بازدید 4770

نمایشگاهی برای مقاوم سازی اقتصاد و تحقق شعار رونق تولید

در اردیبهشت ماه سال جاری آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه کشورمان در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بازگشتند. آمریکا، سایر کشور‌ها را تهدید کرد در صورت هر گونه معامله با ایران مشمول تحریم‌های این کشور خواهند شد. همین مسئله باعث شد تا به دلیل وابستگی صنعت به خارج، رشد اقتصادی در بخش صنعت در سال ۹۷ منفی شود. حالا قرار است به منظور کاهش وابستگی صنعت به خارج نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید در ۲۷ تیرماه برگزار شود.
کد خبر: ۹۱۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ 15 July 2019
تابناک اقتصادیدر اردیبهشت ماه سال جاری آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه کشورمان در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه بازگشتند. آمریکا، سایر کشور‌ها را تهدید کرد در صورت هر گونه معامله با ایران مشمول تحریم‌های این کشور خواهند شد. همین مسئله باعث شد تا به دلیل وابستگی صنعت به خارج، رشد اقتصادی در بخش صنعت در سال ۹۷ منفی شود. حالا قرار است به منظور کاهش وابستگی صنعت به خارج نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید در ۲۷ تیرماه برگزار شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، در اردیبهشت ماه سال گذشته و با خروج آمریکا از برجام، رئیس جمهور این کشور وعده بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه داد. این تحریم‌ها که عمدتاً صنایع ایران را مورد هدف قرار داده بودند در مورخه‌های ۱۶ مرداد و ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۷ اجرایی می‌شدند و آمریکا تمام کشور‌ها را ملزم به رعایت این تحریم‌ها نموده و تهدید کرده بود که در صورت هر گونه معامله با ایران، آن‌ها نیز مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شد. همین مسئله باعث شد تا بسیاری از شرکت‌های دنیا از ترس تحریم‌های آمریکا از معامله با ایران سرباز بزنند. این موضوع برای صنعت داخلی که به خارج وابستگی داشت بسیار گران تمام شد و حتی طبق آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران صنعت در سال ۹۷ با رشد اقتصادی منفی ۶.۹ درصد مواجه شد.

با این وضعیت، رهبر انقلاب در صحبت‌های ابتدایی سال ۱۳۹۸ خود فرمودند: آنچه من عرض می‌کنم، این است که مسئله فوری کشور و مسئله جدّی کشور و اولویّت کشور فعلاً مسئله "اقتصاد" است. در مسئله اقتصاد مسائلی که داریم زیاد است: بحث کاهش ارزش پول ملّی یک مسئله مهم است، بحث قدرت خرید مردم همین جور، بحث مشکل کارخانجات و کم کاری و احیاناً تعطیل بعضی از کارخانجات از این قبیل است. این‌ها مشکلات است. آنچه من مطالعه کردم و از نظر کارشناس‌ها استفاده کردم، کلید این همه، عبارت است از "توسعه تولید ملّی".
 
رهبر انقلاب در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفتند: امسال مسئله "تولید" مطرح است. می‌خواهم مسئله تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی می‌تواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. لذاست که مسئله تولید به نظر من مسئله محوری امسال است؛ لذا من شعار را امسال این قرار دادم: "رونق تولید".

از ابتدای امسال و با نامگذاری سال با عنوان رونق تولید، تلاش‌های بسیاری برای  تحقق شعار سال صورت گرفته است، اما یکی از مهمترین اقدامات این است که مسئولین در تلاش هستند جهت کم کردن تاثیر تحریم ها، صنعت داخلی را تا حد امکان از وابستگی به خارج رها سازند و به همین منظور قرار است نمایشگاهی تحت عنوان "فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید" در ۲۷ تیرماه سال جاری به مدت چهار روز و در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود.
 
نمایشگاهی برای مقاوم سازی اقتصاد و تحقق شعار رونق تولید
 
این نخستین نمایشگاه در این زمینه می‌باشد و این نمایشگاه قرار است بزرگترین و مناسب‌ترین آوردگاه ملی برای مذاکرات دو و چند جانبه میان طرفین تقاضا در گروه‌های صنعت خودرو و قطعات آن، لوازم خانگی، صنایع معدنی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، مخابرات و صنایع دریایی با طرفین عرضه نظیر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و صندوق‌ها و ساختار‌های حمایتی و … به کمک واسط‌های فناوری و صنعتی باشد.

محمدرضا عبدالهی، معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران طی مصاحبه‌ای در مورخه ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۸ در رابطه با نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید گفت: در این نمایشگاه، ​ صنایع بزرگ که بیشترین نیاز را دارند در کنار انجمن‌ها و تشکل‌های فعال بخش خصوصی به ارائه و معرفی نیاز‌های خود می‌پردازند.
 
عبدالهی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ساخت داخل که موضوع تازه و جدیدی در کشور است تاکید کرد: ما برای اینکه از همه ظرفیت‌های صنایع مختلف برای داخلی سازی استفاده و ارزبری را به حداقل برسانیم؛ نخست باید نیاز‌ها را در یک مکان عرضه کنیم که با برگزاری نمایشگاه "نهضت ساخت داخل" ما به این هدف خواهیم رسید.
 
وی از همه شرکت‌های توانمند، تولید کنندگان، سرمایه گذاران صنایع مختلف در کشور خواست که این نمایشگاه را ببینند و براساس توان، قرارداد‌هایی را منعقد کنند تا ساخت به سمت داخل سوق پیدا کند. عبدالهی با اشاره به شناسایی موانع تولید گفت: موانع ساخت داخل را وزارت صنعت، معدن و تجارت شناسایی می‌کند و در جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا واردات از نیاز‌هایی که در داخل تامین می‌شود مبرا شود.

به هر صورت می‌توان برگزاری این نمایشگاه را یک قدم اساسی و مثبت در زمینه مقاوم سازی اقتصاد ایران و کم کردن تاثیر تحریم‌ها دانست. همچنین برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند رونق را به تولید داخل بازگرداند و اشتغال را افزایش دهد. باید برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها به منظور قطع وابستگی تولید به خارج، افزایش پیدا کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار