بازدید 3142
۱

مقصر واردات ذرت‌های آلوده کیست؟

140 هزار تن ذرت به کشور وارد شده و 350 میلیون دلار ارز را پایمال کرد اما کسی قصد ندارد تقصیر را گردن بگیرد و با مقصری هم برخورد نشده است؛ آیا بالاخره مسببان اصلی حیف و میل شدن بیت‌المال معرفی می‌شوند؟
کد خبر: ۹۲۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ 25 August 2019

به گزارش فارس، ۱۱ مرداد امسال انباشت ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده در گمرک کشور خبرساز شد و نگاه ها را به خود جذب کرد. خبر شوکه کننده بود حجم گسترده‌ای از ذرت که قرار بود به عنوان غذای خوراک دام استفاده می شود آلوده شده و باید معدوم شود. این ذرت ها آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که  می‌تواند پس از استفاده دام در شیر و یا گوشت آن تجمع یافته و برای مصرف کننده مسمومیت خطرناک ایجاد کند.

یعنی عملا ۳۵ میلیون دلار ارزی که برای واردات این حجم ذرت هزینه شده است یعنی خوراکی که در شرایط سخت تحریم و با مشکلات سخت وارد کشور شده بدون اینکه به مصرف دام برسد و به تولید گوشت و لبنیات بینجامد باید دور ریخته شود.

 با گذشت دو هفته از این ماجرا هنوز مقصری در این زمینه معرفی نشده و هر مسئولی تقصیر را به گردن دیگری می اندازد. کمیسیون اصل 90 مجلس پیکان‌ انتقادات را به سمت وزارت کشاورزی و اقتصاد تیز کرده است

* وزرای اقتصاد و کشاورزی درباره ذرت‌های آلوده به کمیسیون اصل 90 توضیح می‌دهند

دبیرکمیسیون اصل 90 مجلس گفت: وزاری امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی برای توضیح درخصوص ذرت‌های آلوده خریداری شده به کمیسیون اصل 90 مجلس می‌آیند.

محمدرضا امیرحسن‌خانی نماینده مردم فردوس در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار فارس، گفت: فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هفته آینده برای توضیح درخصوص ذرت‌های آ‌لوده خریداری شده از کشور برزیل در کمیسیون اصل 90 حاضر می‌شوند. 

این نماینده مجلس به عدم پاسخگویی مسئولان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که برای ما به ویژه در بحث ذرت‌های آلوده خریداری شده که در یکی از گمرکات جنوب انبار شده وجود دارد این است که دستگاه‌ها و نهادهای متعدد تصمیم‌گیر درباره این مساله هستند اما هیچ نهاد پاسخگوی واحدی وجود ندارد و باید در این زمینه جمع‌بندی لازم صورت گیرد و یک نهاد پاسخگوی این موضوع باشد. 

دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس حتی این را هم گفت که ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین از سال 95 در یکی از گمرک‌های جنوب انبار شده و با وجود گرما و رطوبت هوا می‌تواند محیط اطراف خود را نیز آلوده کنند. 

به گزارش فارس، زمانی که واردات یک محصول کشاورزی مطرح است در مرحله نخست نگا‌ه‌ها معطوف به شرکتهای وابسته به جهاد کشاورزی است که در یکی دو سال گذشته حجم گسترده‌ای از واردات را خودشان انجام می‌دهند البته در کنار آنها افراد یا شرکت‌های دیگری هم در حجم‌های کمتر واردکننده هستند.

نخستین واکنش به این خبر از سوی شرکت‌ پشتیبانی امور دام با این عنوان که «ذرت‌های آلوده توسط شرکت‌های دولتی انجام نشده است» مطرح شد.

مدیرعامل این شرکت که از شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است و وظیفه حمایت از امور دام کشور را دارد و در کنار آن واردات مایحتاج آنها را با همکاری افراد و شرکتهای دیگر انجام می‌دهد با بیان اینکه واردات ذرت های آلوده ربطی به این شرکت و وزارت جهاد ندارد،گفت: بخش خصوصی این واردات را انجام داده است.

اما نمایندگان مجلس چیز دیگری می‌گویند. چنانکه پیش از این  برخی نمایندگان مجلس گفته بودند ۱۳ شرکت دولتی با ارز تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی قریب به ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده به سم آفلاتوکسین را وارد کشور کرده‌اند، حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با رد این موضوع گفت: این واردات مربوط به حدود سه سال پیش و حدود ۱۴۰ هزارتن است و توسط بخش خصوصی انجام شده است و هیچ ربطی به وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام ندارد.

* نایب‌رئیس کمیسیون اصل90: شرکت پشتیبانی امور دام یکی از واردکنندگان ذرت آلوده به کشور است

اما این بار نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در واکنش به اظهارات مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: شرکت پشتیبانی امور دام یکی از واردکنندگان ذرت آلوده به کشور است و آنها نمی‌توانند مسئولیت این واردات را رد کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون ۹۰ در واکنش به اظهارات ورناصری، صراحتا عدم ارتباط واردات ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده به وزارت جهاد کشاورزی و شرکت های وابسته اش را رد کرده و گفته است: شرکت پشتیبانی امور دام قریب به 66 هزار تن ذرت آلوده را از طریق گمرک بندر امام به شماره کوتاژ 21290664 و به تاریخ 5 دیماه 95 به کشور وارد کرد که از این 66 هزار تن، بیش از 33 هزار تن آن متروکه شده است و مابقی ذرت‌های آلوده توسط شرکت پشتیبانی دام ترخیص و وارد کشور شده است.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 خاطرنشان کرد: بیش از 33 هزار تن از ذرت‌های آلوده واردشده توسط شرکت پشتیبانی امور دام به شماره اظهارنامه‌ بارنامه موسوم به «کوتاژ» 294488 مورخ 96/2/20 متروکه و در اختیار اموال تملیکی قرار گرفته است.

وی افزود: بر همین اساس قاعدتا شرکت‌هایی که اقدام به واردات ذرت‌های آلوده کردند یا دولتی بودند یا شبه دولتی و شرکت پشتیبانی دام که زیر مجموعه وزارت جهادکشاورزی و یک شرکت کاملا دولتی است یکی از شرکت‌های واردکننده ذرت‌های آلوده به شرکت بوده است. 

*خروج 35 میلیون دلار ارز برای واردات ذرت آلوده

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 35 میلیون دلار ارز برای واردات ذرت آلوده از کشور خارج شده است گفت: اداره استاندارد پاسخگو باشد به چه عنوان کالای آلوده را وارد کشور شده و اگر تایید پزشکی برای ورود کالا وجود دارد ارائه شود.

بنابراین آنطور که مسئولان می‌گویند 35 میلیون دلار ارز برای واردات ذرت آلوده از کشور خارج شده که معادل سرمایه 13 شرکت دولتی است که تنها بیش از 200 میلیارد تومان هزینه برای امحاء این ذرت آلوده نیاز است.بین 700 تا 1000 روز زمان و 7 هزار کامیون سنگین برای حمل و نقل کالای آلوده مورد نیاز است.

مهمتر از همه، این ذرت‌ها غذای دام است که 850 هزار تن گوشت، 10 میلیون تن شیر و فراورده‌های لبنی را تامین می‌کنند و در شرایط تحریم وارد کشور شده و قرار بود ذخایر راهبردی در شرایط نیاز کشور باشد.

این سوال مطرح است که کدام یک از واردکنندگان دولتی و غیردولتی چنین خطای فاحشی را انجام داده‌اند و ذرت آلوده را وارد کشور کرده‌اند؟ اگر چنین است چرا سازمان استاندارد مجوز ورود آن را داده است؟ و اگر در انبارها به این قارچ‌ها و سموم ناشی از آنها آلوده شده مسببان آنها چه کسانی هستند؟ در هر دو حالت برای جلوگیری از مشکلات آتی باید افراد مقصر شناسایی، معرفی و مجازات شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خروج 35 میلیون دلار ارز برای واردات ذرت آلوده یا 350 میلیون دلار ؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار