بازدید 11701

مجلس در یک سال گذشته مشغول چه کاری بود؟/ چهار سال نمایندگی و کارنامه خالی!

هر چقدر به انتخابات مجلس نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم، هجمه‌ها علیه مجلس بیشتر و بیشتر می‌شود و عملکرد نمایندگان دوره دهم بیش از هر زمان دیگری از سوی مردم ارزیابی می‌شود. به اعتقاد بسیاری از سیاستمداران و حتی مردم عادی، این مجلس یکی از ضعیف‌ترین و منفعل‌ترین مجالس بعد از انقلاب ارزیابی می‌شود.
کد خبر: ۹۱۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 14 August 2019

مجلس در یک سال گذشته مشغول چه کاری بود؟/ چهار سال نمایندگی و کارنامه خالی!هر چقدر به انتخابات مجلس نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم، هجمه‌ها علیه آن بیشتر و بیشتر و عملکرد نمایندگان دوره دهم، بیش از هر زمان دیگر از سوی مردم ارزیابی می‌شود. به باور بسیاری از سیاستمداران و حتی مردم عادی، این مجلس یکی از ضعیف‌ترین و منفعل‌ترین مجالس بعد از انقلاب ارزیابی می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ همیشه در پایان همه مجالس، یکسری انتقادات به عملکرد مجلسیان در دوره نمایندگی آن‌ها وارد و عملکردشان در چند ماه پایانی توسط اشخاص و گروه‌های سیاسی ارزیابی میدانی می‌شود.

اما دلیل این میزان هجمه علیه مجلس چیست و چرا نمایندگان در این دوره این گونه قضاوت می‌شوند؟

نظریات در مورد عملکرد نمایندگان در دوره دهم متفاوت است، ولی اکثر قریب به اتفاق نمایندگان هم اعتقاد دارند که در دوره دهم، مجلس ـ آن گونه که باید ـ در رأس امور نبود و اساسا تصمیم گیری خاصی در خصوص وضعیت موجود در کشور دیده نمی شد و انفعال در آن بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد.

طولانی بودن پروسه‌های رسیدگی به طرح‌ها و لوایح، تعطیلی‌های بیش از اندازه، عدم موضع‌گیری تأثیرگذار در بزنگاه‌های سیاسی و اقتصادی که در نهایت به تشکیل شورای عالی هماهنگی سه قوه منتج شد، از دلایل مطرح شدن چنین دیدگاه‌هایی نسبت به مجلس بود؛ اما از جمله دلایلی که برای این نوع عملکرد از سوی برخی از خود نمایندگان و افراد خارج از مجلس مطرح می‌شود، نبود فراکسیون اکثریت در مجلس است. این دوره از مجلس به دلیل شرایط خاص کشور و ترکیب نماینده‌ها، همزمان با شروع کار سه فراکسیون در مجلس، بر خلاف دوره‌های گذشته ظهور کرد.

با اینکه برخی فراکسیون‌ها از نظر تعداد، بیشتر از سایر فراکسیون‌ها بودند، هیچ یک از آن‌ها اکثریت مجلس را نداشتند. اعضای بزرگترین فراکسیون مجلس (فراکسیون امید) بین ۱۱۰ تا ۱۰۵ نماینده دایم در نوسان بود. فراکسیون ولایی مجلس هم حدود ۸۰ نماینده عضو داشت، ولی فراکسیون مستقلان که از دل لیست امید بیرون آمده بود و به مدد لیست اصلاحات نمایندگان آن‌ها به مجلس رسیده بود، شامل ۸۰ تا ۹۰ نماینده می شد.

این فراکسیون همچون دیگر فراکسیون‌ها اکثریت آرا را نداشت، ولی میل این فراکسیون به هر کدام از سمت‌ها در نهایت تعیین کننده آرا به حساب می‌آمد. به همین دلیل، تصمیم گیری‌ها در مجلس به کندی پیش می‌رود و یا پروسه آنقدر کش دار شده و در نهایت از دستور کار خارج می‌شود.

نمونه های بسیاری برای این عملکرد وجود دارد که از جمله آن می‌توان به طرح ساماندهی بازار خودرو اشاره کرد که بررسی آن حدود یک سال و نیم طول کشید و با اینکه تغییرات بسیاری در اصل طرح ایجاد شده و در صحن علنی نیز به تصویب رسیده است، هنوز به شورای نگهبان فرستاده نشده است.

اکنون پرسش این است، مجلس در این مدت چه کار اساسی انجام داده است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، به جز چند لایحه مهم، مجلس هیچ کارنامه مثبتی نداشته و هنوز لوایح مربوط به FATF ـ که از جنجالی‌ترین مباحث مطرح در مجلس بود ـ بی سرانجام مانده است.

اما لایحه دیگری که در این مدت زمان زیادی از مجلس گرفت، لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بود که این لایحه نیز همچون سایر طرح‌ها و لوایح، هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده و تنها قانون اثرگذار که در این مجلس به تصویب رسید، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بود که همچنان انتقاداتی به آن هست و ایراداتی به این قانون از سوی افراد مختلف وارد می‌شود.

اما نمایندگان در این مدت مشغول چه کاری بودند؟

جدای از روز‌های تعطیل بی شماری که مجلس دهم داشت، نمایندگان سرگرمی خاصی برای خود پیدا کرده بودند و برای اینکه جلسات مجلس خالی نباشد، نمایندگان به بررسی قانون آیین نامه داخلی مشغول بودند و شاید بتوان گفت، این قانون در مجلس بیش از هر دوره دیگری دستخوش تغییر شده است.

تنها در یک سال گذشته، قانون آیین نامه داخلی مجلس حدود سیزده بار در صحن مطرح و تغییراتی در بند‌های آن توسط نمایندگان ایجاد شده است، تکرار جلسات بررسی قانون آیین نامه داخلی در مجلس آنقدر زیاد بود که صدای برخی نمایندگان را نیز درآورده است، به گونه ای که چند وقت پیش، محمد جواد فتحی در گفت‌وگویی با تابناک اظهار داشت: مجلس چندین بار در یک سال گذشته، آیین نامه داخلی خود را اصلاح کرده، ولی درباره مسائل مهم کشور هیچ نظری ندارد.

این نماینده گفت: وقتی دستورهای هفتگی مجلس را مرور می‌کنیم، هر روز یک بند مربوط به اصلاح آیین نامه در آن وجود دارد. این نظام، نظام قانون گذاری نیست، هر هفته یک اصلاحیه درباره این آیین نامه وجود دارد. آیین نامه باید یک بار برای همیشه اصلاح و مشخص شود؛ نمی‌شود هر روز این موضوع را بررسی کرد.

وی با انتقاد از عملکرد نمایندگان در مجلس گفت: در شرایطی که اتاق فکر دشمنان ما هر روز برای فشار آوردن به مردم ما برنامه ریزی می‌کند، نمایندگان مجلس در حال وقت‌گذرانی در مجلس هستند.

شاید یکی از دلایلی که این مجلس نمره قبولی کمی می‌گیرد و ممکن است آینده انتخابات کشور را نیز تحت الشعاع قرار دهد، موضع‌گیری‌هایی از این دست باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۵۸
دلیل هجمه به مجلس کاملاً مشخصه .

مجلسی که قرار بود در رأس امور باشد ، چشم به دهان بالایی هاست تا هر آنچه آنان زمزمه میکنند را تصویب کنند .

در واقع مجلسی ها نماینده های ملت نیستند ، بلکه نماینده چهار درصدی ها هستند .
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
دلیل اصلی را بیان کردی دمت گرم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
نمایندگانی که از روی لیست های چاپ شده و لیستی انتخاب شوند نتیجه اش این وضعیت کشرور است!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
ضعیفترین مجلس تاریخ
ناامید
| Italy |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
فراموش نکنیم اکثرا مجالس ما در طول تاریخ کم اثر و صعیف بوده اند
مجلس هیچ کار و تصمیم مثبتی برای هیچ گروهی از مردم نگرفت

بازنشستگی با سابقه بیست سال بدون شرط سنی برای بانوان قانون خوبی بود

تا کمکی به وضعیت اجتماعی و خانواده هاباشد و امکان اشتغال جوانان فراهم شود
که مجلس نتوانست از آن دفاع کند
مشغول خوردن خربزه و ایجاد رانت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
رفته بودند ماشین ها را از گمرک آزاد کنند
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
و البته گلابی و مغز کاهو
دست کم خودشان چرا دست بکار نمی شوند حداقل حقوق و میزان دارایی های خود را به ملت اعلام کنند، مگر به انتخابات نزدیک نشده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
یگ پراید و یک منزل مسگونی اسنیجاری 60 متری دولتی که بعد از مجلس پس میدهند
1- گلابی خوری
2- خربزه خوری
3- رد قانون منع ازدواج کودکان
4- تعلیق قانون منع خشونت علیه زنان
5- تلاش برای تصویب قانون ازدواج سرپرست با فرزند خوانده دختر
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
شما که می گفتی انتخابات مجلسو اصلاح طلبا بردن و ما خیلی زیاد هستیم پس چی شد الان از این چیزا می نویسی
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
۱۵:۰۹
شما باکی کار داری ایتجا فکر کنم سایتو اشتباه اومدی
مشغول بررسی زلف خانما بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
دنبال گرفتن عکس با موکرینی
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
طیف اصولگرا در مجلس برای صیغه ساعتی یا دست بریدن در میادین شهر با گیوتین طرحی نداشتند . در مورد گرفتن خمس که اگر کسی پرداخت نکرد حمک قتلش واجب هست . اینها را چطور طرح ندادند ؟ این سخنرانیها فقط در مسجد چه فایده دارد اجرا کنید تا مردم شماها را بهتر بشناسند . به همان زنان تو مسجد بگویید که اگر شوهرتان دو تا زن گرفت ناراحت نشین چون دستور و سنت بوده .
تا دلتون بخواد توی این چهار سال ناکارامدی کردند:
برجام
سلقی حقارت
تایید انگلیس خبیث
انواع بی احترامی به مردم

دیگه حوصله ام سر رفت بقیه اش را خودتون میدونید
حقوقشان را باید اقزایش میدادند که 2 بار اینکار را کردند و هتوز هم ناراضی هستند
حقوقشان را باید اقزایش میدادند که 2 بار اینکار را کردند و هتوز هم ناراضی هستند
مشغول رسیدگی به امور شخصی بودند.مگه تو ایران کسی در هر جایی استخدام بشه هدفش خدمت به مردمه؟نمایندگان هم انصافا از همین مردم هستند.
شما فقط دوست دارید با همه دشمنی کنید مجلس اینهمه کار کرده که بنده فقط چندتای اونها رو میشمارم:
1)بصورت بیحساب گفتن مرگ بر آمریکا و آتش زدن پرچم آن که بنوعی یک شوک برای نمایندگانی است که خیلی چرت میزنن!!
2)بیخیال بودن به مسائل رفاهی و آموزشی و ...
3)بصورت مستمر و بدون وقفه بدنبال اضافه کردن بودجه مجلس و حقوق مجلسیون
4)در دوره ای که وضع مالیشان بد میشود سریعا یک درخواست استیضاح برای وزیر جهاد کشاورزی میکنند و..
5) گفتن بد و بیراه به هر کس و هر کشوری که دلشون بخواد از تریبون مجلس
و و و ... پس خودتون بیکارید که فکر میکنید فقط مجلس بیکار بوده !
مردم ایران اصلا نماینده ها رو نمیشناسن!
آسه برو آسه بیا
لطفا بفرمایید سایر مجالس در این چهل سال چه کرده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نمایندگانی که گزینشی انتخاب شوندو فقط به فکر جیب خود هستند تا در دوره بعدیتوسط شورای نگهبان رد صلاحیت نشوند آنوقع توقع دارید مجلس کاری انجام بدهد؟
بهتره جلسات مجلس ماهي يك بار برگذار شود و نماينده ها در طول ماه به حوزه هاي انتخابي خود سر بزنن اين باعث مي شود هم وعده هاي بيخود به مردم ندهند و هم هزينه ملت كاهش پيدا كند
اسم خانه ملت رو از مجلس بردارید لطفاااااا
ملت که دارن له میشن... اونا سرخوشن!
دیگه رای نمیدم !!! چی فکر میکردیم چی شد !!!
کمک و حمایت از وارد کنندگان ممانعت از صادرات سرکوب تولید کنندگان بخصوص تولید کنندگان زحمت کش روستایی توزیع ارز دولتی به دوستان و نزدیکان با معاملات صوری و کاغذی و . . . .
روحانی و ظریف حکم گرفتند و رفتند از جلوی مجلس مرزهای دریایی شمال ایران را به روسیه بخشیدند مجلس صدایش در نیامد در صورتی که روحانی و هر کسی که دستور این کار را داده بود باید بازخواست می شدند.
سلام
متاسفانه یکی از اشکالات این مجلس ، اجحاف در حق همسایگان مجلس به واسطه ایجاد محدودیتهای غیر ضرور و تصرف معابر اطراف مجلس و ایجاد زحمت فراوان و آلودگی و ترافیک مضاعف برای ساکنین اطراف مجلس بوده که با سکوت محض و بی تفاوتی سی نماینده شهر تهران نیز همراه بوده است.هرچند امیدی به درج پیام توسط سایت تابناک وحمایت از حقوق مردم نیز نیست.امیدواریم روزی مجلس از این مکان منتقل شود.
مجلس و کار این یک تیتر فقط شوخی هست که زدید
بابا چه انتظاراتی دارید کدوم مجلس کدوم نماینده
انصافا تمام كامنتا درسته چرا كه اگر مجلس واسه ملت كار ميكرد الان اوضاع انقدر اسفناك نبود.. فقط يه سوال؟؟؟ با ابراز اينهمه ناكارامدي و وجود فساد و صدها دليل ديگه... چرا بازم اي ميدين.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در ایران مجلس یه سازمان تشریفاتی با بیشترین حجم رانت و بده بستان می باشد که دیگر هیچ کارایی ندارد.
ای کاش جمع میشد
در حق مجلس محترم منصفانه قضاوت نمی‌کنید. بنده مجلسی بهتر از این از اول انقلاب تا حالا ندیده‌ام. نمایندگان محترم، سر به زیر و اصلا" کار با کار کسی نداشتند. حتی اینقدر نجابت از خود نشان دادند که اصلا" صدایشان را در برابر این همه تورم و گرانی در نیاوردند. شما نمایندگانی بهتر از این در دنیا پیدا نمی‌کنید. تورم 3 برابر شد اصلا" صدای این بچاره‌ها در نیامد. هر کسی در مورد نمایندگان این دوره جوسازی کند و یا حرفهای ناروا بزند خدا لعنتش کند.
۴ سال می‌خوان قانون سرباز حرفه ای رو تصویب کنند اما نتونستند.
چرا همچین بیکار نبودن کلی حقوق و مزایا گرفتن و چرت زدن
اغا اجازه اغا نماینده ها خیلی زحمت میکشن. اونا در ساعت درس گلابی میخورن و بعد خربزه میخورن. بعضی ها پاشون رو رو میز دراز میکنن. بعضی ها هم سر کلاس میخوابن یا با موبایلشون بازی میکنن اغا.
نماینده ها خیلی زحمت میکشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
آخ که شما اصلاح طلبا چقد خوبید همه ساکت مودب حتی تو مجلسم اگه اصلاح طلب باشی و هیچی نگی بازم خوبی و
اسمتو هیچ جا نمی برن فقط گلابی خوردن بده
بی انصافی نکنید مگر گرانی و تورم و تعطیلی کارخانجات و تصویب برجام نافرجام و لوایح چهارگانه و عدم استیضاح ها و عدم بررسی مشکلات مردم و قاچاق خودرو و مسکن و گوشت و دلارو .............. کار ساده ای بود .
باور بفرمایید این کارها بدون همکاری نمایندگان امکان پذیر نبود . بالاخره قانون را مجلس تصویب می کند و یا وزیر ناکارآمد را مجلس استیضاح میکند و رای اعتماد نمی دهد .
دولت خودش توسط معاون اول دیروز به ناکارآمدی اعتراف کرده و عوامل را همه از تحریم ندانسته .
یعنی اینکه حمایت مجلسی ها از وزرا در زمان استیضاح و یا عدم امضا برای استیضاح معنی وفاداری به مردم را نمی دهد .
البته مسلما کارنامه نمایندگان در زندگی شخصی شان مثل کارنامه اجتماعی شان خالی نبوده
مجلس از حالت خانه ملت خارج شده و به حالت یک مرکز درامدزایی تبدیل شده است
با کسب امتیاز از وزیران و ... از استیضاح منصرف میشوند .

با کسب امتیاز از دیگر مراکز از تخلفات و تصویب بعضی قوانین که حامی ملت و منافع ملت باشد منصرف میشوند

وگرنه کدام عقل سالمی برای نماینده شدن میلیون ها و میلیارد ها پول هزینه میکند و این هزینه ها را از کجا میخواهد جبران کند

چرا دارایی های نماینده ها و خویشاوندان نماینده ها قبل از نماینده شدن و بعد از نماینده شدن بررسی نمیشود تا میزان کسب درامد نامشروع و تخلفات شان در چهار سال مشخص شود .


چرا نماینده گان قانونی علیه تخلفات خودشان مخصوصا مسائل مالی شان تصویب نمیکنند . چرا قانون تحقیق و تفحص از نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان تصوصیب نمیشود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سید محمد خاتمی گل کاشت!!!!!!!
اینها همه کار خداست که به یک عده فرصت بده تا خودشون رو به همه ملت نشون بدن!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
این سناریویی بود برای خراب کردن سید مظلوم ولی ان الله خیر الماکرین است شک نکنید باز هم افراطیون گیر خواهند کرد
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
تناقضات داره کم کم مشخص خواهد شد . اصولگرایان نمیتوانستند از مردم رای بگیرند بنابراین اتاق فکر سیاسی اصولگرایان با یک پیام سراسری به انها فهماند که برای عبور از عقل و فهم سیاسی مردم راهی جز شعار اصلاحات ندارید . ولی بعد از دور دوم مردم را فراموش کردند و به اصل خود برگشتند .
مجلس فرمایشی همینه دیگه
چرا توقع زیادی از این مجلس دارید ؟ . اونها با توجه به فیلترهای اعمال شده دقیقا در حد اعلای توانائی اشان عمل کردند
نماینده ای که خودش را نماینده مردم نمیدونه و گاهی مردم رو نسبت به خودش بیگانه می بینه به درد نمیخوره. تو جریانات مملکت ومشکلات مردم تو خواب عمیق تابستانی بسر میبره.
مجلس فقط مجلس ششم بدون ترس از رد صلاحیت با افراطیون داخلی مبارزه کرد آخرش هزینه آنرا پرداخت ، ولی نامشان در تاریخ ماندگار شد ،
مشخصا تجارت شخصی و استفاده از امکانات ملی
نمایندگان هم از همین ملت هستند.
من در یک شهرستان 90 هزار نفری زندگی می کنم. نماینده شهر ما بیشتر وقت خود را بجای اینکه در مجلس باشد همیشه توی شهر در حال سخنرانی در همایش ها یا کلنگ زنی های نمایشی است تا برای چهار سال بعد هم صندلی مجلس را رزرو کند.
بزرگترین مشوق مردم به انتخابات کارآیی و تاثیر منتخبین است نه تهدید و سخن سرایی.
سلام همه مقصریم چون جلو نماینده با روحیه جهادی را سد کردیم وانان را فرستادیم که نوکری وخدمت به مردم رو در اندیشه نداشتند ویا فراموش کردند
حافظ می خور که شیخ و مفتی و محتسب ؛ چون نیک بنگری جمله تزویر می کنند
حداقل کاری که مردم از مجلس انتظار دارن جمع کردن بساط دلالی و رانت بازی و مبارزه با فساد . نباید انقدر نظارت مجلس ضعیف باشه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی