بازدید 8585
۷

حسین شریعتمداری:شترسواری دولا دولا نمی‌شود

کد خبر: ۹۱۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳ 21 July 2019

به گزارش «تابناک»، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان در سرمقاله امروز نوشت: بعد از توقیف نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو «Stena Impero» در تنگه هرمز که عصر روز جمعه از سوی نیروی دریایی سپاه صورت گرفت، در اطلاعیه‌های رسمی و اظهارنظر مقامات مسئول کشورمان اعلام شد؛ «این نفتکش انگلیسی، به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» توقیف شده است و توضیح داده شده بود که «تردد از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز، خاموش کردن دستگاه موقعیت‌یاب و توجه نکردن به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران سه تخلف نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو بوده است».

این توضیحات بی‌آنکه بخواهیم می‌تواند سمت‌وسو و رنگ و بوی انفعال داشته باشد! و این تلقی ناخواسته را پدید آورد که چنانچه نفتکش انگلیسی سه تخلف یاد شده را مرتکب نشده بود، می‌توانست به آسانی از تنگه هرمز عبور کند و با توقیف از سوی نیروی دریایی سپاه روبرو نشود! و حال آنکه توقیف نفتکش انگلیسی اقدام متقابل و عکس‌العمل تلافی‌جویانه کشورمان در قبال توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق بوده است. بنابراین اگر نفتکش انگلیسی تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی دریانوردی را نیز بی‌کم و کاست و مو به مو رعایت کرده بود بازهم باید از سوی نیروی دریایی سپاه توقیف می‌شد. وقتی درباره علت توقیف این نفتکش انگلیسی به تخلفات سه‌گانه آن از مقررات دریایی ‌اشاره می‌کنیم انگار حق قانونی اقدام متقابل را فراموش کرده و نادیده گرفته‌ایم! و این برخورد چه بخواهیم و چه نخواهیم می‌تواند بوی انفعال داشته باشد!

توضیح آنکه مواد ۱۴ تا ۲۳ کنوانسیون 1958 ژنو و مواد ۱۷ تا ۲۳ کنوانسیون 1982 جامائیکا که موضوع آن‌؛ «حقوق دریای ساحلی و حق عبور کشتی‌ها» است به جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهد تنگه هرمز را به روی کشتی‌هایی که منافع ملی کشورمان را نادیده گرفته‌اند مسدود کند. و انگلیس مصداق خالی از ابهام این قانون است. اما علاوه بر مفاد کنوانسیون‌های یادشده، در حقوق بین‌الملل نیز حق اقدام متقابل یا تلافی‌جویانه -REPRISAL- برای کشوری که با اقدام خصمانه کشور دیگری روبرو شده است، به رسمیت شناخته شده. بنابراین با قاطعیت می‌توانیم و باید اعلام کنیم که نفتکش انگلیسی را در یک اقدام متقابل و به تلافی توقیف نفتکش ایران از سوی انگلیس، توقیف کرده‌ایم و نه به علت تخلفات دریایی! و مادام که انگلیس به دزدی دریایی پایان نداده و نفتکش ایران را آزاد نکرده است با استناد به مفاد یاد شده از حقوق بین‌الملل، به توقیف نفتکش مورد ‌اشاره و هر شناور دیگر آن کشور ادامه خواهیم داد. تعارف نفرمایید، این حق قانونی ماست. شتر سواری که دولا دولا نمی‌شود!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۷
علیرغم اختلاف عمیق سیاسی ونظری با آقای شریعتمداری ؛ بااین گفته ایشان کاملا موافقم. حفظ غرور ملی وبرخورد شدید باهرچه که شرف وغرور ملت ایران را خدشه دارمی کند؛ از اوجب واجبات است.
آقای شریعتمداری عزیز... قطعا خود انگلیسیها هم میدونن که توقیف نفتکش شون بخاطر مسائل ایمنی نبوده و تلافی حرکت خودشون بوده. اینکه دلیل توقیف مسائل ایمنی بیان میشه برای اینه که وجهه بدی پیدا نکنه.
آقای شریعتمداری !
شما بهتر است بجای تز دادن در مورد سیاست خارجی فکری به حال فروش روزنامه ات بکنی که اگر ارگانهای حاکمیتی آنرا نخرند حتی یک نسخه فروش هم ندارد و ورشکست می شود !
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی
فرمون رو بدين دست حاج حسين . بلده چكار كنه . تكليف ٨٠ ميليون روشن ميشه بخدا !
به عنوان یک مسلمان، آیا مجازیم کار نادرست دشمن را با یک کار نادرست پاسخ دهیم؟
یا برای پاسخ باید به دلایلی محکمه پسند در عرف بین الملل استناد نمود؟
خلاصه این کیهان یه حرف درست زد.
من مطمئن نیستم اما میخواهم به برادرم اقای شریعتمداری عرض کنم که همه این را میفهمند و فهمیده اند که این کار به تلافی ان کار بوده است. پیام این اقدام بسیار واضح بوده است. ولی ایا لازم بوده است که ما به طور رسمی به این امر تصریح کنیم؟ ضمنا انها هم با یک همچین بهانه هایی کشتی ما را گرفته اند.
اتفاقا گرفتن کشتی انها و از این بهانه ها اوردن شاید بیشتر انها را میچزاند.
دنیا همینطور است. زور میگویند و لبخند میزنند و ادله مزخرف میاورند. ما هم همین کار را کرده ایم. البته بازهم بگویم خیلی روی این نظرم مطمئن نیستم و به نظرات ایشان احترام میگذارم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار