بازدید 4807

تمام امور عمرانی شهر‌ها مرتبط با معاونت عمرانی است

کد خبر: ۹۱۹۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶ 24 August 2019
نشست رئیس، معاونین و مدیران کل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور، به مناسبت هفته دولت و به منظور ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های این سازمان، ظهر امروز شنبه ۲ شهریور ماه در محل وزارت کشور برگزار شد.
 
به گزارش تیترشهر؛ دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور، پس از ارائه گزارش اقدامات و برنامه‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور توسط جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس این سازمان، با تاکید بر اینکه تمامی امور عمرانی و زیربنایی شهرها، روستاها، شهرستان‌ها و استان‌ها مرتبط با معاونت عمرانی و سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است، تاکید کرد: عملکرد این بخش می‌تواند نقش مهمی در رضایتمندی و یا عدم رضایت مردم داشته باشد؛ چراکه این امور به صورت مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است.

وزیر کشور همچنین بر نقش موثر معاونین عمرانی استانداری‌ها اشاره و اظهار کرد: معاونین عمرانی نفر اول استانداری‌ها هستند که باید بر پروژه‌های کشور نظارت کنند و گزارش دهند، همچنین ضمن نظارت بر امور شهرداری‌ها و روستاها، پروژه‌های عمرانی این بخش‌ها را مورد ارزیابی و پیگیری قرار دهند.

وی افزود: معاونین عمرانی استانداری‌ها با توجه به گستردگی پروژه‌های عمرانی و تنوع دستگاه‌های دخیل در این پروژه‌ها باید به عنوان هماهنگ کننده عمل کنند. همانطور که بخشی از امور شهری و روستایی در وزارت کشور دنبال می‌شود باید هماهنگی و ارتباط و همکاری میان دستگاه‌ها افزایش یابد تا در کنار هم و بدون موازی کاری پروژه‌های عمرانی را به نحو احسن به پایان برسد.

دکتر رحمانی فضلی همچنین به چالش‌های حوزه شهری اشاره کرد و گفت: گسترش شهر‌ها و ساختمان سازی به قاعده نیست و فرهنگ شهری با چالش‌هایی مواجه شده است. سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بایستی ضمن اعمال قوانین و مقررات، فرهنگ و زیست شهری را بازتعریف کند.

دکتر رحمانی فضلی همچنین بر ضرورت اصلاح هرچه سریعتر اساسنامه سازمان‌های همیاری و نظارت تاکید کرد و افزود: مدیران کشور باید با دل و جان کار کنند و در این مسیر وجدان خود را ملاک کار قرار دهند.

وزیر کشور همچنین به اهمیت ارتباط دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور از طریق سامانه‌های آنلاین به ستاد اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه‌ها می‌تواند زمینه نظارت بر عملکرد و هزینه کرد‌های دهیاری‌ها را نه تنها برای مدیران ستادی بلکه برای عموم مردم مهیا کند و در پیشبرد اهداف و برنامه‌های کلان بسیار موثر باشد. سامانه‌ها باید فعال و راه اندازی شوند و در این مسیر باید تمام اقدامات وزارت کشور هوشمندسازی شود.

دکتر رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه نگاهی خوبی به دهیاری‌ها و دهیاران وجود دارد، افزود: دهیاران هم تحصیلات خوبی دارند، هم علاقه‌مند به کار و هم مورد تایید روستاییان هستند. در این مسیر باید ستاد با دهیاری‌ها مرتبط باشند و مرتب رصد و اطلاعات و تجربیات و اقدامات آن‌ها تبادل شود.

وزیر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: همواره فقد مدیریت روستایی داشتیم، اما دهیاری‌ها می‌توانند حلقه وصل روستا‌ها باشند، گرچه اختیارات کمی دارند با این حال در تلاشیم اختیارات بیشتری به آن‌ها داده شود.

وی ادامه داد: در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در دهیاری‌ها کار کرده یا می‌کنند. این جمعیت غنیمت و فرصت بزرگی است که باید ضمن آموزش به آن‌ها خودباوری بدهیم. همچنین باید زمینه تبادل تجارب دهیاران را فراهم کنیم و ضمن ارزیابی عملکردشان، آن‌ها در ترغیب کنیم. در حوزه‌های اقتصادی با گذاشتن جلسات اجرایی و کارشناسی روستا‌ها را در مسیر ابادانی قرار دهیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه شعار ما کار است، گفت: به ظرفیت عظیم روستا‌ها توجه کنید، اکنون حرکت به سوی بازگشت به روستا‌ها بسیار زیاد است که نیازمند برنامه ریزی است تا این بازگشت قانومند و ضابطه‌مند باشد.

وی اضافه کرد: باید در روستا‌ها تسهیلات ارزان قیمت ارائه دهیم. هر فردی که بخواهد در داخل روستا‌ها فعالیت کند، مجوز دهیم تا از این امکانات و تسهیلات بهره‌مند شود، چراکه این فعالیت‌ها در درون محیط روستایی موجب اشتغال و رونق روستا‌ها می‌شود.

دکتر رحمانی فضلی یادآور شد: مغز متفکر هر سازمانی معاونت برنامه ریزی است که باید ضمن مرور روند اقدامات از گذشته تا حال، برنامه‌ها و پروژه‌های کاربردی با هدف رفع مشکلات حوزه کاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها طراحی شود و برای هرکدام دستورالعملی تدوین و بر اساس آن تقسیم کار کنند.

وزیر کشور همچنین بر لزوم آموزش‌های موثر و کاربردی اشاره کرد و گفت: از ظرفیت شبکه‌های استانی صدا و سیما برای معرفی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و ارائه آموزش به تمامی شهروندان استفاده شود.

وی همچنین تاکید کرد: باید بر سفر‌های خارجی و دوره‌های آموزشی خارجی و دستاورد آن‌ها نظارت شود، همچنین می‌توان از تکنولوژی‌های جدید درمسیر تبادل تجربیات و آموزش بیش از پیش بهره برد تا ضمن کاهش هزینه ها، در زمان نیز صرفه جویی شود.

وزیر کشور همچنین به اقدامات عمرانی و توسعه‌ای معاونت عمرانی وزارت کشور برای تسهیل عبور و مرور، افزایش رفاه و بهبود شرایط اسکان زائران اربعین اشاره کرد و گفت: به برکت اربعین اقدامات خوبی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در استان‌های مرزی مسیر مسافرین اربعین انجام شد که آثار و ثمرات زیادی برای مردم این استان‌ها نیز داشت.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: این جلسات به صورت دوره‌ای با هدف گزارش گیری از تمام بخش‌های سازمان‌های امور شهرداری و دهیاری و معاونت عمرانی وزارت کشور دنبال خواهد شد.

گفتنی است؛ جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این نشست ضمن اشاره به اینکه از ابتدا بر چابک، پرتوان و شبانه روزی بودن این سازمان تاکید شده است، اظهار کرد: این سازمان مغز متفکر شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور است که وظیفه تصمیم سازی، تصمیم گیری و سیاست گذاری را دارد و کوچکترین اقدامات این سازمان می‌تواند تاثیرات بسیاری در کشور داشته باشد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار