بازدید 21529
عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با «تابناک»؛

مواضع آیت‌الله یزدی درباره آیت‌الله آملی شخصی بوده و ربطی به جامعه مدرسین ندارد/ مجموعه حرف‌هایی که زده شد، در شأن این دو بزرگوار نیست/ طرح چنین مباحثی، فقط آبروی نظام را می‌برد/ آیات یزدی و آملی عنادی با هم ندارند و بهتر است خودشان به این موضوع پایان بدهند

وی با بیان اینکه موضع آیت‌الله یزدی شخصی بوده است، تصریح کرد: رویکردهای وی درباره اظهارات اخیری که داشتند، شخصی بوده و به جامعه مدرسین هیچ ارتباطی ندارد؛ ضمن اینکه باید تأکید کنم این دو فرد هیچ عناد شخصی با هم ندارند و مباحث صورت گرفته بر اساس عناد سیاسی و اختلاف نظرهای این حوزه است. متأسفانه کاری که نباید رخ می‌داد، صورت گرفته، از این روی، این آقایان خودشان باید به این قضیه پایان بدهند...
کد خبر: ۹۱۸۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵ 19 August 2019

طی روزهای گذشته، حرف و سخن هایی میان دو رئیس پیشین قوه قضائیه رد و بدل شد که جنجال رسانه ای بزرگی در کشور و رسانه های معاند جمهوری اسلامی به پا کرد. ابتدا آیت الله «محمد یزدی» انتقادات تندی به آیت الله «صادق آملی لاریجانی» مطرح کرد و یک روز پس از رسانه ای شدن موضع رئیس جامعه مدرسین درباره یکی از اعضای همین تشکل، آیت الله آملی لاریجانی، نامه تندی خطاب به آیت الله یزدی نوشت.

به گزارش «تابناک»؛ در حقیقت این لحن و ادبیات به کار گرفته شده توسط دو رئیس سابق دستگاه قضایی بود که بیشتر مورد توجه قرار گرفت، وگرنه در حقیقت آیت الله یزدی انتقاداتی نسبت به آیت الله آملی لاریجانی مطرح کرد و پس از آن رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه ای، پاسخ لازم را به شبهات و پرسش های مطرح از سوی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را داده است.

آنچه بین آیات یزدی و آملی به عنوان افرادی که در کشور و جامعه دارای مسئولیت های بزرگی بوده و تأثیرات زیادی داشته اند، گذشت، باعث شد چهره های مختلف در بین حوزیون و سیاسیون به این مسأله واکنش نشان بدهند و از این دو مقام عالی رتبه ـ که هر دو اکنون عضو فقهای شورای نگهبان و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند ـ در خواست کنند که با توجه به حضور در جلسات مشترک، بهتر است مسأله اختلافی را نه در عرصه عمومی، بلکه خصوصی مطرح و حل و فصل کنند.

مواضع آیت‌الله یزدی درباره آیت‌الله آملی شخصی بوده و ربطی به جامعه مدرسین ندارد/ مجموعه حرف‌هایی که زده شد، در شأن این دو بزرگوار نیست/ طرح چنین مباحثی فقط آبروی نظام را می‌برد/ آیات یزدی و آملی عنادی باهم ندارند و بهتر است خودشان به این موضوع پایان بدهند

بسیاری از کسانی که به حرف و حدیث های مطرح بین آیات یزدی و آملی لاریجانی واکنش نشان داده اند، چنین درگیری های لفظی را به ضرر منفعت کشور و نظام ارزیابی کرده و تأکید دارند با توجه به اینکه عنادی به لحاظ شخصی بین این دو مسئول وجود ندارد و مسائل بیشتر از حیث اختلاف نظر سیاسی است، بهتر است برای جبوگیری از سوءاستفاده جریان معاند و ضد انقلاب به چنین مباحثی پایان بدهند.

یکی از اعضای ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همین خصوص با خبرنگار «تابناک» گفت و گو کرده و به اتفاقات صورت گرفته میان آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی طی چند روز اخیر و سوءاستفاده جریانات معاند و ضدانقلاب از این موضوع برای ضربه‌زدن به نظام اشاره کرده است.

آیت‌الله «حسن ممدوحی» پیرامون این مسأله گفت: به هر حال بنده قاضی نیستم که بتوانم بگویم حق با کدام یک از طرفین است، اما این گونه اظهارات در شأن هر دو بزرگوار و منافع نیست؛ از این روی، مجموعا اقدام خوبی صورت نگرفت. مملکت و نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به آحاد ملت و مسئولان است؛ از این روی، نباید آبروی خودمان را ببریم، چون ما دشمنان بیشماری داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: انتظار است که رسانه‌ها در این مواقع با هنر خود این گونه مسائل را دامن نزنند، چون هر چه این گونه مسائل را مطرح کنیم، آبروی نظام می‌رود.

ممدوحی خاطرنشان کرد: این مملکت به ‌رغم سختی های بسیار به پیشرفت خوبی دست پیدا کرده است؛ از این روی، انتظار ما از همه مقامات و مسئولان نظام این است که با سعه صدر در راستای تأمین خوراک برای صهیونیست‌ها و دشمنان جمهوری اسلامی ایران وارد عمل نشوند.

وی تأکید کرد: مجموعا طرز برخورد این دوستان قابل قبول نبود و بهتر بود این اختلافات بین خود دوستان و آقایان حل می‌شد و انعکاس رسانه‌ای پیدا نمی‌کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه اقدامی که نباید صورت می‌گرفت، گرفت؛ از این روی، با دعوت آقایان به سعه صدر انتظار می‌رود دوستان رسانه‌ای نیز بیشتر از این به این موضوع دامن نزنند و در این راستا و برای حفظ ارزش‌های نظام به دنبال طولانی کردن این ماجرا نباشند و خودشان باید به این قضیه پایان بدهند.

مواضع آیت‌الله یزدی درباره آیت‌الله آملی شخصی بوده و ربطی به جامعه مدرسین ندارد/ مجموعه حرف‌هایی که زده شد، در شأن این دو بزرگوار نیست/ طرح چنین مباحثی فقط آبروی نظام را می‌برد/ آیات یزدی و آملی عنادی باهم ندارند و بهتر است خودشان به این موضوع پایان بدهند

وی با بیان اینکه موضع آیت‌الله یزدی شخصی بوده است، تصریح کرد: رویکردهای وی درباره اظهارات اخیری که داشتند، شخصی بوده و به جامعه مدرسین هیچ ارتباطی ندارد. ضمن اینکه باید تأکید کنم این دو فرد هیچ عناد شخصی با هم ندارند و مباحث صورت گرفته بنا بر عناد سیاسی و اختلاف نظرهای این حوزه است.

در روزهایی که بحث جدال بین آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی بالا گرفته است، بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب و توصیه های مهم ایشان به مسئولان در فضای مجازی در حال چرخیدن است. رهبر معظم انقلاب ۱۲ آبان ۱۳۹۴ در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان توصیه‌های داشتند که با توجه به فضای روزهای اخیر کشور، یادآوری آن به مسئولان لازم به نظر می‌رسد.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار در خصوص اشتباه نگرفتن «دشمن اصلی» با «دوستان» فرمودند: «اینکه امام (رضوان‌الله‌علیه) مکرّر تکرار می‌کردند که هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، به ‌خاطر این است؛ بر سر یکدیگر کمتر فریاد بکشید. نمی‌گویم انتقاد نکنیم؛ نه، بالاخره جامعه، جامعه‌ آزادی است، افکار آزادند، حقّ انتقاد وجود دارد، انتقاد هم مایه‌ پیشرفت است؛ امّا دشمن اصلی را با دشمنان درجه‌ دو و با دوستانی که با آنها اختلاف‌نظر داریم و دشمن هم حتّی نیستند، اشتباه نگیریم؛ دشمن اصلی جای دیگر است.»

همچنین آیت الله «ناصر مکارم شیرازی» در واکنش به اختلافات آملی لاریجانی و یزدی گفت: به این وضع خاتمه دهید. متن توصیه این مرجع تقلید به شرح زیر است؛

«برادران عزیز! تجربه نشان داده که این گونه درگیری‌ها، هرگز نتیجه‌ای جز روشن شدن آتش فتنه و اختلاف در میان مردم ندارد. به همۀ شما احترام می‌گذاریم و متواضعانه تقاضا دارم این باب را به کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید. من به همۀ شما عزیزان دعا می‌کنم که به این وضع خاتمه دهید و حتی اگر افرادی پادرمیانی کنند تا عزیزان از یکدیگر عذرخواهی نمایند بسیار بجاست.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی