بازدید 4397

زیارت دوره حجاج ایرانی آغاز شد

کد خبر: ۹۱۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸ 12 July 2019

برنامه موسوم به «زیارت دوره» کاروانهای ایرانی در مدینه منوره با شرکت اعضای ۱۳ کاروان آغاز شد و تاکنون بیش از ۶ هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع وارد عربستان شده‌اند.

به گزارش مهر، مسئولان ستاد حج و زیارت در مدینه اعلام کردند در این برنامه، بیش از ۲ هزار نفر از زائران ایرانی با استفاده از ۴۵ اتوبوس از مکان‌های تاریخی و مذهبی اطراف شهر مدینه دیدن کردند.

این زائران، اعضای ۱۳ کاروان حج تمتع بودند و مدت «زیارت دوره» آنان، سه ساعت و نیم به طول انجامید.

به گفته ناصر حویزاوی رئیس ستاد حج و زیارت در مدینه منوره، زیارت دوره شامل بازدید و زیارت مقبره شهدای احد، مسجد قبلتین (ذوقبلتین)، منطقه خندق، مساجد سبعه (هفتگانه) و مسجد قبا است.

غزوه احد از غزوه‌های معروف حضرت محمد (ص) است که در سال سوم هجری میان مسلمانان و مشرکان در کنار کوه احد رخ داد و موجب شهادت بیش از ۷۰ تن از یاران پیامبر از جمله حمزه عموی ایشان و نیز، مجروح شدن پیامبر شد؛ این جنگ به دلیل سرپیچی برخی اعضای سپاه مسلمانان از دستورات پیامبر و در نتیجه، از دست رفتن پیروزی اولیه بدست آمده در این نبرد، در تاریخ اسلام شهرت فراوان دارد؛ در حال حاضر، مقبره شهدای احد در شمال مدینه از مکان‌های بسیار مقدس و تاریخی این شهر است و تقریباً، همه زائران به زیارت آن می‌روند.

مسجد ذوقبلتین در غرب مدینه نیز مسجدی است که پیامبر به فرمان خدا، هنگام نماز ظهر قبله مسلمانان را از بیت‌المقدس به سوی کعبه در مکه تغییر داد؛ به نوشته مورخان، این واقعه ۱۸ ماه پس از هجرت حضرت محمد (ص) به مدینه صورت گرفت.

منطقه خندق نیز محل جنگ خندق (جنگ احزاب) میان مسلمانان و کفار به عنوان سومین نبرد مهم آنان در صدر اسلام به فرماندهی پیامبر است و به گواه تاریخ‌نویسان، سلمان فارسی در پیشنهاد ایجاد خندق و پیروزی سپاه اسلام نقش فراوانی داشت.

بعدها به پاس جانفشانی‌های سپاه اسلام، مساجد هفت‌گانه‌ای در این منطقه به نام صحابه از جمله مسجد علی بن ابی طالب (ص)، مسجد فاطمه (س)، مسجد ابوبکر و مسجد سلمان فارسی ساخته شد که شش مسجد آن همچنان پابرجااست.

منطقه خندق در غرب مدینه قرار دارد و کوه‌های آن از مسجدالنبی قابل مشاهده است؛ مسجد قباء در جنوب مدینه نیز نخستین مسجد جهان اسلام است که توسط پیامبر پس از هجرت ایشان از مکه به مدینه بنا نهاده شد.

لیکی از مسئولان فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در این باره گفت: در مدت اقامت حجاج ایرانی در مدینه، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که آنان بتوانند بیشترین بهره‌معنوی را از این سفر ببرند.

وی افزود: به همین دلیل، روز نخست اقامت حجاج به طور کامل به زیارت مسجدالنبی و قبرستان بقیع اختصاص دارد اما در روزهای بعد، آنها به‌صورت کاروانی با اتوبوس به زیارت دوره می‌روند و هنگام بازدید از هر مکان، ضمن زیارت، با جزئیات تاریخی هر مکان و رویدادهای مهم آن آشنا می‌شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همزمان با برنامه‌های فرهنگی، زیارت مسجدالنبی و مرقد پیامبر و نیز، ائمه اطهار در بقیع هر روزه از سوی زائران انجام می‌شود.

تاکنون بیش از ۶ هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج تمتع وارد عربستان شده‌اند و طبق برنامه، نخست از مدینه منوره دیدن می‌کنند.

حجاج ایرانی به مدت پنج شب و شش روز به منظور زیارت در مدینه منوره می‌مانند و پس از آن، برای انجام مناسک حج تمتع راهی مکه مکرمه خواهند شد.

شمار کل زائران ایرانی حج تمتع در سال جاری ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر