به اندازه لر جان و مال و ناموسش رو برای ایران زمین نزاشته. این یک حقیقته محض ه‌ . چه در جنگ با اسکندر مقدونی چه با اعراب چه با مغول چه با افغاتها .
درود بر ایشان
درود بر شرف شير زنان و دلاور مرداني كه بدون ادعا و هيچ انتظاري جانانه در راه استقلال و تماميت ارضي كشور تلاش كردند و جان و مال خود را فدا كردند ،
بر روح اين بانوي بزرگوار و با شرف و وطن پرست و مسلمان درود مي فرستم
نیاز به نامگذاری خیابانی در اصفهان و تهران و شهرکرد بنام این بانوی قهرمان هست ..
پوشش همه زنای بختیاری اینجوریه اصن زن بختیاری یعنی ترنه مینا و لچک
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان