بازدید 6228

سرپرست آ.پ: از طرح معلم تمام‌وقت دفاع می‌کنم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طرح مدرسه محوری تا یک ماه دیگر در شورای عالی اداری مصوب می‌شود، گفت: از معلم تمام‌وقت به معنای امروزی دفاع می‌کنم چرا که روشی برای جبران کمبود نیروی انسانی است.
کد خبر: ۹۱۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸ 29 July 2019
به گزارش تابناک به نقل از سنیم، سید جواد حسینی امروز در همایش تبیین سیاست‌های آموزش و پرورش در سال ۹۸ که در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: ۴ لایه در سند تحول بنیادین باید مدنظر باشد از سوی دیگر آقای باقرزاده برادر اندیشمند بنده که مدت‌های طولانی است او را می‌شناسم اعلام کرد مدرسه کانون اصلی تربیت است و اگر سند تحول به مدارس وارد نشود زحمات ما بیهوده است.

وی افزود: تا اتفاقی در صف تعلیم و تربیت یعنی مدرسه رخ ندهد تمام زحمات ما هدر می‌رود و بحث مدرسه محوری به صورت جدی از زمان آقای مظفر آغاز شد و پس از آن تمام وزرا بر آن تکیه کردند و امروز یکی از کلیدی‌ترین برنامه‌های ما موضوع مدرسه محوری است و در یک ماه آینده طرحی را تهیه و به تصویب شورای عالی اداری می‌رسانیم تا مدرسه محوری را با چند ممیزه آغاز کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: به دنبال آن هستیم که اگر می‌گوییم مدرسه کانون اصلی تحول است بنابراین باید بتواند اهداف متعالی را محقق کند و معلم و مربی رقاص اندیشه، تفکر، نوآوری و خلاقیت برای دانش‌آموزان باشند و یکی از مشکلات مهم نظام تعلیم و تربیت فاصله عمیق ستاد و صف یعنی مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت است.

*مدیریت چند لایه چگونه منابع مالی را هدر می‌دهد

حسینی با اشاره به اینکه مدرسه محوری به دنبال کاهش فاصله بین ستاد و صف است، تأکید کرد: بنده در اوایل دولت آقای روحانی در بحث رفاه و تأمین اجتماعی فعالیت می‌کردم که در آنجا ۱۰۰ میلیون تومان برای رفاه مددجویان اختصاص یافت، اما ۸۰ میلیون تومان هزینه می‌شد تا این ۱۰۰ میلیون به دست گروه هدف برسد و این یعنی مدیریت چند لایه که منابع را هدر می‌دهد و فرآیند تصمیم‌گیری را پیچیده و طولانی می‌کند.

* سهم آموزش و پرورش از جی دی پی باید به ۶ تا ۷ درصد برسد

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم سهم آموزش و پرورش را از منابع کشوری افزایش دهیم، بودجه کشور مالزی را بررسی کردیم که ۱۹.۵ درصد منابع خود را به آموزش و پرورش اختصاص می‌داد البته این نگاه مطلوب نیست که بگوییم سهم اعتبارات آموزش و پرورش از منابع ملی چقدر است چرا که مهمتر از آن «جی دی پی» است و باید آن را افزایش دهیم که هم اکنون سهم آموزش و پرورش از آن ۱.۶ است که باید به ۶ تا ۷ درصد برسد.

سرپرست آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از کار‌ها برای اجرای سند تحول بنیادی این است که نقش عوامل برون سازمانی را جلب کنیم و کسی خودش نمی‌آید و ما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، توسعه مشارکت در تمام ابعاد درون سازمانی و برون سازمانی باید هدف‌گذاری شود و یکی از کار‌ها طراحی لایحه نظام نامه مشارکت وزارت آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌های دولتی و عمومی است تا این موضوع در مراجع قانونی تصویب و الزام برای این مشارکت به ویژه در بخش دولتی وجود داشته باشد.

حسینی ادامه داد: روش دیگر برای تأمین منابع آموزش وپرورش مدیریت بر منابع و مصارف است، بنده یک ساعت و نیم با روزنامه ایران مصاحبه داشتم و تیتر درستی که من گفته بودم، انتخاب کردند مبنی براینکه آموزش و پرورش گران اداره می‌شود، اما برخی معنی آن را اینگونه فهم کردند که یعنی آموزش و پرورش را به بخش خصوصی بدهیم، اما باید بگویم آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و برخی مصارف قابل صرفه جویی است که اگر انجام شود ظرفیت فعلی یعنی ۹۸.۶ درصد بودجه که مربوط به حقوق و دستمزد است و ۱.۵ درصد برای کیفیت بخشی تغییر پیدا کرده و سهم کیفیت بخشی افزایش می‌یابد.

*۴ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش اضافه در مدارس و هدررفت هزینه‌ها

وی گفت: هم اکنون ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم داریم که میانگین جهانی ۸ هزار ساعت است و ما ۴ هزار و ۹۰۰ ساعت تدریس اضافی داریم که شاهد نظام حافظه محور با کیفیت پایین هستیم و منظور ما این است که هزینه‌ها را کاهش دهیم.

سرپرست آموزش و پرورش بیان کرد: روش دیگر برای تأمین منابع در آموزش و پرورش که به شدت برآن متمرکز خواهیم شد، آزادسازی ظرفیت‌های درونی نظام تعلیم و تربیت است چرا که آموزش و پرورش لشگر اقتصادی نهفته است، در جلسه‌ای که با آقای لاریجانی داشتم او گفت: یک نمونه مثال بزنید که آموزش و پرورش طرح و لایحه‌ای آورده باشد تا از مجلس مجوز برای تولید ثروت بخواهد. وقتی در شورای معاونان این سوال را مطرح کردم هیچ کدام از دوستان موردی را بیان نکردند.

*در مدت یک ماه اخیر ایده‌های اقتصادی به ذهنم رسیده است

حسینی ادامه داد: بنده را دو بار برای معاونت در آموزش و پرورش صدا کردند، معاونت پشتیبانی و امور مجلس که نپذیرفتم، چون به لحاظ انگیزشی و ذهنی به آن علاقه ندارم، اما در طول این یک ماه ایده‌هایی به ذهنم رسیده است و قرار است آقای الهیار معاون پشتیبانی تیم اقتصادی پنج نفره قوی را برای شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی انتخاب کند.

*ارزش افزوده اموال صندوق ذخیره باید به معلمان اختصاص یابد

وی عنوان کرد: سود صندوق ذخیره تا سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیارد تومان می‌رسد و گفته‌ام باید دو کار انجام دهند، بسیاری از دارایی‌ها که در قالب پتروشیمی و کارخانه‌های بزرگ است سهام آن به معلمان واگذار شود تا خودشان آن را اداره کنند و این را به صورت دستوری گفته‌ایم که باید انجام دهند. از سوی دیگر وقتی دارایی‌های صندوق خریداری می‌شود به صورت اسمی برای معلمان باشد و ارزش افزوده این اموال به آن‌ها اختصاص یابد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ما به دنبال فروش املاک آموزش و پرورش و گرفتن پول از مردم نیستیم همچنین معتقدیم که در هیچ جای دنیا ۲۴ نوع مدرسه وجود ندارد و تعدد مدارس کار پسندیده‌ای نیست از سوی دیگر توجه داشته باشید به عنوان مثال در میدان ولیعصر مدرسه‌ای را داریم که ارزش بالایی دارد و اگر آن را بفروشیم می‌توانیم مدرسه دیگری را در منطقه دیگر ایجاد کنیم که امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی در آنجا محقق می‌شود.

حسینی ادامه داد: در هیئت دولت دو مصوبه داشتیم که به ما کمک می‌کند نخست آیین نامه اجرایی مدارس را غیردولتی با تمام مواد آن به تصویب رسید و دیروز نیز آیین نامه ماده ۹ قانون بودجه که فرصت خوبی برای تبدیل به احسن کردن املاک است به تصویب رسید و نگذاشتیم حتی یک بند از آن تغییر کند.

وی مطرح کرد: در مدرسه محوری مدیر حق خلق ثروت‌های مشروع و مصرف کردن آن را برای ارزیابی عملکرد و نظام پاداش‌دهی و انتخاب پرسنل دارد و تا یک ماه دیگر طرح مدرسه محوری در شورای عالی اداری مصوب می‌شود.

*از معلم تمام وقت به معنای امروزی دفاع می‌کنم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هر فردی که مدیر می‌شود باید بگوید برای اجرای سند تحول بنیادین چقدر هنر دارد، افزود: برخی می‌گویند مفاهیم متعالی سند تحول بنیادین زیاد است مثلا معلم تمام وقت نباید به ساعات تدریسش ۴ ساعت اضافه شود بلکه او باید به پژوهش، طراحی و فرآیند یاددهی و یادگیری بپردازد، بنده این را قبول دارم، اما از معلم تمام وقت به معنای امروزی دفاع می‌کنم چرا که وقتی ۶۸ هزار نیرو از آموزش و پرورش خارج می‌شود و ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ جذب می‌شوند ۴۸ هزار نفر دیگر را چگونه تأمین کنیم و یک راه معلم تمام وقت است که علاوه بر کمک به معیشت معلم، افزایش ۵۰۰ هزار تومان ماهانه حقوق او، به جبران کمبود نیرو کمک می‌کند و تا اول مهر ۱۰۰ هزار نفر عضو طرح معلم تمام وقت می‌شوند.

حسینی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که ما را از مدرسه محوری دور کرده است این است که در ستاد طرح‌های بزرگی ایجاد کرده و پیکر مدرسه را لاغر کرده‌ایم گفت: تمام دستگاه‌ها به مدارس می‌روند و تعلیم و تربیت را از ما می‌گیرند درحالی که وظیفه اصلی تعلیم و تربیت برعهده آموزش و پرورش است نه فرد دیگری همچنین خودمان باید سرمدرسه را تا جایی که می‌توانیم خلوت کرده و از کمیت کاسته و به کیفیت بیافزاییم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر