بازدید 17278
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با «تابناک»؛

حضور وزیر خارجه در جی ۷ یک موفقیت برای دیپلماسی کشور است/باید گام سوم با گام‌های اول و دوم متفاوت باشد

روز گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به شهر بیاریتز فرانسه، محل برگزاری نشست رهبران جی ۷ سفر کرد. بنا به گفته عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، این سفر به دعوت لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه صورت گرفته و ظریف برای ادامه رایزنی‌ها درخصوص ابتکارات اخیر میان رؤسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد.
کد خبر: ۹۲۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷ 26 August 2019

حضور وزیر خارجه در جی ۷ یک موفقیت برای دیپلماسی کشور است/باید گام سوم با گام‌های اول و دوم متفاوت باشدروز گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به شهر بیاریتز فرانسه، محل برگزاری نشست رهبران جی ۷ سفر کرد.
به گزارش «تابناک»؛ بنا به گفته عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، این سفر به دعوت لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه صورت گرفته و ظریف برای ادامه رایزنی‌ها درباره ابتکارات اخیر میان رؤسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شده است.

بنا بر این گزارش، این سفر غیرمنتظره واکنش‌های بسیاری ـ هم از داخل و هم خارج کشور ـ به دنبال داشت و همچون همیشه، نظریات انتقادی و حمایتی بسیاری از سوی برخی سیاسیون به سمت وزیر خارجه روانه شد. حال آنکه این سفر با استقبال کامل سران گروه ۷ روبه رو شد، به گونه ای که صدراعظم آلمان، حضور وزیرخارجه ایران در حاشیه نشست جی ۷ را فرصت خوبی توصیف کرده تا مذاکراتی سازنده و مثبت را به پیش ببرند.

مرکل همچنین اظهار داشت: حضور وزیرخارجه ایران، یک رویداد موازی و مهم در حاشیه اجلاس جی ۷ است و حال باید توجه داشت که آیا این دیدار غیرمنتظره، زمینه گفت‌وگو‌های بیشتر و امکان مذاکرات گسترده‌تر را با ایران فراهم خواهد کرد یا خیر؟!

اما از سوی دیگر واکنش‌های مثبت زیادی نیز در داخل وجود داشت و برخی نمایندگان مجلس، این فرصت را یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی کشور دانسته و بر این باور بودند که برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب، نماینده دیپلماسی ایران تا کنار میز هفت قدرت جهانی حضور پیدا می‌کند؛ حضوری که محترمانه و با دعوت بوده است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: از روز گذشته که خبر سفر ظریف به فرانسه مطرح شده، عده ای نقد و عده‌ای دیگر از آن دفاع کرده اند، ولی به نظر من، این کار وزیر خارجه یک موفقیت برای دیپلماسی کشور است.

وی گفت: برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب، نماینده دیپلماسی ایران تا کنار میز هفت قدرت جهانی حضور پیدا می‌کند؛ حضوری که محترمانه و با دعوت بوده و حتی آمریکایی‌ها به رغم مواضع متفاوت از این موضوع اطلاع داشتند، اما موضوع مهم این بود که حضور ظریف در این نشست، بر دستور کار هم اثرگذار بود و از این نظر موضوع مهم‌تر می‌شود که آمریکایی‌ها تا به امروز سعی می‌کردند دیپلماسی عمومی ایران را خفه کنند؛ تحریم ظریف و تلاش برای ایجاد محدودیت‌های دیپلماتیک و تلاش برای ایجاد اجماع علیه ایران در این راستا بود، ولی همه این اقدامات نتیجه عکس داده و در میز مذاکره دیگر اعضای میز موضوع دیگری را از ترامپ خواستار شدند و سعی کردند قفل دیپلماسی شکسته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: فارغ از اینکه پیشنهاد فرانسه چه میزان قابل تأمل است و همان طور هم که دیروز به آن اشاره کردم، این پیشنهاد بر اجرای اصل برجام نیست و اصل این است که باید با ایران دیپلماسی را پیش برد که همین به اعتقاد من، اصل تازه ای در جهان شده است.

فلاحت پیشه همچنین یادآور شد: اصل بر این است که همه اعتقاد دارند اگر ایران نتوانسته برخی کشمکش‌ها را حل کند، توانسته ماهیت این کشمکش‌ها را تغییر دهد، به نحوی که دیگر پرونده‌های ایران در قالب کشور‌هایی مثل آمریکا گیر نمی‌کند و مانند پرونده‌ای کشور‌هایی نظر لیبی، بالکان و غیر نمی‌شود. در آنجا ماهیت کشمکش به گونه پیش رفت که آمریکا و برخی کشور‌های دیگر می‌خواستند، اما ایرانی‌ها ماهیت کشمکش را تغییر دادند

اما رفتار بسیار منطقی و عقلانی وزارت خارجه و شخص وزیر در دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسمی، مانع از به حاشیه رفتن ایران شد و برعکس آمریکایی‌ها با تمام نفوذی که داشتند، به حاشیه رفتند. جی ۷ همیشه محل مانور آمریکایی‌ها بود، اما اکنون می‌بینیم که در همین جی ۷ آمریکایی‌ها هستند که در حاشیه قرار گرفته اند. به همین دلیل من این حرکت را موفقیتی برای کشور می‌دانم. با این حال بحث این است که همه شرایط نمی‌تواند تغییری در روند برداشتن گام‌ها ایجاد کند. گام سوم را ایران باید به نحوی بردارد که فضای فعال را برای ایران شکل دهد. متأسفانه فعلا فضا، فضای انفعالی است و هنوز گشایش‌های اقتصادی برای کشور ما شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: در قالب ان پی تی هیچ منعی وجود ندارد که ایران گام سوم را به گونه‌ای بردارد که به قبل از موافقت نامه سوم آذر ۱۳۹۳ بازگردد، موافقت نامه‌ای که بنیان برجام شد. اگر ما به آن زمان بازگردیم، یعنی به سوخت ۲۰ درصد رسیده ایم، یعنی در همه زمینه‌ها به هر توانی که می‌خواهیم رسیده ایم و هر توان یک امکان چانه زنی تازه را به ما می‌دهد. به همین دلیل گام سوم با گام‌های اول و دوم باید متفاوت باشد، در غیر این صورت، حتما زمان به ضرر ما خواهد بود.

فلاحت پیشه در پایان گفت: کمیسیون و مجلس این آمادگی را دارند که در زمینه برداشتن گام سوم، هر امکانی را فراهم کند. ما دو دسته قانون در موضوع هسته‌ای داریم؛ یکسری قوانین که اشاره فنی دارند و دولت را ملزم به رسیدن به فناوری هسته‌ای کرده و یکسری قوانین که جنبه سیاسی دارند که البته مجلس باز هم زمینه کمک به دولت را دارد. به اعتقاد من، گام سوم باید گام محکم و مؤثری باشد تا بعد از آن کشور وارد فاز جدید سیاسی و هسته‌ای شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۹
ظریف یک روز قبلش فرانسه بود!!! گام هایتان هم جز ضرر برای ملت ایران هیچ سودی ندارد چون در نهایت متوقف می کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
گرم کن وقت نرمشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
اقای روحانی مگرشما ازعاقبت دیدارهای مکررترامپ با رهبرکره شمالی و عکس گرفتن های یادگاری انهاخبرندارید؟ نتیجه این ملاقات هاچه شد؟ ایاتحریم های کره برداشته شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
مذاکره بهتر از جنگه
تا مکرون عوض نشده و یک راست گرای افراطی جای رئیس جمهور فرانسه ننشسته بهتر است به یک توافق نصف و نیمه برسیم. باید به صادرات 1.5 میلیون بشکه ای نفت برسیم تا اوضاع بهتر شود. ضمنا صادرات سایر محصولات نباید فراموش بشه و ریخت و پاش های بی خود برای واردات محصولات تجملاتی باید قطع بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
آره راست میگی، همونطور که قبل به قدرت رسیدن ترامپ افراطی سریع آش رو با جاش دادیم اوباما برد، اینجا هم باید دو دستی موشکی رو هم تقدیم فرانسه کنیم تا بشیم لیبی و عراق دوم
جلوی رسانه ها به مردم چیز دیگری میگویید
ثبات سیاسی ندارید

مردم به شما مثل سابق اعتماد ندارند
تحریم ها چه کارها که نمیکنند !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
خب توقع داری بیان به مردم بگن دوباره داریم بازی ای که با امریکا کردیم رو با فرانسه ادامه میدیم؟!!!
آفرین به ظریف و تیمش که در هنگام مذاکره برجام مواردی را برای کاهش تعهدات در نظر گرفتند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
حتما دکترتو عوض کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
خخخخخ جل الخالق اره افرین بهشون خخخخ
مذاکره ممنوعه ولی گفتگو آزاد است.
شما در همه‌چیز موفق هستید......
چه موفقیتی !
سی سی و تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی هم در این نشست حضور دارند. واقعا نماینده مجلس ما رو ببین سطح افتخاراتش چقدر نازله!
شک نکنید سود در توافق است جلو ضرر را از هر موقع بگیرید منفعت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
چقدر فکر کردی اینو بگی ؟
میشه کلا زحمت نکشید گام برندارید؟؟؟؟؟
مردم دیگه طاقت این همه خوشی و رفاه و آسایش و کار و هوای تازه و شفافیت و آزادی رو ندارن!!!!!!بسته
درو د بر وزیر خارجه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
اهههه
ناشناس
| Germany |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
گدایی کردن از جی 7 افتخار دارد؟
ادعای آقای ظریف آنست که به دعوت رسمی وزیر امور خارجه فرانسه، به اجلاس مذکور رفته است . این حرف نمیتواند واقعیت داشته باشد چون دعوت های رسمی معمولا رسانه ای شده و از قبل اعلام میشوند در حالیکه خود تابناک با شک و به نقل از بقیه خبرگزاریها، به فرود هواپیمای ظریف در فرانسه اشاره کرد.
همین آقایان که روزی این قدرت ها را بد و توخالی می دانستند آلان حضور در کنار میز آنها را یک رویای بزرگ می دانند. جالبه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
با تکنولوژی خاک رو طلا میکنن نفت از زیر زمین درنمیارن بفروشن سخنرانی کنن
نتیجه؟؟؟؟
این حرف ها را هم زیاد قبل از امضای برجام شنیدیم
ولی رنگ این چیزها برای مردم رنگی نیست قربان
وقتی در جهت دیپلماسی و مذاکره قدم بر می دارید انتخابات آتی را در نظر بگیرید دید مردم متفاوت شده است حل معضل گرانی کلید تصمیمات مردم است
غیر از خانم مرکل، ظریف یک سرو گردن از تک تک سران دولت های صنعتی بالاتر بود. به همین دلیل برخی روسای جمهوری پروتکل را رعایت نکرده، با او که از نظر تشکیلاتی در سطح وزیر خارجه می باشد، مستقیماً وارد گفتگو می شوند. باید قدر مفاخر ملی را دانست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
ظریف با این سفر برخی مقررات داخلی رو زیر پا گذاشت که معنی آن رعایت نکردن پروتکل داخلی کشور است
گام سوم باید محکمتر باشد . باید بسمت ساخت بمب اتم رفت . اگر قرار بر ساخت بمب اتم بود کره شمالی دارد پس چرا به این روز افتاده . چین چون‌مستقیم کره شمالی را تهدید نمتواندبکند به امریکا با ترفندی خاص سیاسی ادرس میدهد که شما به کره شمالی بابت خلع سلاح اتمی فشار وارد کن بعد من در مبادله تجاری جبران میکنم . یعنی داشتن بمب هم بدرد نمیخورد
موفقیت؟؟؟؟ چرا این همه دچار خود رضایت بینی شده اید؟ مثلا شاخ غول شکسته که موفقیت است؟
کشور و موشکی ندید ب باد مثل هسته ی

اقایان گام اول دوم سوم
مگررهبری صراحتا نگفتند که باامریکامذاکره نمیکنیم؟ مگررهبری نگفتند که مذاکره باامریکاسم است ومذاکره بادولت فعلی امریکاسم مضاعف است ؟! پس چطور امروز روحانی بی پرواصحبت ازمذاکره باترامپ میکند؟ چگونه است که ظریف سراسیمه برای دیدارباترامپ به فرانسه میرود ولی ترامپ نپذیرفت با اوملاقات کند؟!!! همین امروز بازهم ترامپ ایران را سردسته تروریست ها خواند چرا اجازه میدهید اینگونه ملت ایران راتحقیرکنند !؟ چرااینقدردرمقابل امریکا از موضع ضعف برخوردمیکنید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
باید برکنار کرد این دولت ضعیف را
بابا اینها دنبال خلع سلاح موشکی ایران هستند، مگر یادتان نیست که نتانیاهو از اوباما این درخواست رو کرد و گفت داخل برجام بگنجانید؟؟؟!!! الان داره همین کار را با ترامپ می کند؟!چرا دولت خودش را به نفهمی زده و امنیت ملی ایران را به حراج گذاشته اند؟!آنها دارن سلاحهای زیبا به منطقه میفروشن و فروختند واف ۳۵ به آنها دادند...این یه موشک رو هم دارن از دست ما میگیرند!!! بخدا قسم بلایی را که سر لیبی آوردن را هزاران بار بد تر سر ایران خواهند آورد، تحریم ظریف هم دروغ و دغل و رد گم کردن بود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
پرا ما باید با لیبی و عراق و کره شمالی مقایسه بشیم معلومه که اشکال کار از خودمونه وقتی هم ردیف این کشورها هستیم!!!!
باید یه گامی رداریم که ترامپ سکته بزنه
حضور ظریف همزمان با جی ۷ صلاح نبود و بیشتر شبیه یه خودنمایی هست تا نیت خدمت به ملت
مواظب نفس بین المللی شدن خود با زیر پا گذاشتن شان ملت باشید
سر هر سفره و دعوتی نباید حاضر شد
قطعا اگر تداوم داشته باشد به نتیجه خواهد رسید البته اگر کار شکنان داخلی بگذارند مردم ایران همیشه صلح طلب و صلح جو بوده اند و در جای خودش مقاومت هم کرده اند
احسنت به وزیر خارخه که در مقابل جنک طلب های خارجی و داخلی راه درست رو انتخاب کرده است
یک افتضاح برای دیپلماسی کشور ما بود که هیچ نتیجه ای هم ندارد
تا وقتی با کدخدا به توافق نرسند اینطور رفت و آمدها هیچ نتیجه ای ندارد
پنجاه هزار دلار هزینه کرده که بره فرانسه یک نامه بگیرم بیاره تهران. خوب یک پیک موتوری میفرستادید
مگررهبری صراحتا نگفتند که باامریکامذاکره نمیکنیم؟ مگررهبری نگفتند که مذاکره باامریکاسم است ومذاکره بادولت فعلی امریکاسم مضاعف است ؟! پس چطور امروز روحانی بی پرواصحبت ازمذاکره باترامپ میکند؟ چگونه است که ظریف سراسیمه برای دیدارباترامپ به فرانسه میرود ولی ترامپ نپذیرفت با اوملاقات کند؟!!! همین امروز بازهم ترامپ ایران را سردسته تروریست ها خواند چرا اجازه میدهید اینگونه ملت ایران راتحقیرکنند !؟ چرااینقدردرمقابل امریکا از موضع ضعف برخوردمیکنید؟!
مشکل ایران و آمریکا با مذاکره چندان حل نمیشه. باید دشمنی دو طرف کاهش پیدا کنه. مشکل دشمنی هم بحث ایدئولوژیکه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
بحث هسته ای و موشکی و دخالت های منطقه ای رو اگر به زور حل کنن دیگه مشکل دنیا با ایران حل میشه. تندروهای داخلی هم میتونن دلشون رو به گیر دادن حجاب زنان در داخل کشور خوش کنند!
اینکه رفته اونجا نشسته شده موفقیت؟؟؟ چه کاری انجام شده؟ چه تصمیمی گرفته شده که موفقیت به حساب آوردین؟
مسئولین ما به چی میگن موفقیت ما به چی!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
منظورشون اینه که حواس شما رو از اصل موضوع که مذاکره با آمریکاست پرت کنن!
دولت‌بی‌تدبیر‌و‌ناامید‌بهترین‌لقب‌برای‌این‌دولت‌است‌سفر‌ظریف‌به‌فرانسه‌‌نشان‌از‌نا توانی این‌دولت‌بریده‌از‌مردم‌است
البته موفقیت برای دولت وگرنه دولت پنهان دنبال جنگ و تحریم و بردن عواید تحریمه
امریکا و فرانسه به دنبال خلع سلاح ایران و بعد حمله به ایران هستند تا تلفات کمتری داشته باشند
عشقشان آینه که با آمریکا ۷ کشور بزرگ می نشینیم
نرمش قهرمانه داره شروع میشه
آخر هم نشستیم روبروی ترامپ برای مذاکره
موفقیت برای غرب یا ایران؟
جالب تر از همه عكس العمل اپوزيسيون هاي خارج نشين مواجب بگير امريكاست كه تا صحبت مذاكره پيش مياد چون نگران منافع خودشون ميشن شروع مي كنند به اتش بياري معركه . شگفتا !
ایشان در نشست سران حضور نداشتند و در اتاق دیگری با وزیر خارجه فرانسه دیدار داشتند
واااای فکر کن روحانی با ترامپ دست بده چه صحنه ی سورئالی
من ترامپو بچگیام تو برنامه کشتی کج میدیدم باورم نمیشه
هميشه ميگوييد موفقيت، و بعدگفتگو ميگويند گفتگوهاي سازنده اي داشتيم، وجلسات به ماههاي بعد موكول ميشود و همينجوري روز از نو روزي از نو، ولي خروجي آنچناني نميبينيم. آقاي فلاحت پيشه ميگن موفقيت بزرگ؛ عربستان و همين كشورهاي كوچيك منطقه بارها ب اين اجلاسها رفته اند، هر چند اگر ظريف نبود وضع خيلي بدتر بود، فرض كنيد آقاي جليلي به اين اجلاس ميرفت، احتمالا از همه چيز ميگفت الا رايزني هسته اي. دستاورد آقاي جليلي بعد از هر بار مذاكره تحريم پشت تحريم بود، ولي هر بار از پيروزي در مذاكرات سخن ميگفت، سطحي نگري و مطلق انگاري ايشان كماكان ادامه دارد، و بعضي وقتا تو تريبوناي كه مدعويني از جنس خود دارد بعد هر نطق با تشويق حاظران مواجه ميشه و ميگه ديدي گفتم نبايد مذاكره ميكرديم و دستاوردهاي خودش ميباله، غافل از اينكه مذاكره يعني بده بستان و خوشبيني و بدبيني وجود ندارد،
"حضور وزیر خارجه در جی ۷ یک موفقیت برای دیپلماسی کشور است"
جدا؟؟؟!!! همونطور که 5 + 1 بود؟ یعنی اینکه بریم بشینیم تو یه جلسه با حضور 7 کشور یا 10 کشور بعد همه چی رو بباد بدیم اخیرا موفقیت محسوب میشه آیا؟ با این حساب ترکمانچای هم نشست با ابرقدرت اون زمان یعنی روسیه بود، قرارداد نفت دارسی و همه قراردادهایی که بنیاد کشور رو به باد دادن همه شون موفقیت محسوب میشن
گام سوم باید خروج کامل از یرجام باشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار