بازدید 11228

احتمال لغو معافیت‌های برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

کد خبر: ۹۱۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷ 20 July 2019
دولت دونالد ترامپ در حال بررسی پایان دادن به معافیت‌هایی است که به ایران این امکان را می‌دادند که بتواند با دریافت کمک‌های بین‌المللی برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز راه‌اندازی کند.
 
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، چند تن از مقام‌های سابق و فعلی دولت آمریکا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «ان‌بی‌سی» گفتند که چانه زنی در این رابطه در درون دولت ترامپ در حال انجام است.

بنا بر این گزارش، این تصمیم می‌تواند ضربه نهایی را به توافق هسته‌ای که در دوره ریاست جمهوری اوباما شکل گرفت وارد کند.

به ادعای پایگاه خبری نزدیک به کنگره آمریکا «هیل»، این مباحث به دلیل افزایش تنش میان ایران و آمریکا پس از اتفاقات اخیر در تنگه هرمز و همچنین ساقط شدن پهپاد امریکایی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفته است؛ بنابراین گزارش، طرف‌های اروپایی در توافق هسته‌ای نیز به دلیل ترس از افزایش تنش‌های بیشتر در حال تلاش برای متقاعد کردن واشنگتن برای برقرار نگه داشتن معافیت‌های هسته‌ای هستند.

این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌دهد تا به منظور انجام تحقیقات غیرنظامی در چندین سایت اتمی خود از دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای کمک دریافت کند.

وزارت امور خارجه آمریکا مهلت این معافیت‌ها را دو ماه پیش برای مدت ۹۰ روز تمدید کرد.

این اقدام احتمالی دولت آمریکا در شرایطی است که بنا بر تعهدات پادمان هسته‌ای، کشور‌های دارای توانمندی هسته‌ای باید به کشور‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای کمک کنند.

لازم به ذکر است که آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای کشور‌های عضو، بار‌ها بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای و نظارت مستمر این آژانس بر فعالیت‌های ایران تاکید کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی