بازدید 31698

چند درصد مردم ایران در سال ۵۶ زیر خط فقر بودند؟

کد خبر: ۹۰۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲ 19 June 2019

محمد رضا مرندی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در نشست تخصصی «نگاهی به کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران در گام اول» که در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: در ارزیابی کارآمدی یک سیستم باید ۴ عنصر اهداف، عملکرد، موانع و امکانات مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش «تابناک» به نقل از الف، محمد رضا مرندی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در نشست تخصصی «نگاهی به کارنامه جمهوری اسلامی ایران در گام اول» که در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: در ارزیابی کارآمدی یک سیستم باید ۴ عنصر اهداف، عملکرد، موانع و امکانات مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: برای بررسی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی هم باید این ۴ عنصر را در نظر داشته باشیم که ما در اینجا هدف را توسعه (به مفهوم غربی آن) قرار دادیم تا بتوانیم با رژیم سابق مقایسه‌ای داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما می‌توانیم در چند سطح به مقایسه بپردازیم، اول آنکه ایران امروز و چهل سال گذشته را از لحاظ توسعه‌یافتگی با آمار‌های جهانی مقایسه کنیم و ببینیم چهل سال پیش چه رتبه‌ای را در جهان داشتیم و امروز چه رتبه‌ای داریم.

وی ادامه داد: راه دیگر، مقایسه ایران با کشور‌های هم‌تراز است، ببینیم کشور‌های هم‌تراز ایران در سال ۵۷، امروز چه میزان از توسعه‌یافتگی دست پیدا کرده‌اند و ایران به چه میزان پیشرفت داشته و بدین صورت نسبت کارآمدی نظام را مقایسه کنیم.

مرندی گفت: یک راه هم مقایسه با رژیم پهلوی است که در این مقایسه باید گذر زمان را در نظر بگیریم و برای این نوع مقایسه مثلا باید ۲۰ سال آخر پهلوی را با ۲۰ سال اول نظام جمهوری اسلامی مقایسه کنیم و امکانات و موانع را در نظر بگیریم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مقایسه امکانات و موانع ۲۰ سال اول جمهوری اسلامی با ۲۰ سال آخر رژیم پهلوی در حوزه نفت اظهار داشت: با وقوع انقلاب اسلامی چند خسارت به ایران تحمیل شد، اولین خسارت سرقت بزرگ در فرار شاه و همسرش از کشور بود که به همراه خود بیش از ۳۵ میلیارد دلار و ۳۸۴ چمدان طلا و جواهرات و عتیقه را از کشور خارج کردند.

مرندی ادامه داد: هر کدام از مقامات رژیم سابق هم که از کشور خارج شدند ده‌ها و بعضا صد‌ها میلیون دلار را از کشور خارج کردند، اما خسارت اصلی را به کشوررا جنگ تحمیلی وارد کرد.

وی افزود: ما ۱۰ سال درگیر جنگ بودیم (۸ سال جنگ و ۲ سال قطعنامه) در این ده سال ۱ میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم با جنگ درگیر بودند، ۱۰ شهر ایران و ۴ هزار روستا در دوران دفاع مقدس از بین رفتند و چند صد هزار نفر شهید و جانباز شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در سال ۱۹۹۰، ۱۱ سال پس از دفاع مقدس دبیر کل سازمان ملل عراق را آغازگر جنگ اعلام کرد و در همان زمان جمهوری اسلامی اعلام کرد که این جنگ هزار میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرده است، مبلغی که برابر با بودجه ۸۴ سال ایران بود.

وی افزود: یکی از ابهامات و سوالاتی که در مورد پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور مطرح می‌شود، مشکلات امروز مردم است و گفته می‌شود کسانی که آمار‌ها را می‌دهند مشکلات مردم را نادیده می‌گیرند و می‌گویند وضع امروز مردم نسبت به قبل از انقلاب بهتر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: وقتی ما صحبت از کارنامه موفقیت آمیز نظام جمهوری اسلامی می‌کنیم، به این معنی نیست که نقاط ضعف نظام را نادیده می‌گیریم، ما در برخی حوزه‌های با سوءمدیریت و ناکارآمدی مواجه بودیم. منتها ما همه این مسائل را با هم در نظر می‌گیریم.

مرندی گفت: الان نسبت به قبل انقلاب به شدت گرانی وجود دارد، اما باید با دستمزد‌ها مقایسه شود. برای مثال یک عدد تخم مرغ قبل از انقلاب ۴ ریال بوده است الان ۴۰۰ تومان یا ۴ هزار ریال است. یعنی هزار برابر شده. یک عدد نان سنگک ۵ ریال بوده است و الان هزار یا ۱۵۰۰ تومان است یعنی دوهزار برابر شده است. یک کیلو گرم روغن نباتی در سال‌های پیش از انقلاب ۶۴ ریال بوده است، الان ۹۰ هزار ریال است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد بوده است، اما باید همین را بر اساس دستمزد‌ها هم مقایسه کنیم. دستمزد یک روز کارگر در پیش از انقلاب ۶۰ ریال بوده است، اما دستمزد یک کارگر روزانه در سال ۹۸، ۵۰ هزار تومان است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهارداشت: یک کارگری که ۶۰ ریال دستمزد داشته با این دستمزد چند نان سنگک ۵ ریالی می‌توانست بخرد؟ ۱۲ نان؛ اما همین کارگر امروز ۵۰ هزارتومان درآمد دارد و اگر نان را یک‌هزار و پانصد تومان در نظر بگیریم می‌تواند ۳۲ نان تهیه کند.

مرندی گفت: یک کارگر قبل از انقلاب با حقوق ۶ تومان در روز، می‌توانست روزانه ۱۵ عدد تخم مرغ بخرد، اما الان یک کارگر با حقوق روزی ۵۰ هزارتومان می‌تواند ۱۲۶ عدد تخم بخرد، یعنی ۸.۵ برابر قدرت خرید افزایش پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: بر اساس آمار بانک جهانی در سال ۵۶، ۴۶ درصد مردم ایران زیر خط فقر بودند و این درحالی است که در سال ۷۸، ۱۶ درصد مردم ایران زیر خط فقر بوده‌اند، یعنی وضع مردم چیزی حدود ۳ برابر بهتر شده است.

وی در ادامه به مقایسه بودجه نظامی ایران با سایر کشور‌ها پرداخت و اظهار داشت: در سال ۲۰۱۵ یک موسسه مطالعاتی بودجه نظامی ۲۵ کشور دنیا را اعلام کرد که ایران در بین این کشور‌ها رتبه بیست و پنجم را داشت. براساس اعلام این موسسه آمریکا سالانه ۵۹۵ میلیارد دلار، چین ۲۱۵ میلیارد دلار، عربستان سعودی ۸۷.۲ میلیارد دلار، روسیه ۶۶.۴ میلیارد دلار، و ایران ۱۲ میلیارد دلار را سالانه صرف هزینه‌های نظامی می‌کنند.

مرندی در ادامه با اشاره به گزارشی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است به بررسی درصدی هزینه‌کرد نظامی بودجه پرداخت و گفت: ممکن است برخی بگویند بودجه ما نسبت به این کشور‌ها هم کمتر است، اما نکته جالب آن است که ما به لحاظ درصدی هم مقدار کمی از بودجه را صرف مخارج نظامی می‌کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: بلاروس سالانه ۲۵.۳ درصد، عمان ۲۶.۳ درصد، عربستان ۳۰.۴ درصد، سودان ۳۰.۹ درصد، آمریکا ۸.۸ درصد، عراق ۹.۴ درصد، روسیه ۱۵ درصد و ایران تنها ۳.۲ درصد بودجه خود را صرف مصارف نظامی می‌کنند.

وی در پایان گفت: اینکه گفته می‌شود ما هزینه زیادی در بحث نظامی می‌کنیم باید گفته ما اصلا در مقابل بودجه کل کشور و در قیاس با سایر کشور‌ها کمترین هزینه را برای مسائل نظامی می‌کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۹۸
انتشار یافته: ۹۲
دیگه حسابی قانع شدیم دکتر!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
ناچار به آمار سازی هستند وگرنه کی پشت اون میزها بشینه؟
حسنعلی
| Germany |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
دروغ گفتن به هموطن به خاطر میز، پست، و مقام؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
با حقوق یک کارگر میشه 32 تا نون خرید. البته اگر بعد از کسر کرایه خونه چیزی از حقوق کارگر باقی بمونه؟ شما استاد دانشگاه و نظریه پرداز اقتصادی هستید؟ پس بگو چرا روز به روز داره رفاه مردم بیشتر میشه. خواهشا کمی سرعت افزایش رفاه را کاهش دهید تا (مثل قضیه اعتراض صلیب سرخ) سازمان های جهانی به شما اعتراض نکنند.
نوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
قبل انقلاب یکنفر کار میکرد چند نفر میخوردن الان همه کار میکنیم اخرش گرسنه ایم تو خوبی استاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
مهمترین اطلاعاتی که این مقاله می دهد وضعیت دانشگاهها و صحت پژوهش ها و ادعاهای علمی و همچنین وضعیت جذب هیات علمی و نحوه توزیع پست های مدیریتی است.
باشه بابا شماها خوبین
پاسخ ها
حسنعلی
| Germany |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
فقط خوب خیر، خارق العاده!
آقای دکتر خواهشا" محاسبات تان را مجددا" مورد بازبینی قراردهید من فکر می کنم اشتباهاتی رخ داده است.
پاسخ ها
حسنعلی
| Germany |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
محاسبات نان سنگکی!
بهترین شاخص بین المللی برای ارزیابی عملکرد ارزش پول ملی است ، در سال ۵۷ هردلار ۷ تومندبود ولی الان هر دلار ۱۴۰۰۰ نومان این ملاک صحیحی است . حجم اقتصاد فعلی با توجه به فروش ۴۰ سال نفت قرار نیست با حجم اقتصاد در سال ۵۷ برابر باشد ، رشد کلی جهان و ارتباطات و راه و ترابری که در همه کشورها اتفاق افتاده و منجر به رفاه بیشتر شده هیچ ارتباطی به دولتها ندارد ، در کشورهای آفریقایی هم همین رشد اتفاق افتاده چه برسد به کشور نفتی مثل ایران ، مثل اینکه بگوییم در سال ۵۷ موبایل وجود نداشته ولی الان هست و این دلیلی بر عملکرد بهتر دولتهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
دلار ان زمان و بازار ازاد ۱۰ تومان بوده
در ضمن دستمزد ان سال۵۶۰ تومان بوده که فقط می شده ۵۶ دلار خرید ولی امروز با حقوق۱۵۰۰ در ماه و دلار ۱۳ تومانی می شود ۱۱۵ دلار خرید
اره جانم و این بهترین شاخص است برای شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
تلفن و برق در زمان قاجار اومده به کشور ولی در سال اخر پهلوی فقط ۵۰ درصد کشور برق داشتند و کمتر از ۳۰ درصد از تلفن ولی الان تا ۹۹ درصد رسیده
در ضمن همین تلفن همراهی که می گویید اگر پهلوی بود الان کمتر از ۵۰ درصد بودمناطق تحت پوشش ولی الان به بالای۹۵ درصد رسیده
افتاد الان جانم
اب و گاز بماند
الکی میگیییی
پدرمون در اومده بس کنید دیگه...
پس چرا مردم حرف شما رو قبول ندارند... لطفا پاسخ دهید....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
به خاطر فشار روانی تورم
جالب اینجاست که در این نوشتار نه اشاره ای به سوال تیتر شده و نه آقای مرندی به 4 سطح مقایسه خود اشاره فرمودند!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
آقای مرندی شب قبل یه سرچی کرده چند تا عبارت را به عنوان سرتیر صحبتهاش انتخاب کرده و یک سری آمار هم از پدر بزرگ همسایه شون گرفته است. قرار نبود که تمام آن چه سطح ، اهداف، عملکرد، موانع و امکانات را بصورت جزئی مورد کنکاش قرار دهد. ایراد بنی اسرائیلی می گیرید ها
ای بابا...
سال 57 امارات ، کره ، سنگاپور ، قطر ، چین ، مالزی ، ترکیه و... کجا بودند و ما کجا بودیم . الان آنها کجان و ما کجاییم . اینطور کارشناسی کنید . مردم آگاه شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
ترکیه مثل شما بوده الان هم مثل شما است
در ضمن ان کشورها کوچک را با کشوری مثل ایران مقایسه نکنید و بهتر است کشورهایی مثل عربستان و مصر و ترکیه که مثل هم هستند مقایسه بفرمایید
سال 57 امارات ، کره ، سنگاپور ، قطر ، چین ، مالزی ، ترکیه و... کجا بودند و ما کجا بودیم . الان آنها کجان و ما کجاییم . اینطور کارشناسی کنید . مردم آگاه شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
فکر کردی سال ۵۷ وضع ما از ترکیه بهتر بود ؟ ترکیه قبل از انقلاب هم از ما جلوتر بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
ناشناس 10:24 ، تا سال 64 مردم ایران خجالت میکشیدن بگن میرن ترکیه. فقط لات و لوتها میرفتن ترکیه. کجا وضع ترکیه از ما بهتر بود. درسته دروغگویی در ایران فعلی شده کار ثواب ولی اطلاعات نداری بهتره نظر ندی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
من سال 62 رفتم ترکیه از ایران اگر پایین تر نبودند سرتر هم نبودند.
تحلیل دیمی رفتی گشتی امار سال ۷۸ رو با امروز مقایسه میکنی ، چجوری شما میگی وضع مردم ۳ برابر بهتر شده وقتی نماینده مجلس گفته ۸۰ درصد زیر خط فقر هستند
14.03.2018
شهاب نادری، مردم اورامانات در مجلس ایران، روز یکشنبه (۲۰ اسفند) در نشست علنی در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت نتیجه عملکرد ۶ ساله وزارت تعاون، کار و رفاع اجتماعی این است که "۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند
آقای مرندی حالا که با حقوق یک کارگر میشه اینقدر راحت زندگی کرد لطفا شما هم به حقوق یک کارگر بسنده کنید و از گرفتن حقوق چند برابری یک کارگر امتناع کنید شما و همه مسئولین عزیز و گرامی و نور دیده ملت لطفا لطفا !!!!!!!!!
آقای محترم همان زمان سال 56 کار بود شغل بود درامد بود الان چی؟ کارهست؟ درآمد هست؟ کو کجا درامد هر روز 50 هزار؟ مارو خر فرض نکن. همه اینها به شرطی هستش که کارباشه وگرنه دادن امار فقط برای فریب افکار عمومی هستش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
مثل اینکه شما هنوز سر از حقوق ماهیانه و روزانه در نمی اورید چون هنوز بچه محصلی هنوز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
معلومه که پشت میز نشینی محدود است و همه نمی توانند یک نوع کار کنند
آقای مرندی کاملا یک طرفه به قاضی رفته آید. اگر اینگونه که شما تحلیل کرده اید پس نظام پهلوی نسبت به نظام قاجار. ده هزار برابر توسعه یافته تر شده بود. شما پزشک هستید این کار را به اهل اقتصاد بسپارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
نه عزيزم ايشان پزشكم نيستند اوني كه مد نظر شماست آقاي عليرضا مرندي هستش. ايشان معلم الهيات تشريف دارند همين.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
مستر قدرت خرید را ملاک قرار داده
این مقایسه‌های عجیب غریب چیه؟ از اون زمان تا حالا ۴۰ سال گذشته شما الان رو با اون مقایسه میکنید ؟ ۴۰ سال پیش دبی بیابان بود الان شده ابر شهری واسه خودش در حالی که مشهد و تهران و تبریز پر از حاشیه نشینه همین که بعد چهل سال هنوز دارید پراید اصالتا امریکایی رو که ۳۵ سال از تاریخ ساخت و ۲۵ سال از رده خارج شدنش رو میسازید نشون میده چقدر پیشرفت کردید ضمن اینکه ایران هنوزم گندم که مربوط به امنیت غذایی ایرانیهاست از خارج وارد میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
گندم ایران وارد می کند برای فراوری و بعد صادرات
هنوز در توهمی عزیزم در ضمن امنیت غذایی در ایران ثابت شده است و شما هنوز در تفکرات ۵۰ سال پیش هستی و معلوم است که نمی توانی درست تحلیل کنی
استاد دانشگاه كه فقط توانايي ديدن تا نوك دماغ اش رو داشته باشه و اين جور تفسير كنه
واي به حال بقيه.......................
کی گفته حقوق کارگر 60 ریال بوده ؟من اسال 56 کارگر قراردادی بودم و ماهانه 1800 تومان حقوق دریافت میکردم یعنی روزی 600 تومن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
احتمالا توی صحبتهاش با توجه به شرایط ریال را با تومان جابجا کرده و به جای 60 تومن گفنه 60 ریال بهتره برای اینکه اعتبار دانشگاه را خدشه دار نکنه و رتبه دانشگاه را پایین نیاره بیاید معذرت خواهی کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
نرخ دستمزد در سال ۵۷ ۵۶۰ تومان بوده که با افزایش ضریب ها به ۸۰۰ تومان هم نمی رسیده ان وقت شما.....
کمتر دروغ بگو یا ممکن بوده کارت چیز دیگری بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
منظور 600 ریال
ناشناس
| Russian Federation |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
دروغ که کنتور نمی اندازد، من هم خواستم به حقوق قبل از انقلاب اشاره کنم که بین 1000 تا 1500 تومان حقوق کارگر ببود. حالا چرا ما برخی مدعی و پیرو ائمه اینچنین دروغ پردازی میکنیم، دلیلش را نمی فهمم. تابناک نمی بایست چنین گزارشی را اصلا چاپ می کردید، موجب تحریک و عصبانیت مردم میشود. میگویند اگر مرحم بیستی نمک هم بر زخم مپاش
بیشتر اطلاعات ارایه شده از طرف ایشان اشتباه است. اولین بار است که می شنویم شاه ۳۵ میلیارد دلار از کشور خارج کرده است. ۴۰ سال از انقلاب می گذرد و تا کنون کسی از مقامات این عدد را مطرح نکرده بود.
تخم مرغ ۴۰۰ تومنی اگه پیدا کردند آدرسش را به ما هم بدهند لطفا.
وضعیت اجاره بها ، گوشت و برنج را نیز در سبد خانوار مقایسه بفرمایند جناب مرندی.
ضمنا شرایط اقتصادی کشور در زمان قاجار و پهلوی را اگر مقایسه کنیم به نتایج حیرت انگیزی خواهیم رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
امارش درست است در مورد ۳۵ میلیارد
و می دونی کل صادرات ایران سالی ۱۳ میلیارد دلار بوده و ببین این عدد ۳۰ میلیارد دلار چه عدد بزرگی بوده
این مقایسه از یک استاد دانشگاه بعید واین قیاس مع الفارق است اولا در این مقایسه هزینه مسکن ‌و بهداشت را بیان نفرمودند ثانیا وضعیت چهل سال قبل را با اکنون نمی توان مقایسه کرد زیرا در این مدت پول حاصله از نفت تقریبا برابر دو تریلون دلار است که میتوانست وضع مردم را بهتر نماید پس بهتر است جناب دکتر وضعیت ایران را مقایسه با کشورهای همتراز ایران دز چهل سال قبل و‌اکنون مینمود که به واقعیت خیلی نزدیک تر است نمونه ترکیه است که درآمد سرانه آن در چهل سال قبل بمراتب کمتر از ایران بود ودر حاضر سه برابر ایران است البته بدون داشتن نفت وگاز از تابناک انتظار دارم این مطلب را چاپ نموده هم از نظر بینندگان مطلع شویم وهم اگر بینندگان نظر من را قبول نداشتند به چالشم بگیرند
مثلا در خرید گوشت وضع مردم بدتر شد در پارسال در حالیکه قبل ان برابر شده بود یا مثلا خرید ماشین بهتر شده یا تن ماهی وضع مردم بدتر شده
ولی در کل برای امروزی ها که با بمباران تبلیغاتی رسانه ای مواجه هستند یک کمی براشون سخته که باور کنند قبل انقلاب مردم هم وضع خوبی نداشتند
خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
الان در سال 1398 بالغ بر 90% مردم زیر فقط هستند
رو هوا عدد پروندن که هنر نیست! باید منبع رسمی اعلام کنید!
1- چجوری تخم مرغ 4 ریال بوده بعد حقوق 60 ریال و دلار 70 ریال؟؟حقوق 60 ریالی رو از کجا استناد کردن؟ چطور پیکان 7 هزار تومن بوده؟ هر کارگر ایرانی کمتر از 1 دلار در روز حقوق میگرفته؟
ایشون احتمالا تخم مرغ رو نسبت به سال 57 قیمت دادن حقوق رو نسبت به سال 42 !!!
چطوریه که اونموقع 1 نفر کار میکرد 10 نفر میخوردن الان 10 نفر باید کار کنن 1 نفر بخوره؟؟
2- در مورد نکته جالبتون که از درصد بودجه نظامی گفتین ولی عدد ارائه نکردین! ما 12 میلیارد دلار بودجه نظامی در برابر چند میلیارد دلار بودجه سالانه خرج میکنیم؟ آیا بودجه های پنهان که خرج حزب الله و یمن و سوریه کردین هم حساب کردین؟
ایشون نشون دادن که مدرک دکتراشون واقعا کیلویی بوده و بلد نیستن در گزارش به اعداد خیانت نکنن!!!
اینقدر مغلطه نکنید الان کارگر با حقوق روزی 50 هزار تومان از عهده کرایه خانه و شهریه مدرسه و دانشگاه فرزند انواع گوشت و موادغذایی اموردرمانی برمیاد؟ اصلا میتتونه دست زن و بچه اش را بگیره یک سفر ببره؟ چقدر قدرت خرید پوشاک نو برای عائله اش را داره؟ خسته نمیشید از این همه دروغ گفتن؟
حرف های کاملا مسخره و قیاس های ناقص و مسخره تر
"این استاد دانشگاه عنوان کرد: بر اساس آمار بانک جهانی در سال ۵۶، ۴۶ درصد مردم ایران زیر خط فقر بودند و این درحالی است که در سال ۷۸، ۱۶ درصد مردم ایران زیر خط فقر بوده‌اند، یعنی وضع مردم چیزی حدود ۳ برابر بهتر شده است."

استاد عزیز سال 78 چه ربطی به الان داره؟ سال 98 چند درصد؟
با حرفهای این اقای دکتر می توان نتیجه گرفت یک کارگر ماهانه 180 تومان حقوق می گرفته این دروغ گویی تو روز روشن را ایشان بهتره مستندش را هم ارائه دهند. اقای دکتر ارزش دلار آن زمان 70 ریال و الان 150000 ریال می باشد بهتره با توجه به این برابری وضعیت را ارزیابی نمایید
پدر من در سال 55 در تهران كارگر ساده ساختماني بوده و روزي 45 تومان يعني 450 ريال دستمزد مي گرفته است. من نمي دانم اين عدد 60 ريال براي چه سالي است شايد قبل از 1335 كه اون موقع نان سنگگ زير يك ريال قيمت داشته است.
در ضمن جناب استاد! بهتر است اگر دنبال مقايسه هستي ما را با كشورهايي مانند چين، كره جنوبي، آفريقاي جنوبي، هندوستان و خيلي اعضاي آ سه آن و اقمار شوروي سابق در اروپاي شرقي و حتي كشورهاي جنوب خليج فارس مقايسه كني كه برنامه هاي توسعه‌شان را بعد از ما شرع كردند و الان آنها از لحاظ سطح توسعه يافتگي، حضور در ائتلاف‌هاي مهم بين‌المللي، نقش تأثيرگذار در سازمان‌هاي منطقه‌اي و جهاني، ميزان دوستان مقبول و توسعه يافته جهاني، سطح درآمد ملي و ميزان جي دي پي چه وضعيتي دارند و ما كجاي كاريم؟!!!!
مثل اینکه حالتون خوب نیست...
چرا امارهاي غلط به خورد مردم ميدهيد؟
بنده اول انقلاب باحقوق ما١٢٠٠تومان زندگي ميكردم حتي به تدريج موفق شدم خانه بسادم مسافرت ميرفتم مهموني ميدادم ضمن اينكه گاهي به پدرومادرم هم كمك مالي ميكردم اماالان توي تامين هزينه هاي زندگي خودم وخانمم مونديم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
شما کارمند. بودی عزیزم وحالا هم کارمندا ن کمتر ۳ تومان نمی گیرند
آقای مرندی فقط میتونم بگم برات متاسفم
نمیدونم این قیمت خا برای چه سالی حساب کرده و فکر کنم در سال ۵۷ نرخ دستمزد روزانه ۱۸ تومان بوده که نان را هم ۵ ریال حساب کنیم می شود۳۸ عدد یاتخم مرغ می شود ۴۰ تا که با قیمت الان تقریبا نان برابری می کند ولی در خرید تخم مرغ الان قدرت بیشتری وجود دارد
واقعا سپاسگزارم آقای دکتر که ما رو متوجه رفاه موجود کردی ....هی میگم یه جای کار میلنگه نگو من عقلم نمیرسیده ....فقط چرا ما روز به روز حالمون بدتر میشه اونم با این همه رفاه ...حتما کار دشمنه....راستی کارگران قبل از انقلاب فقط مواد غذایی سوبسید دار مصرف میکردن مثلا نسبت اجاره خونه با دستمزد و اتومبیل با دستمزد و پوشاک و درمان و....با دستمزد چقدر بوده .....خواهشا ما رو از این نادانی بیرون بیارید تا اینقدر غر نزنیم و سپاسگزارتر باشیم.آقای دکتر کثرالله امثالکم.
خجالت هم چیز خوبیه
384 چمدان طلا (ابعاد 15 در 40 در 50) حدودا 12 متر مکعب میشه که با احتساب دانسیته طلا (19000 کیلوگرم بر متر مکعب) حدودا بالای 200 تن میشه. لطفا یه بار دیگه محاسبات رو چک کنین.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
بابا اين بنده خدا كارانه ميخواسته گفتن يه لكچر بده كه ما خوبيم اونم مجبور بوده حالا فكر نميكرد يه بنده خدايي بشينه اينقدر دقيق حساب كنه
راستی جمعیت ایران سال ۵۷ بوده ۳۶ میلیون الان ۸۵ میلیون که ۱۴ درصدش میشه حدودا ۱۳ میلیون و سال ۵۷ ....۴۶ درصدش میشده بازم حدودا ۱۳ میلیون پس عملا فرقی نکرده با این احتساب که نفت رو سال ۵۷ بشکه ای حدودا ۲۵ دلار میفروختیم الان ۶۵ دلار .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
تازه تو دوران احمدی نژاد بشکه ای 120 دلار هم فروختن
اگر اساتيد دانشگاه ما با چنين محاسباتي دارند مملكت را از نظر علمي پشتيباني مي‌كنند به نظرم دانشگاه‌ها را بايد تعطيل كرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
چیه حرف حسابی شنیدی که با باورهات در تناقض هست
عجيب ايشان واقعا هيئت علمي هستند از كدام فيلتر علمي گذشته اند؟؟؟؟
حداقل حقوق کارگری سال ۱۳۵۶ مبلغ ۱۲۰۰۰ ریال بوده الان با یک سرچ ساده توی اینتر نت همه آمارها در دسترسه دیگه این استدلالهای گمراه کننده قدیمی شد
این دکتر با این همه اطلاعات به نظر می رسد باید مدارکش مجددا ارزیابی شود
در ضمن سال 56 چند نفر موبایل داشتند و حالا چند نفر.واقعا خیلی تلاش شده و اوضاع بهتر شده!!!
حالا اینکه این آقای دکتر چجوری تحلیلش رو انجام داده و خودش جی فکر میکنه مهم نیست. مهم اینه که معمولا گزارشهای تولید شده توسط امثال ایشون به دست مقامات بالا میرسه. هرکسی هم تحلیل ایشون رو ببینه میگه به به عجب پیشرفتی داریم، بزار همین فرمون بریم
چقدر جالب.این مثلا مثلا استاد دانشگاه و دیگر مسئولین یه نگاهی به کامنت ها بندازید. الان عصر ارتباطاتات هستش.گذشت آن زمان که مردم را با امارها و حرف های غلط فریب می دادید.
درضمن دلیل اصلی اینکه همه مردم و در صدر آنها مسئولین و فرزندان آنها دوست دارن از این کشور گل و بلبل فرار کنن چیه؟
حقوق کارگر قبل انقلاب شصت ریال بود چرا دروغ میگی مرد حسابی کارگر ساده حداقل دویست و پنجاه ریال حقوق میگرفت
مسخره کردید. مگه نه اینکه ملاک حال افراد و حال جامعه بوده و میباشد و خواهد بود. برا توجیه کارها نباید به هر حیله ای متوسل بشید که.
بررسی خوبی بود ولی ایشان گزارش مقایسه ایران با کشور های همتراز را ارایه ننمودندومقایسه با آمار جهانی هم اریه نشده است
بنده سال 55 در كارخانه جنوب يزد با روزي 125 ريال و ماهيانه 3400 ريال با حق اولاد و مسكن استخدام شدم . مداركش هم دارم . اون روز با 5 سال كار تونستم يه خونه تو يزد بخرم به قيمت
16000 تومان در سال 61 . تنها چيزي كه نسبت به درآمد خريدش مشكل بود اتومبيل بود اونم چون هنوز تكنولوژي ساخت و مونتاژ به اين مقدار نبود. در ماه 30 درصد حقوق را خرج ميكرديم بقيش پس انداز بود ..... يادش بخير چه روزهايي بود..... الان اون كارخونه را تعطيل و تبديل به موزه كردنش ..... مي فهمي يعني چه
این دکتر مرندی وزیر بهداشت کابینه هاشمی و دولتهای قبل تر بوده و معلوم است که فقط به حفظ جایگاه خود فکر می کند نه حرف حقیقت
وای اسفا به این دکتر و بدتر به دانشگاه اش
مثلاً اون زمان مردم موبایل نداشتند ولی الان دارن. اون موقع مردم اینترنت نداشتند حالا دارن. خوب اینا همه نشونه اینه که الان رفاه بیشتر شده حالا سمت هست اون موقع نبود ولی چقدر رفاه بیشتر شده بخصوص پراید که هیچ
آقای دکتر برای شما که در زعفرانیه ملک مسکونی واگذار شده خوب سده نه برای مردم عادی
قیمت خونه رو می شه مقایسه بفرمائید تو خیابون که نمی تونند نیمرو بزنند.
سال 56 پدرم ماهي 1100 تومان حقوق ميگرفت باز نشسته بود. گوشت كيلويي 11 تومان بود يعني 1% از حقوق خود را بابت 1 كيلو گوشت ميداد. حالا من اگر بخواهم قدرت خريد پدرم را داشته باشم بايد حقوق من 11 ميليون تومان باشد كه بتوانم 1% از حقوقم را بابت گوشت كيلويي 110 هزار تومان بخرم! آيا حالا حقوق من اينقدر است؟ خير الان حقوق من حدود 3.700 است. آقاي استاد اين عين حقيقت است!!! حال دوباره محاسبه كنيد!!!
از استاديار دانشکده الهيات و اديان گروه آموزشی، انتظار دارید آمار اقتصادی بگیرید..
این آقای استاد دانشگاه دستمزد روزانه ۶۰ ریال برای کارگر در قبل را از کجا آورده اند؟!! جناب ایشان بهتر است بداند که حداقل حقوق کارگران از چند سال قبل از انقلاب تا چند سال بعد از انقلاب ماهیانه ۲۱۰۰۰ ریال معادل روزانه ۷۰ تومان بوده است.
شرکتی که من کارمیکردم در سال 56 کارگری که حتی بلد نبود اسم خودش بنویسه روزانه 24تومان استخدام می کردنند اگر از نظر جسمی قویتر بود 27تومان هم روزانه بهش میدادند وبلافاصله بیمه هم میشد.نمی دانم ایشان 6تومان را از کجا اورده.
یادمه سال 56 سرکوچه مون یه چلوکبابی بود بنام فروردین ، سرظهر پرمیشد از کارگر ساختمانی جهت صرف نهار و اینکه اونموقه چلوکباب با مخلغات 15 ریال بود.
تركيه يل هوائي ياسفور وقتي ساخت كه هويداي نوكر ودست نشنده ميكفت اين قدر يول داريم كه نميدانيم جكارش بكنيم اما هشتاد درصد ايران نه اب داشتند نه راه ونه برق حالا مينويسه تومان هفت تومان بود اما خودش نبودينجاه در صد مردم هفت تومان تو جيبشوننبود بدبخت
لطفا منبع این آمار سازی و آمار پراکنی تون رو اعلام بفرمایید
سال 49 همسایه ما کارگر شرکت لاستیک سازی بود ماهی 900 تومان میگرفت اقای دکتر؟؟؟
بنده میخاهم یک چیزی بزنم که بیخیال بشوم وکلا رو هوا بروم چه جنسی خوب است...
فكر كنم امارهاي اقاي مرندي مربوط به اوايل سال 96 باشد چون تخم مرغ در سال 98 7000ريال مي باشد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی