بازدید 26521
تکرار ماجرای نامه‌های چارلی چاپلین به دخترش؛

گاف سریالی فراستی و سروش صحت در تلویزیون؛ خلق نامه برای داستایوفسکی!

این کمدی سیاه شبیه انتشار مجموعه جعلی نامه‌های چارلی چاپلین به دخترش در ایران است که هیچ منشأ واقعی نداشت و ریشه تولیدش در ایران بود؛ بنابراین بعید نبود در آینده‌ای نه چندان دور، این نوشته‌ها نیز به عنوان مسلمات جزو نامه‌های داستایوفسکی در نظر گرفته و حتی به دیگر زبان‌ها نیز ترجمه شود و رسوایی ماجرا تا بین‌المللی شدنش مکتوم بماند!
کد خبر: ۹۱۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳ 22 August 2019

گاف سریالی فراستی و سروش صحت در تلویزیون؛ خلق نامه برای داستایوفسکی!مسعود فراستی، شش نامه را به چهار قسمت از برنامه کتاب‌باز با اجرای سروش صحت برده و خوانده و آنها را نوشته فئودور داستایوفسکی خوانده است؛ اقدامی که با واکنش نویسنده این نامه‌ها مواجه شد و او از بیم آنکه با این حرکت، از این پس نوشته‌هایش به نام داستایوفسکی در ایران منتشر شود، نسبت به چنین اقدامی معترض شده و بدین ترتیب ماجرای انتشار نامه‌های جعلی چارلی چاپلین به دخترش در ایران تکرار شده است.

به گزارش «تابناک»؛ «یکی از دوستانم برایم شش تا نامه فرستاده که این نبوده و نامه‌های یک آدمیه که هم تو و هم من به شدت دوستش داریم و نامه‌ها اساسی‌اند. شش تا نامه کوتاهه. امیدوارم بتونیم توی دو تا نشست هر شش تا رو بریم و حرف بزنیم و داستایوفسکی بزرگه دیگه» این سخنان مسعود فراستی در آغاز یکی از قسمت‌های مجموعه برنامه‌ کتاب باز است که با چنین جملاتی از سروش صحت مجری این برنامه همراه شد: «به به به به، اصلاً نامه خیلی چیز خوبیه، چون نامه‌ها بی‌واسطه افکار و عقاید خیلی خودمونی و راحت نوشته می‌شه و خیلی حس و حال صمیمی تری داره.»

این دیالوگ‌ها، آغاز یکسری برنامه کتاب باز مشتمل بر چهار قسمت بود؛ برنامه‌ای که ظاهراً با هدف افزایش توجه عمومی به مطالعه با آوردن چهره‌های مطرح و معرفی کتاب و کتاب‌خوانی توسط آنها طراحی و از شبکه نسیم پخش می‌شود. پس از خواندن این نامه‌ها در این سلسله برنامه‌ها و بحث‌های فلسفی درباره متن آنها و همچنین تشبیه آنها به اشعار مولوی و استخراج مفاهیم شگرف از متون این نامه‌های کوتاه، مسعود فراستی این نامه‌ها را در مجله خود به نام داستایوفسکی منتشر کرد و این اتفاق، واکنش نویسنده واقعی نامه‌ها را در پی داشت.

 

گاف سریالی فراستی و سروش صحت در تلویزیون؛ خلق نامه برای داستایوفسکی!

«شش پرده از زندگی فئودور داستایوفسکی» نامه‌هایی است که آیدین آرتا با اتکا به ادبیات داستایوفسکی و به نوعی از نظرگاه خود نسبت به داستایوفسکی نوشته و با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت، می‌توان نه تنها متن آنها را با نام خود پیدا کرد، بلکه او این نامه‌ها را در قالب صوت خوانده و در یوتیوب و دیگر فضاها نیز آپلود کرده و این صوت‌ها نیز با اندکی توجه قابل مشاهده بود. البته شاید نتوان از شخصی چون فراستی انتظار چنین کاری را داشت، چرا که او درباره هیچکاک کتاب منتشر نکرده اما اسم درست برخی فیلم‌های او را نمی‌داند یا دست‌کم استفاده نمی‌کند!

در مقابل از عوامل برنامه «کتاب باز» یا دست‌کم معاونت سیما انتظار می‌رفت نظارت سردبیری جدی‌تری در چنین برنامه‌هایی وجود می‌داشت و محتوایی که قرار است محور یک مجموعه برنامه به صورت سریالی قرار گیرد، در حد بررسی صحت و سقم و اصالتش، مورد ارزیابی کارشناسی قرار بگیرد و به چنین آبروریزی برای شبکه نسیم منتهی نشود. نکته جالب اینکه اعتراض نویسنده اصلی این نامه‌ها انعکاس اندکی داشته و او نیز در اعتراض ابراز نگرانی کرده که پس از این اقدام، نوشته‌هایش به نام نوشته داستایوفسکی در ایران منتشر شود!

این کمدی سیاه شبیه انتشار مجموعه جعلی نامه‌های چارلی چاپلین به دخترش در ایران است که هیچ منشأ واقعی نداشت و ریشه تولیدش در ایران بود؛ بنابراین، بعید نبود در آینده‌ای نه چندان دور، این نوشته‌ها نیز به عنوان مسلمات جزو نامه‌های داستایوفسکی در نظر گرفته شود و حتی به دیگر زبان‌ها نیز ترجمه شود و رسوایی ماجرا تا بین‌المللی شدنش مکتوم باقی بماند!

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۲
و همچنان فراستی در حاشیه امن ندانم از کجا آسوده است.
صدا وسیما رانتی و فامیلی آخرش میشه همین ...
مسعود فراستی با آن ادعای نقادی و سنجش‌گری‌اش!!
هر وقت جملات قصار کوروش کبیر و یا متن عقد آریایی و ده ها مورد دیگر رسوایی به بار آورد، این نامه ها هم رسوایی خواهد داشت!
تعریف بعضی ها از رسوایی متفاوت است.
چه سازمان گل و بلبلی است این رسانه ملی !!!!!!!!!!!!

حیف اونهمه بودجه که داره اونجا هدر میره
تعطیل کردنش از واجبات است.
فراستی آدم بزرگیه .‌
با این ریش و موهای ژولیده چنین اشتباهی خیلی بعیده چون ظاهرا کار بلد و استاد تشریف دارن!!!
عجب فرهنگی داره شکل میگیره
افراد بیسواد در راس هرم و با سوادها در زیر
وقتی از دین استفاده ابزاری می کنند نویسندگان که جای خود دارند .کلا ماهیت برخی استفاده از دین برای رسیدن به منافع مالی است.
برخی ها چنان در توهم دانا بودن و بیسواد بودن بقیه رفتند که این توهمات شده اقعیات اصلی زندگی انها
آنها که 50 سال حتی 80 یال در زمینه ادبیات و فلسفه خاک خورده اند و کس هستند مطلقا عام مردم آنها نخواهند شناخت هیچوقت هم نخواهیم شناخت، چون اراده بر این است که این منترها بر سر کار باشند و در مورد هرررر چیزی نظر بدهند.
چی میگید شما اصن اینکه این نامه ها ماله داستایوفسکی نباشه اصلن معلوم نیست البته شایدم نیست من نمیدونم ولی فراستی خیلی آدمه بزگیه به نظر من و خیلیم با سواده بعد بعضی از شما که میگید بی سوادا در راس اگه منظورت فراستی که با سواد نمیشناسی بعد یکی دیگه میگه تعطیل کردن این برنامه از واجباته!!! تاریخ ایران برنامه به این خوبیو مفیدی نداشته
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان