بازدید 2490
در بررسی وضعیت بازار سرمایه مشخص شد؛

رشد ۵۸ درصدی «ارزش بازار» از سال ۹۶ تا ۹۷

کد خبر: ۹۲۱۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸ 01 September 2019

«بنابر آمار موجود ارزش بازار از سال گذشته تا ابتدای مردادماه سال جاری به ۱۳ هزار و ۸۳۵ هزار میلیارد ریال رسیده است. این مولفه در مقایسه بین سال ۹۷ و ۹۶ با ۵۸ درصد رشد روبه رو است. در این گزارش به بررسی دیگر مولفه‌های موجود پرداخته شده است»

به گزارش نبض بورس و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، آمار موجود نشان می‌دهد در بررسی وضعیت بازار سرمایه از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا مرداد ۱۳۹۸، میزان «تأمین مالی بدون احتساب نهادهای مالی» ۲۳۲ هزار میلیارد ریال بوده است. این میزان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، معادل ۴۲ درصد رشد داشته است.

همچنین، میزان «تامین مالی» از سال گذشته تا ابتدای مرداد سال جاری ۷۷ هزار میلیارد ریال بوده که این میزان هم در مقایسه بین سال‌های ۹۶ و ۹۷ با ۲۶ درصد افزایش رو به رو بوده است.

«ارزش بازار» نیز که شامل مجموع ارزش بازار اوراق صکوک، ارزش روز صندوق های سرمایه گذاری، اوراق مشتقه بورس کالا، اوراق مشتقه بورس انرژی، سایر اوراق بهادار و ارزش بازار سهام در نظر گرفته شده است در این زمان ۱۳ هزار و ۸۳۵ هزار میلیارد ریال است. این مولفه نیز در مقایسه بین سال ۹۶ تا سال ۹۷، ۵۸ درصد رشد داشته است.
با توجه به اینکه رونق یا رکود بازار سرمایه از متغیرهای اقتصادی مانند نرخ تورم، نرخ برابری ارز، میزان سود بانکی تعیین شده، وضعیت جهانی کالاهای اساسی، وضعیت سایر بازارها و … از یک سو و ریسک های ناشی از مسائل سیاسی و بین المللی نظیر تحریم های ظالمانه از سوی دیگر متاثر می شود، روند کلی بازار سرمایه حاکی از غلبه متغیرهای اقتصادی بر ریسک ها بوده است.

بدین ترتیب، در روال منطقی اقتصادی، با افزایش نرخ ارز، تورم و … قیمت تمام شده محصولات و خدمات مرتبط با صنایع فعال در بازار سرمایه نیز رشد داشته و به تبع آن، سهام این شرکتها نیز شاهد افزایش قیمت بوده است. به واقع، رشد متغیرهای اساسی در بازار سرمایه به منزله بازسازی صنایع بر اساس نرخ های جدید (منفعت سرمایه پذیر) و حفظ ارزش دارایی های مردم در بازارهای مولد (منفعت سرمایه گذار) بوده است. افرادی که سرمایه خود را در این بازار نگه داشتند، هم به منافع ملی خدمت کردند و هم به سود مناسب دست یافتند.

متقابلا سرمایه هایی که در بازارهای غیرمولد مانند خرید و نگهداری ارز، یا خرید بیش از حد نیاز محصولات مختلف فعال شدند، ممکن است سود شخصی برای فرد به ارمغان آورده باشند اما فشار اقتصادی زیادی را به کشور تحمیل کرده اند. به علاوه در مواردی مانند خرید ارز نیز تعدادی از خریداران با عدم سود و مخاطراتی نظیر سرقت منزل، خرید ارز تقلبی، سوء استفاده از حسابها برای پولشویی و مواردی از این دست مواجه شدند.

بررسی ها نشان میدهد بازدهی بازار سرمایه طی یک بازه بلندمدت (۱۰ ساله و بیشتر) بیش از سایر بازارها بوده است.
طبق آمار، «ارزش معاملات» نیز در این بازه زمانی دو هزار و ۱۰۲ هزار میلیارد ریال بوده که این معیار هم در مقایسه بین سال گذشته و سال ۹۶ با ۸۴ درصد افزایش مواجه بوده است؛ همچنین، تعداد «نهادهای مالی» در دوره مورد بررسی به رقم ۶۳۵ رسیده است در حالیکه در سال قبل این عدد ۶۲۸ بوده است. این مولفه نیز در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۵ درصد افزایش داشته است. در دوره مورد بررسی، سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه هم ۱۲ هزار و ۷۴۲ هزار میلیارد ریال بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر