بازدید 15028
۶

«گیلن باره»؛ماجرای یک روز معمولی در خیابان انقلاب

کد خبر: ۹۱۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶ 28 July 2019

«از هفت سال پیش که دکترا گفتند «گیلن باره» دارم، از خوابگام نزدیک میدون منیریه تا چار راه ولیعصر رو با ویلچر میرم. ولی اینکه دستمو جلوی مردم دراز می‌کنم برام سخت تره».

به گزارش «آزادی» محمد٤٦ ساله که چند سالی است از تبریز به تهران آمده، می‌گوید سال ٩٠، دو ماه بعد از ابتلا به بیماری نادر «گلین باره» فشار روحی زیادی به او وارد شد و به اعتیاد روی آورد. از همان موقع بود که خانواده اش او را ترک کردند. همسرش که هزینه‌ی زندگی و کرایه خانه را با دست فروشی تامین می‌کرد، برای همیشه او را تنها گذاشت. محمد دیگر دوست نداشت در آن شهر بماند. پس از چند ماه، از شر اعتیادش خلاص می‌شود. به تهران می‌آید و در خوابگاهی اطراف میدان منیریه ساکن می‌شود. بخاطر شرایط جسمی اش راهی به جز تکدی گری برایش باقی نمانده بود.


«کاش اداره بهزیستی کمی بیشتر از ماهی ١٤٣ هزار تومن بهم می‌داد که مجبور نشم صبح تا شب توی خیابون دستمو جلوی مردم دراز کنم».

مشکل تهیه دارو

محمد شب‌ها را در خوابگاهی اطراف میدان منیریه می‌گذراند و در طول روز تا چهار راه ولیعصر را با ویلچر طی می‌کند. «این دو قرونی که از بهزیستی می‌گیرم کفاف هزینه‌ی زندگی و خریدن آمپول‌های «ایمونوگلوبولین» رو نمی‌ده».
او می‌گوید: «صبح زود که از خواب بیدار می‌شم می‌زنم بیرون. حوصله تنهایی رو ندارم. صبحونه مو توی پارکی جایی می‌خورم بعدش حرکت می‌کنم سمت چار راه ولیعصر. مسیر شلوغیه. توی راه مردم بهم لطف می‌کنند و کمک می‌کنند. گاهی که حوصله داشته باشم تا میدون ولیعصر هم میرم».


محمد درباره‌ی بیماری نادری که از هفت سال پیش مبتلا شده می‌گوید: «سال٩١ هنوز تبریز زندگی می‌کردیم. یه روز که از خواب بیدار شدم احساس کردم پاهام جون ندارند. گز گز می‌کردند. فکر کردم خواب رفتند. ولی بعدش فهمیدم فلج شدم. خیلی بد بود. دکتر‌ها می‌گفتند گلین باره گرفتم».

درباره سندروم گلین باره

بیماری گیلن باره باعث نارسایی عصبی-عضلانی حاد شده و منجر به ضعف عضلانی و در برخی موارد فلج می‌شود. علت دقیق ابتلا به آن هنوز مشخص نیست، اما در اغلب موارد بر اثر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، خوردن آب آلوده یا مرغ و ماهی نپخته اتفاق می‌افتد. به گفته موسسه ملی اختلالات عصبی ایالات متحده، در جهان از هر صدهزار نفر، تنها یک نفر ممکن است به این سندروم مبتلا شود.

تاثیر تصمیمات مسئولین بر زندگی افرادی مثل محمد

محمد روی ویلچرش کمی جابجا می‌شود تا کودکی که با لبخند از کنارش رد می‌شود را با نگاهش دنبال کند. «موقعی که تازه این مریضی رو گرفتم بهم گفتند اگه بتونی آمپولاشو پیدا کنی دو سه ماه بزنی خوبه خوب میشی. ولی از شانس بد من، همون موقع قحطی دارو‌های خارجی اومده بود. حالا هم که پیدا میشه فقط یه کم دردمو کم می‌کنه، همین. هر شش ماه سی تا آمپول می‌زنم، ولی دیگه فایده نداره، چون بیماریم هم مثل این ویلچرم کهنه شده و منو ول نمیکنه».


با توجه به سال ابتلای محمد به این بیماری، احتمالا اشاره‌ی او به دوره‌ای است که یادآور انتقاد وزیر بهداشت وقت از اختصاص ندادن ارز دولتی برای مصارف پزشکی و دارویی است. این انتقاد که باعث اختلاف بین وزیر و رییس جمهور شده بود، نهایتا به برکناری او در ٧دی ماه ٩١ منجر شد.


مرضیه وحید دستجردی در گفتگو با برنامه شناسنامه که از شبکه سوم پخش شد، گفت: «اختلاف من با رییس جمهور سر تامین ارز دارو بود. گفته بودم چرا توی این شرایط ارز دارو داره می‌ره برای لوازم آرایش، برای پورشه؟ ولی توی روزنامه‌های خودشون می‌نوشتند وزارت بهداشت ارز دارو رو داره برای کار‌های دیگه استفاده می‌کنه. ارزی به ما نمی‌دادند، ولی بعد به ما تهمت و افترا هم می‌زدند. من هم چاره‌ای جز علنی کردن این ماجرا نداشتم. یک هفته بعد، ساعت دو بعدازظهر، توی سایت دیدم که عزل شدم».

علت بیماریم؟ یه حدس‌هایی می‌زنم، ولی حکمت خدا بود.


محمد در مورد دلیل ابتلا به بیماری گلین باره می‌گوید: «والله نمی‌دونم، ولی اون موقع‌ها که من ساکن تبریز بودم، توی بیمارستان امام خمینی که بستری شدم شایعه شده بود زائرانی که از عراق اومدند این ویروس رو با خودشون آوردند، ولی خودم مطمئن نیستم. به نظرم خواست خدا بود».


او به دست‌های نحیف و تاول زده اش نگاه می‌کند و ادامه می‌دهد: «پاهام اصلا کار نمیکنند، ولی با دستهام می‌تونم غذا بخورم یا چرخ‌های این ویلچرو بچرخونم. چند ساله که میخوام ویلچر برقی بخرم، ولی پولش جمع نمیشه. دستهام داغون شدند. ولی دردش بدتر از این نیست که مجبور میشم صبح تا شب دستمو جلو مردم دراز کنم».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۶
سلام.
این بیماری خیلی علت شناخته شده ای نداره و اینطور نیست که ویروسشو یکی از عراق بیاره... چون ویروس خاصی نداره ولی بیماریهای ویروسی می تونن روش تاثیر بذارن...
داروهاشم خیلی رو درمان تاثیر نداره بعضی انواع این بیماری خیلی سریع پیشرفت می کنه و هرکاریم بکنی عوارضشو میذاره
بازم درد ملت بی پناه!!!!!
چرا باید مملکت با این شیوه وحشتناک اداره بشه؟!!!!!
چرا باید ملتی که از صلح تا شب سگ‌دو میزنتد، نتونند خرج حداقلی خودشون رو دربیارند؟!!!!
گیلن باره معمولا بعد از شصت روز بیمار بهبودی پیدا میکنه .
مهم نيست . سر اقازاده هاي مقيم بلاد كفر سلامت .
..متاسفانه درهمون سالها یه سونامی عجیبی از این بیماری تو ایران بود... بین سالهای 89 تا 91... پدرم همون سالها گرفتار شد. ولی چون در سن بالاتر بود و دارو زود بهش رسید خدا بهمون رحم کرد و از سرش بلا دور شد.... کلا چیز وحشتناکیه.... در عرض چند روز بی رحمانه همه عضلات رو فلج میکنه....حتی عضلات غیرارادی تنفسی رو.... خدا برای هیچ کس نیاره.... ایکاش یه انجمنی برای چنین بیماری درست میشد....چون اصلا برای درمانش نباید تاخیر کرد... مثل این مورد....حتی یه روز هم یه روزه...
دولت خواهشا پیگیری کن لطفا خواهشا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار