بازدید 9058
پیمانه اقتصادی؛

حقایقی جالب از اقتصاد افغانستان/ پایان هفته با دلار ۱۱۲۰۰ تومانی/ مقام مسئول: گرانی مرغ به دلیل بازگشت حجاج و فشردگی مراسم عروسی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش موجودی آمریکا قیمت نفت WTI را بالا برد، مقام مسئول: تولید تخم مرغ از نیاز کشور سبقت گرفت، بازار‌های آسیایی ملتهب ماند، اتحادیه: سکه امامی به رقم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید، تاکید دوباره بانک مرکزی بر یک ضامن برای وام ازدواج و نزولی شدن قیمت در بازار خودرو را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 30 August 2019

حقایقی جالب از اقتصاد افغانستان/ پایان هفته با دلار ۱۱۲۰۰ تومانی/ مقام مسئول: گرانی مرغ به دلیل بازگشت حجاج و فشردگی مراسم عروسیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش موجودی آمریکا قیمت نفت WTI را بالا برد، مقام مسئول: تولید تخم مرغ از نیاز کشور سبقت گرفت، بازار‌های آسیایی ملتهب ماند، اتحادیه: سکه امامی به رقم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید، تاکید دوباره بانک مرکزی بر یک ضامن برای وام ازدواج و نزولی شدن قیمت در بازار خودرو را در بر دارد.

کاهش موجودی آمریکا قیمت نفت WTI را بالا برد

روز پنجشنبه تغییرات قیمت شاخص­ های نفت در خلاف جهت یکدیگر بوده ­است، قیمت نفت خام برنت کاهش یافته اما اندکی بالاتر از 60 دلار به ازای هر بشکه بسته شده­است. این در حالی است که با کاهش شدید در میزان موجودی نفت آمریکا قیمت معاملات تحویل آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت WTI افزایش یافته ­است. به نقل از رویترز، نفت خام برنت با 9 سنت کاهش برروی 60.40 دلار به ازای هر بشکه بسته شد، در حالی که نفت وست تگزاس اینترمدیت با 29 سنت افزایش برروی 56.07 دلار به ازای هر بشکه بسته شد.

حقایقی جالب از اقتصاد افغانستان

نشریه آمریکایی برگن: افغانستان یکی از فقیرترین اقتصادهای جهان به شمار می‌رود که درسال های اخیر با وجود تلاش‌های متعدد صورت گرفته نتوانسته است شرایط را به طرز چشمگیری تغییر دهد. در ادامه با حقایقی جالب از اقتصاد افغانستان آشنا می شوید:

۱-متوسط سرانه تولید ناخالص داخلی در افغانستان ۱۹۵۱ دلار است که در مقایسه با متوسط ۱۷ هزار دلاری جهانی یکی از پایین‌ترین ارقام در بین کشورهای مختلف محسوب می‌شود.

۲- ۵۴.۴ درصد از جمعیت ۳۱.۶ میلیون نفری افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند.

۳- حدود ۹۸ درصد کارکنان افغانستانی کمتر از ۳.۱ دلار در روز درآمد دارند که پایین‌ترین درآمد روزانه در بین تمامی کشورهای جهان است.

۴- نرخ بیکاری در افغانستان ۲۵ درصد است و ۸۰ درصد شاغلین در این کشور از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

۵- امید به زندگی در افغانستان ۶۴ سال است که بسیار کمتر از متوسط ۷۲.۲ سال جهان است.

۶- به ازای هر ۱۰۰۰ نفر تنها ۰.۲۸ پزشک و ۰.۵ تخت بیمارستانی وجود دارد.

۷- با وجود در اختیار داشتن منابع طبیعی زیاد، حدود دو سوم کل جمعیت این کشور به آب سالم دسترسی ندارند.

۸- طبق اعلام بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۷ تنها ۲۰.۸۲ میلیارد دلار بوده است.

۹- خدمات بزرگ ترین بخش اقتصاد افغانستان را ۵۵.۹ درصد تشکیل می دهد و پس از آن کشاورزی با ۲۳ درصد و صنعت با ۲۱ درصد قرار دارند.

۱۰- کشاورزی با ۴۴.۳ درصد بیشترین نقش را در اشتغال افغانستان دارد و پس از آن خدمات با ۳۷.۶ درصد و صنعت با ۱۸.۱ درصد قرار دارند.

۱۱- نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی افغانستان ۷ درصد و نرخ تورم تا پایان آخرین آمار موجود (سال ۲۰۱۷) ۵ درصد بوده است.

۱۲- افغانستان ۷۸۴ میلیون صادرات داشته است که ۵۶.۵ درصد آن به مقصد هند و ۲۹.۶ درصد آن به مقصد پاکستان بوده است.

۱۳- افغانستان ۷.۶۱ میلیارد دلار واردات داشته است که ۲۱ درصد آن از چین، ۲۰.۵ درصد آن از ایران و ۱۱.۸ درصد آن از پاکستان بوده است.

مقام مسئول: تولید تخم مرغ از نیاز کشور سبقت گرفت

مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران گفت: وضعیت تولید تخم مرغ در کشور بسیار عالی است و در حال حاضر تولید تخم مرغ ۱۰ درصد فراتر از نیاز داخلی است و به طور متداول در سال‌های گذشته برای مازاد تولید، برنامه ریزی صادرات صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر بدلیل تصمیمات مقطعی و غیرکارشناسی اتخاذ شده، در زمینه صادرات با مشکلاتی مواجه هستیم. وی افزود: در برخی بازه‌های زمانی با تصمیمات غیر کارشناسی، صادرات تخم مرغ ممنوع و همین امر سبب از دست رفتن بازارهای جهانی برای صادرات شده است. به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تصریح کرد: در طی سال‌ها و با زحمات فراوان، بازارهای جهانی برای صادرت بدست می‌آید، اما با تصمیمی مبنی بر ممنوعیت صادرات به یکباره، بازار از دست می‌رود و ورود دوباره به آن بسیار دشوار است. ترکاشوند افزود: حالا که صادرات تخم مرغ آزاد شده بازگشت به بازار صادراتی راحت نیست و این به معضلی برای مرغداران کشور تبدیل شده است.

بازارهای آسیایی ملتهب ماند

روز پنج‌شنبه، در حالی که با تدام جنگ تجاری آمریکا و چین، نرخ سود اوراق قرضه به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ رسیده است، با وحشت از رکود اقتصاد جهان، سهام آسیایی افت کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی ۰.۱۵ درصد افت کرد و سهام سنگاپور به پایین‌ترین سطح ۸ ماهه خود رسید و نیکی ژاپن ۰.۰۹ درصد پایین آمد. کامپوزیت شانگهای چین ۰.۱۰ درصد افت کرد و شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. ای‌اس‌اکس استرالیا توانست ۰.۱۰ درصد رشد کند، اما کوسپی کره‌جنوبی ۰.۴۰ درصد پایین آمد. به نظر می‌رسد سهام اروپایی هم امروز افت خواهند کرد، چراکه شاخص پن‌یوروپین استاکس۵۰، در ساعات کار بازارهای آسیایی ۰۰.۲۱ درصد افت کرده است. اوضاع بازارهای اوراق سهام بیش از پیش تیره‌وتار شد. سود اوراق ۳۰ ساله آمریکا و ۱۰ ساله آلمان، هر دو به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسید و به ترتیب ۱.۹۰۵ درصد و ۰.۷۱۶ درصد شد. منحنی سود اوراق قرضه همچنان معکوس باقی ماند و سود اوراق کوتاه‌مدت از اوراق بلندمدت، بیشتر شد. معکوس شدن منحنی اوراق قرضه، در طول تاریخ شاخص قابل‌اعتمادی برای پیش‌بینی رکود اقتصادی آمریکا در آینده نزدیک بوده است. در بازار ارز، نرخ برابری دلار در برابر ین ۰.۰۷ درصد افت کرد و به ۱۰۶.۰۴ واحد رسید.

اتحادیه: سکه امامی به رقم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید

در معاملات روز پنج شنبه بازار طلا و سکه تهران بر اساس اطلاعات اتحادیه طلا و سکه تهران، شاهد رشد بهای سکه تمام طرح قدیم و افت بهای سکه تمام طرح جدید بودیم. بر این اساس، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر سکه یک گرمی در بازار امروز، به قیمت ۸۸۰ هزار تومان معامله شد.  هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۰۹ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۷۵ هزار تومان رسید.

پایان هفته با دلار ۱۱۲۰۰ تومانی

در معاملات روز پنج شنبه، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی که بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۱۰۰ تومان خریداری شد و بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۱۱۲۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در بازار امروز به نرخ ۱۲۳۵۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۲۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

تاکید دوباره بانک مرکزی بر یک ضامن برای وام ازدواج

بانک مرکزی به منظور تسهیل در امر ازدواج جوانان و نیز تسریع در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به آنان، در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، مجدداً بر اعطای وام ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۶ است و تاکنون نیز تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دریافت نکرده‌اند، با «اخذ یک ضامن معتبر و سفته» تأکید کرد. به گزارش بانک مرکزی، این بانک در بخشنامه ابلاغی خود به شبکه بانکی «مبنی بر اخذ یک ضامن معتبر و سفته»، بر رعایت قانون مذکور توسط واحدهای اجرایی ذیربط سراسر کشور تأکید کرده است و از بانک‌ها خواسته است در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تسریع و تسهیل کنند.

نزولی شدن قیمت در بازار خودرو

از بازار پژوها خبر می‌رسد ۲۰۶ تیپ ۵ در برابر کاهش قیمت مقاومت کرده، اما قیمت تیپ ۲ این خودرو نزولی شده است. به گفته فعالان بازار، ۲۰۶ تیپ۵در حال حاضر با همان قیمت ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود به فروش می‌رسد، اما تیپ۲ آن چیزی حدود ۳ میلیون تومان نزول کرده است. برای خرید این خودرو باید ۷۹ میلیون تومان هزینه کرد. دیگر مدل پژو یعنی ۲۰۶ صندوق‌دار نیز مانند تیپ ۵، افت و خیز قیمتی را طی هفته جاری تجربه نکرده و کماکان ۹۵ میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که پژو ۴۰۵ با افت  دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، در حال حاضر ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل SLX این خودرو نیز دو میلیون تومان عقب نشسته و می‌توان آن را ۸۱ میلیون تومان خرید. همچنین پژو ۲۰۷ هم با دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش، قیمتی برابر با ۱۶۳ میلیون تومان دارد. در مورد پژو ۲۰۰۸ نیز عنوان می‌شود خودرو موردنظر کاهش قیمتی جزئی را تجربه کرده و در حال حاضر ۳۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بنابر اخبار رسیده از بازار، دنا نیز کاهش قیمت را طی این هفته تجربه کرده است، چه آنکه با توجه به عقب‌نشینی دو میلیون تومانی‌اش، در حال حاضر با ۱۰۸ میلیون تومان قابل خرید است. در بین دیگر خودروهای داخلی اما قیمت سراتو که پیش‌تر بالای ۳۰۰ میلیون تومان بود، حالا به ۲۹۸ میلیون تومان رسیده است. از بازار کوئیک هم خبر می‌رسد مدل دنده‌ای این خودرو قیمتی برابر با ۶۴ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر روزهای با ثباتی را می‌گذراند. از آن سو اما فعالان بازار از کاهش قیمت تیبا صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، تیبا حدود نیم میلیون تومان کاهش قیمت داشته و در حال حاضر ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. پراید نیز اگرچه در مدل ۱۳۱ کاهش قیمت داشته، اما مدل ۱۱۱ (هاچ بک) آن ثبات را تجربه کرده است. طبق اخبار رسیده از بازار، پراید در مدل ۱۳۱ حدود نیم میلیون تومان کاهش قیمت داشته و در حال حاضر ۴۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از آن سو اما پراید ۱۱۱ بدون تغییر قیمت خاصی همچنان ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. /دنیای اقتصاد

مقام مسئول: گرانی مرغ به دلیل بازگشت حجاج و فشردگی مراسم عروسی

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از استمرار روند افزایشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۸۰۰ تا ۱۰ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۴ هزار و ۳۰۰ تا ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان است. وی کمبود عرضه را دلیل اصلی نوسان قیمت مرغ در بازار اعلام کردو گفت: در ابتدای هفته با ازدیاد عرضه قیمت مرغ با سیر نزولی در بازار روبرو شد که مجدد با پیک بازگشت حجاج و ازدیاد تقاضا نرخ این محصول با نوساناتی در بازار روبه برو شد که این امر کاملا طبیعی است. چهارآیین قیمت مرغ در بازار را پیش‌بینی کرد و گفت: باتوجه به بازگشت حجاج و فشردگی مراسم عروسی تا قبل از ایام محرم پیش‌بینی می‌شود که روند صعودی قیمت در بازار استمرار یابد. /باشگاه خبرنگاران جوان

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
به نام خدای حکیم وبصیر

سلام علیکم



روز عید قربان 86000 گوسفند توسط حجاج ایرانی سربریده شد..
86000 ضربدر 25 کیلو میشود 2150000 کیلو و هر کیلو 94000 تومان میشود
109250000000000
صد و نه تریلون و دویست و پنجاه میلیاردتومان ناقابل، بله
پاسخ ها
Morteza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
دمت گرم .بجای این بریز بگشای بیخودی کاش پولشو میدادن به جوونا باهاش شغل مسکن تحصیل و ازدواج میکردن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
سلام دوست من اشتباه حساب کردی میشه 202 میلیارد که البته رقم بالایی است
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
ماشین حسابت خوب کار نمیکه علی آقا
جواب مردم به مقام‌مسئول: گرانی مرغ به دلیل ناکارامدی شماست وگرنه این مراسم باز گشت حجاج هر سال وجود داشته و فشردگی عروسیها هم بخاطر مشکلات اقتصادی زوجها نسبت به سالهای قبل کمتر شده.در ضمن این ماه حج تنها ۳۰ روز هست پس برای سایر ۳۳۵ روز دیگر سال چه بهانه ای دارید؟
بازم دنبال دلیل های خنده داربرای گرونی بگردین..تواین مملکت بهانه زیاد..مثل محرم وصفر..هفته وحدت...دهه فاطمیه..ماه مبارک رمضان...لیالی قدر...طلوع فجر...هفته دولت...
تا زمانی که افغانها بر جهل طالبانی و خرافات غلبه نکنند وضعشان روز به روز بدتر خواهد شد طالبان یک گروه است اما افکار طالبانی حتی بر اذهان انان که مدعی مبارزه با طالبانند تسلط یافته است
مقام مسئول: گرانی مرغ به دلیل بازگشت حجاج و فشردگی مراسم عروسی
خوبه این مسئول عزیز چقدر اینده نگر است
ایول شیرینی را خوردی و گفتی شیرین است
گزانی ارز با رفتن حجاج گرانی مرغ با امدن حجاج
گرانی مرغ با آمدن ماه محرم
گزانی مرغ با امدن ماه رزمضا
گرانی مرغ و ماهی با امدن عید نوروز
پس آیا زمان ارامش برای مرغ و قیمت مرغ وجود دارد. عجب اقتصادی که با مرغ خوردن مردم به هم می خورد
پنجشنبه دلار۱۱۴۰۰ راهم ردکردوازهفته اینده با اغاز مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی بسرعت کانال ۱۲۰۰۰ تومان راهم فتح خواهدکرد
اقتصاد ایران هم همچین تعریفی ندارد
دستمزد روزانه در ایران 50000 تومان هست که با احتساب دلار 12000 تومانی ، درامد روزانه کارگر 4.1 دلار است

میزان بیکاری حقیقی ( نه معیارهای اقتصادیاز جمله کسانیکه در بنگاه های کاریابی ثبت نام کرده اند و ...) هم که عددی بین 40 تا 45 درصد هست

تولید ناخالص ملی هم که عدد منفی رو نون می ده

با وجود منابع طبیعی بی شمار ، فقر نه تنها در شهرهای بزرگ که تمام روستاها بصورت محسوس و واضح وجود داره

و ... که نیازی به گفتن من نیست ، انچه عیان است چه حاجت به بیان است
به این مقام مسئول بی مسئولیت بفرمائید این چه استدلال و اقتصادی است که با یک سفر حجاج و عروسی به هم می ریزد پس مشکلات از تحریم نیست از این مسئولین است
کمی بخندید.
آیا واقعا مردم را نادان حساب نمی کنید که چنین عذری می آورید؟
"مقام مسئول: گرانی مرغ به دلیل بازگشت حجاج و فشردگی مراسم عروسی."
گرانی مرغ فقط و فقط و فقط بدلیل صادرات سیل آسا به عراقه . بهانه الکی نیار
کلا برای گرانی هر کالایی یک دلیل وجود دارد مثل مرغ که حجاج و مراسم عروسی است ولی دوماه پیش چرا گران شد ؟!!!!ماه دیگه که کرون میشه چی !!!!!!!!!!!
پس چر ا پول افغانستان ارزشش از پول ایران بیشتره؟!
یکی دیگه رفته حج چوبشو من و مثل من باید بخوریم.مرغشو اونا.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
حج چکار به مرغ داره
شماهم برو حج اسمت که مسلمونی هست...
اين روزها بدليل بازگشت حجاج و تراكم عروسي ها و چند روز ديگه بدليل غذاهاي نذري ماه محرم و بعد هم بخاطر ..... . پس مردم كي مرغ رو به قيمت واقعي بخرن ؟ گراني مواد غذايي دليلش هر چيزي ميتونه باشه بجز صادرات بي رويه به عراق و بي مسئولیتی مسئولين !!!!
مقام مسئول: گرانی مرغ به دلیل بازگشت حجاج و فشردگی مراسم عروسی:
کلکسیون بهانه های اتحادیه ها و اصناف همین یکی را که داشت. واقعا این هم بهانه تراشی برای توجیه به مردم فشار آوردن خجالت آور است.
ارزش بالا نیست.تومن ارزش پایینه
آقای مقام مسئول مرغ داری ! اگر شما نمی دانستی که هنگام بازگشت حجاج فشردگی مراسم پذیرایی وجود دارد که چگونه مسئولی هستی؟! اگر هم می دانستی و کاری نکردی باز هم چگونه مسئولی هستی؟! ....
الان حاجی ها امدن و عروسی
محرم صفر عزاداری مصرف می‌ره بالا
بعدش هم کم کم عید میاد
خلاصه خوب برای خودم تورم درست کردیم
فقط 84 هزار نفر به حج م یروند که حدود 10 هزار نفر هم کارگزارا ن ان هستند که طبیعتا هر سال ولیمه نمی دهند. ولیمه بسیاری از حجاج هم محدود به چندین خانواده است. بعد هم این خانواده ها که دعوت میشوند که دوباره در خانه خود غذا ننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننمیخورند .مدت بازگشت هم حدود یک ماه است یعنی روزی دو سه هزار حاجی برای اشنایان خود که از مصرف کنندگان داخلی هستند سفره پهن می کنند. در اه محرم هم همینطور است مردم همین کشرو میهمان سفرهنننننننننننننننننننننننننننن امام حسین هستند و مرغ هم خیلی مصرف نمی شود. مسوولان بی تدبیری خود را به پای موارد بی ربط نگذارند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها