بازدید 7811
۱

ترامپ از کره جنوبی هم اخاذی می‌کند

کد خبر: ۹۰۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲ 25 June 2019

مقام آمریکایی گفت که پس از انقضای توافق سهمیه بندی هزینه های مشارکت نظامی در شبه جزیره کره در پایان سال جاری میلادی، واشنگتن از کره جنوبی سهم بیشتری می خواهد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، خبرگزاری یونهاپ بامداد سه شنبه گزارش داد که «جوی یاماموتو» مدیر امور کره وزارت خارجه آمریکا که این کشور پس از انقضای دوره جاری توافق سهمیه بندی هزینه های استقرار نیروهای ایالات متحده در شبه جزیره کره، خواستار پرداخت سهم بیشتری توسط کره جنوبی خواهد شد.

یاماموتو تاکید کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به روشنی تصریح کرده است که از متحدان واشنگتن می خواهد «سهم منصفانه و سهم بیشتری از هزینه محافظت از آنان» را پرداخت کنند.

وی که در اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی» در واشنگتن سخن می گفت، افزود که آمریکا پس از مطالعه سیاست پرداخت هزینه در سراسر جهان، مذاکرات با کره جنوبی را پیرامون توافق موسوم به «توافق اقدامات ویژه» آغاز می کند.

آمریکا پس از جنگ دو کره در سال های ۱۹۵۰-۵۳ حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی خود را با هدف بازدارندی حملات احتمالی کره شمالی و همچنین محافظت از منافع ایالات متحده مقابل رشد اقتصادی و نظامی چین مستقر کرده است.

سئول براساس توافقی که در فروردین ماه پس از چندین دوره مذاکره با واشنگتن امضا کرد، با ۸.۲ درصد افزایش در سهم خود از هزینه استقرار نظامیان آمریکایی، موافقت کرد که مبلغ ۹۱۵ میلیون دلار بپردازد.

واشنگتن در این مذاکرات خواستار پرداخت ۱.۰۴ میلیارد دلار توسط کره جنوبی و محدودیت یک ساله برای طول مدت قرارداد بود، اما کره جنوبی قراردادی ۳ تا ۵ ساله می خواست.

ترامپ از زمان به قدرت رسیدن همواره از پرداخت هزینه استقرار نظامیان آمریکایی در مناطق مختلف جهان که البته با این بهانه برای گسترش سلطه آمریکا انجام می شود، انتقاد کرده است.

وی در مناسبت های مختلف در دیدار با سران کشورهای اروپایی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواستار افزایش سهم آنها از هزینه های ناتو به دستکم ۲ درصد تولید ناخالص ملی هر کشور شد.

رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته نیز در حالی که پیشتر مدعی حضور نظامی کشورش در خلیج فارس برای حفاظت از کشتیرانی بین المللی بود، در پیامی توئیتری چین و ژاپن را دارای بیشترین منافع در کشتیرانی این منطقه دانست و گفت که این کشورها باید هزینه حفاظت از کشتی های خود را بپردازند.

ترامپ افزون بر این، در پیامی دیگر از تماس تلفنی خود با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و درخواست پرداخت هزینه نگهداری نیروهای ایالات متحده در خلیج فارس و غرب آسیا توسط سعودی ها خبر داد و گفت که با درخواست وی موافقت شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
پول وده .خخخخخخخخخخ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان