بازدید 7156

گره ترافیک با "ال آر تی" باز می‌شود؟!

کد خبر: ۹۱۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵ 17 August 2019
به گزارش تیتر شهر: "ال آر تی" همان قطار ریلی است که نیاز به خطوط مستقیم دارد و در مسیر صاف و بدون شیب‌های بلند می‌تواند مسافران را به راحتی در شهر جا به جا کند. امتیاز مهم LRT در مقایسه با BRT، گنجایش بیشتر مسافربری و سرعت بالای جابه‌جایی میان ایستگاه‌ها است.

اما در این میان نکته قابل توجه این است که مشکل شهر تهران، تنها کمبود فضا نیست، بلکه مشکل تردد تعداد بسیار زیاد خودرو‌ها و نبود حمل و نقل عمومی مناسب است؛ اگر به این مشکل غلبه نکنیم، هرچه تهران گسترش پیدا کند باز هم ترافیک پایتخت باقی خواهد ماند.
این در حالی است که هر روز زمزمه‌های بسیاری در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش قطار مترو در تهران به گوش می‌رسد و این امور تنها در حد یک حرف باقی مانده است.
گذشته از آن موضوع دیگری که معاونت حمل و نقل عمومی با توجه به افزایش استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی در برنامه خود گنجانده است، طرح کاهش آلودگی هواست. طرحی که ناموفق بودن آن هر روز بیشتر محسوس می‌شود، اما مسئولان شهری گوش شنوایی در خصوص گلایه شهروندان در راستای اجرای این طرح ندارند.
این در حالی است که چندی پیش مانند گذشته مسئولان شهری صحبت از راه اندازی ال آر تی کردند طرحی که معلوم نیست زیر ساخت آن آماده است یا خیر!

در واقع پروژه‌هایی مانند قطار برقی یا LRT اگرچه بر روی کاغذ جذاب هستند، اما همانطور که سال‌ها پس از فعال سازی خطوط بی ار تی، همچنان با کمبود اتوبوس مواجهیم و شهرداری این مهم را به دلیل کمبود بودجه توجیه می‌کند، مسلما تامین واگن‌ها و خطوط پر هزینه‌تر LRT (نسبت به بی ار تی) نیز مشمول چنین پروسه‌ای خواهد شد.

حال امید است که ابتدا موضوع مطالعات و کار کارشناسی در خصوص اجرای این طرح در دستور کار قرار گیرد تا بعد از اجرا مانند دیگر طرح‌ها خطا و آزمون صورت نگیرد.

چندی پیش در این رابطه محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران در حاشیه بازدید از منطقه ٢٢ تهران از امکان‌سنجی احداث ال آر تی در این منطقه خبر داد و گفت::طول تقریبی طرح مطالعه شده ال آر تی در این منطقه ١٣.٥ کیلومتر بوده است. امیدواریم این طرح با کار کارشناسی انجام شود و در حد یک حرف باقی نماند...

البته برخی از کارشناسان از عدم اجرای این امر سخن به میان می‌آروند و معتقدند این موضوع نمادین بوده و با توجه به بودجه شهرداری توجیه ندارد.

اولویت با توسعه مترو و اتوبوس است نه "ال آر تی"

همچنین در این رابطه محمد علی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با تیترشهر در خصوص راه اندازی "ال آر تی"، اظهارکرد: در بازنگری شبکه حمل و نقل ریلی شهر تهران که هم اکنون در حال انجام است، با نظر مشاوران چهار خط "ال آر تی" در آن دیده شده که بخشی از مناطق تهران را پوشش می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه قطعاً تصویب این امر ایرادی نداشته و جای اشکال نیست، ولی در اولویت اصلی نبوده و می‌تواند در اولویت‌های بعدی اجرا شود، گفت: در حال حاضر با توجه به کمبود منابع مالی و عدم تکمیل خطوط مترو به عنوان حمل و نقل مهم، اولویت در حمل و نقل ریلی با این امر نیست و قاعدتا هزینه و صرف منابع مالی برای احداث "ال آر تی" توجیه ندارد.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: البته در این میان باید بگوییم نیمی از اتوبوس‌های شهر تهران وارد سن فرسودگی شده است بنابراین اولویت حمل و نقل عمومی شهر تهران، تکمیل شبکه مترو، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و افزایش واگن‌های مترو است.

منابع شهرداری کفاف احداث "ال آر تی" را نمی‌دهد

کرونی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون یک هزار واگن در شهر تهران کم داریم، افزود: موضوع احداث "ال آر تی" در منطقه ۲۲، نمادین است چراکه این پروسه طولانی خواهد بود و بعید می‌دانم به فرصت باقی مانده تا پایان مدیریت شهری برسد.

وی ادامه داد: منابع شهرداری فعلا کفاف انجام احداث "ال آر تی" را نمی‌دهد. مگر اینکه سرمایه گذار خارجی در این میان وجود داشته باشد.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: بنده اجرایی شدن این پروژه را دور از ذهن و انتظار می‌دانم چراکه وضعیت شهرداری اجازه نمی‌دهد همچنین پروژه‌ای اجرا شود.

کرونی در ادامه با بیان اینکه "ال آر تی" گزینه‌ای مقابل "بی آر تی" است، اما با تفاوت افزایش ظرفیت جا به جایی، افزود: درست است که "ال آر تی"، مد حمل و نقل مناسب است و شکی در آن نیست چراکه این امر در استانبول جواب داده است، اما اکنون اولویت شهرداری تهران با توجه به هزینه‌های بسیار سنگینی در زمینه احداث و مجهز شدن واگن‌ها با این امر نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست