بازدید 11133
محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

تورم در کالا‌های اساسی، بیش از کالاهای غیراساسی بوده است/ مجلس مصوبه تخصیص ارز ترجیحی را حذف می‌کند

دولت در سال گذشته با نوسانات نرخ ارز، ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات انواع کالا در نظر گرفت؛ اما رفته‌رفته این ارز تنها به کالا‌های اساسی اختصاص یافت تا با ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی، افت قیمت کالا‌های اساسی را رقم بزند. با وجود این، بررسی‌های انجام شده از بازار حکایت از آن دارد که قیمت کالا‌های اساسی با وجود دریافت ارز دولتی، نه تنها افتی نداشته، بلکه در بسیاری موارد افزایش شدیدی را نیز نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۱۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳ 13 July 2019

تورم در کالا‌های اساسی بیش از غیر اساسی بوده است/ مجلس مصوبه تخصیص ارز ترجیحی را حذف می‌کنددولت در سال گذشته با نوسانات نرخ ارز، ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات انواع کالا در نظر گرفت؛ اما رفته‌رفته این ارز تنها به کالا‌های اساسی اختصاص یافت تا با ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی، افت قیمت کالا‌های اساسی را رقم بزند. با وجود این، بررسی‌های انجام شده از بازار حکایت از آن دارد که قیمت کالا‌های اساسی با وجود دریافت ارز دولتی، نه تنها افتی نداشته، بلکه در بسیاری موارد افزایش شدیدی را نیز نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»؛ همین روال باعث شده تا نرخ تورم در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد، به گونه‌ای که بنا بر اعلام مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه فروردین ماه سال جاری به ۵۱ درصد رسیده است. به این ترتیب که تغییر شاخص کل این مهم نسبت به مشابه ماه سال قبل ۵۱.۴ درصد را نشان می‌دهد.

نکته جالب این که ارز تخصیص یافته به کالا‌های اساسی، غالبا سر از جا‌های دیگر درآورده و شاید یکی از دلایل گرانی‌های موجود در بازار همین عامل بوده باشد، به گونه‌ای که تنها برای واردات موز ۳۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده است، حال آنکه این میوه به هیچ عنوان کالای ضروری به شمار نمی‌آید؛ بنابراین، پرسش مهم این است که وزارت سمت، ارز ۴۲۰۰ تومانی را در چه جا‌هایی هزینه کرده است؟!

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات امروز که مردم را دچار نگرانی کرده، وضعیت نابسامان قیمت کالا‌های اساسی در کشور است. با توجه به اینکه کشور از سال گذشته دچار شک ارزی شده است، مجلس و دولت توافق کرده اند، کالا‌های اساسی با نرخ ارز ترجیحی برای مردم در نظر گرفته شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قرار بود پرداخت این ارز باعث شود تا قیمت کالا‌ها نسبت به سال گذشته تغییر نداشته باشد؛ اما متأسفانه به دلیل عدم نظارت دولت، ما شاهد افزایش بیش از حد قیمت کالا‌های اساسی شده ایم، این وضعیت تأثیر بسیار نامطلوبی در معیشت مردم داشته است.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: سال گذشته مجلس برای بررسی این وضعیت با دولت وارد مذاکره شد تا راهکاری برای جلب رضایت مردم پیدا شود؛ اما مفهوم ساده و نتیجه این مذاکرات به وضعیت مردم و قیمت کالا‌های اساسی در جامعه بازمی‌گردد. همان طور که می‌بینید، وضعیت کالا‌های اساسی نشان دهنده این است که ما الان ارز آزاد به کالای اساسی می‌دهیم، اما مردم کالای گران می‌خرند.

اما باید چه کار کرد تا این وضعیت اصلاح شود و اگر ارز ارزان داده می‌شود، مردم بتوانند کالای ارزان تهیه کنند؟ این کار به دو روشن امکان پذیر است: روش نخست این است که دولت سیستم نظارتی جامع و کامل داشته باشد تا بتواند از زمان تصمیم گیری برای تخصیص ارز برای واردات کالا‌های اساسی و خرید کالا و همچنین شبکه توزیع آن تا رسیدن به دست خانوار، اوضاع را کنترل کند تا کالا‌ها با قیمت ارز ۴۲۰۰ به مردم برسد؛ بنابراین، در حالت اول، باید دولت طوری نظارت کند تا کالا‌های اساسی که مردم می‌خرند، معدل ارز ترجیحی باشد که واردکننده‌ها از دولت گرفته اند.

پورابراهیمی همچنین افزود: حالت دوم این است که دولت نمی‌تواند به هر دلیل، اوضاع را کنترل کند و این واقعیت ـ در این چند ماه ـ برای ما ثابت شده است. جالب آن که بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم کالاهای اساسی از نرخ تورم کالا‌های غیر اساسی سبقت گرفته که به نظر من، نیاز به یک تحلیل اساسی در اقتصاد ایران دارد و باید مشخص شود چگونه است، با وجود نرخ ترجیحی، تورم بیشتری پدید است؟!

وی در پایان یادآور شد: ما در نظر داریم مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی با نرخ بازار را به صورت سرانه در اختیار مردم قرار دهیم؛ اما به این مفهوم نیست که پول و یا وجه نقد به مردم داده شود. پیشنهاد ما این است که برای مردم در ازای کارت اعتباری، اعتباراتی داشته باشند و خانوار‌هایی که می‌خواهند خرید کنند از آن اعتبار استفاده نمایند. هم اکنون بحث ما تغییر مصوبه مجلس در خصوص کالا‌های اساسی است و امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر این موضوع را در مجلس بررسی کنیم و نتیجه آن این باشد که یا مابه التفاوت ارز ترجیحی را در اختیار مردم گذاریم یا کالا‌ها به گونه ای قیمت گذاری شود که مردم کالایی را بالا‌تر از نرخ ارز ترجیحی خریداری نکنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۲
چون از نظر ماله کشان برای پاک کردن دولت که هیچ کاره است !!!! این ارز ۴۲۰۰ در اختیار دولت نبوده!!!!!! و از فضا امدن تخصیص دادن به افراد وابسته به دولت!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
ارز ۴۲۰۰ توطئه احمدی نژاد بود حتماً
مطمئن باشید راه زیاد هست تا این طرح رو هم بی اثر کنن ، یه راه ساده اینه که قیمت ها رو چند برابر میکنن و مثل همیشه دولت هم مجوز براشون صادر میکنه و همه چی قانونی میشه و بازم فشار روی گلوی قشر ضعیف بیشتر فشار داده خواهد شد
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
دولت باید به کالاهای اساسی مثل گندم و برنج و کنجاله و سویا وذرت و دارو و تجهیزات پزشکی ارز دولتی بدهد و کوپن الکترونیک برای تمام ایرانیان صادر کند. این خیلی ساده است چرا این کار را نمی کنند.
حذف ارز دولتی تورم وحشتناک ایجاد میکند که غیر قابل تحمل است. و پول حاصل از آن هم به همه مردم نمیرسد.
مهم
ما مشکل داریم چرا کسی حرفمان را گوش نمی‌دهد

واگذاری مقرری  بیمه بیکاری کارگران، به بخش خصوصی، ظلمی است بزرگ، در حق کارگران مظلوم،از مسئولین خواهشمندیم جلوی این اجحاف در حق کارگران را بگیرند چرا که موسسات کاریابی خصوصی صرفا به دنبال منافع خود هستند و به حق و حقوق کارگر توجهی نمیکنند
از طریق رسانه ها مطلع شدیم که مقرری  بیمه بیکاری به موسسات کاریابی خصوصی واگذار می شود که قبلا از اختیارات تامین اجتماعی بود
متاسفانه بخش خصوصی(پیمانکاران) چه ظلم هایی که در حق کارگر مظلوم نکرده اند
از رسانه ها انتظار داریم مشکلات کارگران را منعکس کنند و پیگیر مشکلات این قشر محروم جامعه باشند
بابد دولت جوابگو باشد و مسببین این گرانی کالاهای اساسی تحویل قوه قضاییه به جرم خیانت گردند . چگونه است که وقتی ارز ازاد زمانی چهار و دویست بود قیمت کالاهای اساسی یک پنجم تا یک دهم الان بود با توجه باینکه نرخ ارز برای کالاهای اساسی همان ارز چهارو دویست تومان است .
هر زمان که مجلس در ارز ونرخ آن دخالت کرد قیمت ارز اوج گرفت در سال قبل که داشت کشور به ارز جهانگیری عادت میکرد همین آقای پور ابراهیمی با خلاف خواندن آن موضوع باعث شد تا ارز به 18 هزار تومان برسد / تو را خدا مجلس بکاری که بلد نیست دخالت نکند
این کار درسته
دولت فقط بخاطر تاثیر شبکه های اطلاع رسانی و حفظ ابرو کوپن اعلام نمیکنه
سالی ۱۵۰ هزار میلیارد تومن رو حاضر رانت بده ولی وجه اش حفظ بشه
مثل برجام که بعد از یک سال شروع به عمل کرد
و مثل دلار ۴۲۰۰‌تومنی‌ که شش ماه ثروت ملت رو به تاراج داد
بهر حال مجلس بسیار ضعیف و پوپولیستی و صرفا محض رضای دولت عمل میکنه
خدا این دو سه سال رو بخیر بگذرونه
همیشه چقدر دیر می فهمند آنچه از روز روشنتر است ... !!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خدا شاهده اوضاع مردم اصلا مناسب نیست و حقوقها کفاف ۱۰ روز ماه رو بیشتر نمیده ؟! چکها برگشت میخوره ، اقساط معوق میشه ، ننگ بر مسیولین بی کفایت
عادلانه ترین راه کوپن است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
شما سنت نمیرسه حتما وگرنه خاطره خرید وفروش کوپن رو اگر داشتی پیشنهادش رو نمیدادی!
لطفا بفرمایید آن اعجوبه های علم اقتصاد که دو سال پیش یقه پاره می کردند که ارز باید به قیمت واقعی برسد کجا هستند و چرا نظرات خود را در باره تبعات افزایش 400 درصدی قیمت ارز (کاهش 400 درصدی ارزش پول ملی) بیان نمی کنند؟ مگر نه آن که این متخصصان نادره به امثال بنده می گفتند هر ننه قمری مثل ما نباید در باره اقتصاد حرف مفت بزند؟ حالا چرا سکوت کرده اند و اظهار نظر نمی کنند؟ این هم از نتیجه "رسیدن پول ملی به ارزش واقعی".
عادلانه ترین راه سبقت عرضه بر تقاضاست
بیشتر از یک سال از جهش ناگهانی نرخ ارز که باعث نابودی قدرت خرید مردم شد داره میگذره...هنوز که هنوزه این آقایان انگار اول راهن و تازه میخوان بررسی کنن که چکار کنن و با اظهار امیدواری که مشکل تخصیص ارز به کالاهای اساسی حل بشه...خجالت اور نیست واقعا؟!
وقتی زیرساخت های کنترلی درکشور ندارم به صورت سیستماتیک (نه فردی سلیقی) چرا کاری میکنید بدون فکر مگر شما اقتصادان هستید .....
یک بطری یک و نیم لیتری آب معدنی ۲۰۰۰ تومان
یک بطری یک و نیم لیتری بنزین ۱۵۰۰ تومان

!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انتظار نداشته باشید چیزی درست بشه.
کار دولت از بیخ و بن اشتباهه.
به این دولت هیچ افتخاری ندارم.
نمیشه لبنایاتو قمتشو هر هفته 20درصد بیشتر بالا نبرند لااقل یکسال یکبار بالا ببرند
نمیشه لبنایاتو قمتشو هر هفته 20درصد بیشتر بالا نبرند لااقل یکسال یکبار بالا ببرند
نمیشه لبنایاتو قمتشو هر هفته 20درصد بیشتر بالا نبرند لااقل یکسال یکبار بالا ببرند
مشکل تورم فعلی نه دلار است نه چیز دیگه بلکه نظارت اصلا وجود ندارد. به طور مثال دلستر 1لیتری چطور از 2500شد 4500الان شده 6500کسی صداش در نیومد.یا شربت معده 1500شده 7500.واقعا کجا هستند مسولین مربوطه. کی نظارت میکنه. نکنه خود نظارت ککندگان صاحبان اصلی همین تولیدیها هستند. چه کسی باید رسیدگی کنه/. مسولین نیاز است اط حرف زدن یک قدم جلوتر آمده و عمل کنند.نه اینکه بشینند بگن باید این کار شود اون کار شود.با حلوا حلوا دهن شیرین نمی شود.
چرا خودمان را گول مي زنيم . مگر مي شود افزايش قيمت ها بدون موافقت و تائيد مجلس باشد وقتي دولت هرسال آب ربق تلفن و... را افزايش ميده انتظار داريد توليد كننده ساكت بشينه . قيمت بيسكوئيت ساقه طلائي از فروردين ماه تا امروز 100% افزايش داشته اگر چه يه قلم ضروري نيست ولي به هر حال مصرف كننده بايد اين پول رو بپردازه . بهانه توليد كننده و فروشنده بالارفتان دلاربوده الان كه چند ماهي دولار ثابت ه چرا قيمتها در حال افزايش هست بعضي از فروشگاهها تعيين كننده قيمت هستند فروشگاهي به لسم گياهپزشكي سر ولنجك هست كه قيمت گيلاس رو 37000تومان گذاشته انتظار داره ميوه فروشي سر كوچه شما كمتر براي تعيين قيمت كي رو الگو قرار بده ؟
چرا می گوید ارز 4200 برای کالاهای اساسی منظور شده ؟ شما نمی دانید که با ارز 4200 چه کالاهایی وارد شد و یا اینکه این ارز به چه کالاهایی تعلق گرفت که هرگز وارد نشد ؟
ارز 4200 با منت بر مردم فقط به رانت خواران تعلق گرفت تا جیبشان را پر کنند .
یکی از دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی صادرات اون به خارج هست و یه دلیل دیگه هم اینه که به خاطر تحریم ها هزینه انجام معاملات مالی و حمل و نقل افزایش پیدا کرده بنابراین نباید تصور داشت که وقتی دلار 4200 داده می شود قیمت ها نباید تغییر کند هر چند دلیل اصلی باز رانت در این موضوع هست ولی نباید دلایل دیگر را فراموش کرد. مشکل کوپنی کردن یا اعتبار دادن هم این است که اولا با حذف دلار 4200 قیمت همین کالاها افزایش زیاد خواهد داشت و بهانه ای خواهد شد برای افزایش نرخ سایر کالاهای وابسته مثل مواد غذایی و رستوران و ... و کالاهای غیر وابسته.
اگرتواين مملکت بدون هرگونه ملاحظه 10تادزدروگردن ميزدن ديگرهيچکس جرات دزدي نميکرد
منافع دلالان مسبب همه این مشکلات است.
با اجرای این طرح شاهد افزایش تورم خواهیم بود وبعد از چند مدت حق تعدادی افراد ضعیف وکارمند را بعلتهای واهی قطع می کنند ومثل یارانه شامل عدهای متمول خواهد شد.در هر طرح دولت متاسفانه عدهای هستند که ذینفع می باشند.
فعلا پنیر رو بچسب....مرد حسابی یک ذره پنیر پاستوریزه که برای یک دفعه صبحانه یک نفر میباشد سه روز پیش دو هزار تومن بود امروز رفتم بخرم دو و پانصد شده بود ...
تابناک جان چاپ که نمی کنی ولی بهترین راه با ادبیات بهتر با دنیا صحبت کردن است تا بحث تحریمها ...روز به روز بدتر هم خواهد شد شما دوتا مغازه پیدا نمی کنی که یک جنس را یک نرخ بفروشند یعنی همه چیز رها مردم احساس میکنند که عملا دولتی یا حداقل نظارتی نیست
کدوم کالای اساسی ؟ همونی که با ارز 4200 یارانه ای میاد اما بلافاصله توسط میلیونها مسافر بدون ویزای عراقی از تو فروشگاهها غارت و بعراق برده میشه ؟ و بهمین علتم قیمتشون بشدتت رفته بالا . خسته نباشین با این طرز مدیریت اقتصاد
مهمترین عامل اینهمه بریز و بپاش و اختلالات بازار ارز و سکه اختلاس و گرانی هایی که حلقوم قشر کارگر و مستضعف رو گرفته فراموشی قیامته !!! بله ما در مملکتی زندگی میکنیم که قانون جاری آن به واسطه دین مبین اسلام مسلمانان را به توحید
ما در مملکتی زندگی میکنیم که قانون جاری آن بر اساس موازین اسلامی و شرعی طراحی شده .ولی برخی مسئولین متاسفانه مهمترین اصل این موازین را که اعتقاد به قیامت و حساب کتاب است رو فراموش کرده اند و دروغگویی که مصداق دشمنی با خداست را مردم در حرفهای برخی مسئولین می‌بینند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی