بازدید 13914

اجاره زمین برای چادر زدن؛ زلزله‌ای خاموش که بر سر مستأجر‌ها آوار شده!

در روز‌هایی که زلزله زدگان سرپل ذهاب و سیل زدگان لرستان و خوزستان و شماری دیگر از هموطنانمان در کانکس و چادر روزگار می‌گذرانند، اخبار رسیده حکایت از افزایش شمار چادرنشینان در کشورمان دارد؛ چادرنشینانی که گرفتار زلزله ای خاموش شده‌اند!
کد خبر: ۹۰۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷ 17 June 2019
تابناک اجتماعی -
در روز‌هایی که زلزله زدگان سرپل ذهاب و سیل زدگان لرستان و خوزستان و شماری دیگر از هموطنانمان در کانکس و چادر روزگار می‌گذرانند، اخبار رسیده حکایت از افزایش شمار چادرنشینان در کشورمان دارد!

به گزارش «تابناک»؛ اگر سیل زدگان و آن‌هایی که بر اثر زلزله خانه و کاشانه شان را از دست داده اند، چشم انتظار دریافت کمک‌های دولتی و خیریه برای رهایی از اسکان در چادر و کانکس هستند، به تازگی شماری از هموطنانمان در حالی به این سکونت روی آورده اند که امیدی به دریافت کمک و بازگشت به زیر سقف هم ندارند.

صحبت درباره مستأجر‌هایی است که دیگر توان اجاره منزل ندارند و از سر ناچاری، به اجاره زمین برای دایر کردن چادر یا استقرار کانکس در آن روی آورده اند. افرادی که شمارشان در خور توجه است و شواهد حکایت از آن دارد که شمارشان هم چشمگیر است، تا جایی که به نظر می‌رسد با پدیده جدید و عجیب مواجهیم.

پدیده‌ای که یکی از اعضای اتحادیه مشاوران املاک کرمان در گفت‌وگو با ایسنا از دیده شدن آن در کرمان خبر داده و آن را نتیجه ناتوانی بسیاری از متقاضیان بخش مسکن استیجاری در پراخت اجاره خانه دانسته که موجب شده به دنبال زمین اجاره‌ای برای برپا کردن چادر یا کانکس باشند. آیتمی جدید که به قرارداد‌های اجاره اضافه شده و بعید نیست به زودی مصائبی جدید را موجب شود.

بلایی که نتیجه افزایش نجومی قیمت مسکن است که موجب شده کرایه خانه نیز به میزان باورنکردنی افزایش یافته و در نتیجه، اجاراه خانه برای برخی از هموطنانمان به رویای دست نیافتنی تبدیل شود. رویایی که معلوم نیست چه زمانی محقق خواهد شد و اساسا محقق شدنی هست یا خیر؟ پرسشی که بعید است حتی مسئولان برایش پاسخی داشته باشند.

این رویا زمانی دست نیافتنی‌تر جلوه می‌کند که می‌بینیم قیمت همه چیز افزایش یافته و این روند افزایشی، توقف ناپذیر به نظر می‌رسد. افزایش‌هایی که مشمول قیمت همه کالا‌ها شده و در انتها به افزایش لجام گسیخته قیمت مسکن نیز رسیده است. افزایشی که طبیعی هم به نظر می‌رسد مگر آنکه انتظار داشته باشیم مردم خانه شان را فارغ از نرخ خودرو و ارز و طلا بفروشند یا اجاره دهند و حتی افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی را هم ندید بگیرند.

تصوری که احتمالا چادرنشین‌ها و ساکنان کانکس‌های واقع در زمین‌های اجاره‌ای بیش از همه بر غیرواقعی بودنشان آگاهند. افرادی که به مانند سیل زدگان و زلزله زدگان چاره‌ای جز اقامت در چادر و کانکس ندارند، هرچند بر خلاف ایشان، امیدی به جبران خسارات وارد آمده هم ندارند و به خوبی آگاهند که قرار نیست به این زودی‌ها از مصیبت گرفتار آمده خلاصی بیابند.

بلایی که در پی انبوه بی توجهی‌ها به معاش مردم و قیمت مسکن و ضرورت ساخت و ساز و توجه به قشرهای کم درآمد و... بروز و نمود یافته و رفع آن در کوتاه مدت، بعید به نظر می‌رسد؛ آنقدر بعید که تأکید امروز سخنگوی دولت بر برنامه قوه مجریه برای ساماندهی مسکن و مستأجران چیزی جز شعار به نظر نمی‌رسد؛ شعاری که حتی توان مقابله با پدیده چادرنشینی و سکونت در کانکس در زمین‌های اجاره‌ای را نخواهد داشت!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۸۲
دست مدیران کشورمون درد نکنه که معنی زندگی رو برای مردم عوض کردن .
روش زندگی شده : پول جمع کردن ودزدی و ربا و دلالی و جمع کردنو جمع کردن و جمع کردن تا دم مرگ اسمش هم شده زندگی
آدم واقعا ميمونه چي بگه ؟
واقعا اين آقايون مسئول چه جوابي ميخوان بدن ؟
ما اين همه شهيد داديم كه اين چيزارو ببينيم؟
و......
واقعا مشكل اصلي خود اين ملت هستن. از ماست كه بر ماست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
در مورد اینکه مردم شهید دادند که چی ببینند جوابی ندارم ولی یه عده رای دادن که کنسرت ببینند.
احسان رضاییان
| United States of America |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
به قران منم که یه جوون کارمند 33ساله هستم دارم به همین کار فک میکنم. یه کانکس 7،8ملیونی بخرم و توش زندگی کنم. بخدا نمیتونم دیگه اجاره بدم. همین الان دارم واسه یه خونه 33متری 800تومن میدم که اگه امسال بخاد 50درصدم بره روش دیگه نمیتونم بدم.
خاموش؟! چشمها رو وا کنن همچی روشنه
گناه مردم چیست که چنین دولتی انتخاب کردند ؟
این دولت چیزی جز عذاب الهی نیست.
این مردم به کدامین گناه دچار این عذاب الهی شده اند ؟؟؟؟
به به هردم از این باغ بری میرسد!!1
اگر سامانه معاملات املاک اعم از خرید و فروش و اجاره با دقت در قیمت گذاری توسط سامانه راه اندازی شود و همه مکلف به معامله از طریق سامانه شوند مشکل حل میشود .... چطور؟ خب هر معامله ای خارج از سامانه در صورت بروز هر گونه اختلاف مثلا عدم پرداخت اجاره ماهیانه در قوه قضاییه قابل پیگیری نیست و حتی در صورت محرز شدن این موضوع مالکین جریمه شوند برای دور زدنه قانون ..... کاملا شدنیه ولی اگر منافع برخی اجازه بده .... یا وقت کنند که به مشکلات مردم فکر کنند.
تابناک عزیز به خاطر خدا پیگیری کنید ....
از وزیر مربوطه هم سئوال کنید که چه شد سامانه املاک کشور؟ چرا 3 ساله که طفره میرید ؟
...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
دوست من نتیجه این همه بگیر و ببند تو اقتصاد و دستور دادن به اقتصاد رو داریم میبینیم یه بار هم مکانیزم بازار آزاد رو تجربه کنیم واقعیت اینه که راه حل واقعی افزایش عرضه واحد مسکونی در محیط هایی که افراد راغب هستند زندگی کنن نه بگیر و ببند هر رفتار این مدلی فقط یه آرام بخش کوتاه مدت و در بلند مدت فقط بدتر میکنه همه چیز رو درسته نظام سرمایه داری بد اما نظام عرضه و تقاضا تنها نظامی که کار میکنه
فراموش نکنید:
«به عقب بر نمی گردیم»
این قبیل دستاوردها که نشان صبر و تحمل بالای مردم در برابر زیاده خواهان و تحریم کنندگان است اگر نشان اوج عزت مردم در نظام مقتدر اسلامی نیست پست چیست؟
مهم نیست . اگه همه از گرسنگی هم بمیریم مهم نیست .باید بیخیال مشکلات اقتصادی و دله دزدی های مسئولین و بی لیاقتی ها بشیم و فقط به دشمنی با آمریکا فکر کنیم .
از سایه دولت تدبیر و امید تازه مشکلات اقتصادی در ابتدای راه هستن مسئولین هم فقط از مقاومت صحبت می کنند و خود را مستثنی از این مقاومت می بینند
کشور ثروتمندی همانند ایران چرا به این حال و روز افتاده است ؟!
کجا را اشتباه قدم برداشتیم که این شد حال و روزمان ؟؟؟
واقعا من نمیتونم از عهده مخارج این زندگی بر بیام یعنی اونای که اون بالا نشستن وضع این مردمو نمیبینن البته که نمیبینن فکر میکنن همه مردم مثل بچه هاشون هستن تو اروپا کانادا که دارن عشق و حال میکنن
مسکن مهر مزخرف !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(تحویل بگیر آقای آخوندی !!!!!!!!!!)
مگه دولت كاري هم بلده انجام بده . دولت پير روحاني 6 سال وقت براي مسكن داشته كه هيچ كاري نكرده
اخوندي كه مسكن مهر رو با همه بديهاش متوقف كرد و جال اينكه هيچ برنامه اي هم براي مسكن نداشت.
یا حسین
علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
بلند بگو مرگ بر امریکا
رحم الله من یقراء الفاتحه مع الصلوات
پس چرا دولت از خانه های خالی و نرخ اجاره بالا مالیات کمر شکن نمی گیرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
چون میکشن رو قیمت اجاره! مگه عواض کمرشکن گمرکی قیمت خودرو رو کاهش داده؟
مملکت مال مستضعفین است، فقط شعار
پس فکر میکنید آرمانها چیه همییینه دیگه
امریکا هیچ غلطی نمیکند
انسان حیران می ماند که چرا عده ایی اصرار بیخودی می کنند که حتما در شهر و شهرهای بزرگ زندگی کنند در صورتی که با نصف پول رهن خانه در دروازه غار تهران می توانند در شهر یا روستای خود صاحب خانه ویلایی بزرگی شوند و زندگی شادی داشته باشند بعضی ها دوست دارند با مشقت زندگی کنند!!!!
پاسخ ها
زهرا
| Germany |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
اصرار بیخود؟ وقتی همه ی مشاغل در تهرانه چاره چیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
هیچکس دیار خودشو ول نمیکنه بیاد دود و دم بخوره
تمام امکانات رو ریختن توی تهران
شهرستان ها کار نیست که میان شهرهای بزرگ ذلت بکشن
نمیفهمی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
توی روستا به من کار به من با کله میرم
احسان
| United States of America |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
دلتذخوشهذها. اجاره تو دارغوز ابادم دوبرابر شده نسبت به پارسال. معلومه که خودت شکمت سیره
ما برای همین چیزها انقلاب کردیم دیگه، حدود سیصد هزار شهید تقدیم کردیم که زاغه نشینی برچیده بشه، فقر ریشه کن بشه، بیت المال بین همه مردم به مساوات تقسیم بشه و ...
خب خدا رو شکر که خون شهدا پایمال نشده.
با اینها راه به جهنم می رود
مقاومته دیگه! خودمون انتخاب کردیم لابد!
مردم را به خاک سیاه نشاندند اپارتمان متری هفت تومان را بیست و چند تومان کردند.
خد شاهده نزديكه سرم رو بكوبم به ديوار از اين همه اتفاق عجيب و غريب . يعني تا چند سال ديگه بايد بريم تو غار.
وقتی دولت با افتخار نقدینگی را به سمت مسکن هدایت میکند و باعث افزایش قیمت آن میشود اجاره مسکن هم درصدی از قیمت مسکن است
کجا طبیعیه چرا شهرهای کوچک گرون نشده مثل تهران اونا سیمان و مصالح ارزون میخرن قیمت ساختی که الان میسازن ۲‌‌.۵ هست ولی اپارتمان داغون تو جای داغون متری ۱۵ تومن تناسب داره
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
برادر من کجای کاری؟ همه جا گرون شده, تهران و جاهای دیگه نداره. قیمتها بر اساس کاهش ارزش پول به یک سوم, سه برابر شدن. یعنی علی الحساب کسی که پول نقد داشته و سرمایه ثابتی نداشته 9 برابر بدبخت تر شده
ولش،کن ما احساس اقتدار می کنیم.
زمین تو ایران کم نیست ولی یه عده دلال رویای زمین و خانه را از مردم گرفتن 300 سال ازبقیه دنیا عقبیم
آنچنان رونق اقتصادی....

اونهایی که مسکن نساختند، در عوض به اونی که ساخته بود تازدیدند، یارانه ها رو افزایش ندادند، گفتند مصبت عظماست، برادرانشان چاپیدند، مسئول اند.

دولت نا امیدی باید محکمه شود
با آمدن تورم ویراگر باید منتظر ظهور اتفاقات عجیب و غریب در کشور شیعه باشیم
ظهور جامعه بی عاطفه = سکولار = پول پرست و جوانان زباله گرد و ........... از نتایج تورم ویرانگر است
یا صاحب الزمان به ظهورت شتاب کن
خدا از این سایت و برخی خبرگزاری ها نگذرد که دائم به روح برجام جسارت می کنند. ضمنا همانطور که برجام را خدا آورد، خانه و مسکن هم وظیفه خدا است. به مسئولین ارتباط ندارد.
چشم دولت روشن.....
چشم دولت روشن.....
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد درست است حوادث قهری و طبیعی را نمی توان پیش بینی کرد ولی یک حداقل براوردی را میتوان محاسبه و در همان حد امکانات برای روز مبادا تهیه کرد اما نیاز کشور به مسکن و برنامه ریزی برای تامین آن باید در برنامه های سالانه ی دولت دیده شود متاسفانه چندسال مقامات بر سر مسکن مهر کوبیدند که چنین است و چنان . باید پرسید برنامه ی شما در این مورد چه بوده چرا از این نیاز اساسی که عمده متقاضیان آن هم قشر ضعیف و محروم است غافل بودید قیمت خانه و اجاره خانه سر به فلک کشیده و ناامیدی و یاس را براین قشر معزز تحمیل کرده مشکل سرپناه سرنوشت انسانها را رقم می‌زند مسوولین و سیاست گذاران کی متوجه این موضوع خواهند شد ؟
رسانه ملی طوری برنامه میذاره که همه چی آرومه ... من چه خوشبختم!!!
فقر و نداری و فسادهای مالی و اداری و بیکاری تورم و.....

نمیدونم باید به کی پناه ببریم؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
اونوقت در فکر انتخابات مجلس هم هستن. منتظر باشید حتما میاییم پای صندوق رای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
بی بی سی، دویچه وله ...الان خبر درست رو از اینا باید شنید این تابی و دارودسته اش که به هرچیزی گیر میدن الا مساله ی اصلی
وزرای مسکن و متولیان امر کلاهشان را بالاتر بگذارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
می گذارند !
اتفاقا بی کلاهی الان مد شده
چون اینقدر کلاهشان را بالابردن که از سرشان افتاده !
بی خیال
سر آقازاده ها در اروپا و آمریکا سلامت
ای خدا
تورم 300 درصد. افزایش حقوق 20 درصد
البته علیزاده گفته که ژاپنی ها حسرت ما را می خورند
بريد صف راي درست ميشه ...
آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم....

دیگه به یارانه ک هیچ ...به هیچ چیز دیگه نیاز نداریم

خدا این زندگی رو هم بگیر بده به اونایی ک وضع مردم رو اینطور کردن
واقعا مقصر کیه؟ بازهم احمدی نژاد؟؟؟!!! اینها دنبال خونه در شمال تهران نیستند. هیچ تحریمی مانع ساخت خانه یک طبقه و با حداقل قیمت نیست.. ولی سوال اینجاست . این همه بلایا در کشور اگر نتیجه تدبیرات روحانی و دوستانش نیست پس کی مقصره؟ واقعا با یک وعده شام ملوکانه آقایون کمتر از یک خونه ساخته می شه؟ چقدر شرم اوره چشم به روی حقیقت بستن
بعد می بینی با کلی امکانات مشغول احداث راه و بیمارستان و مسکن و خدمات زیربنایی برای کشورهای دوست هستیم همه هم نسیه . آیا سالها بعد پولشو ( اونم به پول بی ارزش خودشون ) بدن آیا ندن . ای خدااااااااااااااااااا
این هم نتیجه جنگ با دنیا
به به! هر دم از این باغ بری می رسد..
حتما باید بررسی بشه این مردم قبلا کجا ساکن بودن.گاها بعد از زلزله جمعیت متقاضی تسهیلات دوبرابر ساکنین بومی منطقه میشه و از اطراف به امید دریافت کمک .میان مستقر میشن.در این مواقع خونه ویلایی ساختن جواب نمیده و یه طرح آپارتمان سازی باید کل تقاضا رو تو خودش جابده
با توجه به سه تا چهاربرابر شدن قیمت همه کالا و خدمات نرخ کرایه افزایش 20 تا 40 درصدی دارد که ناچیز است نسبت به تورم ولی چون حقوق کارمندان و درآمد مردم افزایش سه برابری نداشته مردم سخت گرفتار شده اند و دولت هم انگار خواب است
پول مملکت کجا خرج میشه . یکی جواب بده . مملکت دست کی هست . مملکت شده دشمنی با آمریکا و مردم فراموش شدند . با مرگ بر این و ان چی مردم درست میشه .
کشور ما این همه زمین داره . حتما آقای روحانی فکر کرده که زمین ها را هم آمریکا تحریم کرده .
صاحبخانه ی ما ییهویی 50 میلیون ودیعه و یک و نیم میلیون اجاره را بالا برده
تازه فکر می کنه لطف کرده !
می گه بنگاه گفته دو میلیون بالا ببر من می خوام با شما همکاری کنم و منصف باشم !
طرف در این مجتمع چهار تا آپارتمان داره با این حساب غیر 200 میلیون ماهی 6 میلیون هم به دامدش اضافه می شه
مسکن که نه وارداتی نه صادراتی مگه طلا و دلاره که کول کنی بری اونور مرز. مسکن رو بانک های هیولا بالا بردن تا ورشکستگی شونو جبران کنن و مردم رو به خاک سیاه نشوندن کاش حکومت اینقد از تریبون هاش دشمن دشمن میکنه به فکر این فلاکت عظیم بود
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
مالیات
تنها راه کنترل قیمت، سفته بازی و..... است
راه حلی که اجرا نمیشود چون....
پول هایی که به جای آبادانی ایران در عراق و سوریه و لبنان و یمن و غیره خرج می شود چرا ؟
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
از همین الان بریم یه غار رزرو کنیم مطمئنا وارد اون دوران خواهیم شد
من که هفته دیگه خونه و زندگی رو می برم شهر خودم
از پس اجاره و مخارج تو این شهر(تهران) بر نیومدم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
آفرین، الان میری اونجا ببینی اونجام شد مثل تهران، چکار میکنی؟
دولت مردان در خواب ناز در خانه های لوکس بسر ببرند ! چه کسی به فکر طبقه ضعیف جامعه خواهد بود ؟ چشم و دل دولت تدبیر و امید از اتفاقات ناگوار مسکن و اجاره نشینی بسی تاریک
در دوران قدیم با مالیات کشاورزان و دامپروران کشور اداره می شد ولی امروزه بیشتر یارانه به بخش کشاورزی و دامپروری داده می شود و قیمت ها نیز در این بخش بالا است یعنی هم یارانه میگیرند و هم قیمت ها بالاست ولی امروزه کارگران و کارمندان بیشترین مالیات را می دهند چه خوب بود اگر یارانه را به کارخانه های تولید کنند مواد اولیه ساختمان مانند آهن سیمان و آجر می دادند و زمین مجانی تا قیمت تمام شده مسکن کاهش پیدا کند
الآن مسکن خصوصا در تهران با این قیمتهای کهکشانی شده اژدهای هفت سر . شهر جدید پردیس بیخ گوش پایتخت ( ده دقیقه تا تهرانپارس ) با بافت کاملا نوساز و آب و هوای محشر مورد غفلت قرار گرفته . یکموقع تهرانیها متوجه اونجا میشن و بفکرمیافتن که از تهران گرونتر شده . من چند سال پیش یک قطعه زمین اونجا خریدم قیمتش شده 48 برابر حاضر نیستم با هیچ چی عوضش کنم
مشکل اصلی مردم نیستند.
مقامات هزینه های.فیلترینگ بی خاصیت...هزینه های بیجای همایش کلنگ زنی و هزینه تبلیغات یک سری مسایل فرهنگی که همیشه هم نتیجه معکوس داده.و هزاران بودجه های بی سر و ته را قطع کنند و به داد مردم برسند
تنها راه باقی مانده برای بی خانمانها و اجاره نشینها، رفتن بدل طبیعت و در حوالی شهرها و شروع کردن به آلونک سازی چون هرگز مسئولین با ایل وتبارشان بفکر اینها نیستند.آنها فقط دنبال پرکردن جیب خود و اقوامشان هستند و بعد به عیش و نوش پرداختن و فسق و فجور کردن درکشورهای خارجی ونه چیز دیگر وهرچه بگویند وعده پوچ و سرخرمن هست!!!
علی برکت الله!!!
حداقل دولت زمین رایگان بده تا مردم برای چادر زدن نخان زمین اجاره کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
کویر لوت فقط مونده، میخوای؟
یک عده تو خونه های ۵۰میلیاردی زندگی کنن ویک عده در چادر .اختلاف طبقاتی تاچه حد .مگه ما انسان نیستیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
انسان دردش بیاد میگه آخخخ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان