بازدید 26929

چرا عربستان خواهان مذاکره با ایران شده است!؟

عربستان سعودی که در چند سال گذشته و به ویژه پس از حمله نظامی به یمن و روی کار آمدن دونالد ترامپ، همواره از تعامل دیپلماتیک با ایران دوری کرده و رویکردی تهاجمی در قبال ایران اتخاذ کرده اند، به تازگی شاهد اظهارات دیپلماتیک‌تر و ملایم‌تر مقامات سعودی در برابر ایران بوده ایم؛ تا جایی که خواهان گفت‌وگو با ایران بوده اند.
کد خبر: ۹۱۲۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰ 19 July 2019

عربستان سعودی در چند سال گذشته و به ویژه پس از حمله نظامی به یمن و روی کار آمدن دونالد ترامپ، همواره از تعامل دیپلماتیک با ایران دوری کرده و رویکردی تهاجمی در قبال ایران اتخاذ کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، به تازگی شاهد اظهارات دیپلماتیک تر و ملایم تر مقامات سعودی در برابر ایران بوده ایم؛ تا جایی که خواهان گفت‌وگو با ایران بوده اند.

در همین رابطه، عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در سخنانی در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت، کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست و زمان آن فرا رسیده که جنگ یمن فروکش کند و به پایان برسد.

عبدالله المعلمی در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: عربستان خواهان جنگ با ایران چه در یمن و چه در هر جای دیگری نیست.

نماینده عربستان در سازمان ملل گفت، تماس‌هایی با تهران در جریان نشست کنفرانس اسلامی که در مکه در ابتدای ژوئن برگزار شد، برقرار گردید. او توضیحات بیشتری در این خصوص نداد.

چرا عربستان خواهان مذاکره با ایران شده است!؟

معلمی با بیان اینکه کشورش آماده تعامل دیپلماتیک با ایران است، افزود: این مسأله زمینه‌ای مشترک نیاز دارد.

معلمی همچنین از موضع کشورش در قبال انتقاد‌هایی که پیشتر معاون دبیرکل سازمان ملل در خصوص تأخیر عربستان در انجام کمک‌های مالی به یمن کرده بود، دفاع کرد.

او مدعی شد: عربستان امسال ۴۰۰ میلیون دلار در این زمینه اعطا کرده که با این حساب، بزرگترین کشور کمک کننده به یمن محسوب می‌شود.

در رابطه با اظهارات نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در مورد تعامل دیپلماتیک با ایران ذکر چند نکته ضروری است؛

نخست: اینکه تمایل اخیر عربستان سعودی برای تعامل و گفت‌وگو با ایران تا چه اندازه جدی و سازنده است، چندان مشخص نیست. با این حال، نه چندان باید به این رویکرد جدید سعودی ها خوشبین بود و نه با بدبینی مطلق به آن نگریست.

دوم: این رویکرد سعودی ها، بدون تردید بی ارتباط با تحولات منطقه به ویژه در سوریه  و یمن نیست. آن ها در سوریه به اهداف خود دست نیافته اند و در یمن نیز اخیرا تحت فشار حملات انصارالله هستند. بسیاری از ناظران معتقدند که حملات گسترده پهبادی و موشکی انصارالله و آسیب پذیری امنیتی و نظامی عربستان در ماه های اخیر، زمینه های نرمش ریاض در برابر ایران را فراهم آورده است.

سوم: فرض بدبینانه ای نیز وجود دارد، مبنی بر اینکه سعودی ها از هر گونه درگیری احتمالی میان ایران و آمریکا واهمه دارند و به همین جهت با ملایم کردن موضع خود در برابر ایران، در پی آن هستند که در این درگیری احتمالی آسیب نبینند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۴
براي همين است كه رهبري و سپاه مخالف مذاكره در باره موشك هاي ايران ميباشند قدرت موشكي كار خودش رو داره ميكند .
تحلیل درستی نیست. مردم همه کشورها از این همه آشوب در منطقه خسته شده اند و تحمل این همه درگیری را ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
در درست بودن حرف شما شکی نیست. ولی این موضع گیری هیچ ارتباطی با مردم نداره.
چون توهم پیدا کردن که با خرج های اضافی و خرید تسلیحات و پشتیبانی امریکا می توانند را به ایران زمین بزنند ولی به این فکر نکردن که ایران و نیروهای وابسته اش صرفا با پول یا بدون پولدوام نمی اورند بلکه یک چیزی بالاتر از این ها است
باید قبول کنیم عربستان بعد از برجام شیر شده بود
و الان که آثار کاهش تعهدات برجام آشکار شده است، امارات و عربستان دست پاچه شده اند.
آنان پیش بینی می کنند اصلاح طلبان در انتخابات آیده شکست سختی خواهند خورد و کرسی های زیادی را ازدست خواهند دادنتیجه اش اهل مقاومت سر کار خواهند آمد. از همین رو به تنظیم فرمان روی آورده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
جناب از آب گل آلود بنفع خودت ماهی می گیری. همین دعواهای جناهی مانع زندگی راحت مردم است. بیایید دست از سر مردم بردارید و بجای کرسی های مجلس یک کم هم که شده بفکر آبادانی کشور باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
خودتو به یک متخصص خوب نشون بده
احمدیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
چرا به هم وطنان خود انگ می زنی؟ مگر اصلاح طلبان طرفدار عربستان هستند؟
عبادالله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
جناح کجا بود
موضع سوم به واقعیت نزدیکتر است.اینها همیشه دشمن ملت ایران بوده اند.
باشرط پرداخت غرامت به مردم مظلوم یمن ومتحدانشان که خودمظلوممان هستیم، بااجازه ی رهبرمعظم، چراکه نه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
پرداخت کامل غرامت حجاج منا پیش شرط مذاکره باشه یا ازادی شیخ زکزاکی
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
میلاد بابا برو دوغت را بنوش این حرف تو دخالت مستقیم در کشور دیگر است وسخنت بی خود ترین سخن است ؟/.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
عربستان تا حالا 400 میلیون دلار به یمن کمک کرده ، اونا فقط دارن با حوثی ها میجنگن میلاد جان
ياد مرحوم عزت‌اله انتظامي بخير ! زماني كه ايرانيان دغدغه مشكلات برادران افغاني ( كه روزگار نه‌چندان دوري ايراني بودن ) را داشتند جمله‌اي گفت مبني برآنكه آنها هم فارسي صحبت مي‌كنند.
چه بخواهيم چه نخواهيم كشورهاي اطراف خليج هميشه فارس مسلمان هستند ! به اميد روزي كه مسلمان مقابل مسلمان نباشد ! به اميد روزي كه مسلمان ، مسلمان را نكشد ! به اميد روزي كه مسلمان بيش از اين فريب رژيمهاي ظالم و مسلمان‌كُش آمريكاي جنايتكار و اسرائي غاصب را نخورد ! به اميد روزي كه منافع و منابع مسلمانان تقديم جنايتكاراني نشود كه سياست پنهان آنها كُشتن مسلمانان است ! به اميد روزي كه كشوري اسلامي مانند اروپائي‌ها يكپارچه شوند ! به اميد روزي كه كشورهاي اسلامي بفهمند كشورهاي غربي هم اختلافات اساسي و جدي با يكديگر دارند اما براي چپاول منافع و منابع مسلمانان يكدست و هم نوا ميشوند ! به اميد روزي كه مسلمانان مانند ساكنين كشورهاي اروپايي و غربي براي سفر به كشورهاي يكديگر ناچار به گذشتن از هفت‌خوانها نشوند ! به اميد روزي كه . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
من هم امیدوارم که این اتفاقات بیفتد .
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
به امید روزی باش که ملاک انسانیت باشه نه مسلمانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
احسنت به این نگاه. فقط ای کاش این ارزوها و ای کاش های شما در دل سنگ سیاست پیشگان راهی پیدا می کرد. حقیقتا تنها راه رستگاری ملت های مسلمان در خاورمیانه همزیستس مسالمت امیز آنها در کنار یکدیگر و پذیرفتن و مشروعست بخشیدن به تنوع دینی، فرقه ای و فرهنگی و زبانی آنهاست. همچنین ما باید مدل های حکومتی موجود در کشورهای اسلامی را به رسمیت بشناسیم و هرگونه تغییر و بازنگری در ساختار سیاسی کشورها را به ملت های خود آن کشورها واگذار کنیم.
کمک ۴۰۰ میلیون دلاری به یمن!!!! اینا مردم رو خر فرض کردن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
منظورشون دولت یمن در صنعا ست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
برادر ؛ عربستانی ها میگن که ؛

ما با حوثی ها می جنگیم نه با ملت یمن .
کشورهای عربی مدام حرف از دخالت ایران میزنند. ایا منظور انها فراخوان ناراضیان داخلی و رهبران معارضشان به تهران وبرگزاری جلسه هماهنگی در سالن اجلاس سران وسخنرانی مسولان عالی کشورمان است که درسالهای اجرای برجام متداول بود. انها بداننداگر مدتی در این برنامه وقفه افتاده بخاطر برخی مشکلات مالی است وبه کوری چشمشان دوباره شاهد این رفت وامدها خواهیم بود.
یعنی می خواد جنگ بشه و عربستان نمی خواد در بین کشورهای درگیر باشه؟
فیک نیوز است.
عربستان مرکز فرماندهی فتنه گری علیه ایران است.
آنها که کار خودشان رو کرده اند قبل از حمله احتمالی امریکا می خواهند خودشان را عوض شده نشان دهند تا از حمله ایران به عربستان در امان بمانند
باید مراقب این گونه اظهار نظرها بود. همه دارند اعلان می کنند که آماده گفتگو هستند. باید محطاط بود و راه گفتگو را باز گذاشت.
فرض سوم درست است
ما به دلیل مساله حج، همه ساله با عربستان تعامل داریم. عربستان یکی از کشورهای قدرتمند خاورمیانه است و تعامل دیپلماتیک باعث کاهش تنش در منطقه میشود و عربستان را ملزم به پاسخگویی در مورد حجاج می کند. در ضمن غرامت فاجعه منا را هنوز نداده اند.
عربستان هم خیالش راحت تر میشود و آمریکا را تا اینجا نمی کشاند.
گفت و گو وقتی ما دست بالاتر در قدرت را داریم خیلی هم خوب است.
کمکهای منطقه ای به ملتهای مظلوم هم مخفیانه میتواند ادامه داشته باشد و آشکارا زبانی حمایت هم می کنیم.
ما ملتهای مسلمان دنیا با وجود بیشترین اشتراکات، کمترین تعاملات و بیشترین تنش ها را با هم داریم در حالیکه به حکم خدا همه ساله در کشورهای هم مهمان خانه خدا هستیم
کمک 400 میلیون دلاری در برابر خسارت چند صد میلیارد دلاری به یمن؟! بیشتر از اینها بدهکاری بزرگوار.
به نظر من حالت سومه. اونها ( اسراییل ، عربستان و امارات) اتش را بین ایران و امریکا بر پا کردند و الان می خوان خودشان را کنار بکشند که اسیب نبینند
هر چیه از باید بدانیم شمشیر دولبست ....اگر مذاکره هم شود باید مواظب باشیم که دچار کج فهمی نشوند و فکر نکنند در صورت حمله آمریکا آنها در امان خواهند ماند ... یعنی باید بدانند که آتش بیار اصلی این معرکه همین سه کشور اسراییل و عربستان و امارت هستند و باید جبران کنند مگرنه امنیتی در کار نخواهد بود ... باید واقعا رفاقتشان را نشان دهند و جبران مافات کنند تا دوستی واقعی ببینند .
اتفاقا عربستان همان برگ برنده ایران است.
در درگیری احتمالی بین ایران و آمریکا عربستان سعودی بیشترین آسیب را خواهد دید چرا که پایگاههای متعدد آمریکا در این کشور قرار دارند و آمریکا هم صرفا از طریق دریا نمی تواند بجنگد.
عربستان و امارات خوب فتنه انگیزی کرده
دنبال زمینه مشترک میگردن
عربستان از همه مسائل دیپلماتیک در جریان مطلع است و بر اساس این اطلاعات تصمیم میگیرد . ما فقط در مورد حجاب خانم ها محرم اسراریم و بقیه مسائل در سالهای آینده معلوم خواهند شد
عربستان و امارات در جنگ شکست خوردند
این رو قبول کنیم حمله به سفارت عربستان اشتباه بزرگی بود
بهترین راه حل مشکل با عربستان مذاکره است. برای این کار باید تلاش کرد
اظهارات المعلمی فاقد هرگونه پشتوانه و اراده سیاسی بین حکام رژیم سعودی است و نباید آنرا جدی گرفت
به هرچیزی که فکر و تمرکز کنید زیاد میشه
برای داشتن آرامش باید به صلح فکر کنید
بهتر است ایران هر دو مورد را همیشه برای عرضه کردن بطور کامل آماده داشته باشد
با توجه به این که امارات نیروهای خود را از یمن خارج کرده است، اکنون عربستان در جنگ با یمن که حدود 4 سال و 4 ماه طول کشیده و کلی هزینه (بیش از 250 میلیارد دلار) برایش داشته، تنها مانده است. از طرفی عربستان تحت فشار شدید حملات موشکی و پهبادی یمنی ها قرار دارد. بنابراین عربستان به این نتیجه رسیده است که جنگ یمن برایش هیچ سودی ندارد. پس اگر تا حدودی روابطش را با ایران بهبود ببخشد، آنگاه می تواند از ایران بخواهد که یمنی ها دست از حملات خود به عربستان بردارند. به عبارت دیگر عربستان با ایران اصلاً خوب نیست اما الان تقریباً چاره ای برایش نمانده است. پس علت تا حدودی نرمش به خرج دادن در مقابل ایران همین است.
درسته این مبلغو به عمو صام دادن سلاح خریدن تابخورد این ملت مظلوم بدهند اینها بجای غذا بمب می خورند!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل