بازدید 3466
کمک یک میلیون دلاری دولت به استقلال و پرسپولیس

فوتبال مهم‌تر از کالای اساسی مردم!

حالا هم در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی است و مشکلات ارزی بیداد می‌کند و حتی ارز برای کالا‌های اساسی مانند دارو و نان شب مردم هم با اکراه از سوی دولت حسن روحانی فراهم می‌شود، خبر کمک یک‌میلیون یورویی وزارت ورزش به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، مانند پاشیدن نمک به زخم مردمی است که فوتبالی‌ها به آن‌ها در سخت‌ترین شرایط کشور ترجیح داده می‌شوند.
کد خبر: ۹۰۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳ 30 June 2019

«یک ریال هم به استقلال و پرسپولیس کمک نمی‌کنیم.» این ادعایی است که مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و معاونش محمدرضا داورزنی در ماه‌های اخیر بار‌ها آن را مطرح کرده‌اند تا از وزارت ورزش درباره شائبه‌هایی که درباره کمک مالی این وزارتخانه از بیت‌المال و بودجه عمومی کشور به دو باشگاه بزرگ پایتخت مطرح است، رفع اتهام کنند. با این حال چنین ادعایی کمتر مورد قبول افکارعمومی قرار گرفت و مردم از اینکه در اوضاع سخت اقتصادی دست باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در جیب مردم است، شکایت دارند. با این حال همواره وزیر ورزش در مصاحبه‌های مختلف سعی در لاپوشانی واقعیتی داشته است که آن قدر شواهد درباره آن موجود است که تکذیب‌های تکراری سلطانی‌فر هم نمی‌تواند روی آن سرپوش بگذارد.

دوسال پیش بود که جواد خیابانی، گزارشگر تلویزیون در روز‌هایی که زلزله سرپل ذهاب ده‌ها هزار نفر از مردم کشورمان را بی خانمان کرده بود، خبر از کمک ۱۰۰ میلیاردی وزارت ورزش به استقلال و پرسپولیس داد، آن هم در روز‌هایی که دولت برای فراهم کردن چادر و سرپناه برای زلزله‌زدگان دست به دامان کمک‌های مردمی شده بود، همان دولتی که برای فوتبالی‌ها ۱۰۰ میلیارد اختصاص داد تا خاطر فوتبالیست‌هایی که با پول‌های دولتی مانند بادکنک فربه شده‌اند، آزرده نشود، گویا برای وزیر سئول‌نشین خاطر فوتبالی‌های فربه شده از پول بیت‌المال نسبت به پیرمرد سرپل ذهابی که باید شب بدون سرپناه سر به بالین می‌گذاشت، عزیزتر بود!
حالا هم در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی است و مشکلات ارزی بیداد می‌کند و حتی ارز برای کالا‌های اساسی مانند دارو و نان شب مردم هم با اکراه از سوی دولت حسن روحانی فراهم می‌شود، خبر کمک یک‌میلیون یورویی وزارت ورزش به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، مانند پاشیدن نمک به زخم مردمی است که فوتبالی‌ها به آن‌ها در سخت‌ترین شرایط کشور ترجیح داده می‌شوند.
دیروز بود که خبرگزاری مهر از اختصاص یک میلیون یورو به قرمز‌ها و آبی‌های پایتخت خبر داد و نوشت: «در شرایطی که استقلال و پرسپولیس این روز‌ها با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو هستند و در جذب سرمربی و بازیکن و پرداخت مطالبات قبلی خود مشکلاتی دارند، وزارت ورزش و جوانان با پرداخت ۵۰۰ هزار یورو حواله به هر یک از این باشگاه ها، سعی در رفع مشکلات مالی آن‌ها کرده است. گفته می‌شود پرسپولیس موفق شده این حواله را به ریال تبدیل کند تا در بحث نقل و انتقالات مشکلی نداشته باشد. اسماعیل خلیل زاده عضو هیئت مدیره استقلال با تأیید دریافت کمک ۵۰۰ هزار یورویی گفت: «این ۵۰۰ هزار یورو به صورت حواله است. نمی‌دانم پرسپولیس این حواله را تبدیل به ریال کرده است یا نه، ولی ما داریم منابع را تأمین می‌کنیم تا از مازاد حواله استفاده کنیم.»

افشای کمک مالی وزارت ورزش به دو باشگاه متمول پایتخت در شرایطی است که این باشگاه‌ها با توجه به استفاده از بودجه دولتی و بیت‌المال، بر خلاف مردم حاضر به شریک شدن در ریاضت اقتصادی و کاهش هزینه‌ها نیستند. همین بی‌توجهی‌ها به مصائبی که در سطح جامعه می‌گذرد سبب شده تا فوتبالی‌ها به بهانه گرانی ارز با وقاحت بیشتری سعی در چند برابر کردن صفر‌های قراردادشان نسبت به سال‌های گذشته داشته باشند. همین است که فوتبالیستی که تا سال گذشته قرارداد یک میلیاردی داشت، برای سال جدید، پیشنهاد ۳ میلیاردی روی میز مدیر باشگاه می‌گذارد تا هزینه گرانی‌ها را بار دیگر از بیت‌المال و جیب هواداران تیمش، برداشت کند!

مدیران باشگاه‌های دولتی مانند استقلال و پرسپولیس هم با توجه به فراهم شدن بودجه ۱۰۰ میلیاردی سالانه‌شان از بیت‌المال، کمتر پیش می‌آید مقابل زیاده‌خواهی‌های فوتبالیست‌ها رو ترش کنند و شرایط کشور را به آن بازیکن یادآوری کنند. همین بله گفتن به زیاده‌خواهی سبب می‌شود تا با توجه به چند برابر شدن قراردادها، هزینه‌ها هم بالا رود و مدیران باشگاه‌های دولتی مانند استقلال و پرسپولیس چشم شان بیشتر از همیشه به دست وزیر ورزش است که با یک امضا از بودجه عمومی کشور، هزینه این دو باشگاه را تأمین کند، مانند همین کمک یک میلیون یورویی وزارت ورزش که آخرین نمونه از بذل و کرم بخشی مسعود سلطانی فر از بیت‌المال برای سرخابی‌های پایتخت است، یک قانون‌شکنی آشکار بر خلاف مصوبه مجلس که کمک دولت به ورزش حرفه‌ای را ممنوع کرده است. حال به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس باید جایی جلوی سوء استفاده از بیت‌المال را توسط وزارت ورزش بگیرند و اجازه ندهند در حالی که ارز دولتی برای کالا‌های اساسی هم به سختی تهیه می‌شود، یک میلیون یورو به فوتبالی ارزانی شود که دستاوردی برای کشورمان در میادین ورزشی بین‌المللی نداشته است.

روزنامه جوان

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار