بازدید 3999
برنامه تیتر امشب شبکه خبر؛

قاچاق گندم نداریم

کد خبر: ۹۰۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ 04 July 2019

مدیرکل دفتر پیشگیری ازقاچاق کالا و ارز: تاکنون قاچاق گندم نداشه ایم و مرزبانی و گمرک بحث قاچاق گندم را تایید نکرده اند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امیرمحمد پرهام فر در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: ممکن است که بازرگانی بیاید و قیمت بالاتری به کشاورز پیشنهاد کند و گندم خریداری کند که این دیگر ارتباطی به بحث قاچاق پیدا نمی کند.

او درباره بسته شدن بیش از 6 میلیون حساب بانکی گفت: اشخاص حقیقی حدود 503 میلیون حساب بانکی دارند که از این تعداد حدود 6 میلیون حساب فاقد هویت بودند یا مدارک هویتی آنها برای افتتاح حساب ناقص بود که مسدود شدند البته این به این معنا نیست که از همه این حساب ها برای پولشویی استفاده می شده است، ولی قطعا تعدادی از این حساب ها برای پنهان کردن عواید ناشی از قاچاق و برای پولشویی استفاده می شده است.

پرهام فر درباره حجم کالاهای قاچاق هم گفت: 23 یا 24 روش برآورد حجم قاچاق وجود دارد که ما از روش عرضه و تقاضا استفاده کرده یم و با اطلاعاتی که از مرکز آمار دریافت کردیم به این نتیجه رسیدیم که حجم قاچاق تقریبا به نصف کاهش یافته و روند کاهشی آن ادامه دارد. 

علی اکبر کریمی نماینده مجلس نیز با تاکید بر لزوم پیشگیری از قاچاق گفت: یکی از منشاهای قاچاق، قیمت ارز است که دیدیم به واسطه ارز 4200 تومانی کالای اساسی چه اتفاقی افتاد و چه رانتی به وجود آمد به نحوی که از سال 97 ما شاهد معکوس شدن جریان قاچاق از واردات به صادرات هستیم. 

او منشا دیگر قاچاق را سیاست ها و رویکردهای دولت دانست و افزود: متاسفانه دولت به گونه ای عمل کرده و می کند که زمینه تشویق قاچاق را فراهم می کند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید مبادلات پولی رصد و پایش شود، چرا هر فرد باید چند شماره حساب و چندین کارت بانکی داشته باشد باید بانک مرکزی تدابیری بیندیشد که هر فرد نهایتا یک حساب داشته باشد.

کریمی با اشاره به این که 30 تا 35 درصد کالای وارداتی قاچاق است گفت: فقط 4 درصد کالای قاچاق کشف می شود و 95 درصد کالای قاچاق متاسفانه وارد بازار می شود برای همین باید ساختار ها را اصلاح کنیم و فرایندها را به گونه ای تغییر دهیم که بتوانیم کار پایش و رصد کالا را پنهانی انجام دهیم.

محسن جلواتی کارشناس امور مبارزه با قاچاق هم در ارتباط تلفنی با برنامه با اشاره به قاچاق روزافزون گندم گفت: رصد میدانی نشان می دهد که با این که در تولید گندم خودکفا شده ایم، اما با این روند قاچاق و تفاوت قیمتی که هست چه بسا تا چند وقت دیگر مجبور به واردات گندم شویم.

او همچنین خواستار مبارزه جدی تر با قاچاق و برخورد جدی و سخت با متخلفان و قاچاقچیان شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار