بازدید 3879
۱
رشد قیمت تخم مرغ در مقایسه با سال گذشته منفی شد!

ترمز رشد قیمت کدام "کالاهای خوراکی" در خرداد ماه کشیده شد؟

گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی در خرداد ماه سال جاری توسط مرکز آمار ایران به تازگی منتشر شده است. این گزارش نشان می‌دهد که سیب زمینی در یک ماه گذشته بیشترین افزایش قیمت را در مقایسه با سایر کالا‌های خوراکی داشته است و به لحاظ تغییرات قیمت سالانه نیز این کالا با ربودن گوی سبقت از قیمت پیاز و گوجه فرنگی در خرداد ماه بیشترین افزایش قیمت در یک سال گذشته را با رشدی ۲۹۶.۸ درصدی به نام خود ثبت کرده است.
کد خبر: ۹۰۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴ 02 July 2019
تابناک اقتصادیگزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی در خرداد ماه سال جاری توسط مرکز آمار ایران به تازگی منتشر شده است. این گزارش نشان می‌دهد که سیب زمینی در یک ماه گذشته بیشترین افزایش قیمت را در مقایسه با سایر کالا‌های خوراکی داشته است و به لحاظ تغییرات قیمت سالانه نیز این کالا با ربودن گوی سبقت از قیمت پیاز و گوجه فرنگی در خرداد ماه بیشترین افزایش قیمت در یک سال گذشته را با رشدی ۲۹۶.۸ درصدی به نام خود ثبت کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران پیرامون نرخ تورم در خرداد ماه سال جاری، این نرخ برای اولین بار در دوره دولت تدبیر و امید به ۳۷.۶ درصد رسید. البته نکات قابل توجه و امیدوار کننده این گزارش این بود که روند نرخ‌های تورم نقطه به نقطه و ماهانه بعد از چند ماه صعود بلاخره نزولی شد و به ترتیب به ۵۰.۴ درصد و ۰.۸ درصد رسیدند.

گزارش نرخ تورم سالانه نمی‌تواند به تنهایی بیانگر اوضاع مردم باشد و بیشتر، مردم نرخ تورم را با افزایش یا کاهش قیمت اقلام خوراکی می‌سنجند. به همین منظور در این مطلب به بررسی وضعیت قیمتی کالا‌های خوراکی در خرداد ماه سال جاری خواهیم پرداخت.

به تازگی مرکز آمار ایران، گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی در خرداد ماه سال جاری را منتشر کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که در یک سال گذشته افزایش قیمت برخی اقلام از ۱۰۰ درصد عبور کرده است. نمودار زیر نشان می‌دهد که رشد قیمت کدام کالا‌های خوراکی در خرداد ماه سال جاری در مقایسه با ماه مشابه سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد بوده است. همان گونه که ملاحظه می‌شود قیمت سیب زمینی با رشد ۲۹۶.۸ درصدی در یک سال گذشته رکوردار افزایش قیمت در بین کالا‌های خوراکی است و پس از آن قیمت رب گوجه فرنگی با ۲۴۵.۶ درصد و قیمت پیاز با ۱۵۶.۴ درصد افزایش در رتبه‌های بعدی بدین لحاظ قرار دارند.

ترمز رشد قیمت کدام

نمودار زیر قیمت اقلام خوراکی که در یک سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد داشته اند را نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌شود قیمت سیب زرد با رشد ۸۸.۴ درصدی در یک سال گذشته صدرنشین این دسته بندی است. بعد از آن نیز موز با ۸۵.۲ درصد و شیر پاستوریزه با ۶۶.۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ترمز رشد قیمت کدام

در نمودار سوم هم کالا‌های خوراکی را ملاحظه می‌کنید که قیمت آن‌ها در یک سال گذشته کمتر از ۵۰ درصد رشد داشته است. نکته حائز اهمیت در نمودار زیر این است که رشد قیمت تخم مرغ در مقایسه با سال گذشته وارد بازه منفی شده و به منفی ۹.۵ درصد رسیده است. به عبارت بهتر قیمت تخم مرغ در یک سال گذشته کاهش داشته و ارزان‌تر شده است. در این گروه پنیرپاستوریزه با رشد قیمتی ۴۸.۹ درصد صدرنشین است.
 
ترمز رشد قیمت کدام

فارغ از بررسی‌های سالانه قیمت مواد خوراکی، اگر بازه مورد بررسی را کوچکتر کرده و به ماهانه تغییر دهیم اندکی امیدواری‌ها در مورد جلوگیری از افزایش قیمت مواد خوراکی بیشتر می‌شود. گویا مسئولین توانسته اند ترمز رشد قیمت مواد خوراکی را بکشند و رشد قیمت برخی از اقلام در خرداد ماه در مقایسه با اردیبهشت ماه سال جاری منفی شده است. بیشترین کاهش قیمت مربوط به پیاز بوده است که قیمت این کالا در مقایسه با اردیبهشت ماه سال جاری کاهشی ۳۸.۹ درصدی داشته است. بعد از قیمت پیاز، قیمت خیار و تخم مرغ ماشینی در مقایسه با اردیبهشت ماه به ترتیب با کاهش‌هایی ۱۹.۶ درصدی و ۱۲.۶ درصدی رو به رو بوده اند. همچنین قیمت گوشت گوسفندی در مقایسه با ماه قبل بدون تغییر بوده است.

ترمز رشد قیمت کدام

بر اساس نتایج به دست آمده، بیشترین افزایش قیمت کالا‌ها در خرداد ماه ۱۳۹۸ نسبت به ماه گذشته نیز مربوط به اقلام سیب زمینی با ۱۳.۲ درصد افزایش، پرتقال محصول داخل با ۱۰.۳ درصد افزایش و برنج ایرانی درجه یک با ۱۰.۲ درصد افزایش بوده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جالبه که همین قیمت ها ، پارسال، نسبت به دو سال قبل دو برابر و سه برابر شده بود. یعنی امسال نسبت به پارسال قیمت مواد غذایی 4 تا 6 برابر شده. بیچاره شدیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار