بازدید 22912
برشی از تولد یک رانت ارزی؛

خلق دلار ۴۲۰۰ تومانی در یک جلسه با یک رأی گیری ساده در حضور روحانی/ وقتی تیم اقتصادی دولت، تصور دلار ۱۸ هزار تومانی را هم نداشت!

پس از اوج گیری قیمت دلار در فروردین ماه سال گذشته، دولت برای جلوگیری از ورود نوسانات بازار ارز به بازار کالا و خدمات تصمیم گرفت، سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را پیاده سازی کند. اطلاعات منتشره از جلسه فروردین ماه هیأت دولت برای تعیین نرخ ارز نشان می‌دهد، نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار بر اساس پیش بینی‌های ساده هیأت دولت به دست آمده و با یک رأی گیری ساده به تصویب رسیده است.
کد خبر: ۹۲۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ 28 August 2019
تابناک اقتصادیپس از اوج گیری قیمت دلار در فروردین ماه سال گذشته، دولت برای جلوگیری از ورود نوسانات بازار ارز به بازار کالا و خدمات تصمیم گرفت، سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را پیاده سازی کند. اطلاعات منتشره از جلسه فروردین ماه هیأت دولت برای تعیین نرخ ارز نشان می‌دهد، نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار بر اساس پیش بینی‌های ساده هیأت دولت به دست آمده و با یک رأی گیری ساده به تصویب رسیده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در بیستم فروردین ۱۳۹۷ و بعد از جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز اعلام کرد، از روز سه شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ نرخ دلار برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیاز‌های قانونی، نیاز‌های مسافران، دانشجویان و محققان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. جهانگیری تأکید کرد، ارز مورد نیاز همه بخش‌ها از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز تأمین می‌شود و مردم و فعالان اقتصادی برای تأمین ارزشان با این نرخ نباید نگران باشند.
 

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد، دولت هیچ نرخ ارز دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد و فروش ارز به قیمتی به جز آنچه اعلام شده قاچاق تلقی خواهد شد. درست مثل قاچاق مواد مخدر که کسی حق خرید و فروش ندارد و با کسی که خرید و فروش می‌کند، برخورد می‌شود، نرخ دیگری هم اگر در بازار شکل بگیرد، دستگاه قضایی و نیرو‌های امنیتی با آن برخورد خواهند کرد و آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.

این تصمیم به این خاطر بود که دولت بتواند از ورود افزایش قیمت ارز به بازار کالا و خدمات جلوگیری کند. با گذشت زمان مشخص شد که این سیاست دولت با شکست مواجه شده و نه تنها قیمت کالا‌ها افزایش یافت بلکه عده‌ای سود‌های عظیمی را از رانت ایجاد شده توسط دولت به جیب زدند. در حالی که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای در سال گذشته، خبر از تخصیص ۱۳ و نیم میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی داد و گفت: برای سال آینده ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالا‌های اساسی کنار گذاشته ایم، اما حمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در خرداد ماه سال جاری گفت: هرچند سال گذشته به شدت به منابع حاصل از صادرات نفت نیاز داشتیم، حدود ۱۷.۵ میلیارد دلار به کالا‌های اساسی پرداخت شد تا مردم آسیب نبینند. این مصاحبه‌ها نشان می‌دهد در دو سال گذشته، بیش از ۲۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی اختصاص داده شده است.

آمار‌ها و نظریات کارشناسان نشان می‌دهد، تصمیم دولت پیرامون ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها به اهداف خود نرسید بلکه منابع ارز بسیاری را نیز بلعید.

حالا پس از گذشت یک سال و چند ماه از زمان اعلام سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، این پرسش مطرح است که این نرخ بر چه مبنایی تعیین شد؟

روزنامه سازندگی روز گذشته طی مطلبی، به این سؤال به نوعی پاسخ داد. در این مطلب به بررسی جلسه‌ای که در آن نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی از آن بیرون آمد، پرداخته شد.

در این مطلب آمده بود: در جلسه دولت مسعود نیلی معتقد بود در صورت آزادسازی نرخ ارز، قیمت دلار حداکثر تا مرز ۵۶۰۰ تومان بالا می‌رود. این گفته‌های نیلی بیشترین تعداد اعضای هیأت دولت را برآشفته می‌کند. در آن مقطع زمانی دور از ذهن کابینه بود که قیمت ارز چند ماه بعد به مرز ۱۸ هزار تومان هم برسد.

مسعود نیلی در مورد ضرورت آزادسازی نرخ ارز توضیحات خود را ارائه می‌دهد. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خواهان آزادسازی نرخ ارز می‌شود و معتقد است که قیمت تا منطقه مشخصی رشد می‌کند و پس از آن روند نزولی آغاز می‌شود. گفته‌های حاضران در این جلسه نشان می‌دهد؛ توصیه کرباسیان وزیر وقت اقتصاد این بوده که دولت میزان منابع و مصارف خود را به سرعت برآورد کند و پس از این محاسبه بیش از آنکه در مورد قیمت ارز بحث شود در مورد راه‌حل‌های تأمین منابع ارزی بیشتر برای دولت گفت‌وگو صورت گیرد. پس از او محمد نهاوندیان معاون اقتصادی دولت تحلیل خود را ارائه می‌دهد و در نهایت قیمت متوسط ارز را ۴ هزار و ۸۰۰ تومان تخمین می‌زند. ولی الله سیف رئیس وقت بانک مرکزی هم معتقد بود که نرخ ارز به طور متوسط تا مرز ۵ هزار تومان رشد پیدا می‌کند. او در مورد شیوه تأمین منابع ارزی راهکار مشخصی نداشته است. پس از این اظهارنظرها، چند عضو دیگر کابینه نیز به بحث اضافه می‌شوند. گفته می‌شود محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیش بینی می‌کند نرخ دلار از ۵ هزار و ۹۰۰ تومان بالاتر نمی‌رود. در این مقطع گفت‌وگو‌های اعضای دولت به تکرار می‌افتد. براساس آنچه چهار عضو هیأت دولت به سازندگی گفته‌اند، رئیس جمهور در مورد تنوع پیش‌بینی‌ها کلافه می‌شوند. حساس‌ترین بخش جلسه در همین مقطع زمانی رخ می‌دهد: پیشنهاد فیریز قیمت‌ها.

در ادامه این گزارش آمده است: تعدادی از حاضران در این جلسه دولت می‌گویند که ادامه بحث‌ها به تکرار افتاده بود و به همین دلیل حسن روحانی برای جمع‌بندی نهایی به موضوع ورود می‌کند. گروه دیگری روایت می‌کنند معاون اقتصادی رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و معاون اول رئیس جمهور خواهان ارائه یک نرخ «فیریز شده» می‌شود. پس از این رئیس جمهور از اعضای حاضر در نشست می‌خواهد تا نرخ‌هایی پیشنهاد بدهند. اعداد ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، ۴ هزار و ۱۰۰ تومان، ۴ هزار و ۸ تومان و ۵ هزار و ۶۰۰ تومان بعد از این مطرح می‌شود و بازهم اعضا هر کدام شروع به ارائه تحلیل‌هایی پراکنده می‌کنند. در نهایت روحانی خواهان رای گیری در مورد یک نرخ واحد می‌شود. محمد نهاوندیان عدد ۴ هزار و ۸۰۰ تومان را پیشنهاد می‌دهد و بازهم رئیس دولت سؤال می‌کند؛ مبنای این نرخ گذاری‌ها چیست: «چرا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان یا ۵ هزار و ۸۰۰ تومان؛ نه.» (نقل به مضمون) بازهم بحث‌ها آغاز می‌شود، ولی تأکید روحانی بر نرخی کمتر از ۴ هزار تومان بوده‌ است. بحث در مورد نرخ جدید بازهم به نتیجه نمی‌رسد و در نهایت اکثریت حاضرین در نشست عدد ۴ هزار و ۱۰۰ تومان را پیشنهاد می‌دهند که با مخالفت کرباسیان وزیر وقت اقتصاد، آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی و مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور مواجه می‌شود. هر سه این‌ها قیمت‌گذاری فریز شده را بدون توجه به منابع ارزی محدود کشور بی‌ثمر می‌دانستند. مخالفت آن‌ها بازهم اجازه نمی‌دهد هیات دولت به نرخ واحدی برسد و در نهایت رئیس جمهور اعلام می‌کند در مورد نرخ ارز باید رأی‌گیری انجام شود و اکثریت اعضای دولت به عدد نهایی رأی می‌دهند، ولی اکثریت قاطع نیست و بازهم رای گیری مجدد و در نهایت افراد راضی و ناراضی رای به عدد ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌دهند. این عدد توسط اسحاق جهانگیری به عنوان حد میانه اعداد پیشنهادی ارائه می‌شود. او نرخ ۴ هزار و ۱۰۰ تومان را که به نظر رئیس جمهور نزدیک‌تر بود را توصیه می‌کند، ولی در نهایت نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به تصویب می‌رسد، ولی الله سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی برای اعلام خبر نهایی به رسانه‌ها مشخص می‌شود، ولی اسحاق جهانگیری اصرار به انتشار این خبر دارد.

مطالب بالا نشان می‌دهد که؛

۱) هیچ یک از نهاد‌های اقتصادی کشور و به خصوص بانک مرکزی هیچ گونه تحلیل و پیش بینی درستی از وضع موجود کشور و احتمال افزایش قیمت دلار به بالاتر از ۶ هزار تومان را نداشته اند. این در حالی است که درست چند ماه بعد از این تصمیم نرخ دلار به بیش از ۱۸ هزار تومان هم رسید.

۲) هیچ یک از وزارتخانه‌ها کار کارشناسی روی تعیین قیمت مشخص دلار انجام نداده اند و بررسی‌های روزنامه سازندگی نشان داده است تنها پیش از جلسه، کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طی گزارشی کوتاه اطلاعاتی در مورد ثابت نگاه داشتن قیمت دلار ارائه کرده بودند، ولی در این گزارش عددی در مورد نرخ دلار پیشنهاد نشده بود. این موضوع می‌تواند بیانگر آن باشد که احتمالاً پیشنهاد اولیه فریز قیمت توسط سازمان برنامه و بودجه داده شده است.

۳) از همه مهم تر اینکه تعیین نرخ دلار به میزان ۴۲۰۰ تومان تنها بر اساس "پیش بینی های" اعضای هیأت دولت بوده و نه بر اساس کارکارشناسی شده و نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار با یک رأی گیری ساده تصویب و اجرایی شده است. همین تصمیم ساده در یک سال گذشته منابع ارزی بسیاری را به هدر داده و باعث ایجاد مفاسد اقتصادی شده است.

به هر صورت اگر مواردی که مطرح شده، درست باشد، حالا باید از مسئولین دولت و شخص رئیس جمهور پرسید که چرا بعد از گذشت یک سال و با مشخص شدن اثرات ارز ۴۲۰۰ تومانی، هنوز هم دولتی‌ها به ادامه این سیاست اصرار دارند؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۹
هر جایه دنیا بود، اینها که مملکت رو به نابودی کشوندن با این کار مسخرشون محاکمه میشدند، ولی اینها راست راست میگردن ،و به تمام فامیل و دوستانشان ارز ۴۲۰۰ دادن، خاک بر سر ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
باتوجه به تعبیر نشدن رویای مذاکره با امریکا از۱۵ شهریور( اغازمرحله سوم والبته جدی کاهش تعهدات برجامی) شاهدسقوط تاریخی بورس خواهیم بود
اخرین خبر:
چهارشنبه ۶ شهریور ساعت ۹:۵ تنها ۵ دقیقه پس ازشروع به کارتالار بورس سقوط تاریخی بورس با کاهش ۱۱۰۰ واحدی شاخص کل اغازشد !!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
می دانید با این نرخ گذاری چه ثروتی از قشر پایین جامعه با جیب رانت خواران و دلالان واریز شد ... و جیب مردم عادی کاملا خالی شد
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
بر این مبنی این تحلیل شد که اصولگرایان میگفتند تحریمها هیچ اثری نخواهد داشت و امریکا هیچ غلطی نخواهد کرد و ما خود کفا هستیم و متکی به تکان داخلی هستیم.بر این اساس رقم ۴۲۰۰تومن بسیار فراتر از پیشبینی اصولگرایان در نظر گرفته شده و دولت باید بگوید چرا اینهمه رقم دلار را بالا در نظر گرفته است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
جدیدا درنهایت اعتمادبنفس گفتن دولتی بهترازماپیدانمیکنید !!!
علی برکت الله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
پس انداز 4 ساله یک خانواده در عرض یک ماه نابود شد و به اندازه یک سوم کاهش پیدا کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
ما نه , ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
برابر دلار از طریق تزریق دلار به بازار باید انجام بشه ، آخه فرایندی که انتهایی برای اون متصور نیست تا کی قادره ادامه پیدا بکنه ، وقتی منابع ارزی ته بکشه اون وقت چه گلی باید به سر بگیریم ، ارزش پول ی که به یک تار مو بند باشه میشه شبیه پول کویت یا ونزوئلا که با یک فعل و انفعال سیاسی یا یک جنگ نابود میشه.استحکام پول ملی باید بستگی به استحکام و قوام تولید و اقتصاد یک کشور داشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
دلارامروزپنجشنبه ۷ شهریور از۱۱۳۰۰ عبورکرد خواب دلارزیرده هزارتومان ازطریق مذاکره باامریکا تعبیرنشد ازهفته دیگروبا اجرای مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی شاهدصعودبیشتردلاروالبته سقوط ازاد بورس خواهیم بودودیگردستکاری درنرخ هاهم تاثیری نخواهدداشت
تازه متوجه شدید دیگه یه بچه ۷ ساله هم می دونه ابن بزرگتر بی تدبیری بود که در تاریخ ایران بر مردم کشور انجام شد. جالب اینجاست در این موندم که هنوز گردن تحریمها می اندازند واقعا اگر به دنیا و آخرت و خدا اعتقاد دارید و می دانید که دروغ گفتن گناه نابخشودنیس چرا هنوز به مروم دروغ می گوید و می دانید همین رفتار باعث بی اعتمادی و بی اعتباری مسئولین لین مردم می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
هنوز کوته فکرانی فکر می کنند مشکل ما تحریم و امریکا و مرگ گفتن است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
من هیچ کاره ام خخخخخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
جالبتر از بیان شما اینکه هنوز هم عده ای از اینها دفاع می کنند .
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
وقتی بالاترین وثیقه در نظام جمهوری اسلامی به برادر معاون اول خالق دلار ۴۲۰۰ تومانی تعلق داره هدف خدمت نجات اقتصاد و مردم نیست.؟!
تا داار به نرخ ۴ هزارتومان برنگردد نه تنها هیچ مشکلی حل نخواهد شد از مردم و کشور بلکه برای همیشه اعتماد مردم از نظام سلب خواهد شد نتیجه آرا در پیش رو می تواند موید این مطلب باشد
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
منفعل بودن دولت را گردن نظام انداختن خیلی نامردیه
واقعا که
اعدام بصورت چندباره

کمترین مجازات دنیوی برای رانت و زیان چند هزار میلیاردی دلار ۴۲۰۰
دلار جهانگیری ناریخی شد
پاسخ ها
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
تازه داره خودشو آماده می کنه برای ریاست جمهوری !!
زبان همه مو در اورده از بس گفته اند ارز ۴۲۰۰ به هیچ کس نرسید ولی اقایان‌همچنان می گویند ارز ۴۲۰۰ عالی.
داروخانه ها بروید و ببینید ادعا میکردند دارو گران نمیشود چه خبره.
این مقاله ها برای چیست؟
چه اثری دارد؟
۳۰ میلیارد دلار به فنا رفته تازه اقای نوبخت میفرمایند باد هوا قیمتها را پایین نیاورده !!!!
بله حرف درستی است ۳۰ میلیارد دلار خرج کرده اید تا اجناس به جای ۳۰ درصد افزایش قیمت ۵۵ درصد گران شود!!! و احتمالا اگر میخواستید اجناس مثلا ۵۰ درصد گران شود چه قدر ارز نیاز میداشتید؟؟ .
خسته نباشید.
دکتر نیلی تمام پیش بینی هایش درست بوده و بازهم هشدار داده که تصمیم سخت ولی درست را درباره نرخ فعلی ارز بگیرید تا منابع ارزی تمام نشده منتهی اقایون اصرار به قیمت دلار روی عددی خاص دارند‌.
اقایون با المانهای اقتصاد بازی می کنند و منابع ارزی را هدر میدهند.
خسته نباشند.
مقاله ها هیچ اثری روی ذهنیت تیم اقتصادی دولت مخصوصا اقای نوبخت ندارد و جزییات جلسه منتشر شده ارز ۴۲۰۰ را اگر اسامی را بردارید و به هر خواننده ای بدهید میگوید مال زمان‌اقای احمدی نژاد بوده این نحوه تعیین قیمت ارز یک کشور ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سازمان برنامه پس جه میکرده و خود اقایون در زمان‌انحلال سازمان‌مدیریت در زمان اقای احمدی نژاد چه میکردند و ما دانشجوی ساده بودیم‌ان زمان میگفتیم‌اینها راست میگویند و سازمان برنامه نباید منحل میشد منتهی در این جلسه قیمت ارز ۴۲۰۰ سازمان برنامه اصلا طرحی نداده بوده اند و حداکثر قیمت ارز را ۵۹۰۰ تومان میدانسته اند!!!.
احتمال زیاد جزییات جلسه ارز ۴۲۰۰ تومانی امروز یا فردا توسط دولت تکذیب میشود و واقعا تاسف انگیز بوده.
اقایون برای الان به بعد هم برنامه ندارند جز یک جو روانی در بازار!!!
قیمت سوخت اگر باید گران شود هر روز که گران نشود مصیبت بدهکاری های دولت بیش از پیش میشود و دولت دارد وحستناک پول بدون پشتوانه چاپ میکند و تورم و تورم روی هم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
در تفکرات لیبرال مردم له میشوند وفقط رفاه سرمایه داران مد نظر هست
واقعا چرا هنوز اصرار دارن ؟!
پاسخ ها
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
نگرفتین
برای اینکه خودشون ببرن
با سلام. همه افرادی که باعث این افتضاح اقتصادی شده اند، بدون در نظر گرفتن جایگاه، از سوی قوه قضاییه تحت پیگرد قرار گیرند. حقیقتاً در سال 96 علم اقتصاد رو تو دیزی سنگی انداختند و حسابی کوبیدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
هی سریع نرید سراغ محاکمه. بسه! کم محاکمه داریم تو این کشور؟ روش بهتری بجای محاکمه به عقل کسی نمیرسه؟ روشی که درد مردم رو درمان کنه نه باندهای سیاسی رو؟
جلوی فرار این مغزها را باید گرفت !
دلار رو دادن 4200 یا اصن 400 تومن رفته اینش مهم نی مهم اونجاشه که نمیخوان پس بگیرن پول مردم رو ننوشتین مگه به کی دادین 18 میلیارد دلار رو ریختین رو هوا رفقا جم کردن؟
چرا دادستان کل به عنوان مدعی العموم به این قضیه ورود نمی کند و متخلفان را مورد مواخذه قرار نمی دهد ؟ آیا کسانی که باعث بدبختی اکثر مردم شدند نباید محاکمه و مجازات شوند .
در ضمن پوری حسینی (رئیس بازداشتی خصوصی سازی )فردی پاک دست و سالم هست که گذشته پرافتخاری داره(جناب واعظی فرمودن)
خخخخخخ
واقعا با این همه پاک دست و سالم چطور عده زیادی تونستن با رانت ذخایر ارزی مملکت و زندگی مردم رو با هم نابود کنن؟؟؟؟؟
به هر صورت اگر مواردی که مطرح شده، درست باشد، حالا باید از مسئولین دولت و شخص رئیس جمهور پرسید که چرا بعد از گذشت یک سال و با مشخص شدن اثرات ارز ۴۲۰۰ تومانی، هنوز هم دولتی‌ها به ادامه این سیاست اصرار دارند؟
دلار4200برای ما وشما نان نشد ولی برای .... کاخ شد
حیرت انگیز و تاسف اور و تصمیمی به دور از عقلانیت و تدبیر
اگر مطالب فوق از صحت و سقم کامل برخوردار باشد، عملاً باید بر این وضعیت گریست.
تقریباً اون چیزی که دستگیرم شد اینه که یِ دورهمی بوده و هر کس یِ عددی رو پیشنهاد میده و ریاست جمهور از این مشاورانِ عالیِ اقتصادی تحلیل میخواسته و اینا فقط عدد می گفتن.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
دورهمی ساده
این ارز 4200 تومانی باعث رانت و فساد شد و تاثیری نداشت پس بهتر است در چند مرحله و بتدریج نرخ ارز دولتی را به نیمایی رساند
اقای روحانی ، هیات دولت پاسخ بدید ، کشور را به نابودی کشاندید ، سازمان بازرسی با این همه ید و بیضا فقط بلدید یکسری کارمند بدبخت را بگیری تازه اونهم اشتباه ، پس چکار میکنید ، میترسید ول کنید برید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
مگر نگفتید ایشون تدارکاتچی هستند؟
پس نوش جانتان
!!!!!!!!!
به به آقایون واقعا نوبرش آوردن
هردم از این باغ بری میرسد!
واقعا که
هر دم از این باغ بری میرسد!
به به
برای نابودی برجام که ترامپ وعدهٔ خروج از آنرا داده بود ،دو آتیشه های داخلی با همراهی سعودیها ،و اماراتیها حدود پنجاه میلیارد دلار را از چرخهٔ اقتصاد کشور خارج نمودند ،و قریب هفت میلیون قطعه سکهٔ‌طلا را از پشتوانهٔ پول ملی خارج کردند ،و برای فشار به مردم ، ارزاق عمومی مردم را بلحاظ بی ارزشی ریال ایران به کشورهای همسایه صادر کردند ؟ دولت روحانی که سهل است ، هیچ دولتی نمیتواند با این باند مافیایی که آقای قالیباف آنان را ۴٪ نام گذاری کردند ، ایستادگی کنند ؟ زر ،و زور ،و رسانهٔ مفتری در اختیار آنان است ؟،سفره های مردم اکنون به یکسوم سال ۹۶ کاهش یافته ؟
«در خبرها آمده که سه نفر از متهمان ماجرای سلطان کاغذ فرار کردند. ..... حالا این چیست که سلطان می سازد؟ این دلار 4200 تومانی است، رانت هاست، نبود شفافیت و... است مثل این که یک کامیون پول را وسط شهر خالی کنیم و هرکسی پول برداشت دستگیرش کنیم!» کاربری نوشته: «راست میگه. از بین بردن رانت راه اصلی خشکاندن ریشه هر گونه سلطان و سلطان سازی است».
چگونه است ارز نیمایی ۱۱۵۰۰ بوده منتهی ارز ۴۲۰۰ هم موجوده؟
چگونه است بازار با ارز نیمایی کنار امده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
کجای کاری تا سال ۱۳۸۱ ارز ۷ تا تک تومانی وجود داشت باورت میشود؟
ارز رسمی و بازار ازاد ۸۰۰ تومان و ارز دولتی ۷ تومانی یعنی ۱۰۰۰درصد هم بیستر اختلاف قیمت . پس احتمالا ارز ۴۲۰۰ تا ۱۵ سال اینده خواهد بود نگران نباشید.
"چرا هنوز هم دولتی‌ها به ادامه این سیاست اصرار دارند؟"
چون دولت تدبیر هستن و همه چیز را خوب خوب بلدن و امکان ندارد کار اشتباه بکنن و فقط این جماعت هستن که سواد دارند؛ علی برکه الله!
سلام
کار دولت درارز 4200 درست بود اگر اولا به کالاهای ضروری اختصاص پیدا می کرد وثانیا با چییزی شبیه کوپن بر روند آن نظارت می شد. ضمنا باید توجه کنیم که یکی از عوامل بسیار مهم گران شدن ارز هجوم عده زیادی از سودجویان وحتی مردم عادی برای خرید ارز بود در هر کشوری این اتفاق بیفتد نتیجه اش کاهش شدید ارزش پول ملی است بنده هم اقتصاد خوانده ام ولی باید قبول کنیم که بعضی از ما اقتصاد خوانده هاکور کورانه فرمولهای آمده از غرب را بدون تحلیل شرایط داخلی تجویز می کنیم. ویکسره دم دم از بازار آزاد می زنیم وتوجه نداریم که اگر بازار آزاد هم توجبه داشته باشد برای شرایط معمولی است نه برای جنگ اقتصادی. معنای اقتصاد آزاد در اینجا این است که اجازه بدید فرصت طلبان بورس بازی کنند وقیمت را عرضه وتقاضا تعیین کند این درست اما کدام عرضه وکدام تقاضا؟صادر کننده ارزش راعرضه نمی کند تا گرانتر بفروشد دولت کم عرضه می کندتا ارزش راازدست ندهدو...ولی از آن طرف همه می شوند تقاضا کننده ارز.آیا این فاصله عجیبی که بین عرضه وتقاضا ایجاد شده طبیعی است؟ واگر آنرا طبق نظر اقتصاددانان لیبرال به رسمیت بشناسیم می داتیدقیمت ارز کجا می رود درحالی قیمت واقعی ارز که توسط نهادهای بین المللی تعیین می شود زیر دوهزار تومان است (گزارش توسعه انسانی سازمان ملل براساس ppp) خوب نتیجه بازار آزاد ارز جه خواهدشد؟ کاهش شدید ارز ش پول ملی وگران شدن شدید قیمتها وفرو افتادن عده زیادی از مردم زیر خط فقر. وهچنین کاهش قیمت کالای ایرانی برای خارجیها و به ثمن بخس فروختن کالای ایرانی به خارجیهاوایجاد کمبود شدید وگرانی در داخل. البته معتقدین به به اقتصاد آزاد که همان اقتصاد سرمایه داری است می گویند اشکال ندارد هر کس نمی تواند نخرد آن کس که تقاضای موثر دارد یعنی پول دارد مهم است و.. تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل نتیجه اقتصاد آزاد در شرایط جنگ اقتصادی افزایش بی رویه قیتها وفقر مردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
ان وقت اقای نظریه پرداز و طرفدار ارز ۴۲۰۰ حالا همه و مردم میتوانند
؟؟؟ چیزی بخرند که در اخر عرایض ات اوردی
بحث سر رانت ارز ۴۲۰۰ است و شکست خوردن ان بوده یکساله ارز بالای ۱۲۰۰۰ بوده حالا ذوق ۱فت ۱۰۰۰ تومانی چند وقت اخیر را می کنید؟
ارز نیمایی جا افتاده و کلی تعهدات ایجاد کرده اند طبق امارهای خود اقای همتی برو ببین چه مقدار ارز نیمایی فروخته اند
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
مطلب درست و خوبی نوشته اید
منتهی به نظر من دولت نباید قیمت قطعی اعلام می کرد
و بهتر بود قیمت دولت هم هفته به هفته اعلام می شد
چون در این مقاله موضوع بحث جلوگیری از رانت و
فرصت طلبی اقتصادی است
چون که ظاهراً دولت و سیستم نظارتی از رساندن ارز به دست جامعه هدف اصلی و یا حتی تجار واقعی عاجز است و دولت از بستن دست تبهکاران هراسناک است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
تمام این حرفها به درد در کوزه میخوره
الان با این نوسانات نرخ ها و از هم گسیختگی بازار به علت بالا رفتن غیر واقعی نرخ ارز میشود بهتر فهمید که درست ترین تصمیمی که دولت در تعیین نرخ ارز در همان مقطع میتوانست بگیرد همان نرخ 4200 تومانی بوده. مبنای آن هم بسیار ساده است سیاست دولت افزایش نرخ ارز همگام با تورم بوده که در سالهای 92 الی 96 دنبال میکرده است. نرخ ارز یک روند قابل پیش بینی را تا آن لحظه طی میکرده که از حدود 3000 تومان ابتدای دولت فعلی در سال 92 تا سال 96 به عدد حدود 3800 تومان رسیده بود و دولت با توجه به تورم حدود 12 درصدی آن وقت به عدد 4200 رسیده است. ضمن اینکه در واقع در همان تصمیم در جلسه نرخ را تک رقمی میکند و بخش قابل توجهی از ارز را که قبل از آن نرخ مبادله ای یا دولتی برای کالاهای اساسی بود و به قیمت 3200 تومان فروخته میشد و ارز آزاد در حدود 3800 تومان بود را افزایش داد لذا افزایش قیمت به 4200 تومان برای ارز مبادله ای حدود 30 درصد بوده است. دولت به عنوان فرمانده اقتصادی در آن مقطع عدد 4200 تومانی را کاملا درست انتخاب کرده و بعد از آن هم به ادعایش مبنی بر تخصیص ارز به مقدار کافی برای نیازهای ارزی کشور عمل کرده است. اگر مردم و فعالان اقتصادی به دولت اعتماد میکردند و یک صدا همان نرخ 4200 تومانی را میپذیرفتند و اجرا میکردند با توجه به شاخص های قدرتمند پایه های اقتصاد کشور و منابع موجود میشد کشور را با نرخ 4200 تومانی و با نوسانات محدودی در قیمت ها اداره و روند شروع شده رونق اقتصادی و تولید را حفظ کرد. ولی متاسفانه تحت تاثیر هجوم روانی که از چندین سال قبل با گسترش سریع شبکه های اجتماعی مبتنی برماهواره، اینترنت و موبایل در کشور بوجود آمده بود و مسئولین امر حضور جدی و موثری در این عرصه نداشتند باعث عدم پیروی از سیاست های فرمانده اقتصاد کشور یعنی دولت شد و کار را به این نوسانات غیرقابل باور و دلار 18000 تومانی کشید که بسیار دور از وضعیت واقعی اقتصاد کشور بود که تبعات آن تا سالها گریبانگیر کشور و اقتصاد آن خواهد بود. همین حالا هم نرخ 11000 تومانی ارز که شاخص قیمت گذاری سایر منابع کشور شده است مانع چشمگیری بر سر راه رونق اقتصاد است و گردش مناسب اقتصادی با قیمت های فعلی امری بعید است. با افزایش غیر واقعی قیمت ها ارزش تاثیرگذار نقدینگی در دست فعالان اقتصادی به کمتر از یک سوم کاهش پیدا کرده و این به معنی یک سوم شدن حجم معاملات و داد وستد های اقتصادی خواهد بود و گردش پول بسیار کند میشود. همین الان هر فعال اقتصادی در حوزه فعالیت خودش این را به راحتی میبیند که حتی با کاهش اندکی در قیمت ها و افزایش قدرت خرید تعداد معاملات افزایش میابد. حتی قیمت دلار 3000 تا 3800 تومانی سالهای 92 تا 96 هم نتوانست رکود را به رونق چشمگیری تبدیل کند الان دلار 11000 هزار تومان که کاملا مشخص است چنین تغییری ایجاد نخواهد کرد. دو گزینه در پیش روی اقتصاد ایران متصور است یا اینکه بتواند تاثیر قیمت ها را از نوسانات ارزی جدا کرده و نیازهای ارزی را با قیمت های واقعی برای هر بخش تامین کند و سرعت و حجم مبادلات اقتصادی را بالا ببرد و قیمت های رشد یافته را تعدیل کند و یا اینکه منتظر بماند تا گردش کند اقتصادی کم کم خودش را به نرخ های افزایش یافته هماهنگ کرده و تعادل مجددی میان بخش های مختلف اقتصادی برقرار شود یعنی همه بخش های اقتصاد اعم از تولید، خدمات و دستمزدها بر اساس دلار 11000 تومانی به قدرت خرید معادل سالهای 96 و ماقبل آن یا حتی به سالهای 90 و ماقبل آن برگردد. البته گزینه دوم فرآیندی بسیار طولانی و طبیعی خواهد بود که به شرط عدم وقوع شوک های جدید بیش از یک دهه به طول می انجامد. ولی عزم ملی در کاهش قیمت ها و اعتماد به فرماندهی اقتصادی میتواند در لحظه حرکت به سمت رونق اقتصادی را شدت بخشیده و در یک زمان کوتاه با بازگشت اقتصاد به مسیر تعادل زمینه را برای یک رشد اقتصادی چشمگیر در کمتر از یک دهه برآورده کند.
چرا به تحریم ها اشاره نشده در این گزارش. تحریم عامل اصلی هست .خلاصه الان مشکل داره حل میشه و دلار مهار شده.
استفاده از قلت اطلاعات مردم در بورس !؟
با افزايش قيمت نفت ، سهام شركتهاي انرژي محور افزايش مي يافت .
با افزايش قيمت دلار نيز سهام شركت هاي انرژي محور به شدت رشد مي كرد.
در چهارم آبان ٩٧ كه بورس ريخت ، ريختن بورس واكنشي بود به دلار كه وارد كانال ده هزار تومان شده بود و قيمت نفت كه به شدت نزولي شده بود .
اكنون اتفاقي مشابه رخ داده است قيمت نفت حداقلي شده و دلار نيز نزولي شده اما تا لحظه تهيه اين تحليل بورس واكنشي نشان نداده است .
سرمايه هاي سرگردان به سمت ارز ، مسكن و كالا حركتي ندارد اما به سمت بورس روان است .
بورس حبابي شده و نسبت به ريزش دلار و قيمت نفت واكنش نشان مي دهد و فقط زمان مطرح است .
بيچاره مردمي كه سهام را هر روز گران تر مي خرند و فردا نيز گران تر ميشود اما اين دامي است كه اساس دارايي شان را هدف گرفته است از قلت اطلاعات مردم دارد استفاده ميشود .
جوجه ها را آخر پائيز مي شمارند .
واقعا با این خدمات شایانی که دولت به مردم کرده باید هم جهانگیری بگوید : مردم باید قدر دان دولت باشند .
البته منظور آن کسانی هستند که پس از دریافت ارز 4200 قدر دانی نکرده اند .
بنده پیشنهاد میدهم ایشان مراتب قدر دانی را بجا آورند .
توقع بیشتری ازشون نیست, اینها دانش کار ندارند...
با تعیین نرخ 4200 برای دلار چنان ضربه ای به کمر اقتصاد این مرزوبوم زده شد و چنان مردم به بیچاره گی کشانده شدند که شاید تا سالها بهترین اقتصاددانان دنیا هم این گره کور را نتوانند باز کنند.
به جای اینهمه بگیر و ببند راجع به تخلفات ارزی، باید باعث و بانی این تخلفات مؤاخذه شود!!!
اقایان مدعی اندقیمت خودروهای داخلی کاهش پیداکرده
من شهریور۹۵ یک دستگاه وژو۲۰۶ صندوقدارخریدم قسطی با۲۰ میلیون پیش پرداخت جمع کل مبلغ پرداختی من بااقساطش شد ۴۰ میلیون تومان حالاهمان خودرو ۹۳ میلیون وپانصدهزارتومان هست !!!!!
واقعابااینگونه تبلیغات مردم راچی فرض کرده اند ؟!!!
من یاد بازی "یه مرغ دارم انقد تخم میذاره..چرا ...پس چندتا..."!!!افتادم...پس حتی یه مملکت(ایران البته) رو هم میشه بااین بازی اداره کرد و اینجا درس و مدیریت و اقتصاد و...لزومی نداره!!! :D
مرد و قولش
چرا مسئله رو پاک می کنید. حذف ارز ۴۲۰۰ با گفته شماها فقط دارید بالا بردن قیمت رو شرعی می کنید. دولت به عنوان وارد کننده ارز باید ارز را به ۴۲۰۰ برسونه.
در دنیا دولت ها نباید سود جمع کنند. دولت خوب باید همیشه بدهکار باشد. اما به دلیل اشتغال این بدهی ها خطرناک نیست. جمع کردن پول دولت در حسابها خطرناک است و منشا همه دزدی هاست.
دلال های محترم برای نون دراوردن باید زحمت کشید. ایران تنها کشوری است که عده ای با ایجاد جو ارزی یک شبه پول دار میشن.
یا حق
به کارشناسان تیم اقتصادی دولت جایزه اهدا فرمایید... علی برکت الله
سلام :ارز اگر صرفا به واراد کنندگان برای واردات کالاهای اساسی بدهند بسیاری از رانت ها ،فسادهاو سلطان های گوناگونی می آفریند وعملا تاثیر ملموسی در کنترل تورم در بازار ندارد واین کار جز ظلم و خسران برای توده ملت چیزی به همراه ندارد بهترین و منطقی ترین راه همین پرداخت به صورت ارز نیمایی و یا ارز آزاد است و پرداخت مابالتفاوت آن به مردم و مدیریت خود مردم بر اساس نیاز خودشان است کمااینکه اکثریت قریب به اتفاق مردم هم چون هیچ خیری از پرداخت ارز4200تومان جز رانت، دلالی وفساد برای عده ای خاص چیزی ندیدند خواستار پرداخت مستقیم آن به خود مردم هستند به شرطی که واقعآ مابه التفاوت آن به مردم پرداخت گردد راستی چرا نباید مسببان این فاجعه بزرگ اقتصادی و رانت خواری بزرگ شناسایی و محاکمه گردند؟؟؟؟ ...
واقعا حیرت انگیزه.یعنی تو این دستگاه عریض و طویل دولتی هیچ مطالعه و کار کارشناسی روی اقیمت ارز صورت نگرفته بوده و تصمیم به این مهمی بصورت شانسی و تنها از روی حدس و گمان و با رای گیری چند نفر گرفته شده؟ جل الخالق!! اصلا باور کردنی نیست، اخه کجای دنیا یه همچین کاری رو میکنند؟
خدایا تا 1400 هنوز 2 سال مونده. خودت به داد ما برس
خلايق هرچي لايق
اقتصاد ایران از قبل انقلاب تا کنون با مشکلات بسیاری روبرو بوده و لطمات جبران ناپذیری به اقشار متوسر و پایین جامعه زده است
این پروسه بدیل رفتارهای پوپولیستی و تماما به یک نتیجه منجر گردیده است بحران اقتصادی
در کشور ما متاسفنه تولید هر روز پیکر نحیفی پیدا کرده و حتی سنگ اندازی ها در جلوی پای فعالان اقتصادی منجر به تعطیلی بنگاهها گشته است از این رو توان تولید و صادرات غیر نفتی بشدت پایین مانده و همین امر در تازهای مالی گمرک منعکس گردیده در طی لوپ های اقتصادی در کشور ابتدا پرداخت سودهای کاذب به سپرده ها بیش از سو تسهیلات بوده اختلاس ها نیز مشکلات عدیده برای بانک ها ایجاد کرده ودر کنار این دولت با تزریق بیش از اندازه منایع ارزی بشکل کاذب سعی کرده قیمت ارز را پایین بیاورد بعد از طی چند سال بانک ها به ورطه ورشکستگی نزدیک شده چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی سر به فلک گذاشته و فنر دلار جمع میگردد و صرفا دولت و بانک برای بی ارزش کردن پول اقدام به ایجاد تورم و افزایش نرخ دلار میکند این چرخه معمولا 12 ما به طول می انجامد بعد از این اتفاق سرمایه ها وارد بورس میشوند و معمولا پس از چندین ماه که رشد هیجانی را بازار تجربه کرد با سقوط روبرو شده و سرمایه ها بلوکه میشوند بعد از این جریانات اقتصاد وارد رکود میگردد با توجه به چنین شرایطی نوسانات هیجانی بازار نیاز به گذر زمان و افزایش نقدینگی سر گردان می یاشد که میتواند چند سال بطول بیانجامد
خسته ایم از همه بی تدبیری ها. خسته!
من همان شب اعلام نرخ جهانگيري براي تابناك نوشتم كه اين طرح شكست خورده است ولي تو این کشور، كار كارشناسي بي فايده است. كافي بود به اتفاقات سال ١٣٩١ نگاه ميكرديم و قضيه رو مديريت ميكرديم.
پاسخ ها
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
همش تقصیر دولت قبلی هست خخخخ
بحث دولت درست بود... اونجاش که نهاد های قضایی و نظارتی باید بازار رو کنترل میکردن که از 4200 بالاتر کسی قاچاق نکنه نکردن که بازار آزاد اونشکلی ایجاد شد!!!
چند بار یک اشتباه تکرار می شود؟ تا زمانیکه به ارز به چشم یک کالا نگاه نکنیم، و تا زمانی که اجازه ندهیم قیمت هر کالایی از جمله ارز بر اساس عرضه و تقاضا و به صورت شناور تعیین نشود، و با سیاست دستوری سعی در تثبیت قیمت کالا انجام می‌دهیم، اوضاع به همین منوال است ونفع آن فقط به جیب عده ای دلال می رود.
مدیران آبکی و تصمیم گیری های آبکی یا مدبران فاسد و ایجاد رانتهای کلان برای خودشان
عجب دولت مردان مدبری داریم. من نمیدونم این ترامپ چه اصراری داره که تحریم کنه ما رو. این ها برای نابود کردن مملکت کافیند! و علی برکت الله جناب آقای روحانی.
در دنیا یکدهم اشتباهات درتصمیم گیری توسط مدیر رخ دهد تا زنده است نمیتواند در دولت کارکند
چرا استعفا نمی دهند. چرا برکنارشان نمی کنند چرا محاکمه شان نمی کنند چرا ...؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
چون در این کشور انصاب افراد
نامرتبط و غیر متخصص و کار غلط را
غلط انجام دادن جرم نیست که بخواهند محاکمه کنند
فردا ، ۲۹ آگست (7 شهریور) رو بهم رسانی کنید .. روز جهانی مقابله با اقدامات مخفی ضد بشری ، بخصوص آزار الکترومغناطیسی و کنترل اذهان توده ها و اشخاص با تکنولوژیهای مخفی ( میکروچیپ ، نانو ، مایکروویو و امواج اسکالر..) ..
در این کشور فقط سازمان ها و شوراهای دهن پر کن و بی مسئولیت شکل گرفته است . در این خصوص و طبق ماده 18 قانون پولی و بانکی وظیفه شورای پول و اعتبار بوده تا بررسی لازم را انجام و ارائه طریق نماید اما این شورا دقیقا در برهه های حساس کاملا خفه است.
با خیلی چیز های مردم کار داریم و برای کوچکترین تخلف باید شدیدترین مجازات را بکشند اما با کسانی که کشور را دچار بحران و آشوب کردند و مردم را به خاک سیاه نشاندند هیچ کاری نداریم عجب عدالتی .
واقعا باور میکنید این سیا بازی ها رو، همش کار خودشون بود، بردن تا 20 برگردوندن تا 12 گفتن ارزون شده، به زودی مدارکش هم میاد بیرون که دستور خود رئیس جمهور بوده
با سلام
تخصيص ارز 4200 توماني تنها اثري كه داشته اثر تورم 400 درصدي رو بر مردم تسهيل كرد . اگر نبود شايد اتفاقات ديگري رخ ميداد كه آقاياني كه الان تحليل مي كنند اون موقع قادر به تحليلش نبودن . اما اتفاق وحشتناك تورم 400 درصدي . هر جنسي در حال حاضر خريد ميشه با 4 برابر قيمت سال گذشته هستش در حاليكه افزايش حقوق 15 درصد بوده و مردم در حال خرد شدن زير بار تورمي هستند كه بي تدبیری مسئولين اون رو ايجاد كرده و تشديد هم خواهد كرد و كسي هم به فكر مردم بدبخت نيست . يك چهارم سال گذشته مصرف خوراك و ميوه و .. شده . لباسهاي پار و كهنه خود را بيرون آورديم و ترميم مي كنيم و ميپوشم . ولي برخي بسيار فربه شدند و مردم را ميچاپند و در اين شرايط حال ميكنند تا روزي كه در حضور خدا بايد پاسخگو باشند انشاله . اميدوارم مدير لايقي پيدا شود و كشور را از اين وضعيت نجات دهد . متاسفانه هر مسئول و ارگاني يك حرف ميزند و تمام حرفها 180 درجه با هم متفاوت و خودشان كه خوبند ولي مردم در حال له شدن هستند .
چهار دهه است که عده ای از این منصب به آن منصب میرن، این جارو خراب میکنن عوض میشن میرن جای دیگه متاسفانه اونجا رو هم خرابتر میکنن نتیجه اش میشود وضع و اوضاع امروزه به هیچکس هم میدون نمیدن.
دشمنی الکی و بیهوده با آمریکا میلیاردها دلار خسارت به مردم زده و خواهد زد
ارز 4200 تومانی کاملا درست بود...دولت هم عدد درستی اعلام کرد و به وظیفش هم عمل کرد...منتاها سایر نهاد ها و سایر عوامل به وظیفه خودشون که نظارت بود عمل نکردن و گذاشتن خیلی راحت قیمت دلار و ارز توسط یک سایت روزانه تعیین بشه!!! البته نباید از بگو مگوهای بین المللی حاکمان ایران با غرب هم بگذریم که آتش روانی این خاکستر رو هر روز باد میزدن!!!
دقیقا آدم یاد سریال برره میفته ...
وقتی بیش از کل جمعیت یارانه ثبت نامی داریم و کسی انصراف نمی دهد و همه برای سود جویی میریم خریدهای غیر ضروری و ارز و رب و پوشک می‌کنیم... اتحاد نداریم...طمع ورزی... ده ها سال پول مختصر و باد آورده نفت رو تقسیم البته نامساوی می کنیم... دودش توی چشم هممون می‌ره و حق با هیچکی نیست... مگر اینکه
اتحاد. قناعت. تلاش. صداقت. حمایت. دانایی. تخصص. پیشگیری. عدالت. احترام و حراست از داشته ها رو سرلوحه کارهامون قرار بدیم. خرافات. شایعات. طمع. پوست کلفتی. تنبلی. دنبال راه میانبر بودن رو کنار بگذاریم. و البته حرفهای از این دست... همه با هم این گره رو بستیم پس باید..‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
نوع دارو را عوض کن شاید نظرتون عوض بشه
خیانتی که این دولت به همراه وزرای نالایق به کشور کردند
در طول تاریخ کشور بی سابقه است
بطور کلی بالابودن نرخ ارز و پایین بودن آن هردو به ضرر اقتصاد کشور است وقتی قیمت ارز بالا باشد قاچاق مواد اولیه به خارج افزایش و تولید متوقف می شود و اجناس خارجی با قیمت ناعادلانه به دست مردم می رسد و وقتی قیمت ارز پایین باشد واردات قاچاق افزایش و کالاهای خارجی با قیمت پایین به دست مردم می رسد و باعث می شود امکان رقابت تولید کننده داخلی با کالای خارجی کاهش یابد و بهترین حالت این است که دولت چه مستقیم و چه غیر مستقیم (قرادداهای خارجی و تصمیمات غیر اصولی ) پای خود را از ارز بیرون بکشد و ارز در بازار عرضه و تقاضا معین شود و مردم هم تا حد توان خود از کالاهای خارجی کمتر استفاده کنند تا حد ممکن از مسافرت های خارجی پرهیز کنند تا می توانند صادرات کالاهای ایرانی را افزایش دهند و دلار آن در داخل عرضه شود
به راحتی می توان دلار و ارز را پایین آورد کافی است حساب کنیم در کشور چه مقدار مصرف ارز و دلار داریم و چقدر تولید ارز و دلار داریم؟ اگر مصرف دلار بالاتر از تولید آن است کافی است در گمرک را روی کالاهای لوکس و غیرلازم خارجی ببندیم و سفرهای خارجی را کاهش دهیم. درب گمرک را برای فروش کالاهای ایرانی در کشورهای خارجی باز کنیم و حتی تسهیلات بدهیم و دلار آنرا در داخل تبدیل به ریال و به صادر کننده بدهیم. شبیه کشورهایی چون کانادا و ترکیه به سرمایه گذاران خارجی که قصد سرمایه گذاری در ایران دارند انواع تخفیفات بدهیم تا با وارد کردن دلار به کشور موجبات کاهش آنرا فراهم کنیم. نه اینکه دولت دلار حاصل از سرمایه گذاری را خود برداشته و بدلیل سوء مدیریت و یا خدای نکرده اهداف پشت پرده انباشت کند و اوضاع را بهم بریزد و مجلس هم بنشیند و نظاره کند و در ظاهر همراه با مردم فقط انتقادگر باشد.
دولت بی تدبیر حداقل استعفا بدهید و عذر خواهی کنید.
افرادی که در جریان تصویب دلار 4200 تومنی اگر ناآگاه بودند که باید محاکمه بشن که چرا بدون داشتن صلاحیت لازم پست و مقام گرفتند و اگر از روی آگاهی بوده که تکلیفشون مشخصه.
واقعاْ جای تعجب دارد که چرا در کشور ما همه چیز باید با دلار سنجیده شود دلاری که واحد پول دشمن درجه ۱ ما است و آدم احساس می کند که در این کشور کسانی وجود دارند که علاقمند هستند که امورات ما را مرتبط با دلار کنند درحالی که چیزی که در کشور باید حاکم باشد نسبت درآمد به هزینه است و همه چیز باید با این معادله سنجیده شوند از نانوایی بگیرید تا مسکن و ... یعنی اینکه هر وقت نسبت درآمد به هزینه من افزایش یافت نانوا و بنگاه دار و تولید کننده و ... حق دارد قیمت محصول خود را به همان نسبت افزایش دهد و اگر استثناعاْ محصولی متاثر از مواد اولیه خارجی بود دو حالت دارد یا مواد اولیه خارجی کاهش و یا افزایش یافته است اگر افزایش یافته است(در صورت عدم تبانی) دولت اضافه آنرا از مالیات بدهد و مواد اولیه را با قیمت ثابت به دست تولید کننده برساند و اگر کاهش یافته باشد اضافه آنرا دولت بعنوان مالیات بردارد. حداقل این موضوع می تواند نسبت به کالاهای اساسی و حیاتی مردم اتفاق بیفتد
متاسفانه مشکلات ما در تصمیم گیری ها نهفته است و نشان دهنده این است که منصب ها از یک اصول منطقی پیروی نمی کند. در حالی که منصب ها باید بر محور سلسله مراتب و تجربه و افزایش سابقه و درون سازمانی باشد ولی عکس آن اجرا می شود و برون سازمانی و بدون توجه به سلسله مراتب است و نتیجه آن چیزی می شود که ما شاهد آن هستیم. ژاپن اگر ژاپن شد به این دلیل است که سلسله مراتب و تجربه و سابقه و درون سازمانی و مرتبط بودن مسئولیت و حرفه را در نظر گرفت و این موارد را که در انگیزش ها تاثیر دارد در نظر گرفت و اگر تصمیماتی اتخاذ می شد بر اساس تفکر و تحقیق بود و اجازه نمی داد تا تصمیمات گرفته شده در فرایند اجرا سست و دچار بی تفاوتی و بی انگیزگی و سیاست زدگی شود.
یعنی واقعا هنوز فکر میکنید این یه ندانم کاری بود؟ کاملا اگاهانه ، نابود کننده بوده و ادامه خواهد داشت
امروز هر چی سرمان آمده به خاطر مهندسی انتخابات توسط دولت پنهان در سال 92 هست امیدوارم دیگر شاهد مهندسی انتخابات توسط دولت پنهان در آینده نباشیم
ضربه تاریخی اصلاح طلبان به اقتصاد کشور با تاراج میلیاردها دلار سرمایه ملی بعنوان ارز 4200 تومانی
شما یه درصد فکر کن اینکار رو غیر آگاهانه انجام دادن...!!
اییییییییییییییییییییییییییییییییییی یعنی شما نبودید .......خبر هم نداشتید وطفلک هها
دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث تورم شده و به نور چشمی ها تعلق میگیرد اونها هم کالاهای ورداتی را چند برابر قیمت به مردم میفروشند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل