بازدید 8047
۴
قابل توجه مسئولان؛

مراقب باشید بار دیگر با «سیل» غافلگیر نشوید!

اما مگر ممکن است در نیمه تابستان، آن هم تابستانی این چنین گرم و بی سابقه، بارندگی شدید رخ دهد و حتی خطر سیلابی شدن مسیل‌ها وجود داشته باشد؟ پاسخ به این پرسش، زمانی ممکن است که نیم نگاهی به آرشیو اخبار بیندازیم تا با سلسله سیلاب‌هایی مواجه شویم که همه در مرداد ماه رخ داده و مناطقی از کشورمان را تحت تأثیر قرار داده‌اند.
کد خبر: ۹۱۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱ 24 July 2019
تابناک اجتماعی -
گرمای شدید و کم سابقه‌ای که مدتی است، کشورمان را در برگرفته، طی روز‌های آتی تا حدودی فروکش خواهد کرد؛ کاهش دمایی که می‌تواند خوشایند باشد، به شرطی که مراقب باشیم!

به گزارش «تابناک»، آن گونه که پیش بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد، روند کاهش دما که از روز گذشته در بسیاری از مناطق کشورمان آغاز شده، طی روز‌های آتی تداوم خواهد یافت و همزمان با آن، وزش باد شدید رخ خواهد داد؛ رویدادی که نتیجه آن گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا خواهد بود.

یکی دیگر از نتایج باد شدید، کاهش دید افقی است که باید درباره آن به رانندگان، به ویژه آن‌هایی که قصد تردد در محور‌های بیابانی در شب را دارند، هشدار داد؛ اما از این موارد مهمتر، احتمال وقوع صاعقه و بارش‌های رگباری است. موضوعی که سازمان هواشناسی کشورمان را بر آن داشته تا روز گذشته طی اطلاعیه‌ای در خصوص این تغییرات جوی هشدار دهد.

این در حالی است که امروز دمای هوا در اغلب نقاط کشورمان به نسبت روز‌ها و هفته‌های گذشته کاهش نشان می‌دهد و آسمان در بسیاری از نقاط کشورمان ابری گزارش می‌شود؛ موضوعی که پیش درآمد تغییرات جوی است و منجر به صدور اطلاعیه جدیدی شده که در آن نسبت به فعالیت سامانه بارشی در بسیاری از نقاط کشورمان اشاره شده است.

آن گونه که در اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور آمده، این سامانه منجر به رشد ابر همرفتی و طوفان تندری همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید (موقت) خواهد شد و انتظار می‌رود، طی روز جاری و همچنین دو روز آتی (پنجشنبه و جمعه، سوم و چهارم تیرماه)، به بارش‌های رگباری منجر شود؛ بارش‌هایی که در نتیجه آن، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها می‌رود.

توضیح بیشتر اینکه پیش بینی می‌شود سامانه بارشی برخی از نقاط استان هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب و جنوب شرق فارس و همچنین شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، برخی مناطق استان اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز، تهران، مازندران و سمنان را در بر گیرد.

اما مگر ممکن است که در نیمه تابستان، آن هم تابستانی این چنین گرم و بی سابقه، بارندگی شدید رخ دهد و حتی خطر سیلابی شدن مسیل‌ها وجود داشته باشد؟!

پاسخ به این پرسش، زمانی ممکن است که نیم نگاهی به آرشیو اخبار بیندازیم تا با سلسله سیلاب‌هایی مواجه شویم که همه در مرداد ماه رخ داده و مناطقی از کشورمان را تحت تأثیر قرار داده‌اند. از سیل نوزدهم مرداد سال ۹۶ در شمال کشورمان تا سیل چهارم مرداد ۹۵ در کرمان و سیستان و بلوچستان، سیل نوزدهم مرداد ۸۴ در کلاله، بیستم مرداد ۸۰ در گرگان، هفدهم مرداد ۷۸ در ماکو، پنجم مرداد ۷۸ در نکا و نمونه‌های دیگر که در تهران و تبریز و بسیاری از نقاط کشور به وقوع پیوسته است.

خطری که با توجه به سیلاب‌های اخیر در کشور، باید جدی‌تر گرفته شده و برای مقابله با آن تدابیر لازم اندیشیده شود؛ تدابیری مانند آنچه در شیراز اتخاذ نشده بود و جان شمار زیادی از هموطنانمان را گرفت و خسارات بسیاری بر جای گذاشت. رویدادی که مقدمه آن بارش شدید باران در بازه زمانی کوتاهی بود که به مدد انسداد مسیل در سال‌های قبل، مرگبار شد و نوروز ۹۸ را برای همیشه با خاطره‌ای تلخ به ذهن بسیاری از ایرانیان سنجاق کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
اگر سدهای کشور قدرت کنترل سیلاب تابستانی را نداشته باشد و ذخیره مناسب برای این سیل پیش بینی نشود به یقین دستگاه ذیربط مسول خسارات وارده میباشد
تو متن به جای مرداد ماه نوشتین تیر ماه. تیر که تموم شد داداش
کارمند فرمانداری بودم. مرداد ماه پس از سیلی ویرانگر کارمند ستاد بحران استانداری امد و گفت چرا در مرداد؟ باورش برایم سخت بود که مسوول ارشد ستاد بحران نمیدانست که بیشترین و مخرب ترین سیل ها در استان ما در مرداد ماه اتفاق می افتد. اگر تخصص ندارید اگر تعهد ندارید اگر صلاحیت ندارید ای مسوول حداقل بپرس!
ای اقا وقت نداریم که مراقب باشیم هروقت سیل امد فکری بحالش میکنیم فراموش شد لایرئبی رودخانه ها وخروج گل های پشت دریچه های سد ها ساختن مسیلها وبرداشتن ساخت وسازهای ایجاد شده در مسیل ها باشد تا سل بعدی اگر مابودیم که هزار بهانه داریم واگر ما نبودیم خوب بما چه مربوطه هرکه امد ویرانه ای ساخت وورفت وانرا با قید توه ویران کن به دیگری پرداخت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان