بازدید 15519
آمی گودمن و دنیس موینیهان در Democracy Now:

ترامپ‌ایران‌ را مجبور به‌تکرار مسیر کره‌شمالی می‌کند

ترامپ ایران را مجبور به پیگیری مسیر کره شمالی می‌کند: یا یک زرادخانه هسته‌ای بازدارنده ایجاد کنید و یا نابود شوید. ما نیازمند یک پاسخ جهانی، برای متوقف ساختن این مسابقه تسلیحات هسته‌ای هستیم، پیش از آنکه از این فراتر برود.
کد خبر: ۹۰۹۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱ 06 July 2019

عبارت "محور شرارت" برای نخستین بار در ژانویه سال ۲۰۰۲ در سخنرانی رئیس جمهور پیشین جورج دبلیو بوش مطرح شد و عراق، ایران و کره شمالی را بعد از حملات ۱۱ سپتامبر با این عبارت توصیف کرد. چهارده ماه پس از این سخنرانی، ایالات متحده به عراق حمله کرد و ۱۶ سال بعد از آن همچنان در جنگ می‌ماند.

به گزارش «آزادی»، حالا رئیس جمهور دونالد ترامپ، ایران را تهدید به "اضمحلال" میکند، آن هم در حالیکه با رهبر کره شمالی، کیم جونگ یون، دیدار و از او ستایش می‌کند. چرا رفتار متفاوتی با این دو کشور باقی مانده در "محور شر" وجود دارد؟ جواب ساده است: کره شمالی حدود ۲۰ تا ۶۰ کلاهک هسته‌ای و موشک‌هایی برای شلیک آن‌ها دارد و ایران سلاح هسته‌ای ندارد. درس این مساله به شکلی درآور بسیار روشن است: برای جلوگیری از جنگ ویرانگر با ایالات متحده، سلاح‌های هسته‌ای را به عنوان یک عامل بازدارنده توسعه دهید.

با وجود سخنان بسیاری از منتقدان ترامپ، از جمله بسیاری از رقیبان ریاست جمهوری در جبهه دموکرات، جلسه کوتاهی که ترامپ در هفته گذشته با رهبر کره شمالی صورت داد، اتفاق خوبی بود. دیپلماسی بهتر از جنگ است. جنگ با کره شمالی فاجعه بار خواهد بود. جو سیرینسیون، رئیس بنیاد پلاگشیرز، که در سطح جهانی برای کاهش خطرات ناشی از سلاح‌های هسته‌ای کار می‌کند، در سال ۲۰۱۷ به CNN گفت: "شما به کره شمالی حمله کنید، آن‌ها مجبور به حمله متقابل می‌شوند و یک زرادخانه ویرانگر از سلاح‌های متعارف را در اختیار دارند که در خط مرزی ساخته شده که می‌تواند سیل وار روانه سئول شود.... برآورد‌ها میگوید که صد‌ها هزار شهروند کره جنوبی در چند ساعت اول جنگ - از حملات توپخانه، از راکت ها، از موشک‌های کوتاه برد - می‌میرند و اگر این جنگ به سطح جنگ هسته‌ای ارتقاء شود، آنوقت صحبت از ده‌ها میلیون تلفات است. "

این فقط پیش بینی تلفات در کره جنوبی است. حملات هسته‌ای بالقوه به ژاپن، هاوایی و احتمالا سرزمین‌های اصلی در ایالات متحده را نیز اضافه کنید و آمار تلفات غیر قابل تصور میشود. ما باید سپاسگزار باشیم که ترامپ در حال مذاکره با کره شمالی است. ما باید به او برای تبدیل شدن به اولین رئیس جمهور مستقر ایالات متحده آمریکا که در هفته گذشته وارد خاک کره شمالی شد تبریک بگوییم.

یکی از مخالفان چنین گفت و گویی، مشاور امنیت ملی ترامپ، جان بولتون است. در حالی که ترامپ در هفته گذشته در کره بود، بولتون به مغولستان فرستاده شد. بولتون بعد از اینکه نیویورک تایمز گزارش داد که ترامپ در نظر دارد تعلیق هسته‌ای کره شمالی را، بر خلاف درخواست خلع سلاح هسته‌ای کامل، بپذیرد، در توییتر گفت: "نه کارکنان شورای امنیت ملی و نه من هرگز در مورد تصمیمات برای تعلیق هسته‌ای توسط کره شمالی، نه چیزی شنیده ایم و نه بحثی داشته ایم. ''

باور بر این است که بولتون و وزیر امور خارجه مایک پومپئو همچنین به طور گسترده‌ای از جنگ نظامی با ایران حمایت می‌کنند. ایران اخیرا یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را با این توضیح که وارد آسمان ایران شده است ساقط کرد. ترامپ به ارتش دستور حمله نظامی را داد، اما سپس در آخرین لحظه آن را متوقف کرد.

ترامپ را باید برای دستور حمله محکوم کرد، اما باید به خاطر لغو آن مورد ستایش قرار داد. جنگ با ایران می‌تواند برای هر طرف به شدت مخرب باشد و احتمالا در سراسر خاورمیانه گسترش یابد. بولتن دانشمندان اتمی هشدار می‌دهد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال زیادی هست که ترامپ دستور استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی علیه ایران را صادر کند.

در میانه این جنب و جوش ژئوپلیتیک، دولت ترامپ تلاش دارد تا فناوری هسته‌ای را به عربستان سعودی، که یکی از کشور‌های متخاصم با ایران است، تحویل دهد. شاهزاده سعودی محمد بن سلمان استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای که امیدوار به خرید آن است، را برای تولید سلاح‌های هسته‌ای رد نکرده است.

مخالفت دو حزبی در کنگره با معامله هسته‌ای عربستان سعودی نه تنها به علت خطر گسترش تسلیحات هسته‌ای بلکه همچنین به دلیل بمباران بی وقفه یمن از سوی عربستان سعودی و ایجاد بزرگترین بحران انسانی در جهان امروز و قتل روزنامه نگار واشنگتن پست جمال خاشقجی، در حال افزایش است. برد شرمن، سناتور دموکرات، به نشریه Arms Control گفته: "اگر دولت وجود داشته باشد که شما نتوانید در حد یک اره استخوان بُر به او اعتماد داشته باشید، نباید در حد سلاح هسته‌ای به او هیچ اعتمادی کرد. "

نگرانی دیگر در کنگره، تداخل منافع احتمالی مشاور ترامپ و دامادش جرد کوشنر است. کسب و کار خانوادگی کوشنر در سال گذشته از طریق صندوق حمایتی به نام Brookfield Asset Management رشد قابل توجهی کرد. BAM همچنین مالک شرکت Westinghouse Electric است که از فروش تاسیسات هسته‌ای به عربستان سعودی سود می‌برد. روابط شخصی قوی کوشنر با شاهزاده سعودی به خوبی شناخته شده است.

در حالی که ایالات متحده آشکارا برای جنگ با ایران آماده می‌شود، و در حالیکه فعالانه در تلاش است تا عربستان سعودی را با فناوری که به آن برای تولید سلاح هسته‌ای نیازمند است، تقویت کند، آیا تعجبی دارد که ایران اعلام کرده است که دوباره اقدام به ذخیره سازی و غنی سازی اورانیوم خواهد کرد؟ ایران از شرایط توافق هسته‌ای چند جانبه خود پیروی کرده است، حتی پس از آنکه ترامپ ایالات متحده را از این توافق خارج کرد.

ترامپ ایران را مجبور به پیگیری مسیر کره شمالی می‌کند: یا یک زرادخانه هسته‌ای بازدارنده ایجاد کنید و یا نابود شوید. ما نیازمند یک پاسخ جهانی، برای متوقف ساختن این مسابقه تسلیحات هسته‌ای هستیم، پیش از آنکه از این فراتر برود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار