بازدید 10873
۴

تنها مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در دولت تدبیر و امید تعطیل می‌‌‌شود!

تنها مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی که کسانی همچون معاون کنونی میراث فرهنگی و مدیرکل امور موزه‌ها پله‌های ترقی خود را از آنجا طی کرده‌اند در حالی در دولت روحانی تعطیل می‌شود که دانشجویان باید در سال جدید تحصیلی کلاس‌های خود را در خوابگاه پسرانه این مرکز آغاز کنند!
کد خبر: ۹۱۲۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶ 19 July 2019
تنها مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی که کسانی همچون معاون کنونی میراث فرهنگی و مدیرکل امور موزه‌ها پله‌های ترقی خود را از آنجا طی کرده‌اند در حالی در دولت روحانی تعطیل می‌شود که دانشجویان باید در سال جدید تحصیلی کلاس‌های خود را در خوابگاه پسرانه این مرکز واقع در میدان ولیعصر آغاز کنند و مشخص نیست تعدادی از پسران این خوابگاه چه وضعیتی پیدا می‌کنند.
 
به گزارش «تابناک»، این نامه‌ای است که برمبنای آن علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به رضا معصومی راد، رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این اجازه را می‌دهد تا با حفظ سمت، سرپرست مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی شود تا با تعطیل کردن این مرکز  مصوبه شورای عالی اداری را به اجرا درآورد:
 
«جناب آقای رضا معصومی راد

 با سلام
 نظر به تعهد و تجارب جنابعالی به موجب این حکم با حفظ سمت به عنوان سرپرست مرکز آموزش عالی منصوب می شوید انتظار می‌رود در راستای اجرای مصوبه شماره 206/90/30743 بهمن ۱۳۹۰ شورای عالی اداری و حداکثر ظرف مدت ۶ ماه با اتخاذ تدابیر مناسب و با نظارت بر حسن اجرای کلیه ضوابط و مقررات آموزشی پژوهشی و فرهنگی و دانشجویی با برنامه ریزی دقیق و سازماندهی مناسب و بهره گیری از توان سه صاحب‌نظران و کارشناسان در راستای تحقق آن اهتمام لازم به عمل آید.

توفیق روزافزونتان را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرهنگ و هنر کشور عزیزمان ایران با رعایت اصول قانون‌مداری اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از درگاه حضرت حق خواستارم.»
 
این درحالی است که امروز برخی افراد در خوابگاه مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی واقع در میدان ولیعصر، بلوار کریمخان، ابتدای خیابان به آفرین حضور یافتند تا افراد مستقر در خوابگاه را در یکی دو اتاق اسکان داده و باقی بنا در اختیار بخش آموزشی مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی قرار گیرد تا تتمه دانشجویان باقی مانده، اوقات آموزشی خود را در این خوابگاه به سر برند و باقی واحدهای درسی خود را در خوابگاهی که قرار است تغییر کاربری دهد بگذرانند؟! آن هم در حالی که افرادی چون سید محمد بهشتی، محمد حسن طالبیان، محمد رضا کارگر که همگی از مسئولان میراث فرهنگی بوده‌ و هستند روزگاری عضو هیأت علمی همین مرکز بوده‌اند و این مرکز سکوی پرشی برای هیأت علمی شدن برخی از آنها در دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه تهران بوده است.
 
بخش عمده‌ای از مسوولان میراث فرهنگی در استان‌های مختلف همچون فرهاد نظری مدیرکل پیشین دفتر ثبت آثار تاریخی،مهرداد جوادی مدیر کل میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری، محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران،عبدالرضا نصیری معاون میراث فرهنگی استان فارس و...فارغ‌التحصیل همین مرکز بوده‌اند. و به قولی اگر روزی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام شود تمامی کارمندانی که فارغ‌التحصیل این مرکز بوده‌اند بر سر کار نیایند آن وقت مشخص خواهد شد چه تعداد از کارشناسان، مدیران، اساتید دانشگاه از فارغ‌التحصیلان این مرکز بوده‌اند.
 
برای مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی خواب‌های زیادی دیده شده است از شایعه اختصاص دادن بخش‌هایی از فضای آن به بخش اداری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در معاونت توسعه مدیریت تا تلاش مدیریت مجموعه کاخ نیاوران برای تبدیل بخشی از این فضا به موزه و اجرای کنسرت. این اواخر هم از جابه‌جایی مرکز اسناد و کتابخانه به این مکان و حتی ایجاد مدرسه صنایع دستی سخن به میان آمده است که البته مشخص نیست با چه ادله و تأمین بودجه و زیر ساختی و بر اساس کدام پیوند بین پژوهشگران پژوهشگاه و مرکز اسناد قرار به این جابه‌جایی بوده است.
 

به گزارش اسکان نيوز، مدرسه اختصاصی پهلوی و فضاهای خدماتی آن در ضلع شمال شرقی مجموعه کاخ نیاوران که در دهه 50 فرزندان خاندان پهلوی و رجال دربار در آن درس می‌خواندند، بیش از 28 سال است که میزبان نخستین مرکز آموزش عالی تخصصی میراث فرهنگی است.پیش از آن، از ساختمان‌های مجموعه به عنوان انباری استفاده می‌شد.
 
این مرکز روزگاری به گواهی یونسکو تنها مرکز آموزش میراث فرهنگی در سطح منطقه بود که توانسته ساختار آموزش عالی کشور در حوزه میراث فرهنگی را پی‌ریزی و الگو سازی کند.
 
در سال 1368 سازمان میراث فرهنگی، با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وقت اقدام به تاسیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی جهت تربیت نیروی انسانی متخصص کرد.
 
این مرکز در رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی شامل هنرهای سنتی، موزه داری، مردم شناسی، باستان شناسی، مرمت آثار تاریخی، مرمت بناهای تاریخی، راهنمای موزه ها و محوطه های تاریخی تا کنون بیش از 2000 فارغ‌التحصیل داشته است.
 
امروزه در سرتاسر اروپا ازکشورهایی صاحب سبک در زمینه آموزش عالی نظیر فرانسه تا هند در آسیا مراکز آموزش عالی و تخصصی میراث فرهنگی به عنوان جزئی از نهاهای میراث فرهنگی وجود داشته و معتبرند.
 
در سال ۱۳۸۲ شورای عالی اداری مصوبه ای صادر کرد که در آن با توجه به رواج بی‌رویه مراکز آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرده بود که این مراکز بازنگری شوند.
 
با استناد به این مصوبه چند مرکز آموزش عالی وابسته به دستگاه های اجرایی تعیین تکلیف شد و یا فعالیت‌شان محدود و یا به وزارت علوم واگذار شدند. اما به استناد این مصوبه هیچ مرکزی منحل نشد.
 
در سال 1389 بعد از گذشت 7 سال از این مصوبه، حمید بقایی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی با این دیدگاه که نیازی به مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی ندارد درخواست تعیین تکلیف مرکز را از شورای عالی اداری کرد و شورا به گونه‌ای عجیب بدون طی مراحل قانونی رای بر انحلال مرکز صادر کرد.
 
تمامی روسای سازمان پس از بقایی، در دولت‌های مختلف، متوجه تاثیرات مخرب انحلال مرکز شدند و همگی طی مکاتبات متعدد با رئیس جمهور و معاون توسعه مدیریت رئیس جمهور درخواست لغو مصوبه مربوط به مرکز و ابقاء آن را دادند.
 
در زمان ریاست مسعود سلطانی‌فر بر سازمان،شورای عالی میراث فرهنگی به ریاست اسحاق جهانگیری و با حضور فرهادی وزیر وقت علوم تشکیل شد که با طرح موضوع ابقاء و تداوم فعالیت مرکز موافقت کرد. در سال 1395 این نظر به دبیرخانه شورای عالی اداری برای طرح و تصویب ابلاغ شد.
 
اما شورای عالی اداری می‌گوید اول باید وزارت علوم مجوز رشته‌های جدید مرکز را صادر کند تا شورای بتواند به ابقاء مرکز رأی دهد. به عکس وزارت علوم معتقد است اول شورای عالی اداری باید مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی را ابقا کند تا آن‌ها بتوانند مجوز رشته‌ها را بررسی کنند.
 
در این بین دانشگاه تهران اعلام آمادگی کرده بود که با همکاری سازمان میراث فرهنگی این مرکز به پردیس منطقه‌ای( بین المللی) آموزش‌های میراث فرهنگی تبدیل شود تا ضمن ارزآوری، ایران را به قطب اول آموزش‌های میراث فرهنگی در سطح منطقه و خاورمیانه تبدیل کند.

اما از همه مهم‌تر رفتار منفعلانه مجموعه معاونت میراث فرهنگی است که مدیون و مرهون همین مرکز است و رفتار منفعلانه مدیران و کارشناسانی که روزگاری خود پشت نیمکت‌های همین مرکز الفبای میراث فرهنگی را آموخته‌اند.
 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
نگران نباشین، این مسوولین خیلی ها شون همین جوری هستن
اینجا همون سکو پرتاب آقایان بود.
اینجا الان هم تعطیل به حساب میاد، سوء مدیریت ها این مرکز رو به ویرانه تبدیل کرده بود
به دولت چه ربطی داره؟؟؟
مصوبه مجلس هست که سازمانها و نهادهای دولتی باید دانشگاههای علمی کاربردی وابسته به خود را تعطیل کنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان