بازدید 4328
۷

رییس سازمان غذا و دارو: نگران "دارو" نیستیم

کد خبر: ۹۱۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ 25 July 2019
رییس سازمان غذا و دارو ضمن تاکید مجدد بر ممنوعیت واردات دارو‌های دارای مشابه تولید داخل، درباره وضعیت تامین دارو‌های مورد نیاز کشور با توجه به شرایط تحریم‌ها، گفت: واقعا نگرانی خاصی در حوزه تامین دارو نداریم و فکر نمی‌کنیم مشکلی در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شود

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شانه ساز در حاشیه مراسم یکصد و نهمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی با حضور در جمع خبرنگاران، درباره وضعیت دارویی کشور، گفت: واقعا نگرانی خاصی در حوزه تامین دارو نداریم و فکر نمی‌کنیم مشکلی در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شود. زیرا بیش از ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیازمان را در داخل تولید می‌کنیم. در عین حال دو درصد دارو‌هایی است که هم در داخل کشور تولید می‌شود هم مشابه خارجی‌شان وجود دارد.
ممنوعیت واردات دارو‌های مشابه تولید داخل

وی افزود: با مشکلاتی که در زمینه تامین ارز وجود دارد و فضایی که دشمنان‌مان برای انتقال ارز ایجاد کردند، همه مسئولان و دست اندرکاران را به این واقعیت رسانده که ما باید بر روی تولید داخلی دارو بیش از قبل سرمایه‌گذاری کنیم؛ بنابراین برنامه ما این است که واردات دارو‌های مشابه تولید داخل ممنوع شده و بر توان داخلی و تولید اقلام مورد نیازمان در خود کشور تمرکز کنیم.

ارزبری ۱.۴ میلیارد دلاری ۳ درصد داروی وارداتی در سالی که گذشت

شانه‌ساز ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ برای سه درصد دارویی که به کشور وارد می‌کنیم حدود ۱.۴ میلیارد دلار ارزبری داشتیم و برای ۹۷ درصد داروی تولید داخل ۶۵۰ میلیون دلار ارز هزینه کرده‌ایم. این اعداد نشان می‌دهد که باید بر روی تولید داخل تمرکز کنیم و هر کسی که این مملکت را دوست داشته باشد می‌تواند با این اعداد و ارقام قضاوت درستی داشته باشد.

اقدام برای تولید داخلی مواد اولیه دارویی

شانه‌ساز با بیان اینکه اگر در زمینه تولید مواد اولیه داخلی هم برنامه‌ریزی کرده و سرمایه گذاری کنیم، میزان صرفه جویی ما در حوزه ارز بسیار بالاتر خواهد بود، گفت: در این صورت می‌توانیم نیرو‌های نخبه و دانشگاهی‌مان را در این صنایع مورد استفاده قرار دهیم و به اشتغال‌زایی آن‌ها نیز کمک کرده‌ایم؛ بنابراین در حال حاضر هدف ما تولید مواد اولیه دارویی است و در این رابطه با معاونت علمی ریاست جمهوری و هلدینگ‌های بزرگ داروی تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین هدف ما تولید مواد اولیه دارویی است؛ چراکه در کشور زمینه خوبی برای تولید مواد اولیه دارویی داریم. با توجه به اینکه در کشور صنایع نفت و پتروشیمی قوی داریم، برنامه‌مان این است که بتوانیم مواد اولیه دارویی را در اولویت برنامه‌های پژوهشی و تولیدی قرار داده و از این رهگذر هم ارزبری کمتری داشته و هم در حوزه صادرات دارو حرف‌های بیشتری بزنیم. در عین حال از خام‌فروشی نیز جلوگیری کرده و بستر اشتغال نیرو‌های نخبه را نیز فراهم می‌کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
این درست که شما نگران نیستی ، ولی برعکس شما ، مردم خیلی هم نگران هستند . . .‌
شماها کی نگران بودید که این دفعه دومش باشه.
شماها فقط یک بار نگران شدید، اونم وقتی بود که آمریکا گفت پول هاتونو دیگه نمیتونید به صورت بانکی ترانسفر کنید و ورود ایرانی ها رو به آمریکا ممنوع کردند.
اتفاقا باشید.چون شما کسی نیستید که بتوانید بحران دارو را کنترل کنید.
شما نگران نیستی چون هر چی اراده کنی در دسترسه داخلی ! خارجی!، ولی بیمار بیچاره میمیره و کسی بدادش نمیرسه
رییس سازمان غذا و دارو: نگران "دارو" نیستیم!!
برخی پاسخ ها :
1. نباید هم نگران باشید . اونی که باید نگران باشه بیماران بدبخت هستن. شما اصلا خودتو درگیر نکن جانم!
2. اگر نگران میشدید حای تعجب داشت !
3. یه سری به داروخانه ها بزنید بد نیست شاید شروع به درک نگرانی کنید !
4. مسّولین کلا نیاید نگران باشن. این وظیفه ملت هست.
خداروشکر منم نگران نیستم ، تو خونوادمون کسی مریض نیست .
من معلول قرص دالفیرا (فامپریدین) را می خرم ۳۰۰ هزار تومان. آنهم با جستجوی فرآوان و برای بیماری که هنوز درمانی ندارد (ام. اس.) تازه از من MRI می خواهند که ثابت شود بیمار خاص هستم و در سامانه به اصطلاح هوشمند نام مرا ثبت کنند.
احسنت به مدیران کاردان هم وطن!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها