بازدید 4629

قالیباف: با ثروتمندی و تولید ثروت مخالف نیستم

کد خبر: ۹۱۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۷ 03 August 2019

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با ثروتمندی و تولید ثروت مخالف نیستم و منظورم از چهاردرصدی‌ها کسانی است که دلالی و قاچاق و رانت‌خواری می‌کنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف طی سخنانی در سومین یادواره شهدای شهر صدرا با بیان اینکه "وقتی می‌خواهیم عزت و دینمان را حفظ کنیم و زیر بار زور نرویم، طبیعی است که هزینه بدهیم"، اظهار کرد: باور نداشتن به سنت‌های الهی و تکیه نکردن بر مردم و جوانان به عنوان موضوع اول و ضعف مدیریت و ناکارامدی به عنوان موضوع دوم ما را به این شرایط رسانده و دو عامل چالش و مشکلات اقتصادی امروز است.

وی با تاکید بر اینکه "صرفا تحریم‌ها و فشارهای دشمن در شکل‌گیری شرایط فعلی تأثیرگذار نبوده است"، ادامه داد: امروز هم با وجود همه ناامنی‌هایی که آمریکا توسط گروه‌هایی مانند داعش ایجاد کرد و حتی دامنه ناامنی‌اش تا اروپا و غرب هم رفت، کشور ما در کانون این حوادث همچنان جزیره امنی نه‌تنها در خاورمیانه که در تمام دنیاست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر می‌توانیم در عرصه صنایع نظامی موفق باشیم و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا و در بعضی زمینه‌ها جزو پنج کشور اول باشیم، دلیلش این است که در این زمینه‌ها به مردممان اعتماد کرده‌ایم و هیچ وقت از آنان غفلت نکرده‌ایم.

قالیباف با بیان اینکه ما در حوزه اقتصاد کارنامه قابل قبولی نداریم، تصریح کرد: ما هفت درصد ظرفیت اقتصادی دنیا را در کشور داریم در حالی که یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهیم. چرا باید امروز در یک چالش اقتصادی باشیم و دشمنی که همیشه در حوزه نظامی دشمنانش را از صحنه برداشته امروز در همان حوزه در مقابل قدرت و عظمت این ملت زانو بزند اما در عرصه اقتصادی هرروز بر ما فشار بیاورد؟ چون نقطه ضعف ما را در حوزه اقتصادی یافته است.

وی افزود: نقطه ضعف ما آنجاست که در حوزه اقتصادی، به مردم و جوانان خودمان تکیه نکرده‌ایم؛ آنجاست که در حوزه اقتصادی ایمان و باور به سنت‌های الهی بنا بر هر دلیلی نداشته‌ایم. در عرصه مدیریتی فرصت را در اختیار مردم نگذاشته‌ایم بلکه در اختیار عده‌ای خاص قرار داده‌ایم و این باعث شده تا در حوزه اقتصاد این چنین نابسامانی‌هایی را شاهد باشیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: عده‌ای بهانه‌تراشی می‌کنند و می‌گویند تحریم باعث این وضعیت شده است؛ البته من این را قبول دارم که حتما تحریم‌ها و خصوصا تحریم‌هایی که در سال های اخیر بر ما وارد شده سخت و اثرگذار است. یک زمانی تعبیر می‌شد که تحریم یک کاغذ پاره بیشتر نیست. من این حرف را قبول ندارم به هرحال تحریم است و اثر خودش را دارد. اما می‌گوییم آن چیزی که بر ما اثر گذاشته ضعف مدیریت و ناکارآمدی اشباع شده است که عامل اصلی مشکلات اقتصادی امروز محسوب می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه ما روزهایی را در کشور گذرانده‌ایم که درآمدمان در سال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است، یادآور شد: در همان حال شرایط اقتصادی مان بدتر از زمانی بوده که درآمد ۲۵ میلیارد دلاری داشته‌ایم. یعنی چهار برابر افزایش درآمد در بهبود وضعیت اقتصادی مان تاثیری نداشته که این حاکی از بی تدبیری و رانت است.

وی ادامه داد: در حوزه باورها هم عده‌ای فکر می‌کنند حل مشکلات اقتصادی راه حل سیاسی دارد. دائم می‌گویند باید برویم مذاکره کنیم. نتیجه مذاکره را هم دیدیم. دشمن اهل گفت و گو مذاکره نیست. شاید تا قبل برجام خیلی ها می گفتند اگر گفت و گو کنیم مشکلات حل می شود اما دیدید گفت و گو کردیم و نتیجه چه شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه لازم است باور کنیم مسائل اقتصادی راه حل سیاسی ندارد، گفت: راهکار مشکلات، اقتصادی است و رویکرد آن هم نگاه به درون کشور است نه در بیرون کشور.

وی ادامه داد: وقتی موضوع چهاردرصدی‌ها را مطرح کردم بعضی ها تعبیر غلطی از آن داشتند و گمان کرده بودند من با تولید ثروت و با کارآفرینان و کسانی که در کشور تلاش می کنند تا با سرمایه گذاری کار ایجاد کنند، مخالفم. در حالی که معتقدم اقتصاد، تولید ثروت و امنیت سرمایه می‌خواهد. اقتصاد حتما ثروتمند می‌خواهد. من با ثروتمندی و تولید ثروت مخالف نیستم. منظور من از چهاردرصدی‌ها کسانی هستند که دلالی و قاچاق و رانت‌خواری می‌کنند.

قالیباف با بیان اینکه اگر یک برنامه پنج ساله را با فرهنگ دیدن مردم و امکانات پیش ببریم به نتیجه می‌رسیم، اظهار کرد: اگر یک مدیریت درست و کارآمد داشته باشیم و در کنار باور سنت های الهی به آنانی که خلاقیت دارند فرصت دهیم با همه این سختی ها، اقتصاد در کشور ما در یک دوره ۵ ساله به آرامش و پایداری‌ای خواهد رسید که هرگز هیچ تحریمی چنین اثری بر ما نداشته باشد.

وی افزود: ما مردانِ مردی را دیدیم که پشت خاکریزها و زیر آتش خمپاره دشمن کمرشان خم نشد اما امروز زیر بار مشکلات اقتصاد کمرشان خم شده و شرمنده زن و بچه‌شان شده‌اند اما مردم ناامید نشوند و بدانند این مشکلات قابل حل و فصل است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: همه مسئولان باید بدانند موضوع اقتصاد موضوعی است که همه باید دست به دست هم بدهند تا بر مشکلات آن فائق بیاییم. اینجا جایی نیست که ما با هم اختلاف سیاسی داشته باشیم. البته به طور روشن مسئولیت مستقیم این کار بر دوش دولت محترم است.

وی در پایان گفت: دولت محترم باید راه حل را بجای اینکه در خارج کشور جست وجو کند در داخل کشور جست وجو کند و بجای اینکه روش های سیاسی را دنبال کند روش های اقتصادی را دنبال کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر