بازدید 4853

رانت ۸ هزارمیلیارد تومانی در واگذاری اردوگاه باهنر

کد خبر: ۹۱۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱ 13 August 2019

سخنگوی کیمسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از برگزاری دو جلسه این کمیسیون در مورد مسائل مربوط به وزارت آموزش و پرورش و همچنین آتش‌سوزی منابع طبیعی خبر داد و گفت که طبق گزارشات ارائه شده در این جلسه، در واگذاری اردوگاه شهید باهنر، رانت ۸ هزار میلیارد تومانی وجود داشته و همچنین در ۴ ماهه اول سال ۱۴هزار هکتار از منابع طبیعی دچار حریق شده است.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰ با سرپرست وزارت آموزش و پرورش، معاونان این وزارتخانه و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات گفت: در این جلسه چند موضوع در دستور کار قرار گرفت که یکی از آن‌ها تخلفات ارجاعی از استان فارس بود که در این رابطه شکایت‌هایی به کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده بود. علاوه بر این اعتراض به برگزاری آزمون سمپاد و موضوع واگذاری اردوگاه شهید باهنر از دیگر دستورکارهای این جلسه بود. در مورد شکایات مربوط به آموزش و پرورش استان فارس، کمیسیون اصل ۹۰ در دوره وزارت آقای بطحایی این شکایات را به آموزش و پرورش ارجاع داد اما متأسفانه همه موارد رد شد و شکایات را وارد ندانستند. پیرو پیگیری موضوع، کمیسیون با سازمان‌های نظارتی در این رابطه مکاتبه کرد و ۳۰ مورد از شکایات تأیید شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس انحرافات مالی،‌ سوء مدیریت، افت شدید تحصیلی در مدارس دولتی و نمونه دولتی و حتی تیزهوشان و دخالت‌های مختلف را از جمله موارد این شکایات عنوان و خاطرنشان کرد: اینکه وزارت آموزش و پرورش این شکایات را رد کرده اما دستگاه‌های نظارتی آن را مورد تأیید قرار دادند جای نگرانی دارد که نه تنها این وزارتخانه با متخلفان برخورد نکرده بلکه حاشیه امنی برای آن‌ها ایجاد کرده است. در این شکایات سوءاستفاده از خانه‌های مربوط به آموزش و پرورش، تخلفات در تعاونی‌های مصرف، اجاره اماکن و خانه‌های سازمانی و لو رفتن سوالات مدارس نمونه و حتی لو دادن اطلاعات دانش‌آموزان به کلاس‌های مشاوره کنکور و ذی نفع بودن مدیران در سوق دادن دانش‌آموزان به مدارس غیرانتفاعی مطرح بود که در نتیجه قرار شد چند استان به صورت پایلوت توسط کمیسیون و دستگاه‌های نظارتی مورد بررسی قرار گیرند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره موضوع واگذاری اردوگاه شهید باهنر نیز خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه وزیر قبلی انکار می‌کرد که این معامله فسخ شده معامله همچنان به قوت خود باقی است. این واگذاری در سال ۹۵ صورت گرفته و ۸ هزار میلیارد تومان رانت در این واگذاری وجود داشته است. متأسفانه در این زمینه با مدیران متخلف برخورد نشده و این افراد فقط درون وزارتخانه جابه‌جا شدند. قطعا کمیسیون اصل ۹۰ و دستگاه‌های نظارتی مصر به تعیین تکلیف وضعیت این اردوگاه هستند تا سرمایه کلان جامعه فرهنگی مورد دخل و تصرف قرار نگیرد.

پارسایی با بیان اینکه ارائه چنین گزارشاتی می‌تواند جامعه فرهنگی را به برخورد با مفسدان امیدوار کند، ادامه داد: متأسفانه در کشور ما بالغ بر ۲۲ نوع مدرسه وجود دارد که در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. این یک تهدید برای آموزش و پرورش به شمار می‌رود و این تنوع زیاد، مردم و خانواده‌ها را دچار سردرگمی کرده است اما بدون شک منافع کلان اقتصادی پشت این موضوع است و ظاهرا آقای حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش عزم برخورد با این موارد را دارد و مجلس هم از این اقدام حمایت خواهد کرد. سال گذشته ایرادات جدی به آزمون سمپاد وارد بود و قرار بر این شد که امسال برای پایه هشتم هم پذیرش داشته باشند تا حق افراد شاکی ضایع نشود. ما معتقدیم علاوه بر منافع مالی و رانتی که در این موارد متوجه یک گروه خاص است، چنین مسائلی لطمه جدی به آموزش و پرورش و آرامش خانواده‌ها می‌زند.

وی همچنین گفت که سایر پرونده‌های مربوط به آموزش و پرورش در کمیسیون اصل نود از جمله مدرسه پسرانه غرب تهران، مدرسه تاکستان و آتش‌سوزی در برخی مدارس نیز در جلسه آتی با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به جلسه دیگر کمیسیون اصل ۹۰ با مسئولان سازمان مدیریت بحران، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز گفت: ما ۱۵ اردیبهشت‌ماه جلسه‌ای با همین افراد داشتیم که در آنجا پیش‌بینی وقوع آتش‌سوزی در منابع طبیعی مطرح و درباره نحوه پیشگیری و مدیریت آن بحث‌هایی مطرح شد. آن جلسه ۸ مصوبه داشت که متأسفانه مورد توجه سازمان‌های ذیربط قرار نگرفت و پیشگیری‌های لازم در خصوص تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی انجام نشده است. طبق شکایات واصله شاهد گسترش آتش‌سوزی‌ها در کشور بودیم خصوصا آتش‌سوزی اخیر در شیراز و کازرون که باعث سوختن هزار هکتار از منابع طبیعی شد.

وی ادامه داد: آمار نگران‌کننده‌ای درباره این آتش‌سوزی‌ها عنوان و مطرح شد که در ۱۹ سال گذشته بیش از ۲۸۸ هزار فقره آتش‌سوزی داشته‌ایم که تقریبا ۲۶۹ هزار هکتار از منابع طبیعی دچار حریق شده‌اند و استان‌های فارس، لرستان، کرمانشاه، خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد و گلستان نیز بیشترین میزان آتش‌سوزی را داشته‌اند. علاوه بر این در چهار ماهه اول امسال ۱۳۸۰ فقره آتش‌سوزی رخ داده که در نتیجه ۱۴ هزار و ۸۴۵ هکتار از منابع طبیعی درگیر آتش‌سوزی شدند. این یعنی روزانه بیش از ۱۰ مورد آتش‌سوزی رخ داده است و از نظر تعداد نسبت به سال گذشته ۹۶ درصد افزایش پیدا کرده و چند صد هکتار بیش از سال قبل در آتش سوخته است که دو هزار هکتار آن جنگل و ۱۲ هزار هکتار مربوط به مراتع بوده است. البته علت آن بارش باران و گسترش رویش علوفه و گیاهان بوده است. همچنین ۹۵ درصد این حریق و آتش‌سوزی علت انسانی دارد و ۱۰ تا ۱۵ درصد آن عمدی است.

پارسایی با بیان اینکه اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع با روش سنتی و حداقل امکانات انجام می‌شود، یادآور شد: متأسفانه عزم جدی در مدیریت این بحران وجود ندارد و یکی از مشکلات این است که توپ را در زمین نبود بودجه می‌اندازند در حالی که مهار یک آتش در روز اول آتش‌سوزی طبیعتا کار راحت‌تر و کم هزینه‌تری است اما با گذشت چهار، پنج روز از آتش‌سوزی تازه به فکر مهار آتش می‌افتند که این باعث بالا رفتن هزینه‌ها و بروز تبعات غیرقابل جبران می‌شود و نارضایتی و بدبینی مردم را نیز به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه مصوبات برنامه ششم توسعه در خصوص تأمین اعتبارات مدیریت بحران مورد توجه قرار نگرفته، در عین حال گفت: البته اعتبار موضوع مهمی است اما مهمتر از آن نحوه مدیریت است. ما نباید همه چیز را به منابع مالی گره بزنیم. یکی از پیشنهاداتی که در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شد فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی در خصوص حفاظت از منابع طبیعی و همچنین راه‌اندازی مرکز اطلاع رسانی با سامانه سه رقمی بود. همچنین قرار است با وزرای کشور و جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، هلال احمر و ارگان‌های مرتبط هم جلساتی داشته باشیم و در این زمینه جمع‌بندی لازم را انجام دهیم.

پارسایی در پایان با بیان اینکه ۳۰ میلیارد تومان بدهی سازمان مدیریت بحران و سازمان جنگل‌ها به وزارت دفاع بابت پرواز هلی‌کوپترها در جریان اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع موجب تأخیر در همکاری می‌شود، افزود: متأسفانه در چهار ماهه اول امسال که حجم آتش‌سوزی‌ها گسترش پیدا کرده به بهانه نبود بودجه یا عدم هماهنگی خسارت زیادی وارد شده که نابخشودنی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر