بازدید 4379

بررسی آزمایش موشکی آمریکا در شورای امنیت

کد خبر: ۹۱۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۰ 22 August 2019
شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه به درخواست روسیه و چین برای بررسی آزمایش موشکی آمریکا تشکیل جلسه خواهد داد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه به درخواست روسیه و چین برای بررسی آزمایش موشکی آمریکا تشکیل جلسه خواهد داد.

«دیمیتری پولانسکی»، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که مسکو خواستار برگزاری این جلسه شده است. او گفت: مسکو به دلیل تهدید‌هایی که آمریکا با نقض تعهدات، در خصوص استقرار و توسعه موشک انجام داده خواستار تشکیل این جلسه شد.

روسیه می‌گوید موشکی که اخیراً آمریکا آزمایش کرد قبل از خروج واشنگتن از معاهده «منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای» ساخته شده و بنابراین نقض مفاد آن بوده است.

پولانسکی گفت: «فوریت این مسأله به خاطر آن است که تهدید‌های زیادی وجود دارند. در آستانه یک رقابت تسلیحاتی جدید هستیم. می‌خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم.»

دولت آمریکا روسیه را به نقض «منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای» متهم کرده است. روسیه هم گفته که آمریکا خود ناقض این معاهده بوده است. هر دو کشور ۲۰ روز پیش از این معاهده خارج شدند.

وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد بعد از خروج از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه یک فروند موشک میان‌برد کروز آزمایش کرده است.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه سه‌شنبه گفت: انجام چنین آزمایش‌هایی نیازمند آمادگی‌های قبلی است و این به معنی آن است که واشنگتن قبل از خروج از معاهده موشکی اقدام به ساخت این سلاح‌ها کرده است.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا ۱۱ مردادماه از خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF خبر داد.

پامپئو در صفحه شخصی توئیتر خود با تکرار ادعای عدم پایبندی روسیه به این معاهده، نوشت: «در تاریخ دوم فوریه ۲۰۱۹، ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده من موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد».

همزمان با اعلان توئیتری پامپئو، وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای خروج رسمی این کشور از معاهده مذکور را اعلام کرد.

در بیانیه روسیه آمده بود: «در دوم آگوست ۲۰۱۹، توافق بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا مبنی بر نابودی موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد، که در تاریخ ۸ دسامبر ۱۹۸۷ در واشنگتن امضا شد، با اقدام آمریکایی‌ها ملغی می‌باشد».

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد. واشنگتن، اما بار‌ها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است، اما روسیه تمامی اتهامات را رد می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر