بازدید 16932
حسن حسینی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

بازار ارز هنوز یک بازار هیجانی است/ نظارت فیزیکی بر بازار کارساز نیست

افسارگسیختگی بازار و گرانی اجناس و رها شدن اقتصاد، دمار از روزگار مردم درآورده است؛ جالب آنکه تمام بدنه حاکمیت نیز منتقد وضعیت کنونی هستند؛ از صدر تا ذیل مسئولان نظام، از رئیس جمهور و سایر رؤسای قوا گرفته تا مأمور شهرداری و کارمند معمولی دولتی.
کد خبر: ۹۱۴۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 28 July 2019

بازار ارز هنوز یک بازار هیجانی است/ نظارت فیزیکی بر بازار کارساز نیستافسارگسیختگی بازار و گرانی اجناس و رها شدن اقتصاد، دمار از روزگار مردم درآورده است؛ جالب آنکه تمام بدنه حاکمیت نیز منتقد وضعیت کنونی هستند؛ از صدر تا ذیل مسئولان نظام، از رئیس جمهور و سایر رؤسای قوا گرفته تا مأمور شهرداری و کارمند معمولی دولتی.

به گزارش «تابناک»؛ اما نکته اینجاست که کسی برای کنترل قیمت‌ها در بازار هیچ حرکتی نمی‌کند. با اینکه این روز‌ها قیمت ارز به شدت رو به کاهش است، اثری از کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود و حتی در برخی موارد، افزایش‌هایی نیز داشته و گویی بازار واکنش معکوس به اوضاع نشان داده است!

برخی بر این باورند که دلیل این وضعیت، نبود کالا در بازار و ممنوعیت واردات به کشور است و برخی نیز همچنان می‌گویند، تحریم‌ها عامل اصلی تورم است؛ اما در این میان، عده‌ای همه چیز را رها کرده و منتظر معجزه هستند تا اوضاع درست شود، حال آنکه فشار همه این گرانی‌ها و تورم بر دوش مردم است. آنان وقتی شب سر بر بالین می‌گذارند، می‌دانند، کالایی را که امروز با یک نرخ خریده اند، باید فردا پول بیشتری در ازای آن بپردازند و خلاصه آنکه همه این‌ها باعث شده تا طاقت مردم طاق شود.

سیدحسن حسینی شاهرودی، نماینده مردم شاهرود و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: بازار ارز هنوز یک بازار هیجانی است و آثار روانی، به جای آثار اقتصادی در آن حاکم است و هنوز به تعادل نرسیده است. اعتقاد ما این است در صورتی که سیاست کنونی بانک مرکزی و سیاست‌های بعدی که ایجاد بازار متشکل ارزی است، به نتیجه برسد، کاهش بیشتری در قیمت ارز خواهیم داشت و امیدواریم که بانک مرکزی این ثبات قدم را در پس تصمیمات خود داشته باشد.

این نماینده مجلس گفت: باید ارز به قیمت واقعی خود برسد، چون در این زمان است که ما می‌توانیم بگوییم به ثبات رسیده ایم و چسبندگی قیمت‌ها نیز از بین خواهد رفت و قیمت سایر اجناس هم به قیمت واقعی خود بازخواهند گشت.

وی در ادامه افزود: بسیاری از مواد اولیه که در بازار وجود دارد، مبتنی بر ارز ۱۴، ۱۵ هزار تومان و حتی بالاتر بوده و این شامل کالا‌هایی که از خارج و یا داخل کشور تهیه می‌شوند نیز شده و همه برگرفته از قیمت این ارز بوده است؛ بنابراین، تا زمانی که این کالا‌ها تمام شود و دوره جدید برسد و قیمت ارز نیز به ثبات برسد، قطعا شاهد کاهش نیز خواهیم بود.

وی در خصوص کالا‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اند نیز گفت: متأسفانه مواد اولیه که با این ارز تهیه شده، به دست مصرف کننده واقعی نرسیده و سامانه‌ای نیز برای رصد این موضوع وجود ندارد و مشخص نیست کسانی که ارز ترجیحی گرفته اند، چرا کالا را به قیمت واقعی نمی‌فروشند!

وی در ادامه یادآور شد: به رغم اینکه در بودجه تأکید شده بود دولت در صورت رصد و کنترل حق دارد از ارز ترجیحی استفاده کند و در غیر این صورت باید ارز نیمایی یه بازار عرضه شود، این کار صورت نگرفته است.

وی در خصوص نظارت بر کنترل قیمت‌ها در بازار نیز گفت: هم اکنون نظارت فیزیکی کارساز نیست و نظارت‌ها باید سیستمی باشد. انحراف ما الان در معاملات کلان است و معاملات خرد آنچنان انحرافی ندارند؛ بنابراین، نظارت هم باید بر اساس معاملات برخط باشد. اگر وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک، تعزیرات و سایر دستگاه‌های نظارتی متصل به هم باشند ـ که باید هم باشند و این یک تکلیف قانونی است ـ می‌تواند هر گونه انحرافی را رصد کند، اما متأسفانه این اتفاق هنوز رخ نداده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
قیمت تمام کالاها با دلار ۲۰ هزار تومانی قیمت خوردن
نوشدارو بعد مرگ سهراب
دقیقا.همه طوری صحبت میکنن مثل اینکه کشور دست آمریکا و اروپاست و اونها اپوزیسیون هستن.یاد ضرب المثل قدیمی افتادم که میگه میخوای طلب کارت نشن تو اول طلب کار مردم باش
بازاری وجود نداره و نداشته هیچوقت همه چیز دست گروه اقتصادی دولت می باشد و چشمشون رو هم به حال روز مردم و وضعیت کشور بسته اند چون اهداف دیگه در پس قضیه وجود دارد
پیدا کنید پرتقال فروش را
انشااله دمار از روزگار کسانی در بیاد که با بیلیاقتی ها ندانم کاری ها رانت خوری ها پارتی بازیهاشون مملکت ومردم را به این وضع رساندند.......
زمانیکه روزی ۳ میلیون بشکه میفروختیم(اواخرسال۹۶) و درامدارزی مان بالا بود و تحریمها برداشته شده بودند دلاربالای۱۴هزارتومان سیرمیکردحالا که ۲۰۰ هزاربشکه هم نمیتوانیم بفروشیم و قیمت اجناس هفتگی وروزانه درحال افزایش است دلار درمحدوده ۱۱تا ۱۲هزارتومان است به این میگویند بازی با اعداد عین این اتفاق دربورس هم می افتد منتهی درجهت عکس این یکی رابه زورپایین می اورند ان یکی رابه زوربالا میبرند برای دلار گرای ۱۰ هزار تومان میدهند وبرای بورس گرای ۳۰۰ هزارواحد !!!!!!
سلام :ارز اگر صرفا به واراد کنندگان برای واردات کالاهای اساسی بدهند بسیاری از رانت ها ،فسادهاو سلطان های گوناگونی می آفریند وعملا تاثیر ملموسی در کنترل تورم در بازار ندارد واین کار جز ظلم و خسران برای توده ملت چیزی به همراه ندارد بهترین و منطقی ترین راه همین پرداخت به صورت ارز نیمایی و یا ارز آزاد است و پرداخت مابالتفاوت آن به مردم و مدیریت خود مردم بر اساس نیاز خودشان است کمااینکه اکثریت قریب به اتفاق مردم هم چون هیچ خیری از پرداخت ارز4200تومان جز رانت، دلالی وفساد برای عده ای خاص چیزی ندیدند خواستار پرداخت مستقیم آن به خود مردم هستند به شرطی که واقعآ مابه التفاوت آن به مردم پرداخت گردد راستی چرا نباید مسببان این فاجعه بزرگ اقتصادی و رانت خواری بزرگ شناسایی و محاکمه گردند؟؟؟؟ آیا جز این است که وابسته به قدرت هستند و قوه قضائیه هم با وابستگان به قدرت مثل مردم عادی برخورد عادلانه نمی کند .ادامه این روند مردم را مایوس می نماید
علت کاهش دادن ارزش پول ملی یک سیاست بود و الان می تواند به حالت قبل برگردانده شود
اگر الان ارز از 17 هزار تومان به 12 هزار تومان رسیده طی چند ماه بگوییم ارز به شدت رو به کاهش است لطفا از رسیدن ارز از 4 هزار تومان به 19 هزار تومان در سال 97 از چه کلمه ای می خواهید استفاده کنید واقعا اینجور صحبت کردن خجالت آور است
بااینکه اینروز قیمت ارز بشدت ت ت ت ت درحال کاهش است !!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی