بازدید 25172
یک روز دیگر تا رسیدن ایران به تولید ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌ شده؛

ایران چه اقداماتی در گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای انجام می‌دهد؟ / سطح غنی‌سازی به ۲۰ درصد بر‌می‌گردد

عدم پایبندی اروپا به تعهداتش، می‌تواند باعث شود ایران دیگر نتواند به این همکاری‌ها ادامه بدهد؛ اما از حیث مباحث فنی، موضوعاتی نظیر نصب سانتریفیوژ‌های IR ۲ M. و IR ۴ در نطنز، فک پلمب از قرص‌های سوخت راکتور قبلی اراک و کنار گذاشتن تعهد برای بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و عدم تعهد برای برگشت نکردن به راکتور قبلی، می‌تواند در کنار رساندن سطح غنی سازی به ۲۰ درصد قرار بگیرد...
کد خبر: ۹۰۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 26 June 2019

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جریان بازدید نمایندگان رسانه های گروهی از تأسیسات اتمی اراک اعلام کرد تا پنجشنبه ششم تیرماه، ایران به منظور اجرای گام اول خود در کاهش تعهدات برجامی که در پی خروج آمریکا از برجام و بدعهدی سایر طرفین برجام به ویژه اروپایی ها اتخاذ شد، از سقف تولید و نگهداری ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور خواهد کرد؛ این موضوع با واکنش طرف های ایران در برجام حتی آمریکایی هایی که یک سال است از این معاهده بین المللی یکجانبه خارج شده اند، روبه رو شد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از اعلام این مسأله، اروپایی ها برای اجرای ساز و کار مالی طراحی شده برای رفع بخشی از مشکلات اقتصادی ایران (اینستکس) فعال شدند؛ اما از آنجایی که تروئیکای اروپایی «فرانسه، بریتانیا و آلمان» نمی توانند بدون اجازه آمریکایی ها و صدور مجوز سیستم مالی این کشور برای اقدامات اقتصادی شان قدمی بردارند، در اولین گام «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را راهی آمریکا کردند؛ هرچند برخی مقامات ارشد این کشورها هم در سفر به ایران تلاش کردند، نشان بدهند که از شکست خوردن احتمالی برجام نگرانند.

اما سیاست «یک بام و دوهوای» اروپایی همچنان ادامه دار است و گویا قرار نیست تا پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا برای اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی، اتفاق ویژه ای بیفتد! اروپایی ها حتی روز دوشنبه، سوم تیر ماه در هشداری رسمی به ایران اعلام کردند، در صورت عدم پایبندی به توافق هسته‌ای با پیامدهای جدی روبه رو خواهد شد. این خبر را رویترز به نقل از دو دپیلمات اروپایی منتشر کرد. بریتانیا، فرانسه و آلمان در یادداشتی رسمی به ایران درباره بازگشت از تعهدات خود در برجام هشدار دادند و گفتند که این اقدام برای ایران عواقب جدی خواهد داشت!

معلوم نیست اروپایی ها منظورشان از عواقب جدی چیست، اما قطعا این گونه تهدیدات نه تنها کمکی به رفع مشکل نخواهد کرد، بلکه در عزم ایران برای اجرای گام دوم کاهش تعهدات هسته ای نیز به طور قطع بی تأثیر خواهد بود. جمهوری اسلامی بارها از زبان رئیس جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و سایر مقامات تصمیم گیر در این حوزه اعلام کرده است که «مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های برجام را تمدید نخواهد کرد.»

نامه رئیس جمهور کشورمان به سران پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه چهارشنبه هجدهم اردیبهشت از طریق سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در اختیار سفیران این کشورها در تهران قرار گرفته است.

همچنین در نامه‌ای دیگری از سوی وزیر امور خارجه کشورمان، جزئیات فنی تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای، به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شد تا اروپایی ها و سایر طرف های برجامی، علاوه بر اطلاع از تصمیمات ایران در قبال بدعهدی هایشان بدانند جمهوری اسلامی وقتی نفعی از برجام نداشته باشد، نباید گامی هم برای اجرای یکطرفه تعهدات بردارد.

ایران چه اقداماتی در گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای انجام می‌دهد؟/ سطح غنی‌سازی به 20 درصد بر‌می‌گردد

آنچنان که از لابلای سخنان و موضع گیری‌های اخیر سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌توان دریافت و هرچند او اعلام کرده که سازمان منتظر اعلام نظر مسئولان عالی و تصمیم گیران کشور برای اجرای گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران است، قطعا می‌توان این گونه تحلیل کرد که به دلیل توانایی بالای ایران در غنی سازی احتمالا در صورت عمل نکردن به تعهدات از جانب طرف‌های برجامی در پایان مهلت شصت روزه، ایران در گام دوم به سمت غنی سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خواهد رفت و این یکی از تصمیمات در مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی خواهد بود.

البته بهروز کمالوندی پیشتر در پاسخ به پرسش «تابناک» درباره اینکه باتوجه به فرصت باقی مانده عملا بعید به نظر می‌رسد اروپایی‌ها بخواهند به غیر از حرف‌های تکراری اقدام عملی را در قبال ایران انجام دهد و اینکه گزینه‌های ایران به جز افزایش سطح غنی سازی تا ۲۰ درصد برای گام دوم در کاهش سطح تعهدات برجامی مشخص شده و در این خصوص چه خواهید کرد، گفته بود: «ما همکاری‌های زیادی با اروپایی‌ها داریم علاوه بر موضوعات هسته‌ای و برجام، در حوزه‌هایی مثل مبارزه با مواد مخدر و مهاجران و در حوزه‌های فنی گزینه‌های زیادی داریم که می‌توانیم آن‌ها را انجام بدهیم. اگر آن‌ها در گذشته، خیلی این موضوعات را جدی نمی‌گرفتند، الان این موضوع را بسیار جدی گرفته اند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در عین حال یادآور شده بود: «البته برخی رسانه‌های غربی برای راحت کردن خیال آن‌ها (اروپایی ها) گزینه‌های غلطی در این خصوص می‌دهند. ولی ما در راستای انجام وظایف سازمان انرژی اتمی ده‌ها گزینه برای گام دوم کاهش سطح تعهدات در اختیار شورای عالی امنیت ملی قرار داده ایم و از حیث فنی توان بالایی در انجام گزینه‌های فنی پیشنهاد شده داریم.»

وی همچنین به دلایل منطقی ایران برای کاهش میزان تعهدات هسته‌ای برجامی اش اشاره کرده و توضیح داده است: «اگر قرار باشد ایران مزیتی در قبال انجام تعهدات نداشته باشد، دلیلی برای انجام تعهدات برجامی نداریم و این حق مسلم ماست که نسبت به کاهش سطح تعهدات مرحله به مرحله تصمیم بگیریم و در خصوص آن اقدام کنیم. گزینه‌های زیادی در این خصوص پیش بینی شده است.»

جمهوری اسلامی ایران مطابق با بند‌های ۲۶، ۳۶ برجام گام اول کاهش تعهدات هسته‌ای اش را حدود ۵۰ روز پیش برداشت که در همین زمینه، دو روز دیگر از سقف ۳۰۰ تن اورانیوم غنی سازی شده ۳.۶ درصد عبور خواهد کرد. اگر جمهوری اسلامی تا یازده روز دیگر شاهد اقدام عملی از سوی طرفین برجامی نباشد، به سراغ کاهش تعهدات هسته‌ای خود در گام دوم می‌رود و احتمالا دو یا سه مورد از تعهدات هسته‌ای خود در برجام را علاوه بر آغاز غنی سازی ۳.۶۷ درصد و تولید و انبار آب سنگین بیش از ۱۳۰ تن که در گام اول به سراغ آن رفت، محقق خواهد ساخت.

همانطور که بار‌ها مقامات کشورمان گفته اند، ایران علاوه بر مباحث هسته‌ای و تعهدات برجامی اش همکاری‌های زیادی با اروپایی‌ها در حوزه‌هایی مثل مبارزه با مواد مخدر و مهاجران و مسائلی از این دست دارد که عدم پایبندی اروپا به تعهداتش می‌تواند باعث شود ایران دیگر نتواند به این همکاری‌ها ادامه بدهد. اما از حیث مباحث فنی موضوعاتی نظیر نصب سانتریفیوژ‌های IR ۲ M. و IR ۴ در نطنز، فک پلمب از قرص‌های سوخت راکتور قبلی اراک و کنار گذاشتن تعهد برای بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و عدم تعهد برای برگشت نکردن به راکتور قبلی می‌تواند در کنار رساندن سطح غنی سازی به ۲۰ درصد قرار بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۳
نکشی خودتو تابناک با این عکس!؟
خدا رو شكر كه اگر نان نداريم بخوريم اورانيوم بالاي 20% داريم كه ميل كنيم . تا چشم حسود كور .
با سلام، با اتمام مهلت شصت روزه ،هیچ اتفاق خاصی صورت نمیپذیرد،چرا که در بدنه دولت اصرار به اجرای تعهدات به اروپا بیشتر از اجرای تعهدات به ایران است، چرا هنوز ریاست جمهوری اصرار به اجرای اف ای تی اف دارد؟ چرا هنوز دولت چشم امید به اینستکس دارد؟ چرا هنوز دولت به توانایی داخلی روی خوش نشان نمی دهد؟ چرا دولت سعی میکند که رفع مشکلات اقتصادی خود ساخته را به زلف اروپا گره بزند؟چرا دولت به ظاهر یک پا جلو میگذارد ودر عمل دو پا پس میکشد؟
کافی نیست.پیشنهاد میکنم سطح غنی سازی به بالای 60 درصد که مورد نیاز برای موتورهای هسته ای و زیردریایی های اتمیست ارتقا پیدا کند
آقای روحانی روزی که کاندید ریاست جمهوری شد، برنامشون این بود که آمریکا مذاکره بکنن. چون میگفتن کدخدای اروپاییها آمریکا هست. البته از نظر من فکر درستی داشت. منتها بد اجرا کرد. اگر به برجام و مذاکره بر سر یک توافق رسمی که ایران رو محدود میکنه، به سمت ارتباط با آمریکا رفته بود، نه تنها نیازی به برجام نبود، الان امروز اینقدر تحت فشار نیودیم، تحریمی در کار نبود. شما امروز به کشورهایی که متحد آمریکا هستن نگاه کنید. آمریکا همه جوره ازشون دفاع میکنه و پشتیبانشون هست. هر کاری هم انجام بدن کسی بهشون نمیگه بالای چشمت ابرو. چهل سال هست ما با اتحادیه اروپا و روسیه مذاکره میکنیم. چه نتیجه ای داشته. روسیه که فقط موشک و تجهیزات نظامی میفروشه. اروپا هم که خر چی میشه فقط اظهار تاسف می کنن. انگلیس هم که تقی به توقی بشه میچسبه به آمریکا. پس تا این راه غلط رو بریم نتیجه همین هست
سنگ بزرگ نشان نزدنه
چرا قبلا دلار با کوچکترین خبر و اتفاقی چند هزار تومن بالا میرفت اما الان که جنگ نظامی هم عملا شکل گرفته دلار بالا نمیره ؟ چون دولت به قیمت 13000 تومن برای دلار راضیه. هم درآمد خوبی نصیبش میشه و هزینه هاش رو میتونه پرداخت کنه ، هم اینکه مردم عادت کردن.
میشه نتیجه گرفت که جهش حیرت انگیز دلار در سال گذشته به خواست دولت بود که بانکها رو مامور کرد دلارهای بازار رو جمع بکنن. اما به طرز بسیار کثیفی مردم رو عامل بالا رفتن قیمت میدونست و گردن اون 4 تا دلال آس و پاس چهار راه استامبول مینداخت که حجم مبادلاتشون در روز از 5000 تا بیشتر نمیشه!
اینستکس راه هم بیافتد فقط نفت در برابر غذا و دارو است.
اینستکس را بزرگ نکنید
اونها هم پرونده ایران رو میبرن شورای امنیت
همون چیزی که آمریکا میخواد
برو قوی شو که ضعیف پایمال است.
منتها تنها چیزی که از اتم قوی تر است انسانهای مصمم و دارای آمال و امیال میهنی بوده و پشت ارتش خود را در شرایط غیر تحمل بازهم تقویت میکنند میباشد.
ما با تکیه به ایرانیان میهن دوست حتی قادر خواهیم شد که مردم مورد ستم گیتی را از شر این زالو صفتان خونخوار که در یمن از هیچ نوع جنایت برعلیه بشریت ابایی ندارند راحت نماییم. چه رسد به اینکه فقظ از مرزهای زمینی دریایی هوایی خود دفاع کنیم
احتمالا از فردا بجای 3.5 درصد روحانی میگه 4 درصدش کنند و تا سال 1400 به 14 درصد می رسوندش.
اینکه آمریکا زورگویی میکند شکی نیست.
اما فرض بر اینکه بیش از ۳۰۰ تن اورانیوم یا ۱۲۰ تن آب سنگین تولید کردیم...
می خواهیم با این اورانیوم یا آب سنگین چه کنیم؟؟؟ چه به درد ما میخورد؟؟؟
همه میدانیم که در چه مسیری و به چه سویی داریم میریم. وقتی رسیدیم بهشت منو بیدار کنید.
ایران در حال انجام بهترین کار ممکنه.
ایران در آینده دوباره قصد مذاکره داره.اما چطور؟
ایران قصد داره مسئله ی هسته ای رو دوباره به مشکل اول با غرب تبدیل کنه و مسائل دیگه رو به حاشیه ببره.
فقط بمب.
خوب قرارداد رو آتش بزنیم.
من نمی‌دونم شهید شدن جوانان ایرانی برای جلوگیری از نرسیدن مواد مخدر به اروپا یعنی چی.
تا کی باید این وضعیت رو ادامه داد.دلار نقد برای ترانزیت بگیرن گند بزنن به اروپا . خون بچه های مردم رو هم هدر ندن
به نظر باید علاوه بر مسائل مربوط به هسته ای باید دامنه ی توقف همکاری ها به دیگر حوزه ها کشیده شود تا قدرت چانه زنی بالا رود و تمرکزشان بر موارد هسته ای کمتر شود.
همه اینها زمانی ارزشمندن که ما قصد ساخت صلاح هسته ای داشته باشیم
وقتی چنین قصدی نداریم فایده اش چیه
ما باید صلاح هسته ای تاکتیکی داشته باشیم البته باید مدرنتر باشند و به لحاظ زیست محیطی تمیز تر
وگرنه در سلولهای مغز غربیان چیزی جز تعادل هسته ای جلودارشان نیست البته نیازی هم به صلاح هسته ای سنگین نداریم چون اصلا کارایی نداره و واقعا حرامه
اما کارایی تعادل بخش صلاحهای هسته ای تاکتیکی به اندازه کل کلاهکهای 5 قدرت هسته ای برای ما ایجاد امنیت میکند
آمریکا واقعا به غلط کردن افتاده ، غنی سازی رو به ۹۰ درصد برسانید .
با سلام
به نظر من در یک پویش ملی میبایست همه ملت و مردم ایران به استقبال قرار گرفتن در لیست تحریم بروند و این حربه و فکر احمقانه دولت امریکا را از سر آنها در بیاورند . اگر قرار هست که رهبر یک کشور ، ریس جمهور و وزیر امور خارجه یک کشور تحریم شود اساساً رابطه با این کشور چه معنایی دارد و. برای اینکه یک بار برای همیشه این فکر را از سرشان در بیاورند بیایید همه درخواست کنیم در لیست تحریم قرار گیریم تا دیگر با این ابزار نتواند کاری پیش ببرند .
من فکر می کنم ما هیچ اقدام عملی ای در این زمینه انجام نمی دهیم.
همين فرداست كه با اين اولتيماتوم دنيا و اروپا و امريكا به دست و پاي ما بيفتند !ظاهرا تا همه دنيا را بر عليه خود متحد نكنند و اوضاع را از اين كه هست خرابتر نكنند دست بردار نيستند ، فرصت سوزي مضاعف !
مگر اقدامات ایران در گام اول توانست اروپا را به انجام تعهداتش ترغیب یا تهدید کند؟ اقدام جهت اجرای گام دوم همانند فرو رفتن در باتلاقی است که راه خروجی برای آن متصور نمی باشد.
بازگشت به وضعیت قبل از برجام که دستاوردی ندارد. باید به سطحی فراتر از شرایط قبل از برجام برسیم.
مثلاً می‌توانیم از ان‌پی‌تی خارج شویم. مزیت این معاهده برای ایران چه بوده است؟! نه تکنولوژی به ما دادند و نه امنیت!
وقت آن است که خودمان تضمین امنیتی برای کشور تهیه کنیم.
با سلام.
تاکتیک اروپایی ها و بالاخص آلمان این است که در حفظ ظاهر آنچنان بکوشند که ما خواهان صلح هستیم ولی این ایران بود که راه و تاکتیک غلطی را پیشه کرد و به ما فرصت ندادند تا اینستکس را پیاده کنیم. مسئول ناتو همین امروز در گفتگویش گفته است که ما بصورت رسمی از جنگ حمایت نمی کنیم... خوب دقت کنید بصورت رسمی.
این موضع گیری مزورانه آلمان و فرانسه و ناتو در قبال ایران است.
بسود آلمان و فرانسه است تا ایران را وارد جنگ کنند و حتی تجزیه ایران را در سر می پروانند. موضوع موشک ها را هم برای اولین بار آنگلا مرکل در اولین دیدارش با ترامپ مطرح کرد.
بمب فقط بمب اتم
در میان این کشمکش ها درد هشتاد میلیون بدبخت ،بخت برگشته رو چه کنیم....
برمیبگردیم به قبل ازسال 92 وتحریمهای کمرشکن که دیگر ملت تحملش راندارند....
ما برنامه هسته ای رو محدود کردیم اما تحریمها کم نشد که هیچ بیشتر هم شد! حتی اگر قراره دوباره مذاکره بشه باید این کارت هسته ای رو دوباره پس بگیریم و برگردیم به شرایط قبل از برجام! نه اینکه این کارت سوخته بشه و یک امتیاز دیگه بدیم مثل برنامه موشکی که بعدش دوباره بزنن زیرش و تحریمها بعد از یک مدت برگرده.
حرف های تکراری!!!!!!!!!!!!!!
اینستکس بدون فروش نفت و تبادلات مالی بی معنی است. اروپایی ها در صدر آنها انگلیسی های خبیث و فرانسوی های پنیر خور همچنان دارند حقه بازی می کنند و هم از توبره می خورند و هم از آخور. شرکت های اروپایی با تحریم عملی ایران بیشترین سود را در بازار آمریکا داشته اند و الان هم بدنبال فروش داروها و اجناس غدایی در انبار مانده شان به ایران بنام اینتکس هستند. مشکل ایران و آمریکا بین دو کشور قابل حل و فصل است ایران با ترامپ می تواند به توافق برسد بایست منتظر ماند دید چه تصمیم می گیرند چالش و مشکل اصلی اسرائیل است اگر ترامپ بتواند این مشکل را در دور بعدی که انتخاب می شود حل کند راه توافق جامع دو کشور بشکل قابل تضمین در راستای منافع مشترک و جمعی گشوده خواهد شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل