بازدید 6082
کاهش ۱۰ درصدی واردات در ۳ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته

ایران؛ قهرمان اتلاف منابع

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: منابع ارزی ما از سال 68 تا سال 96، 3 هزار و 203 میلیارد دلار بود، اما با این منابع 30 میلیون شغل نتوانستیم ایجاد کنیم، در صورتی که چین با منابع 320 میلیون دلاری خود 200 میلیون شغل ایجاد کرد. ما قهرمان اتلاف منابع در کشور بوده و هستیم.
کد خبر: ۹۱۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱ 07 August 2019
قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه واردات سه ماهه سال ۹۸ نسبت به‌مدت مشابه در سال ۹۷، ۹ درصد کاهش یافته است، گفت: همچنین میزان واردات کشور در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ حدود ۲۲ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسین مدرس خیابانی عصر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار داشت: سیاست‌های ارزی که توسط دولت در دست انجام است، بهترین فرصت را در اختیار قرار داده تا در بخش تولید اقداماتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: امروز بر اساس این سیاست‌ها به‌دلیل اختلاف قیمتی که ارز پیدا کرده، صادرات کالا‌ها صرفه اقتصادی یافته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۵۰ قلم کالا ممنوعیت واردات دارند، اظهار کرد: همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است، چنانچه در ساخت هر قطعه‌ای موفق شویم واردات آن قطعه نیز ممنوع می‌شود.

مدرس خیابانی با بیان اینکه خوشبختانه امروز در همه حوزه‌ها صادرات داریم، ادامه داد: میزان واردات کشور در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ حدود ۲۲ درصد کاهش داشته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه واردات سه ماهه سال ۹۸ نسبت به‌مدت مشابه در سال ۹۷، ۹ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: میزان صادرات سه ماهه اول سال ۹۸، حدود ۲۲ میلیارد دلار با ۴۰ میلیون تن صادرات کالا بوده که این میزان در سال گذشته حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار با ۲۷ میلیون تن صادرات بوده است.

ایران؛ قهرمان اتلاف منابع

در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران توصیف امروز از صنعت را توصیف صحیحی ندانست و گفت: متأسفانه با وجود ادعا‌هایی که از روند حرکت صنعت در کشور مطرح می‌شود، آمار‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد.

غلامحسین شافعی ادامه داد: سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی بر اساس قیمت‌های سال ۹۰ از ۱۴.۴ درصد در سال ۹۳ به ۱۲.۲ در سال ۹۷ رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت ما حال و روز بدی دارد، بیان کرد: این آمار یعنی روند حرکت صنعت در این سال‌ها مثبت نبوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: چنانچه امروز به‌اینجا رسیده‌ایم، به این معنا است که راهی که تاکنون پیموده‌ایم صحیح نبوده است، بنابراین نیازمند بازنگری اساسی در سیاست‌گذاری توسعه ساختار‌های کشور هستیم.

شافعی با اشاره به اینکه تعریف ما از صنعت درست نیست، خاطرنشان کرد: صنعتی که به‌پایداری اقتصادی کمک کند باید ۴۰ درصد محصولاتش داخلی باشد و این در حالی است که ما آمار صنایع مونتاژ را هم به آن می‌افزاییم.

وی اضافه کرد: ما باید یکبار مسیر حرکت خود را تدوین و تسهیل و بر اساس آن حرکت کنیم، چرا که هیچ کشوری بدون صنعت به‌توسعه نرسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: منابع ارزی ما از سال ۶۸ تا سال ۹۶، ۳ هزار و ۲۰۳ میلیارد دلار بود، اما با این منابع ۳۰ میلیون شغل نتوانستیم ایجاد کنیم، در صورتی که چین با منابع ۳۲۰ میلیون دلاری خود ۲۰۰ میلیون شغل ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: ما قهرمان اتلاف منابع در کشور بوده و هستیم.

دولت اختیارات سود‌های بانکی و سهمیه صادرات را به‌استان‌ها محول کند

استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: چنانچه باور ما بر این است که در جنگ اقتصادی هستیم باید به‌فرموده مقام معظم رهبری آرایش جنگی داشته باشیم که یکی از این آرایش‌ها این است که شرایط را تغییر دهیم.

علیرضا رزم‌حسینی ادامه داد: در سال ۹۴ برای نخستین‌بار قوانین و مقررات مزاحم در حوزه تولید و صنعت را احصاء و به‌مجلس ارائه کردیم، اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدام و انقلابی در این حوزه نشده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه مجلس در رأس امور است و انتظار داشتیم انقلابی در این راستا صورت گیرد، تصریح کرد: از دولت و مجلس می‌خواهیم که اختیارات اقتصادی به‌استان‌ها داده شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه باید اختیارات سود‌های بانکی و سهمیه صادرات به‌استان‌ها محول شود، اظهار کرد: با وجود اینکه خراسان رضوی چهارمین استان در بحث سپرده‌گذاری بانکی است، اما ۴۶ درصد اختیارات این سپرده‌ها در اختیار تهران است که باید در اختیار استان قرار گیرد.

رزم‌حسینی تاکید کرد: چنانچه این اختیارات به‌استان‌ها داده شود، قطعا رقابت ایجاد می‌شود.

وی در ادامه دو نرخی بودن ارز را سبب بی‌ثباتی دانست و اضافه کرد: با وجود اینکه به‌برخی کالا‌ها یارانه اختصاص می‌یابد، اما همان محصولات در بازار با نرخ آزاد به‌فروش می‌رسد، بنابراین با تک نرخی کردن ارز می‌توانیم مشکلات را مرتفع کنیم و نرخ تورم فعلی نیز در صورت تحقق این سیاست ۱۰ درصد رشد دارد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: امید است از خراسان رضوی در جهت حذف بروکراسی اداری صدایی بلند شود.

ورود به‌حوزه صنعت فعالیتی جمعی می‌طلبد

در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: روشن است که هر فردی که بخواهد در حوزه صنعت کاری انجام دهد، باید همراهی جمع را داشته باشد.

محمدرضا مس‌فروش اضافه کرد: حدود ۱ هزار و ۱۹۹ مورد مصوبه در سال اخیر در ستاد تسهیل تصویب شده که از این تعداد ۸۶۱ مورد اجرا شده، ۳۳۸ مورد در دست پیگیری، ۶۲ مورد مالیاتی، ۱۱۱ مورد مربوط به‌سیستم بانکی بوده، تعدادی انصراف داده‌اند و تعدادی دیگر مربوط به‌سایر موضوعات است.

برخی از صنعتگران در پیچ و خم ادارات گیر کرده‌اند

در بخش دیگری از این نشست عضو کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی به‌قوانین دست و پاگیر اداری اشاره کرد و گفت: برخی از تولیدکننده‌های ما بیش از یک سال است که برای اخذ یک مجوز درگیر هستند.

علی سبحانی‌فر ادامه داد: متأسفانه برخی از سرمایه‌گذاران و صنعتگران ما در پیچ و خم ادارات مانده‌اند و جرأت از آن‌ها گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه افراد از سرمایه‌گذاری می‌هراسند، بیان کرد: بازرس باید زمانی بیاید که اتفاقی رخ داده است، نه اینکه هر زمان که خودشان می‌خواهند وارد مراکز تولیدی و صنعتی شود.

عضو کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی در خراسان رضوی وجود دارد که باید در داخل استان و نه خارج از آن هزینه شود.

وزارت صنعت فاقد استراتژی در بخش توسعه است

در ادامه این جلسه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بحث مالیات و اصلاحیه نظام بانکی کشور را دو کوتاهی مجلس خواند و گفت: متأسفانه وزارت صنعت فاقد استراتژی توسعه صنعت است.

سعید باستانی افزود: چنانچه دارای این استراتژی بودیم خودمان ورق خوردو و دیگر محصولات صنعت خودرو را در کشور تولید می‌کردیم.

کمترین توجه را به‌تحقیق و توسعه داریم

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ صنعتی شدن در کشور را نداریم، اروپا در سال ۱۷۶۰ به‌سمت برای صنعتی شدن حرکت کرد و این روند یک قرن به‌طول انجامید.

ولی ملکی اضافه کرد: ما به‌تحقیق و توسعه کمترین توجه را داریم و در صنایع بزرگ کیفیت را فدای کمیت می‌کنیم، به همین خاطر صنعتی نمی‌شویم، چرا که نگاه‌ها صنعتی نیست و به‌علوم جدید توجه نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه صنایع ما از سال ۵۴ تاکنون هیچ دانشی نداشته است، خاطرنشان کرد: باید بر کیفیت، دانش بنیان کردن و نگاه صنعتی داشتن توجه و فرهنگی حاکمیت و مجلس در این خصوص تعدیل شود.

با وجود ظرفیت‌های بسیار، هنوز متکی به‌نفت هستیم

در ادامه رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: در زمینه تولید پسته، زعفران و فرش دستباف در رتبه اول جهان هستیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم در عرصه تکیه به‌اقتصاد بدون نفت، اقدامی انجام دهیم.

رضا حمیدی بر مبارزه با قاچاق، کنترل ملی‌گرایانه کالاها، کنترل ملی‌گرایانه صادرات مواد خام، کمک به‌صنایع با نگرش تولید کالای توجیه‌پذیر بر اساس نیاز داخل و تولید کالای صادرات محور تاکید کرد.

حمل‌ونقل باید شرکت محور شود

در بخش دیگری از این نشست رئیس کمیسیون معدن و صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به‌اینکه حمل‌ونقل در کشور ما نه تنها شرکت محور نیست، بلکه راننده محور است، گفت: این امر سبب می‌شود رانندگان هر زمان که خواستند قیمت کالایی را تغییر دهند.

احمدی بیان کرد: باید راننده‌ها در تشکلی ساماندهی شوند تا بتوان آن‌ها را آموزش داد.

وی تصریح کرد: امروز صادرات ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت جهانی انجام می‌شود، باید در کوتاه مدت صادرات را منوط به‌عرضه کف کالا در بورس کالا کرد تا صادرکننده احساس امنیت کند.

قانون در کشور زیاد است، باید مشکلات دیده شود

رئیس پژوهشکده اقتصاد و توسعه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه این جلسه با بیان اینکه امروز کسی در صنعت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند، گفت: اشتغال نمی‌تواند در کشور پایدار باشد مگر اینکه یک نسبتی با تولید و صنعت داشته باشد.

محمد بحرینیان با تاکید بر اینکه امروز ریزش از بخش صنعت در حال رخ دادن است، به‌تعدد واحد‌ها اشاره کرد و ادامه داد: این تعداد مجوز به‌چه شکل داده می‌شود، باید برنامه‌ریزی در این عرصه صورت گیرد و تکلیف نرخ بهره برای بخش صنعت مشخص شود.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای واردات خوردو داده شده که معلوم نشده چه شده است.

رئیس پژوهشکده اقتصاد و توسعه اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: وظیفه اصلی کمیسیون صنایع برنامه‌ریزی است، در این کشور قانون زیاد طراحی شده، اما باید ریشه مشکلات دیده و حل شود.

حوزه تجارت، تولید را تقویت می‌کند

در ادامه رئیس انجمن صادرکنندگان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تجارت به‌صنعت کمک می‌کند، گفت: حوزه تجارت، تولید را تقویت می‌کند.

محمدحسین روشنک تصریح کرد: کارت‌های بازرگانی را از اعتبار انداخته‌اند به‌این علت که برخی دزدی می‌کنند، خوب باید دزد را بگیرید نه اینکه کارت‌ها را از اعتبار بیاندازید.

وی با تاکید بر اینکه این مسئله توهین به‌بازرگانان است، اضافه کرد: تحریم‌ها نشان داد تکیه بر اقتصاد بومی در کشور بیش از اقتصاد وارداتی ما را تأمین می‌کند، به‌همین دلیل باید به‌آن توجه کرد.

مالیات باید برای جهت‌دهی به‌سرمایه اخذ شود

در ادامه نشست رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مالیات تنها به‌منزله پول گرفتن نیست، بلکه برای جهت‌دهی به‌سرمایه تصویب می‌شود.

چمینیان با بیان اینکه سازوکار نادرست سبب شده بسیاری سرمایه‌داران پول خود را در بانک‌ها بگذارند، عنوان کرد: قوانین در حوزه کسب‌وکار باید مورد بازنگری قرار گیرد، چه کسی در بخش صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند وقتی این میزان قوانین دست و پاگیر وجود دارد؟!

تا کی از جیب مردم هزینه بی‌تدبیری‌ها را پرداخت می‌کنید؟!

یکی از صنعتگران نیز در این نشست گفت: چرا وقت‌کشی می‌کنید؟ آیا فکر نمی‌کنید لابی‌های بانک‌های خصوصی اجازه نداد نظام بانکی اصلاح شود؟

محسن شرکا بیان کرد: تا کی می‌خواهید از جیب مردم هزینه بی‌تدبیری‌ها را پرداخت کنید؟

وی عنوان کرد: زمان برای ما بسیار کوتاه است، ما جنگ اقتصادی را کاملا درک می‌کنیم و آن کسانی که این جنگ را درک نمی‌کنند، ما نیستیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار