بازدید 11775

آسیب در کشیدن دندان چیست؟

کد خبر: ۹۱۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸ 17 July 2019

وقتی دندان در فک کودک رویش می کند، استخوان نیز به همراه آن رشد می کند. دندان وظیفه انتقال نیروی جویدن را به فک دارد و با این کار باعث می شود استخوان سازی در فک انجام شود. پس از کشیدن دندان دیگر نیرویی به استخوان فک وارد نمی شود و در نتیجه استخوان به مرور زمان تحلیل می رود. در صورتی که دندان توسط ایمپلنت در زمان مناسب جایگزین نشود، این تحلیل ادامه می یابد تا حدی که دیگر بدون پیوند استخوان نمی توان ایمپلنت کرد.

به گزارش «تابناک»، وقتی دندانی کشیده می شود، آسیب آن فقط محدود به فقدان آن دندان نیست و دندان های مجاور و مقابل و حتی کل دهان تحت تاثیر قرار می گیرند. دندان های مجاور و مقابل به درون فضای کشیده شده حرکت می کنند و این باعث به هم خوردن تماس آن ها با دندان های کناری می شود و باعث گیر کردن غذا و پوسیدگی و تحلیل لثه می شود.

بهترین زمان برای ایمپلنت چه زمانی است؟

متخصص ایمپلنت با توجه به وضعیت استخوان بیمار، وجود عفونت، چند ریشه ای بودن دندان تصمیم می گیرد که در چه زمانی ایمپلنت را انجام می دهد. در بیشتر مواقع در صورت مساعد بودن شرایط در همان لحظه کشیدن دندان گذاشته می شود و در بعضی موارد نیاز است که حدود 1 تا 2 ماه گذاشتن آن به تعویق بیافتد.

در مواردی که چند سال قبل دندان را کشیده ایم، آیا امکان ایمپلنت وجود دارد؟

بله، تقریبا در تمام موارد امکان انجام ایمپلنت وجود دارد، البته در مواقعی نیاز  به تقویت استخوان بیمار با پودر استخوان وجود دارد که پس از معاینه کلینیکی و گرفتن تصاویر رادیوگرافی مشخص می شود.

آیا تفاوتی میان ایمپلنت های مختلف وجود دارد؟

قطعا تفاوت های بسیار زیادی بین انواع ایمپلنت وجود دارد و هر کدام مشخصاتی دارند که متخصص ایمپلنت بسته به شرایط بیمار و با توجه به تجربه و علم خود و با در میان گذاشتن با بیمار و در نظر گرفتن بودجه بیمار بهترین گزینه را برای وی بر می گزیند. در صورت مناسب بودن شرایط بیمار ( استخوان مناسب / عدم وجود دیابت / عدم استعمال دخانیات) ایمپلنتهای با کیفیت متوسط هم توانایی ارائه خدمات نا محدود به بیمار را دارند.

در صورت داشتن مشکلات پزشکی(قلبی، عروقی و عصبی) آیا امکان انجام ایمپلنت وجود دارد؟

بله تقریبا در اکثر قریب به اتفاق موارد امکان انجام ایمپلنت وجود دارد. حتی در صورت داشتن بیماری دیابت (قند) و پوکی استخوان هم در صورت تحت کنترل بودن، این کار به سادگی قابل انجام است.

آیا محدودیت سنی برای ایمپلنت وجود دارد؟

بعد از تکمیل شدن رشد نوجوانان (پسر ها 20 و دختر ها 18) امکان انجام ایمپلنت وجود دارد و از لحاظ بالا بودن سن هم محدودیتی وجود ندارد.

آیا تفاوتی میان انجام ایمپلنت توسط دندانپزشک عمومی(جراح-دندانپزشک) و متخصص ایمپلنت وجود دارد؟

باید توجه داشت که انجام ایمپلنت مثل پر کردن دندان نیست که بتوان به سادگی آن را تعویض کرد و دقیقا مثل یک  پلاتین در پا به استخوان فک جوش می خورد و در صو رت ایجاد مشکل، جبران آن بسیار مشکل و بعضا غیر ممکن است. پس تجهیزات این کار بسیار تخصصی و حساس است و صرفا توسط بهترین متخصص ایمپلنت که برای این کار سال ها در دوره های تخصصی و فوق تخصصی آموزش دیده است، انجام می شود.

آیا دندانپزشکان عمومی در دانشگاه برای ایمپلنت آموزش می بینند؟

خیر متاسفانه علی رغم عدم آموزش، انجام ایمپلنت توسط بعضی افراد فاقد صلاحیت روزانه در حال انجام است و هیچ کنترلی هم بر روی آن وجود ندارد و آسیب های بسیار زیادی در این رابطه به بیماران وارد می شود که جبران آن ها بسیار مشکل است.

بیماران به چه طریقی می توانند متوجه صلاحیت پزشک برای انجام ایمپلنت شوند؟

حتما به کلمه متخصص توجه کنید آن هم در تابلو پزشک و نه در تبلیغات در دنیای مجازی. از اعتماد به عناوینی مثل فلوشیب از آمریکا، اروپا، ICOI که اکثر این دوره ها 2 تا 3 روزه و بعضا غیر حضوری می باشد، بپرهیزید. راه دیگر این که می توانند به سایت نظام پزشکی مراجعه و اسم پزشک را جستجو کنند. توجه کنید که کلمه ( جراح – دندان پزشک ) صرفا نشانگر پزشک عمومی است و دلیل بر جراح و متخصص بودن نیست.

کدام رشته ها برای انجام ایمپلنت صلاحیت دارند؟

  1. متخصص جراحی لثه و ایمپلنت.
  2. متخصصین جراحی فک و صورت.
  3. متخصصین پروتز های دندانی.

مزیت فوق تخصص های ایمپلنت چیست؟

در این دوره 1 تا 1 سال و نیم پس از تخصص، علاوه بر جراحی ایمپلنت، پروتز ایمپلنت هم به صورت جامع آموزش داده می شوند و دیگر نیازی نیست که کار توسط دو متخصص ایمپلنت انجام شود و صرفا توسط  یک پزشک انجام می شود و مسئولیت کار ها به عهده یک نفر است.

ایمپلنت با لیزر چیست؟

متاسفانه به علت عدم امکان نظارت بر تبلیغات فضای مجازی، بیماران فریب تبلیغات دروغین از جمله ( ایمپلنت با لیزر )، ( ایمپلنت بدون درد و خون ریزی ) و ( ایمپلنت بدون بخیه ) را می خورند. انجام کاشت دندان به هیچ عنوان با هیچ لیزری قابل انجام نیست. در مورد بخیه هم  گاهی اوقات مورد نیاز است و گاهی اوقات احتیاج نیست. در مورد درد و خون ریزی هم هر نوع جراحی میزان کمی درد دارد که با خوردن مسکن مرتفع می شود.

پروسه انجام ایمپلنت چه مدت زمان می برد؟

به صورت استاندارد 2 ماه پس از گذاشتن پایه در فک، روکش ساخته می شود. در انواع جدید تر ایمپلنت امکان قرار دادن روکش پس از 3 هفته هم وجود دارد.

ایمپلنت 1 روزه چیست؟

در موارد از دست دادن دندان های قدامی که مسئله زیبایی بسیار مطرح است، در صورت مساعد بودن تمام شرایط، امکان قرار دادن روکش ایمپلنت در همان زمان گذاشتن پایه وجود دارد.

در صورت وجود عفونت در دندان، آیا می توان ایمپلنت انجام داد؟

در صورت وجود عفونت حاد، باید دندان خارج شود و آنتی بیوتیک مصرف شود و حدود 1 ماه بعد ایمپلنت گذاشته شود. در موارد عفونت مزمن می توان با کورتاژ و شستشو، ایمپلنت را در همان زمان کشیدن دندان قرار داد.

آیا در مدت زمان انجام ایمپلنت شخص بی دندان می ماند؟

خیر، انواع پروتز های متحرک برای جایگزینی موقت دندان کشیده شده در دسترس هستند که در همان لحظه کشیدن و یا قرار دادن ایمپلنت کار گذاشته می شوند و بیمار حتی یک لحظه بی دندان نمی ماند.

لطفا خودتان را معرفی کنید

بنده دکتر میثم آریام، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت (فوق تخصص ایمپلنت های دندانی از دانشگاه تهران) از سال 1379 حدود 20 سال است که به طبابت و درمان بیماران مشغول هستم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی