بازدید 5616

ظریف: تجاوزگری آمریکا علیه ایران با ترامپ آغاز نشده

کد خبر: ۹۰۹۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴ 03 July 2019
وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به مناسبت سالروز حمله آمریکا به پرواز شماره ۶۵۵ و شهادت ۲۹۰ مسافر و خدمه این پرواز خاطرنشان کرد که تجاوزگری آمریکا علیه ایران سال‌ها قبل از دوران ترامپ آغاز شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در سالروز حمله ناو آمریکایی «یواس‌اس وینسنس» به پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ که به شهادت ۲۹۰ مسافر و خدمه آن منجر شد، با انتشار پیامی توئیتری در محکومیت این اقدام ظالمانه نیرو‌های آمریکایی تأکید کرد که تجاوزگری آمریکا علیه ایران قدمتی بیش از دوران ریاست جمهوری ترامپ دارد.

ظریف در پیام توئیتری خود نوشت: «۳۱ سال پیش در چنین روزی، کشتی جنگی ایالات متحده، جت مسافربری پرواز ۶۵۵ ایران‌ایر را بر فراز آب‌های سرزمینی ایران سرنگون کرد و ۲۹۰ بی‌گناه از جمله ۶۶ کودک را به شهادت رساند. تجاوزگری آمریکا علیه ایران با دونالد ترامپ آغاز نشده است. شجاعت و دوراندیشی - اراده واقعی در برابر تشنگی تیم بی به جنگ - می‌تواند به این تجاوزگری پایان دهد.»

در دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷، پرواز مسافربری ۶۵۵ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) از بندر عباس به مقصد دبی بر فراز خلیج فارس در حرکت بود که با شکلیک موشک توسط ناو آمریکایی وینسنس سرنگون شد و هر ۲۹۰ سرنشین آن اعم از مرد و زن و پیر و جوان (از جمله ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشور‌های خارجی) با وقوع این جنایت فجیع به شهادت رسیدند.

پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند؛ اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری و رایانه‌ای و همچنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام کاملاً خصمانه بوده است. در آن زمان جرج بوش پدر که معاون رئیس‌جمهور آمریکا (رونالد ریگان) بود علناً عنوان کرد هرگز از ایران عذرخواهی نمی‌کند و عجیب‌تر آنکه مقامات آمریکایی در توهینی آشکار به ملت ایران، مدال شجاعت را بر گردن ویلیام راجرز ژنرال جنایتکار، همان کاپیتان ناو وینسنس انداختند و به این طریق حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی