بازدید 4401

هزینه‌های پزشکی، بیماران را به خوددرمانی کشانده

کد خبر: ۹۱۲۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵ 20 July 2019

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد؛ «خودتجویزی» دارو از طریق یک گشت و گذار ساده در اینترنت راه جدیدی برای خودش پیدا کرده است. دسترسی به اطلاعات پزشکی در اینترنت راه را برای «خودپزشک»‌ها هموارتر کرده و بر شیوع «خودتجویزی» در کشور دامن زده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، این مسأله آنچنان نگران کننده شده است که معاون اول وزارت بهداشت چندی پیش نسبت به افزایش ۳۰ درصدی بار مراجعه مردم بدون داشتن نسخه به داروخانه‌ها هشدار داد. ایرج حریرچی اعلام کرد در شرایط فعلی اقتصادی شاهدیم که بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک زیاد شده تا از این طریق بتوانند هزینه‌های درمان را کاهش داده و پول ویزیت را نپردازند.

نتایج بررسی اسناد مربوط به ۱۲۵۶ مقاله در کتابخانه ملی پزشکی امریکا در وب سایت www.ncbi.nlm بیانگر آن است شیوع خودتجویزی (self- prescribed) در ایران ۵۳ درصد است. این آمار در بین دانشجویان ۶۷ درصد، در خانوار‌های ایرانی ۳۶ درصد و در بین سالمندان ۶۸ درصد گزارش شده است. از سوی دیگر آمار‌های منتشر شده از مطالعات گسترده «خودتجویزی دارو» در ایران نشان می‌دهد، هر ایرانی سالانه ۳۳۹ عدد دارو مصرف می‌کند که رقمی بیش از استاندارد‌های جهانی است. دارو‌های ضد درد، قطره چشم و آنتی بیوتیکی‌ها بیشترین میزان را در بین دارو‌های خودتجویزی از آن خود کرده‌اند. علاوه بر این طبق گزارش‌های منتشر شده توسط وزارت بهداشت در ۱۰ سال گذشته عوارض دارویی غیر قابل توصیفی در ۱۰۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی ثبت شده که ۳۰ درصد آن مربوط به دارو‌های تزریقی است.

۶۷ درصد دانشجویان خوددرمانی می‌کنند

آمار‌ها می‌گوید خودتجویزی در بین دانشجویان شایع‌تر از دیگر افراد است. شیوع خودتجویزی در بین دانشجویان ۶۷ درصد و بالاتر از نرخ متوسط مردم است. این رقم در بیشتر مطالعات انجام شده در سایر کشور‌ها نیز گزارش شده است. دسترسی بالاتر به اطلاعات می‌تواند یکی از دلایل این پدیده باشد. این افراد بر اساس اطلاعات ناقص خود به اطلاعات بیشتری دسترسی دارند و خودشان را در معرض بیماری قرار می‌دهند این پدیده در بین دانشجویان رشته‌های پزشکی بیشتر از دانشجویان رشته‌های دیگر گزارش شده است. علت آن هم ماهیت برنامه‌های درسی و اطلاعات زیاد آن‌ها در زمینه دارو و بیماری است.

خوددرمانی نگران کننده سالمندان

شیوع خودتجویزی در سالمندان ایرانی ۶۸ درصد گزارش شده، این رقم در بین سالمندان در دنیا ۳۸ درصد است. گفته می‌شود آمار دو برابری خودتجویزی در بین سالمندان ایرانی در مقایسه با سالمندان دنیا به دلیل سطح آگاهی پایین افراد مسن در ایران است. در واقع ترس از تشدید بیماری موجب می‌شود افراد به رفتار خاصی برای مقابله با تهدید بهداشتی روی بیاورند بنابراین متخصصان بهداشت جهانی توصیه می‌کنند استفاده صحیح دارو‌ها برای افراد مسن باید در ایران آموزش داده شود.

کاهش مراجعه به مطب‌های خصوصی

بنا بر اظهارات مسئولان سازمان نظام پزشکی کشور، مراجعه بیماران به درمانگاه‌ها و حتی مطب خصوصی پزشکان در چندماهه گذشته کاهش یافته و این در حالی است که برخی از صاحبنظران حوزه سلامت مشکلات اقتصادی را علت اصلی چنین موضوعی عنوان می‌کنند و در مقابل عده‌ای هم عقیده دارند خوددرمانی و مراجعه به اینترنت برای یافتن داروی مناسب برای درمان بیماری می‌تواند یکی از دلایل خلوت شدن سر پزشکان شود!

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در گفتگو با «ایران» می‌گوید: مراجعه بیماران به مطب‌های خصوصی پزشکان بویژه در حوزه خدمات پایه عمومی، داخلی و اطفال در چندماهه گذشته کاهش یافته است.

به اعتقاد دکتر محمد جهانگیری؛ کاهش بار مراجعه مردم به پزشک به دلیل هزینه‌های سلامت نیست. کاهش توان مالی خانوار‌ها و اثربخشی ضعیف پوشش بیمه‌ای در همه جای دنیا مراجعه بیماران بدون نسخه پزشکان به داروخانه‌ها را افزایش می‌دهد.

او بر این نکته تأکید دارد؛ هیچ تغییر رویکردی مبنی بر افزایش هزینه‌های نظام سلامت اتفاق نیفتاده که بار مراجعه بیماران به پزشک را کم کند این موضوع یک علت مشخص دارد و آن فشار اقتصادی خانوار‌ها است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۱
خروجی این خود درمانی فکر کنم ارتقا سلامتی باشه!
متاسفانه عوام انچنان میلی به هزینه کردن برای سلامتی خود ندارند. اتفاقا از جهاتی بهتر است. وقتی بیماری آنها عود کرده و بدتر شود فاعدتا باید بیشتر از جیب پرداخت کنند
50 هزار تومن برای دو دقیقه بدون گوش دادن به حرف مریض بدبخت.... وقتی هم سر در نمیارن میگن عصبی هست
رفتم پیش دندان پزشک همزمان که درحال کار بر روی دندان من است دارد میلگرد معامله می کند!!!

پول بی حساب و کتابی که مافیای پزشکی روانه جیب پزشکان کرده وضعیت این رشته را بکلی تغییر داده است.
اتفاقا مردم درست فكر ميكنند اين كار ضمن خوداگاهي وبالا بردن دانش پزشكي
افراد راه درمان صحيح را هم پيدا ميكنند.و هيچگونه منعي ندارد ويقين بدانيد سلامت جامعه هم بهتر حفظ ميشود.
ساعت خواب! چندين ساله كه خيليا خود درماني ميكنن! درآمد ها كفاف هزينه ها رو نميده تازه هزينه هاي پزشكي و دندانپزشكي خيلي نامتعارفه. كاش بجاي كارانه مندراوردي كه ناعادلانه جيب يك عده را پر كرد و ميكنه، هزينه هاي دندانپزشكي را به نفع مردم مديريت ميكرديد، خيلي از بيماريها ناشي از بيماريهاي دهان و دندان است كه بخاطر هزينه هاش مردم سمتش نميروند!
باعث افزایش طول عمر مردم هم شده. این چند ساله مردم خیلی کمتر مرده‌اند چون کمتر دکتر رفته‌اند. هر چی نری بیشتر عمر می‌کنی. اگر هم بمیری به دست خودت مردی و لااقل قصه نمی خوری که یکی به علت بی سوادی تو را کشت!!
از برکات طرح تحول سلامت
یه درمان ساده دل درد با مراجعه به مطب پزشک برای من با هزینه دارو و... 124 تومان شد
در صورتی که اگر همون دارو رو از داروخانه میخریدم به یک پنجم کاهش پیدا میکرد
به نظر من بخشی از خود درمانی ها به علت عدم اعتماد مردم به اکثر پزشکهاست. کیفیت کار پزشکها و سری دوزی آنها در راستای کسب پول بیشتر معضلی است که از بی قانونی در این زمینه منشا شده است.
خوددرمانی خیلی بهتر از مراجعه به پزشکان سهمیه ای و جراحان طمع کار میباشد....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل