بازدید 6394

تعرض به سایر کشورها در استراتژی ایران وجود ندارد

کد خبر: ۹۰۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰ 27 June 2019

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت نظامی ایران امروز با گذشته بسیار فرق دارد، گفت: اروپایی‌ها در دو مقطع در موضوع هسته‌ای نشان دادند اتحادیه بی‌وزنی در حل مسائل هستند.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، علی لاریجانی شامگاه چهارشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع بررسی مسائل مهم منطقه‌ای و داخلی که از شبکه استانی نور پخش شد، با اشاره به اقدام اخیر آمریکا، اظهار کرد: این تیزهوشی نیروهای نظامی است که با چشمان بینا در مقابل تجاوز آمریکا به مرزهای ایران دفاع می‌کنند؛ ظرفیت نیروهای مسلح ایران از نظر تکنولوژی بیش از این حرف‌هاست.

وی ادامه داد: تصور آمریکا بر این بود که ایران ملاحظه‌ای دارد و در مقابل دشمن و تجاوزگر ایران ملاحظه کشور کوچک و بزرگ را می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این اتفاق باعث شد برخی از کشورها متوجه شوند ایران در منطقه قدرت دفاع از خودش دارد، اگر متعرض کشوری نمی‌شویم به خاطر این است که در استراتژی ما تعرض وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت نظامی ایران امروز با گذشته بسیار فرق دارد، عنوان کرد: اگر ایران در مقابل برخی از کارهای ناپسند سایر کشورها مدارا می‌کند به معنای این نیست نمی‌تواند پاسخ دهد یا توان آن را ندارد.

لاریجانی گفت: آمریکایی‌ها به دنبال صفر کردن نفت ایران بودند که موفق نشدند لذا شروع به تحریکات و سناریوسازی کردند، ماجراجویی آمریکایی‌ها همچنان ادامه داد و به انگیزه چپاول این اقدامات را انجام می‌دهند.

آمریکا عامل به هم ریختگی امنیتی در منطقه است

وی با اشاره به اینکه آمریکا از کشورهای عربی اخاذی می‌کنند و پولشان را می‌گیرند و تحقیرشان می‌کنند، عنوان کرد: رفتارهای تصنعی آمریکایی‌ها برای توجیه ورود به منطقه و به‌هم‌ریختگی است، ایران در مقابل این به هم ریختگی منطقه و داعش ایستاد؛ عامل به هم ریختگی امنیتی با هدف چپاول و ایجاد هراس آمریکایی‌ها هستند.

نماینده مردم قم در خانه ملت تصریح کرد: بعید می‌دانم آمریکایی‌ها آن‌قدر کم‌عقل باشند که دوباره هوس ورود به مرزهای ما کنند چرا که هیمنه آن‌ها مخدوش می‌شود؛ نباید تهدید کنند چرا که نیروهای مسلح در دفاع از مرزها اجازه نمی‌گیرند و تعارف ندارند.

وی ادامه داد: هدف آمریکایی‌ها از مذاکره دوباره دروغ‌گویی است تا عملیات روانی ایجاد کنند و حیثیت بربادرفته خودشان را ترمیم کند؛ چرا که بسیاری از کشورها به آن‌ها می‌گویند خودتان با دو نامه تقاضای مذاکره کردید اما خارج شدید، آن‌ها نه‌تنها از برجام بلکه از توافق با چین نیز خارج شدند و این نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی آن‌هاست.

لاریجانی بیان کرد: آمریکا در زمینه برجام مقصر است، می‌گویند ما آماده مذاکره هستیم که خود را زیر این پوشش پنهان کنند و تصورشان بر این است که داخل ایران مسئله ایجاد کنند که ایران نمی‌پذیرد، در حالی که ایران پذیرفت اما آن‌ها از برجام خارج شدند.

وی گفت: آمریکا کشوری است که به ایران توهین می‌کند و ما را تروریسم می‌نامد، بدترین رفتارها را درصحنه بین‌الملل می‌کند تا بی‌آبروگری خود را پوشش دهد و عملیات روانی در داخل ایران ایجاد کند، اما مردم ایران باهوش‌تر هستند که حرف‌های ترامپ را باور کنند چون نسبت به ایران نه مهربان بوده و نه راست‌گو.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: ایران با تصمیمات روشن و راهبردی و صبوری صحنه برجام را شفاف کرد و مسئولان با دقت نظر تمام گام برداشتند.

بی‌وزنی اروپایی‌ها در موضوع هسته‌ای ایران

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بدعهدی اروپایی‌ها، گفت: اروپایی‌ها در دو مقطع در موضوع هسته‌ای نشان دادند اتحادیه بی‌وزنی در حل مسائل هستند، سال‌ها پیش در مسئله هسته‌ای گفتند موضوع ایران را حل می‌کنیم و ایران می‌تواند وارد غنی‌سازی شود اما بعد از گذشت زمان نشان دادند راست نمی‌گویند و بی‌وزنی خود را در این قضیه نشان دادند.

لاریجانی گفت: خانم مرکل تماس گرفت که ما مخالف کار آمریکا هستیم و بانک مرکزی کشورهای اروپایی‌ها با شما کار می‌کند، ما به دنبال حفظ منافع مادی ایران هستیم و باز وقت دادند که نفت را به کشور ثالث بفروشیم اما قول‌هایشان به سرانجامی نرسید.

وی ادامه داد: مدت‌هاست که ادعا دارند در مورد یمن با ایران مذاکره می‌کنیم اما هیچ کاری در این زمینه نکردند، در خیلی از مسائل و بحران‌های منطقه دنباله‌رو هستند نه مبدع.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها تهدیدآمیز حرف می‌زنند اما باید بدانند در چارچوب عمل نکرده‌اند؛ صبر استراتژیک حدی دارد باید ببینیم چه می‌کنند اگر از توافق هسته‌ای بهره ببریم ایران هم متقابل عمل می‌کند و درست برخورد نکند ایران هم برخورد متقابل آن را دارد.

وضعیت سرمایه‌گذاری در قم خوب است

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مسائل اقتصادی کشور، گفت: اضافه شدن حقوقی که بارها در رسانه‌های مختلف بیان‌شده، مطابق قانون مدیریت و خدمات ضریبی دارد، این ۴۰۰ هزار تومان جزئی از ضریب ۱۰ درصد است؛ برخی معتقدند روح مصوبه اجرا نشده و برخی می‌گویند باید برای طبقات با حقوق بالا کمتر اجرا شود.

لاریجانی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری در استان قم، بیان کرد: حق قم این بود که فرودگاه داشته باشد و در اجرای این کار بخش خصوصی درست عمل نکرد. فرودگاه قم باید منطقه را پوشش دهد و بودجه برای متصل شدن راه‌آهن به فرودگاه قم در نظر گرفته‌شده است.

وی بیان کرد: با سرمایه‌گذارهایی در زمینه فرودگاه صحبت شده است و مردم قم بدانند که فرودگاه به سرانجام می‌رسد؛ هم‌چنین همانند منوریل دچار مشکلاتی در سیستم اداری شده است؛ اما منوریل بعد از برگزاری جلساتی با شهرداری به چارچوب مشخصی رسیده است و شهردار قم پیگیر پروژه است.

نماینده مردم قم در خانه ملت اضافه کرد: حجم سرمایه‌گذاری نسبت به سایر شهرها در قم خوب است، در سال گذشته، ۵۰۱ مورد جواز تأسیس کارخانه؛ ۷۹ مورد توسعه کارگاه با اعتبار بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی گفت: ۱۵۰۰ پروژه در بخش صنعت و معدن در قم با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۳۸ هزار نفر در حال اجرا است که این پروژه‌ها از ۲۰ تا ۶۰ درصد تکمیل شده‌اند.

لاریجانی با اشاره به اینکه ۱,۹۰۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی در حال سرمایه‌گذاری است ادامه داد: ۲۴۰ مورد پروانه بهره‌برداری در سال ۹۷ صادرشده است؛ در دوماهه ۹۸، ۳۰ مورد اجازه بهره‌برداری داده‌شده، بنابراین تحرک در خوشه‌های مختلف صنعتی وجود دارد.

وی از صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری قم به کشورهای خارجی در سال ۹۷ خبر داد و گفت: مرحله سفت‌کاری بیمارستان هزار تختخوابی قم تمام شده، این مهم در ایران نظیر ندارد و در آن دانشگاه پزشکی و هتل دیده شده است.

گردشگری در قم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: نقاط مثبت گردشگری را مورد توجه قرار دهیم به‌عنوان مثال راه‌اندازی بیمارستان آیت‌الله سیستانی؛ احداث مجتمع تجاری اداری در بلوار پیامبر اعظم (ص)، ایجاد مجتمع توریستی در دهکده توریستی درمانی و ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی در راستای تقویت گردشگری استان است؛ چون استانی که بخواهد رشد کند باید در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

وی در ادامه با اشاره به آب سرشاخه‌های دز، آب‌رسانی روستاها، عنوان کرد: وضعیت آب قم بهتر از سایر شهرها است و نباید دل مردم را خالی کرد و برای آن موقع فکر کرد.

لاریجانی گفت: سیستم اداری و بروکراسی اداری پرمسئله است و باید این مشکل در قم حل شود و استاندار با جدیت جلساتی را دنبال می‌کند.

وی معتقد است که باید در همایشی از سرمایه‌گذاران دعوت کرده و آن‌ها را در زمینه‌های مختلف حمایت کنیم، هم‌چنین ظرفیت‌های قم معرفی شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استاندار قم باید مطالبه‌گر و طرف ادارات باشد، تأکید کرد: در قم استاندار و تیم استانداری مشغول کار هستند تا از مانع‌تراشی ادارات جلوگیری کنند.

اصلاح ساختاری در امور بودجه‌ای کشور

وی همچنین با اشاره به عدم ثبات قیمت‌ها و فشار بر اقشار کم‌درآمد، بیان کرد: عدم ثبات قیمت جنبه روانی دارد و تا ارز تکان می‌خورد عده‌ای از موقعیت استفاده کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برند، هم‌چنین انبار کردن اجناس مختلف یکی دیگر از دلایل عدم ثبات قیمت‌هاست.

لاریجانی با بیان اینکه باید اصلاح ساختاری در امور بودجه‌ای کشور صورت بگیرد و نفت از بودجه جاری حذف شود، گفت: در بخش گاز بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه می‌دهیم و بیشترین استفاده را سه دهک بالا دارند و به محض اصلاح شروع به جنجال می‌کنند.

وی تأکید کرد: اصلاحات ساختاری باید با کمک مردم انجام شود و مدیران اجرایی کشور دل و جرئت این کار را داشته باشند تا یارانه گاز، برق و آب طبقات بالا گرفته شود و به دهک‌های پایین داده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در شرایط فعلی باید از نظر اقتصادی به استقلال برسیم، تحریم‌ها فشار است اما فرصتی است تا اقتصاد را اولویت بدانیم.

وی گفت: جناح‌های مختلف به جان هم نیفتند، در شرایط فعلی نقایص زنجیره تولید را ببینیم و زمینه کار و کارآفرینی را باید برای جوانان مستعد فراهم کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر