بازدید 4230

۵ مطلب بنیادی در خصوص جنگ تجاری چین و آمریکا

آمریکا بر بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه گمرگی وضع کرده‌­است و خبر از وضع تعرفه­‌هایی تازه بر روی ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از ارزش کالا‌های وارداتی این کشور داده‌­است. چین نیز به تلافی، ­بر روی میلیاردها دلار کالای وارداتی از آمریکا از قبیل: میوه، الکل وگوشت خوک تعرفه گمرکی وضع کرده‌­است. کارشناسان این منازعه را یک جنگ تجاری می­‌دانند.
کد خبر: ۹۱۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ 11 August 2019
تابناک اقتصادیآمریکا بر بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه گمرگی وضع کرده‌­است و خبر از وضع تعرفه­‌هایی تازه بر روی ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از ارزش کالا‌های وارداتی این کشور داده‌­است. چین نیز به تلافی، ­بر روی میلیاردها دلار کالای وارداتی از آمریکا از قبیل: میوه، الکل وگوشت خوک تعرفه گمرکی وضع کرده‌­است. کارشناسان این منازعه را یک جنگ تجاری می­‌دانند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی» و به نقل از the conversation؛ این ۵ روایت به خوانندگان کمک می ‌کند تا تعریف درستی از جنگ تجاری و عواقب آن بدست ­آورند.

۱- تعرفه گمرکی چیست؟

بتابایل، اقتصاد­دان موسسه فناوری راچستر، تعرفه گمرکی را اینگونه تعریف می­‌کند: "مالیاتی که بر یک کالای مهم وضع ­شود. "

وی در این مورد می‌نویسد آمریکا با وضع تعرفه گمرکی بر کالا­های چینی قیمت این اجناس را در آمریکا به­ شدت افزایش خواهد ­داد.

به گفته­‌ی وی تعرفه­‌های گمرکی "در خلاء اجرایی نمی‌­شوند" و این بدان معناست که اقدامات پرخاشگرانه‌ی آمریکا به احتمال زیاد با مقابله به مثل کشور چین همراه خواهد بود.

۲- اشتباهاتی صورت گرفته است!

با نگاهی به درون یک گوشی آیفون می‌­توانیم ببینیم که تا چه اندازه وخامت این مشاجرات بیهوده است. این سه دانشمند، جیسون ددریک از دانشگاه سیراکیوس آمریکا، گرگ لیندن از دانشگاه برکلی کالیفرنیا و کنت کرایمر از دانشگاه ارواین کالیفرنیا به ما می­‌گویند که چین، چه با در نظر گرفتن تعرفه­‌های گمرکی ترامپ و چه بدون در نظر گرفتن این تعرفه­‌ها "سودی به مراتب کمتر از آنچه که فکر کنید از صادرات گوشی­‌های آیفون بدست می‌آورد".

ترامپ در ماه ژوئن اعلام کرد قصد دارد ۲۵ درصد تعرفه­‌ی گمرکی بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین از قبیل گوشی­‌های آیفون وضع کند. این در حالی است که بسیاری از قطعات تشکیل دهنده­‌ی آیفون در کشور‌های ژاپن، کره جنوبی، تایوان و حتی خود آمریکا تولید می­‌شود.

به طور خلاصه، به گفته­‌ی این دانشمندان می­‌توان گفت، "چین مشاغل کم درآمد بسیاری دارد، در حالی که سود اصلی روانه­‌ی سایر کشور­ها می‌شود. "
 
۵ مطلب بنیادی در خصوص جنگ تجاری چین و آمریکا

۳- کشاورزان در گل مانده ­اند!

چین در این جنگ سلاحی غیر منتظره را رو کرده‌­است: لوبیای سویا

به گفته لن شلدون ظاهرا، چین که سابق بر این بزرگترین خریدار لوبیای سویا در سراسر جهان بود، خرید هرگونه لوبیای سویای آمریکایی را متوقف کرده‌­است. وی می­ نویسد "این مقابله به مثل چین در برابر تعرفه­‌های صعودی دولت ترامپ بر ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی است". وی اینگونه بیان می­‌کند که، "این اتفاق خبر بسیار بدی برای کشاورزان آمریکایی است. "

۴- چاره­‌ی آخر…

رادنی رمچارن، استاد اقتصاد مالی و تجاری دانگشاه کالیفرنیای جنوبی متذکر می‌­شود که اقتصاد آمریکا تا حدودی به­ دلیل این جنگ اقتصادی در حال کساد شدن است؛ و همین امر بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (فدرال رزرو) را بر آن داشته است که برای اولین بار در طول بیش از یک دهه ­ی گذشته نرخ بهره ­ی کوتاه مدت خود را کاهش دهد.

وی همچنین می­‌نویسد، "بانک مرکزی پیرو سیاست­‌های شخص ترامپ مجبور به اعمال این تغییرات شده ­است و این عمل اساسا به این موضوع اشاره دارد که حالا این آخرین چاره­‌ی دولت بیمه­ گر است. "

وی همچنین می‌­نویسد از آنجا که وضعیت اقتصادی نقش به‌­سزایی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا ایفا می­‌کند، آمادگی بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره‌ی کوتاه مدت می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را به نفع ترامپ تغییر دهد.
 
۵ مطلب بنیادی در خصوص جنگ تجاری چین و آمریکا

۵- و این پایان ماجرا نیست

سوالی که پیش می­‌آید این است که: آیا می‌­توان پایانی برای این وضعیت متصور شد؟

چالز هنکلا، دانشمند سیاسی دانشگاه جورجیا می­‌گوید: نه.

در عوض می‌­گوید زمانی یک کشور می‌تواند در یک جنگ تجاری پیروز شود که "اهرم فشار قوی­تری در چانه ­زنی با رقیبش در اختیار داشته ­باشد. به عبارت دیگر، دردی شدید­تر از آنچه متحمل م. ی­شود بر حریفش وارد کند. "به گفته­‌ی وی نه آمریکا و نه چین هیچکدام این اهرم فشار را در اختیار ندارند. هنکلا در ادامه می­‌گوید، "از آنجا که هیچیک از طرفین مشخصا برنده یا بازنده نیستند، ما به احتمال زیاد پایان این مشاجرات را نمی­‌بینیم."
 
مترجم: نجمه نظری

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها