بازدید 4554
وزیر نفت ایران در حاشیه در اجلاس اوپک مطرح کرد؛

شب ‎و روز برای صادرات نفت تلاش می‎کنیم/ بدون انتقال پول نفت، اینستکس به‎خوبی عمل نخواهد کرد

وزیر نفت در گفت‎وگو با بلومبرگ، تاثیر منفی تحریم‎ها را بر اقتصاد ایران رد نکرد و گفت: البته این تاثیرگذاری به معنای آن نیست که ما مقاومت نمی‎کنیم؛ ما شب ‎‏و روز تلاش می‎کنیم تا راه‎هایی بیابیم که تحریم‎ها را دور بزنیم و نفت خود را صادر کنیم.
کد خبر: ۹۰۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱ 02 July 2019

تابناک اقتصادیوزیر نفت در گفت‎وگو با بلومبرگ، تاثیر منفی تحریم‎ها را بر اقتصاد ایران رد نکرد و گفت: البته این تاثیرگذاری به معنای آن نیست که ما مقاومت نمی‎کنیم؛ ما شب ‎‏و روز تلاش می‎کنیم تا راه‎هایی بیابیم که تحریم‎ها را دور بزنیم و نفت خود را صادر کنیم.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیژن زنگنه در این گفت‎وگو که امروز (11 تیرماه) پیش از برگزاری نشست کشورهای اوپک و غیراوپک انجام شد، در پاسخ به این سوال که «آیا تحریم‎ها به اقتصاد ایران آسیب زد‎ه‎اند؟»، گفت: بی‎تردید، تحریم‎ها تأثیری منفی بر اقتصاد ما داشته است؛ اما این به آن معنا نیست که ما در برابر این تحریم های ناعادلانه و غیر قانونی که آمریکا به ایران تحمیل کرده است، مقاومت نمی‎کنیم. ما مقاومت می‎کنیم و شب ‎و روز تلاش می‎کنیم تا راه‎هایی بیابیم که تحریم‎ها را دور بزنیم و نفت خود را صادر کنیم.

زنگنه در پاسخ به سوال بلومبرگ درباره میزان کاهش تولید و صادرات نفت ایران پس از تحریم‎ها عنوان کرد: همانطور که بارها گفته‎ام، نمی‎توانم مشخص کنم که چطور با تحریم‎ها کنار می‎آییم، زیرا این کار به آمریکا کمک می‎کند فشار بیشتری بر ایران وارد سازد.

وی در پاسخ به بلومبرگ که مطرح کرد «طرف‎های بازار حق دارند بدانند ایران چقدر نفت صادر می‎کند»، یادآور شد: بله،. این حق مشتریان و تولیدکنندگان است که ارقام را بدانند. اما این بازار از سوی آمریکا مورد دستکاری قرار گرفته. این مشکل ما نیست؛ این مشکلی است که از سوی آمریکا به ما تحمیل شده و این موضوع من را وادار می‎کند که چیز زیادی نگویم تا منافع ملی کشور خود را حفظ کنم.

زنگنه در پاسخ به اینکه «آیا ایران همچنان می خواهد نفت خود را بفروشد؟»، گفت: بله، بله این بسیار روشن است.

بلومبرگ در بخش دیگری از این گفت‎وگو پرسید «شما گفته‎اید بدون فروش نفت به اروپا، اینستکس نمی‎تواند کارآیی داشته باشد اما طبق تحریم‌های آمریکا، واردات نفت ایران برای کشورهای اروپایی دشوار است. آیا فکر می‎کنید این مسئله، اینستکس را از مسیر خارج می‎کند؟» که زنگنه در پاسخ گفت: بسیار روشن است که بدون انتقال پول نفت، اینستکس به‎خوبی عمل نخواهد کرد.

اعمال اصلاحات مدنظر ایران در منشور همکاری اوپک و غیراوپک

زنگنه در بخش دیگری از این گفت‎وگو، به تبیین اصلاحات مدنظر ایران که در منشور همکاری اوپک و غیراوپک اعمال شد پرداخت و گفت: پس از یک بحث طولانی، همه ما توافق کردیم که عبارتی در این اساسنامه بگنجانیم  که به روشنی نشان دهد و اعلام کند که این چارچوب هیچ تأثیری بر اوپک ندارد و اوپک بر اساس اساسنامه و سازوکاری که برای تصمیم‎گیری دارد، به حیات خود ادامه می‎دهد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر، کشورهایی بودند که باور داشتند باید از حکومت‎های‎شان اجازه دریافت کنند و ما آن را در اساسنامه ذکر کردیم؛ سوم این‎که توافق کردیم ریاست و نیابت ریاست این نهاد باید به‎طور سالانه میان کشورهای عضو در گردش باشد. اینها مهمترین تغییرات اساسنامه بود.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که با توجه به فشار زیادی که از جانب تندروها در ایران به شما وارد می‎شود، آیا از حمایت دولت از این اساسنامه اطمینان دارید؟ نیز گفت: مشکلی نیست؛ زیرا این یک اساسنامه غیرالزام‎آور است و همکاری میان همه کشورهای عضو داوطلبانه است. (منبع: شانا)

شب ‎و روز برای صادرات نفت تلاش می‎کنیم/ ۴۰ سال است تلاش می‌کنند رژیم را تغییر دهند/ بدون انتقال پول نفت، اینستکس به‎خوبی عمل نخواهد کرد

 

بر اساس این گزارش، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز گذشته (دوشنبه، ۱۰ تیرماه) نیز در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان درباره اساسنامه همکاری اوپک و غیر اوپک گفت: نخست اینکه این اساسنامه غیرالزام آور است و دوم و بسیار مهم، اینکه در قطعنامه پایانی نشست اوپک، ما امضا و توافق کردیم که این اساسنامه هیچ تأثیری بر اوپک و موجودیت آن ندارد.

وی گفت: سنت این است که نخست اوپک توافق می‌کند که باید با اجماع باشد، سپس آن را به غیر اوپک ارائه می‌کند تا تأیید کند. ما درباره این مسئله و سازوکار تصمیم‌گیری توافق کردیم و اوپک به عنوان اوپک پابرجاست و این مقررات جدید، هیچ تأثیر منفی بر این موضوع ندارد.

وزیر نفت ایران همچنین اعلام کرد درباره قدرت زیاد عربستان و روسیه و احتمال بی‌اهمیت شدن اوپک، نگران نیست و گفت: من باور دارم حتی اگر آمریکا به ما ملحق شود، من از آن استقبال می‌کنم و اگر تولیدکنندگان نفت با هم همکاری کنند، من هیچ نگرانی درباره آن ندارم. 

زنگنه افزود: روسیه برای ما مهم است که به ما ملحق شود و همکاری داشته باشد، به‌ویژه در شرایط دشوار، ما به روسیه نیاز داریم. در دوران وزارت من، در گذشته بارها به روسیه سفر کرده‌ام تا آنها را قانع کنم با اوپک همکاری کنند و اکنون که آنها پذیرفته‌اند، به آنها خوشامد می‌گوییم و این یک فرصت خوب برای بازار است تا تثبیت شود و تنش‌ها کاهش یابد.

وی همچنین با اشاره به تشدید فشار آمریکا ضد ایران گفت: آنها نمی‌توانند رژیم را تغییر دهند و ۴۰ سال است تلاش می‌کنند رژیم را تغییر دهند و در این شرایط هم نمی‌توانند. من مطمئن هستم و به آنها توصیه می‌کنم در این مسیر حرکت نکنند. 

وزیر نفت همچنین اعلام کرد تحریم‌ها به ایران فشار می‌آورند، اما گفت: این  به این معنا نیست که ما فشار را می‌پذیریم و تحت فشار با آمریکا مذاکره می‌کنیم. اگر آمریکا می‌خواهد شرایط را تغییر دهد، باور دارم که آنها باید تحریم‌ها را رفع کنند و آنگاه، همان‌طور که امروز بارها گفتم، آنها شاهد تغییرات بسیار در شرایط خواهند بود. (منبع: شانا)

تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک تا ۲۰۲۰/ کشورهای غیرعضو اوپک توافق کاهش تولید نفت را پذیرفتند

به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد کشورهای غیرعضو اوپک با تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت به‌مدت ۹ ماه دیگر موافقت کرده‌اند.

کمتر از ۲۴ ساعت پیش، وزیران نفت کشورهای عضو اوپک توافق کرده بودند توافق کاهش تولید نفت خود را به مدت ۹ ماه تمدید کنند.

تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک برای تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت به احتمال زیاد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، را خشمگین خواهد کرد، زیرا او بارها از عربستان و دیگر اعضای اوپک خواسته بود برای کاهش قیمت نفت تلاش کنند.

پس از افزایش تحریم‌های دولت آمریکا ضد ایران و ونزوئلا، قیمت شاخص نفت خام برنت در سال جاری میلادی تا کنون ۲۵ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، روز گذشته (دوشنبه ۱۰ تیرماه) چهارده کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از پایان نشست پشت درهای بسته وزیران این سازمان بر سر تمدید کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت این سازمان برای دوره ۹ ماهه و تا پایان سال ۲۰۲۰ توافق کردند.

تمدید توافق اوپک قیمت نفت را بالا برد

قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه امروز (سه‌شنبه، ۱۱ تیر ماه) به ۶۵ دلار و ۲۳ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به ۵۹ دلار و ۱۸ سنت رسید. به نقل از رویترز، قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت دیروز (دوشنبه، ۱۰ تیرماه) ۶۵ دلار و ۶ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا ۵۹ دلار و ۹ سنت بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار