بازدید 14593
۲

نمایش نسخه بدون ممیزی متری شیش و نیم در جشنواره ونیز؟!

بعید است حتی روح مسئولین سینمایی نیز از این موضوع خبر داشته باشد و بر اساس رویه‌های معمول سازمان سینمایی با نمایش همان نسخه‌ای از فیلم در جشنواره‌ها موافقت می‌کند که برای نمایش در ایران پروانه دریافت کرده و بعید است چراغ سبز برای نمایش نسخه متفاوتی از این فیلم را داده باشد.
کد خبر: ۹۱۴۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳ 26 July 2019

نمایش نسخه بدون ممیزی متری شیش و نیم در جشنواره ونیز؟!پس از آنکه مطابق با پیش‌بینی‌های «تابناک» فیلم متری شیش‌ونیم در جشنواره ونیز حضور یافت، برخی ادعا کرده‌اند نسخه بدون ممیزی فیلم متری شیش و نیم، در بخش حاشیه‌ای افق‌های جشنواره ونیز به نمایش در خواهد آمد؛ اتفاقی نادر و برخلاف رویه‌های قانونی در سینمای ایران که مشخص نیست با چراغ سبز مسئولین سینمایی در حال وقوع یا آنها نیز برای نخستین بار از آن اطلاع پیدا می‌کنند.

به گزارش «تابناک»؛ آلبرتو باربارا، دبیر جشنواره فیلم ونیز فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» را برای حضور در بخش اصلی هفتاد و ششمین دوره این رویداد انتخاب نکرد اما دومین اثر سعید روستایی را برای بخش افق‌های این رویداد که یک بخش جنبی رقابتی برای توجه به استعدادها و نگاه‌ها نو در سینما است، انتخاب کرد؛ اتفاقی که اگرچه به واسطه آنکه روستایی شانس دریافت شیر طلایی را ندارد اما ممکن است بتواند به عنوان یک استعداد خود را در سطح دو این جشنواره نشان دهد.

بارابارا پیش از این فاطمه معتمدآریا را برای داوری در دوره پیشین جشنواره ونیز دعوت کرده بود تا از او برای شناسایی و کشف استعدادها در این بخش استفاده کند و امسال یک فیلم در این بخش حضور دارد و این اتفاق خوبی برای سعید روستایی است که اثرش فرصت نمایش در جشنواره‌های برلین و کن را نیز نداشت و بعید نیست از او در این رویداد به عنوان یک استعداد با اهدای یکی از جوایز بخش افق‌ها تقدیر شود و این حضور بی‌ثمر نباشد.نمایش نسخه بدون ممیزی متری شیش و نیم در جشنواره ونیز؟!

در این میان اتفاق قابل توجه، طرح ادعاهایی درباره نمایش نسخه بدون ممیزی «متری شیش و نیم» در این رویداد سینمایی است. به نوشته خبرنگار سینمایی رادیو فردا، عوامل این فیلم قصد دارند نسخه بدون سانسور فیلم‌شان را در ونیز به نمایش بگذارند که مطابق با این ادعا، از پایان‌بندی متفاوتی با آنچه در ایران به نمایش درآمده برخوردار است. مشخص نیست این ادعا تا چه میزان قرین صحت است و تا زمان نمایش فیلم در بخش افق‌های جشنواره ونیز باید صبر کرد و دید در نهایت چه نسخه‌ای در این رویداد به نمایش در می‌آید.

اگر این ادعا صحت داشته باشد، باید دید آیا با هماهنگی مسئولین سازمان سینمایی رخ داده است؟ البته بعید است حتی روح مسئولین سینمایی نیز از این موضوع خبر داشته باشد و بر اساس رویه‌های معمول سازمان سینمایی با نمایش همان نسخه‌ای از فیلم در جشنواره‌ها موافقت می‌کند که برای نمایش در ایران پروانه دریافت کرده و بعید است چراغ سبز برای نمایش نسخه متفاوتی از این فیلم را داده باشد.

البته این اتفاق در موارد معدود برای برخی فیلم‌های سینمایی ایرانی در جشنواره‌های کن و برلین رخ داده که معمولاً رسانه‌ای نیز نشده و به همین دلیل هزینه‌های بالای برای عوامل آن در پی نداشته و از این منظر این برای نخستین بار است که این موضوع به این شکل رسانه‌ای می‌شود و نیاز به پاسخگویی پیدا می‌کند.

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز از بیست و هشتم اگوست تا هفت سپتامبر مصادف با ششم تا شانزدهم شهریور در ایتالیا برگزار می‌شود و امسال «لوکرشیا مارتل» کارگردان زن آرژانتینی به عنوان رئیس هیأت داوران بخش رقابتی حضور خواهد داشت. «پدرو آلمادوار» کارگردان مطرح اسپانیایی و «جولی اندروز» بازیگر انگلیسی برنده اسکار نیز با دریافت شیر طلای افتخاری ونیز به پاس یک عمر دستاورد سینمایی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
تابناك ! شيطنت نكن اروم بگير .
این فیلم فوق العادست و شایسته کسب بهترین جوایز.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل