بازدید 21818
نظر نمایندگان درباره کاهش قیمت ارز؛

عدم کاهش قیمت اجناس، به معنی صوری بودن کاهش نرخ ارز است/ قیمت واقعی دلار ۶ تا ۷ هزار تومان است

در روز‌های گذشته، قیمت دلار روند کاهشی داشته، به گونه ای که وارد کانال ۱۱ هزار تومان شده و فعلا بازار روی قیمت ۱۱.۸۰۰ تا ۱۱.۴۰۰ مقاومت نشان می‌دهد. بنا بر پیش‌بینی‌ها امکان پایین آمدن آن در صورت شکستن مقاومت تا حدود ۱۰ هزار تومان نیز وجود دارد، حال آنکه در روز‌های اول ماه گذشته، قیمت ارز بیش از ۱۳۰۰۰ تومان بوده است.
کد خبر: ۹۱۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸ 27 July 2019

عدم کاهش قیمت اجناس، به معنی صوری بودن کاهش نرخ ارز است/ قیمت واقعی دلار ۶ تا ۷ هزار تومان استدر روز‌های گذشته، قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت، به گونه‌ای که وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد و فعلا بازار روی قیمت ۱۱.۸۰۰ تا ۱۱.۴۰۰ مقاومت نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر پیش‌بینی‌ها، امکان پایین آمدن این قیمت در صورت شکستن مقاومت تا حدود ۱۰ هزار تومان وجود دارد، حال آنکه در روز‌های اول ماه گذشته، قیمت ارز بیش از ۱۳۰۰۰ تومان بود.

اما در این باره باید گفت، دلایل گوناگونی برای ریزش قیمت ارز و طلا در بازار از سوی اقتصاددان‌ها مطرح شده و برخی از آن‌ها دلیل این کاهش ارز را در تشکیل بازار متشکل ارزی و برخی دیگر متعادل شدن بازار را دلیل اصلی افت قیمت ارز می‌دانند. البته برخی‌ نیز سیاست‌های بین المللی و منطقه‌ای دولت را دلیل این کاهش ارزیابی کرده اند.

با این حال، هنوز خبری از کاهش قیمت‌ها در بازار نیست و اجناس موجود در بازار با قیمت دلار ۱۴ هزار تومان تا ۱۵۰۰ هزار تومان در حال خرید و فروش است. به همین دلیل، بسیاری از نمایندگان اقتصادی مجلس، بر این باورند تا زمانی که ثبات در بازار ارز ایجاد نشود، خبری از کاهش قیمت اجناس نیست.

این نمایندگان دلیل کاهش پیدا نکردن قیمت ارز را در بی اعتمادی فعالان اقتصادی به سیسات‌های اقتصادی و همچنین بی ثباتی قیمت‌ها ارزیابی می‌کنند و به همین جهت اعتقاد دارند که مهم‌ترین مسأله تأثیرگذار در کاهش نرخ اجناس و کاهش تورم موجود در جامعه ثبات نرخ ارز است؛ هرچند روی کاهش نرخ ارز تا قیمت معقول نیز نیم نگاهی دارند.

احمد انارکی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگویی، با اشاره به روند کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد گفت: با توجه به اینکه قیمت ارز ناگهانی و در شرایط التهاب بالا رفته بود، ما انتظار کاهش داشتیم و طبیعی بود، وقتی بازار به شرایط عادی برگردد، قیمت ارز هم پایین بیاید.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت دلار هنوز تأثیر اساسی بر سایر کالا‌ها نداشته، تأکید کرد: دولت هم پیگیر است که چرا قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده و نیز سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌تواند در این زمینه ورود کند و با رصد فروشگاه‌های بزرگ اعمال نظارت کند؛ بنابراین، طبیعی است، وقتی قیمت‌ها رقابتی باشد، مردم به سمتی خواهند رفت که قیمت ارزان‌تر است و همین باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

با این حال، برخی نمایندگان مجلس تأثیر بازی‌های سیاسی را در تعیین قیمت ارز مؤثر می‌دانند و اعتقاد دارند، اگر اراده‌ای برای کاهش قیمت باشد، قطعا می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد؛ هر چند فضای سیاسی و اتفاقات منطقه را نیز در تعیین نرخ ارز بی تأثیر نمی‌دانند.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی ضمن ارزیابی دلایل کاهش نرخ دلار گفته است: بالا و پایین رفتن قیمت دلار، بستگی به دولت و بانک مرکزی دارد. اگر بخواهند می‌توانند قیمت دلار را پایین بیاورند؛ هرچند فضای سیاسی و اتفاقات منطقه در قیمت دلار مؤثر است، واقعیت این است که قیمت دلار دست خود دولت است.

وی در ادامه اظهار کرد: دولت می‌تواند با مدیریت، نرخ دلار را کاهش دهد. اکنون که نرخ دلار کاهش یافته است، نشان می‌دهد اراده خوبی پشت این موضوع بوده است؛ اما واقعیت این است که اگر با پایین آمدن نرخ دلار، قیمت کالا‌های اساسی نیز کاهش پیدا کند، یعنی این پایین آمدن واقعی است، اما اگر قیمت کالا‌های اساسی پایین نیامد، یعنی این کاهش قیمت صوری است. پس اگر دولت بخواهد مدیریت درستی در نرخ ارز داشته باشد و آن را تثبیت کند، باید متناسب با نرخ ارز، قیمت کالا‌های اساسی و سایر بخش‌ها نیز تنظیم شود؛ بنابراین، این عزم دولت را می‌طلبد که قطعا اگر عزم خود را جزم کند، موفق خواهد شد.

البته در این میان، برخی نمایندگان مجلس نیز هستند که اعتقاد دارند قیمت ارز هنوز واقعی نشده و در صورت واقعی سازی قیمت ها، نرخ‌ها بسیار پایین‌تر از این میزانی خواهد بود که اکنون است.

محمد وحدتی هلان درباره این موضوع گفته است: اقدامات اخیر بانک مرکزی باعث شده که دلار در مسیر برگشت به قیمت واقعی قرار بگیرد. قیمت واقعی دلار ۱۱ و ۱۲ هزار تومان نیست. قیمت واقعی دلار ۶ تا ۷ هزار تومان است و مطمئنا باید به این قیمت بازگردیم، چون این بازگشت تأثیر جدی در قیمت کالا‌های اساسی خواهد گذاشت. دولت به تازگی با بانک مرکزی جلسه داشته و آقای روحانی هم تأکید کرده که کاهش‌ها باید بر بازار تأثیر مستقیم داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه «چه بخواهیم چه نخواهیم کاهش نرخ دلار در بازار تأثیر می‌گذارد» گفت: من از برنامه‌های بانک مرکزی اطلاعی ندارم. حتی شاید بعضی از برنامه‌های بانک مرکزی محرمانه باشد، اما اطلاعات موثقی از سالم بودن اقدامات بانک مرکزی شنیده‌ام. وقتی بانک مرکزی دلار‌ها را به افراد رانت‌خوار ندهد و وقتی دلار‌های ارائه شده ۴۲۰۰ تومانی در محل خودش مصرف شود و یا وقتی بانک مرکزی به کسانی اطمینان کند که هدفشان کمک به زندگی مردم است، کاهش قیمت دلار نیز در بازار کالا‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

آنچه مسلم است، اینکه هنوز کسی دلیل واقعی کاهش قیمت ارز را نمی‌داند و دلیل‌هایی که در این خصوص بیان می‌شود، همه بر اساس شواهد موجود در بازار است و مشخص نیست چه سیاستی باعث شده تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند؛ بنابراین تا زمانی که بازار ارز به ثبات نسبی نرسد و قیمت‌ها در نقطه‌ای به ثبات نرسد، نباید انتظار کاهش قیمت سایر کالا‌ها را داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۶۶
زمانیکه روزی ۳ میلیون بشکه میفروختیم(اواخرسال۹۶) و درامدارزی مان بالا بود و تحریمها برداشته شده بودند دلاربالای۱۴هزارتومان سیرمیکردحالا که ۲۰۰ هزاربشکه هم نمیتوانیم بفروشیم و قیمت اجناس هفتگی وروزانه درحال افزایش است دلار درمحدوده ۱۱تا ۱۲هزارتومان است به این میگویند بازی با اعداد عین این اتفاق دربورس هم می افتد منتهی درجهت عکس این یکی رابه زورپایین می اورند ان یکی رابه زوربالا میبرند برای دلار گرای ۱۰ هزار تومان میدهند وبرای بورس گرای ۳۰۰ هزارواحد !!!!!!
این مملکت ما کی درست میشه بالاخره؟؟؟
چندتا مدیر وارد کنید ما هم معنی زندگی رو بفهمیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
شما ساده لوحی عزیزم که فکر میکنی مملکتت باید درست بشه.
نون تو همین نادرستیشه
اقتصاد ایران همه دنیا رو به وجد آورده!!
نه سرش معلومه نه تهش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
مشکل شمایی که فکر میکنی اقتثاد ایران باید سر و ته داشته باشه.
سر مردم رولازم نیست شیره بمالید اگردلار به 7هزارتومان هم برسد قیمتها کاهش نخواهندیافت
دیروزرفتم فروشگاه دیدم قیمت هابازهم نسبت به هفته قبل افزایش پیداکرده بعنوان درد دل به فروشنده گفتم مگرقیمت دلارکاهش پیدانکرده پس چراقیمت اجناس هی داره بالاترمیره؟ باورتون میشه یه بچه ۱۰-۱۲ ساله تومغازه بود برگشت گفت این قیمتهای دلارکه اعلام میکنن همش کشکه شماباورنکنین !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
دیگه بچه ها هم فهمیدن چیزی جز فریب به خورد مردم داده نمیشه
کارشناسان کارشناسان
کدوم کارشناس؟؟ در کشور ما کارشناس کجا بود؟؟؟
اینها فقط فکر منازل و ویلاهای لاکچری خودشونن!
زندگی در ایران واقعا سخته!
ظاهرا جهنم رو از روی ایران ما کپی کردن!!
عملکرد بنیاد مستضعفان چی شد؟؟؟؟
کارگاه پوشاک بسازید و تولید و صادرات کنید. سالیانه 20 میلیارد دلار میتواند سهم صادرات پوشاک باشد، مردم ایران به تنبلی عادت دارند، دولت و مجلس هم تنبل تر از مردم به فروش نفت خام عادت دارد.

باید یک الگوی جدید از اقتصاد ایجاد کرد که نه فقط وابسته به نفت خام نیست، بلکه تحریم پذیر نباشد. حتی اگر امریکا اقدام به تحریم پوشاک و فرش و میوه ایران کند، بدلیل اینکه بر خلاف نفت قابل رصد نیست، تحریم آن نمیتواند منجر به کاهش صادراتش شود. بنده خودم دنبال صادرات فرش هستم به کشورهای اطراف
قیمت دلار حبابه ، بازار طلا حبابه ، قیمت ملک حبابه ، ساخت و سازم خرابه ، دل ملت کبابه ،
مش حسن ، بجنب ثوابه ؛ ثوابه
قيمت ارز و سكه دست بانك مركزي و دولت است و با آن بازي ميكنند ولي قيمت كالاها ديگر دست دولت نيست . و با اقتصاد واقعي عمل ميكند وقتي در حال ركود و تحريم هستيم چگونه ارزش پول بالا ميرود .
ما چقدر نخبه داريم و خبر نداريم . الفباي اقتصاد را هم نميدانند .
در مملکتی زندگی میکنیم که:

روکش طلا در منازل خود در الهیه تهران دارن!
و:
در مولا آباد سیستان از کمبود و نبود امکانات دست دختر بچه ای توسط گاندو خورده میشه!


مستاجری که کارمند دولت هست از خونه رانده و سرگردان میشه
و:
سفره ای که باعث صاحب ویلاهای فوق لاکچری در لواسان میشن
دلار نیمایی ان وقت چرا این قیمت ۶ ماه از سال ۹۸ رفته به واردکنندگان اختصاص نمی دهید
؟؟؟؟؟
بازار ازاد طبق گفته مسئولان ۲ درصد بیشتر حجم تجارت ندارد.
تا کمتر از 2 سال پیش قیمت ارز روزانه یک تومن 2 تومن تغییر میکرد الان تقریبا همیشه تغییرات روزانه بیش از 100 تومن است که کار بانک مرکزی است و اینکار به فعالان اقتصادی زیان وارد میکند
زمانی که دلیل بالا رفتن قیمت را فهیدید علت پایین آمدن را هم می‌فهمید
اینکه هنوز دلیل بالا یا پایین رفتن را نمیدانید دیگر جزو عجایب است!
واقعا...کسی میدونه چرا یه مقدار قیمت دلار کاهش پیدا کرده؟؟..........
قیمت واقعی دلار ۶ تا ۷ هزار تومان است
دست از این حرف های کهنه و نخ نما شده بردارید دیگر کسی فریب این حرف ها را نمیخورد
نمایندگان عزیز و همچنین روسای گرامی بانک مرکزی قیمت دلار باید تک نرخی و ثابت باشد متاسفانه عده ای به دلار ارزان دسترسی دارند و همان افراد اقتصاد مملکت را نابود می کنند شما عزیزان دلار را رو ۱۲۰۰۰ هزار تومان ثابت نگه دارید برای همه افراد در این شرایط خراب و اسفناک همون کافی هست هر چند قیمت واقعی دلار نزدیک به ۸۰۰۰ هزار تومان هست.
از اقایان خواهش میکنم دستشون میبوسم بمن بگن فرمول محاسبه واقعی دلار 7 هزار تومان چطور بدست اوردن چرا 5 نباشد چرا 30 هزار تومان نباشد حرف با سند و فرمول برابر کند نه باد هوا
زمان را اقتصاد ایران دارد به سرعت وز دست میدهد و متاسفانه ارز ۴۲۰۰ را نمی خواهند حذف کنند.
لیست کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ را منتشر منتهی قیمتها در کف بازار چیزی غیر از ان را میگوید و گرانی لبنیات و میوه ها و شوینده ها و لوازم عادی زندگی .
پودر شوینده خیلی گران شده .
اینها که تماما داخلی هستند چرا باید گران شوند؟
عجب نماینده های بی سوادی. باز دوباره نزدیک انتخابات شد همه کارشناس ارشد اقتصاد شدن! طبق واقعیت های اقتصادی، قیمت دلار به هیچ وجه نمیتونه کمتر از 11 هزار تومن باشه. حتی اگه اختلاف نرخ تورم ایران و آمریکا رو هم ملاک قرار بدیم به عدد بالاتری میرسیم. الان یک سالی میشه که این افراد بدون هیچ پشتوانه علمی و بدون هیچ دلیل روشن و ثابت شده ای دارن میگن قیمت دلار 8 هزار تومنه اما در عمل چنین چیزی نه واقعیت داره و نه امکان پذیره. بهتره مردم رو با فرافکنی و گفتن حرف های بی اساس فریب ندی آقا یا خانم نماینده! شما اگه عرضه و توانش رو داری به جای شعار دادن دم انتخابات ، قیمت دلار رو بیار به همون قیمتی که میگی واقعیه!
یادش بخیر، یک زمانی فکر کنم سال های اواخر دهه 80 بود، پدرم 500 هزار تومان بهم میداد، پول تو جیبی، ماهیانه 200 تومانش رو میدادم دو برگ 100 دلاری میگرفتم. آنوقت ها هم کارت شناسایی نمیخواستن، نقدی ریال میدادم ، نقدی میگرفتم. دلاری 1000 تومان حدودا، حالا 200 دلار میشه 2 میلیون و چهارصد هزار تومان ناقابل! این بی ارزش شدن پول طی 10 سال یعنی چه؟؟؟؟ کسی توضیح میده چرا ما مبتلا به درد تورم هستیم و درمانی نداره؟
تحلیل اقای خجسته یک تحلیل ابکی بدون دانستن مسایل اقتصادی است. ایشان فکر می کنند ترمزها زیر پای یک نفر است. اولا کاهش قیمت ارز به معنای آن نیست که در همان زمان قیمت ها کاهش یابد زیرا تولید کننده مواد کالاهایش را با ارز گرانتر تهیه و روانه بازار کرده است. ثانیا هیچ ارتباطی بین ارز آزاد و قیمت کالای اساسی در اقتصادی که ارز کالای اساسی ثابت و 42000 ریال است وجود ندارد که کاهش ارز بازار قیمت کالای اساسی را کاهش دهد چه اینکه قیمت کالای اساسی با ارز ثابت دولتی نمی تواند صد در صد تابع ارز ازاد باشد (البته در اینکه قیمت کالای اساسی بالاست و حمیت دولت و نظارت را می طلبد شکی نیست) ثالثا ادعای اینکه قیمت ارز دست دولت هم یک ادعای کاملا غیر کارشناسانه است که فقط فضا را سیاسی می کند. هرگز نباید اثر تحریم ها بر قیمت ارز را نادیده گرفت آن هم در کشوری که تک محصول صادراتی مانند نفت دارد .
بازم نمایندگان نظر دادن؟ شما که کاره ای نیستین و حتی نظارت هم بلد نیستین
کاهش دلالان مهمتر از کاهش قیمت هاست.
قیمت دلار باید با حقوقی که دولت به کارمندان می دهد قیمت گذاری شود چون با این قیمت می خواهد حقوق پرداخت کند و از طرفی با حقوق کارمندان کشورهای خارجی یک نسبتی داشته باشد مثلا بلغارستان و اوکراین که کمترین حقوق را پرداخت می کنند 286 دلار است اگر نگاهی به 1.5 ملیون که حداقل حقوق ایران است بیندازیم با دلار 10 تومن میشود 150 دلار که حتی از کشور های گرسنه اروپا هم کمتر است لذا دلار باید قیمتی حدود 5 تومان باشد که کمترین حقوق در ایران حداقل به اندازه ی کشورهای فقیر اروپا باشد یا اینکه حقوق ها بیشتر شود که باعث تورم بیشتر میشود و کار عبثی است
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
عزیز ایران کشور فقیری است چون جمعیت زیاد و تولید ملی کم دارد پس بی خود فرافکنی نکن ما فرق زیادی باکشورهای افریقایی نداریم
اگر نظارت قوی باشه و دست دلالها رو کوتاه کنن همه چیز درست میشه
وارد کانال ۱۲ تومن شد بعدم دلار دستوری اومده پایین بیشتر از یه مبلغی به هر فرد نمیفروشن
چراتادالارمیره بالا،فرداش اجناس هم گرون میشن؟اماوقتی میاد پایین ،خبری ازکاهش قیمتهانیست؟
همه چیز در این کشور شده دستوری حتی قیمتها
آنچه تعیین کننده ارزش و قیمت کالاهاست بازار عرضه و تقاضاست ولاغیر
کاهش قیمت دلار کاملا دستوری است و این اولین بار نیست که دولت و بانک مرکری از این روش برای جبران کمبود ذخایر ارزی استفاده میکنند. موردی نیس دلار بشه اصلا به تومن ولی همچی باید متناسب با اون ارزون بشه. نه اینکه این همتی بیاد با فیلم و نوسان سازی و دستوری کردن بازار قیمت بگه 10 تومن ولی همه جنسها روزبروز گرون بشه. در ضمن تابناک عزیز اجناس فقط گرون نشدن و در یه نقطه ثابت نیسن مثلا بگیم مرغ حالا 14 تومن خوب دلار ارزون شد حالا مرغ ارزون نشده یا مثلا زمان میبره تا ارزون بشه بلکه هر روز داریم میبینم که کالاها روزبروز گرون میشن. پس تحلیل آبکی این اقتصاد دانهای شما فقط بدرد خودشون میخوره. و من قول میدم دوباره این فنر دلار ول میکنه و اون وقت از آقای همتی معنی ثبات رو میمرسم و باید ایشون جوابگو باشن
بحای شعاردادن ورویابافی کمی عمل کنید
دراین دولت اراده ای برای کاهش قیمتها نیست زیرا. بنای انها برفشار حداکثری بر قشر متوسط به پایین است
کسی که گفته"عدم کاهش قیمت اجناس، به معنی صوری بودن کاهش نرخ ارز است" هروبر هم از اقتصاد نمی داند
کور خوندید مردم دلارهاشون بهتون نمیدن!
خسته نباشی!
قیمت واقعی دلار 20تومنه داداچ!
قیمت واقعی دلار 7 تومان با برداشت پنج صفر
اقا دمتون گرم دلار رو به 6 یا 7 هزار تومن برسونید تا ما خونمون رو بفروشیم و با دلارهاش بتونیم از ایران مهاجرت کنیم و بریم به یک کشور دیگه و پاس اونجا رو بگیریم
به خاطر انتخابات عمرا اگه رای بدم
به نظر من هیچ سیاستی باعث ارزانی نشده. مشکل اینجاست که قشر کارمند بدبخت که یه 20 میلیونی پس انداز داشتند از ترس کاهش بیشتر ارزش اون چند ماه پیش رفتن دلار خریدند. ولی امسال در موج تابستانی اجاره مسکن, مالک ها قیمت ها (رهن ها) رو خیلی بالا برده اند در نتیجه همه قشر کارمند ضعیف بیچاره ریختن تو خیابون ها اون دلارشون رو ریال کنن که بتونن قراردادشون رو تمدید کنن یعنی تقاضا برای ریال بالا رفته. دلال های از خدا بی خبر (شاید هم یک واکنش طبیعیه) هم از این فرصت افزایش عرضه دلار برای کاهش نرخ اون ستفاده کرده اند تا بعدا دوباره با قیمت قبلی و شاید هم بیشتر بفروشن.
درنتیجه فقیر فقیرتر می شود. ما که قبل تر نتونستیم برسیم هر چی هم بیشتر بدویم فاصله مون با خواسته هامون بیشتر میشه
خواب دیدن خیر باشه
این دو تا عبارتی که پشت سر هم آوردید با هم در تناقضند
اگه برخی نمایندگان سواد درست حسابی داشتند حال روز ملت این نبود سال ۸۸گوشت کیلویی ۷۰۰۰ تومان دلار ۱۲۰۰ تومان سال ۹۸ گوشت کیلویی ۱۰۰۰۰۰ تومان دلار ۱۲۰۰۰ تومان ؟! حالا شما بفهمیدید قیمت گوشت صوری است یا دلار ؟! در ضمن نقدینگی ۱۷ برابر سال ۸۸ شده ؟؟؟!!
قیمت دلار فقط و فقط دست دولت و بانک مرکزیه. هر وقت اراده کنند قیمت رو میارن پایین بعد از مردم ارز می خرند. دو روز بعد با قیمت بالاتر به مردم میفروشند.
عدم کاهش قیمت اجناس، به اين علت هست كه كاسب هاي ما چون ميگن گرون خريديم بايد چيزهايي رو كه گرون خريديم گرون بفرشيم تا خريد جديدمون برسه. ولي خريد جديدشون هيچ وقت فرا نميرسه. كاسب هاي ما هميشه همه چيز رو هميشه گرون ميخرن. حالا يا راست يا دروغ فرقي به حال ما مصرف كننده ها نميكنه. مسئله اصلي نبود مديريت هست فقط همين.
واردات ممنون کردین و صادر کننده رو وادار به دادن ارز که معاف بشه از مالیت واقعا فکر میکنین اینجوری به پول ملی ارزش دادین!؟ اقتصاد یعنی ارزه و تقاضا ای که با تفنگ میخواد جمش کنه باید بفهمه اینجوری بریم جلو تو محرم آزمون مفتی میدیم میره یه جهش می‌زنیم اون وقت مواد کم میاریم جرج 9 به بعد حواله باید بدین به وارد کننده برا شب عید یا کلا بزارین همه مثل لاش خور بیوفتم به جون همه البته چون مردم برا هیچ کس مهم نیست باید شب عید منتظر یه شک بد باشیم
يك نظريه هست در اقتصاد به اسم چسبندگي قيمت، گويا اين دوستمان تا الان نشنيده
به عقیده من نباید روی قیمت دلار بحث کرد. بدست آوردن این اسکناس در آینده نزدیک کار ساده ای نیست‌ با توجه به شرایط کشور و اعمال تحریم‌های اقتصادی و نفتی علیه ایران و سختتر شدن روابط بانک های بین المللی با ایران نباید امیدوار بود قیمت اسکناس های خارجی پایین بیاید‌
دلار واقعی با اقتصاد واقعی نزدیک 30 هزار تومان حالا این دلار یارانه ای را مفت با این قیمت بدید به سرمایه دارها
رونق توليد با كاهش نرخ ارز رنگ خواهد باخت اين كاهش ها پاتك غربطرمقابل رونق توليداست اينمهمنمى تواند خود بخودى باشد
کسبه های ما اگر نرخ ارز بالا برود جنس خود را به بالاترین نرخ ارائه مینمایند اما اگر نرخ ارز پائین بیاید ارزان نمیدهند ومیگویند گران خرید داریم !!! واقعا جالب است این روش استعلام جدیدترین نرخ را از طلا فروشیها یاد گرفته اند اما در زمان ارزان شدن دیگر روش طلافروشها را نیز قبول ندارند وبه سیاق خود عمل مینمایند واین یعنی دولت از این جریان منتفع هستند زیرا نه دولت کاری میکند ونه قوه قضائیه دستی بالا میزند وبه سیاست احمدی نژادی متوسل شده اند که : مردم خودشان مدیریت میکنند...........
مطالبی که توسط افراد متفاوت در این مقاله آمد را اگر بخواهیم جمع بندی کنیم به این نتایج خواهیم رسید:
1- عامل اصلی در عدم کاهش قیمتها خود دولت است. سخنان همتی، سخنان سخنگوی تعزیرات (یاسر رایگان) سخنان رحمانی و مدیران کل وزارت صمت، سخنان وزیر کشاوری، خود ریاست محترم جمهور و ...
2- بی جنبه گی سازمان من درآوردی حمایت از تولید کننده و مصرف کننده. اصولا میشود دو منافع کاملاً متضاد که یکی از آنها دارای صنوف بسیار زیاد، اتحادیه های بسیار قدرتمند و با نفوذ، نماینده، روابط بسیار قوی با وزارت صمت، و دهها مورد دیگر را با فقط نامی از مصرف کننده در زیر یک چتر قرار داد. کمی هم منطقی فکر کردن ضرر ندارد.
3- منافع شخصی، گروهی و ... ارجح و داشتن اشراف کامل به منافع ملی
4- وقتی ارز بالا میرود میگویند ارز گران شده و ما اگر جنس مان را ارزان بفروشیم باید آن را به قیمت بالا جایگزین کنیم. وقتی قیمت ارز کاهش مییابد میگویند، ما نمیتوانیم ارزان بفروشیم چون گران خریده ایم.
5- تمامی اهرمها در دست بازاریان ، تولید کننده گان ، محتکران و گرانفروشان و کم فروشان و ... است، چون پول دارند و تنها چیزی که برایشان مهم نیست، مردم عادی و فقیر و منافع ملی است.
6- شما به سخنان مسئولین بلند پایه قوۀ مجریه گوش کنید: فقط توجیه گرانی را میکنند: کار سوداگران است، کار دلالان است، کار محتکران است، کار قاچاقچیان است، کار مسکنهای خالی است، کار انبوه سازان است، ... کاره همه عالم و آدم هست بجز دولت، کسی نیست از این حضرات بپرس شما چه کاره اید؟ از نظر حقوقی تمام این عناوین مجرمانه باید پیگرد قانونی شوند. شما نمیتوانید از یک عمل خلاف قانون و شرع در دادگستری شکایت کنید، چون این عمل خودش خلاف است. یعنی مسئولین بلند پایه از عمل خلاف قانونی صحبت میکنند ، که وظیفه تک تک آنها مبارزه با آن است و نه توجیه آن.
7- تنها چیزی که نمیتواند در این نوسات کالا تاثیر مستقیم داشته باشد، تحریم است. اولین چشم انداز تحریم باید نبود کالا برای عرضه باشد. شما به بازار نگاه کنید در فروشگاه ها و انبارهای قانونی و غیرقانونی یک سر سوزن جای خالی نیست، همه چیز هست و به فور هم هست ولی گران است.
8- خود ریاست محترم جمهور با بیش از یک سال تاخیر افزایش 30 درصدی را منصفانه نمیداند. این سخنان یعنی دهن کجی به مردم عادی، افزایش قیمت بین 200 تا 300 درصد است و نه 30 در صد(شاید خبر با تاخیر به گوش مقامات کشوری میرسد).
9- آمارهای که توسط مرکز آمار داده میشود که بچه هم آن را نمیپذیرد ولی کسی هم نمیتواند در مورد آنها اظهار نظر کند.
10- آنهایی که درآمدهای باد آورده و خلاف و حقوق نجومی و ... دارند باید با این پولهای غیر متعارف چکار کنند؟، مگر نباید پولهای نامشروعشان را ارز، سکه، طلا، ملک و ... بخرند. حالا برای پولی که از آسمان توی دامشان افتاده چه فرقی دارد که چه چیزی را چقدر بخرند.
این قصه سر دراز دارد ولی آنچه مسلم است دولت مقصر اصلی است و منافعش با منافع پولداران که پولش کثیف است گره خورد. تخلف اصلا اهمیتی در ندارد. چند ماه است که همۀ مسئولان از کالای اساسی و ارز 4200 تومانی صحبت میکنند. وقتی صحبت میکنند یعنی، فقط در حد حرف است، وقتی تازه به سیستم توزیع ایراد میگرند یعنی خواب خرگوشی. تازه میخواهند سیستم توزیع را به صنوف واتحادیه ها بدهند یعنی گوشت را به گربه سپردن. عامل گرانی همین صنوف و اتحادیه ها هستند. همه میدانند که مشکل گرانی کجاست ولی منافع نمیگذارد که آنرا برطرف کنند. آب در هاونگ کوبیدن.
آیا از سلطانهای سکه کم شد؟، آیا از سلطانهای قیر کم شد؟، آیا از سلطانهای کاغذ کم شد؟، آیا از هدایتها کم شد؟، آیا از امثال هئتهای مدیر بانکهای مثل بانک سرمایه کم شد؟، آیا از شرکتهای پتروشیمی کم میشود؟ آیا زنجانی های کم میشود؟ آیا از مش قربانعلی ها کم میشود؟، آیا از امثال پهلوانها (پدیده شاندیز) کم میشود؟، آیا از دامادها وزار کم میشود؟، آیا از دختران وزراء کم میشود؟، آیا از کسانی که یدون پاسپورت 19000 گوشی تلفن همراه مسافری وارد کرده اند کم میشود؟، آیا از زن و مردی که یک شبه 700 مورد ثبت سفارش خودرو داشته اند کم میشود؟، آیا از کسانی که با مجوز 6000 دستگاهی 34000 خودرو وارد میکنند کم میشود؟، آیا از ... کم میشود؟، این داستان ادامه دارد.
قیمت واقعی دلار 70 ریاله
ولی وقتی روی 130 هزار ریال می چرخه یعنی ارزش پول ملی ما به دره سقوط کرده
یقین بدانید که دست هایی وجود دارد که در حاشیه پایین و بالا آمدن دلار منفعت می برد و اگر واقعا اراده ای وجود داشته باشد عوامل آن براحتی قابل کشف است کافی است که بررسی شود دولت به چه مقدار دلار در بازار تزریق می کند و خریداران عمده دلار آنرا برای چه اهدافی خریداری می کنند و آیا خرید آنها سوری است یا واقعی. اینکه دولت در آزاد کردن کالا از گمرگ دست دست دست می کند به چه منظوری است و آیا راه حلی برای جبران تحریم است و یا ماهی گرفتن از آب گل آلود
این نقطه نظر را من 17/7/97 برای تابناک فرستادم (شما آنرا قطعاً دارید:
کدام یک از این قوانین اجرا میشود. اگر کسب جز از این قوانین هراسی داشتند که از سال 67 تاکنون حداقل درج قیمتها که از پیش پا افتادترین قواعد یک فروشگاه است را خرده فروشها راعایت میکردند. حتماً مدتها است که به تعزیرات مراجعه نکردید، اتاقهای اصناف تمامی قدرت را از تعزیرات گرفته اند. دلار 1000 تومان کنید، فروشنده ها دیگه نمیگذارند قیمت ها پایین بیاد.
زمانی شعار حمایت از کالای و تولید کننده ایرانی بود ولی حال باید بگویم تولید کنندکان و فروشنده گانی از مردم که هیچکس از آنها حمایت نمیکند، حمایت کنند.
"تولید کننده و فروشنده ای" که:
- جنس اش را به بازار عرضه نمیکند؛
- مواد اولیه اش را با توجه به جریمه شدن عمداً از گمرگ ترخیص نمیکند؛
- اقلامش را با ارز 4200 تومان میخرد، و به هر قیمتی که دوست داشت میفروشد؛
- درب انبارش را به بهانه مرخصی رفتن میبندد، تا اقلامش را نفروشد؛
- به زور باید او را به ثبت انبارهایش راضی کنند؛
- به هزار بهانه گرانی کالایش را توجیه میکند (مصاحبه های روسای اتحادیه ها و اصناف را از صدا و سیما گوش کنید تمامی عالم و آدم در گرانی دخیل هستند الا خودشان)
- حتی ارزش افزوده را هم بجیب میزنند؛
- رب 3500 بود، حالا 18000 تومان
- دستمال کاغذی سر هر چهاری سه تا 5000 تومان حالا هر عدد 5000 تومان
- لبنیات چندین بار گران شده که صدای رسانه میلی که دست به سینه در اختیاراصناف است، درآورده
باز هم بنویسم، دولتی ها هم که فقط بلداند بگوید به کالای اساسی ارز 4200 ت دادیم. ای بابا؛ بیاید توی خیابان ببیند کسب جز با مردم چگونه رفتار میکنند. هر کی (یعنی هر صنفی) هر چه دستش آنرا گران کرده است. اینکه خصوصی سازی نیست، بگذارید جنس بیاد و با هم رقابت کنند و نه دست مردم را از پشت ببندید و آنها را در آب بیندازید و بگوید شنا کنید.
زمانی ضربالمثلی داشتیم که میگفت: «بخور تا توانی به بازوی خویش» حالا باید یگویم «بچاپ تا توانی که هیچکس با شما کاری ندارد».
ترا خدا اگه نمیخواهید که شرایط معشیتی مردم را سر و سامان دهید، حداقل با این مقاله ها نمک به روی زخم مردم نریزد.
مگه قیمت دلار به نظر نماینده هاست؟ وقتی توو بازار ۱۲ هزار تومنه یعنی قیمتش همینه. حالا نماینده بگه هزار تومن.
دولت چی کاره است وقتی ملت غیور و همیشه در صحنه برای خرید پرایدی که همه متفق القول هستند که ارابه ی مرگ است پنجاه میلیون پول می دهند؟
راه دور چرا بریم؟ قیمت پراید که کلا محصول داخلی است الان در بازا چقدره؟ حتی اگر بگیم۵۰ ملیون میشه بیش از ۸ برابر قیمت ۲ سال پیش. در ان زمان قیمت دلار ۴۰۰ تومان بود. یعنی در حالی که قیمت دلار ۳ برابر بیشتر نشده، قیمت یک محصول داخلی ۸ برابر و نیم شده. حالا ایا حقوق کارگران پراید ۸ برابر بالا رفته؟ معلومه که نه. پس چه کسی اینجا ذینفعه؟ این میشه دزدی در روز روشن. مسول کیه؟ شرم و حیا هم خوب چیزیه.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
اخوی چرا جوک میگی سال ۷۸ یعنی ۲۰ سال پیش پراید شد ۷ میلیون که دلار بود ۹۰۰ تومن حالا بعد ۲۰ سال پراید ۷ برابر و دلار ۱۳ برابر شده می خواهی پراید را مفت به تو بدهند؟
وقتی بازار از حالت دستوری خارج شد و ثبت سفارش باز شد و هرکس هرچقدر ارز خواست مثل دو سال پیش از صرافی خرید، اونوقت مشخص میشه قیمت دلار چند هست !

ضمنا عزیزانی که صحبت از یه قیمت مثل شش، هفت یا ده تومن میکنن و شما هم تیتر میکنید خوبه که با عدد و رقم روش محاسبشون هم بگن ! مثلا از دو تا مولفه میزان رشد نقدینگی و تورم استفاده کنن ببینیم چجوری به این اعداد میرسن !!!
قیمت همه اجناس 4برابر شده : مردم در فقر و فلاکت دارند زنده میمانند :
دیگه بسه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر