بازدید 27262

مجلس به تسخیر اصولگرایان درآمد/ عارف جای خود را به زاهدی داد/ ریاست کمیسیون اقتصادی پس از چهار دوره به یک اصلاح‌طلب رسید

در این هفته‌ها، نمایندگان ترکیب هیأت رئیسه مجلس و برخی کمیسیون‌های تخصصی را مشخص کردند. نکته جالب اینکه در انتخابات امسال چرخش‌های معناداری در ترکیب اعضای هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی کاملاً مشهود است، به گونه ای که سهم اصولگرایان نسبت به سه سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است.
کد خبر: ۹۰۵۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹ 16 June 2019

چند هفته ای است که جو مجلس شورای اسلامی کاملاً انتخاباتی شده و نمایندگان مجلس در حال انتخاب اعضای هیأت‌رئیسه پارلمان و کمیسیون های تخصصی خود بودند.

به گزارش «تابناک» ـ در این هفته‌ها، نمایندگان ترکیب هیأت رئیسه مجلس و برخی کمیسیون‌های تخصصی را مشخص کردند. نکته جالب اینکه در انتخابات امسال چرخش‌های معناداری در ترکیب اعضای هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی کاملاً مشهود است، به گونه ای که سهم اصولگرایان نسبت به سه سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است.

در ترکیب هیأت رئیسه امسال، علی مطهری از لیست امید ـ که سه سال نایب رئیس مجلس بود ـ جای خود را به مصری از فراکسیون ولایی داد. در فراکسیون های دیگر نیز تقریباً وضعیت به همین منوال بوده و کم و بیش فراکسیون امید، کرسی‌های ریاست را در فراکسیون‌ها از دست ‌داده و به‌ جز چند موفقیت اندک، چیز زیادی عایدشان نشده است.

ترکیب فراکسیون‌های تخصصی مجلس

در انتخاباتی که در کمیسیون‌های صنایع و معادن، برنامه و بودجه و محاسبات، عمران، انرژی و کشاورزی، آب و منابع طبیعی، فرهنگی، بهداشت، اقتصادی حقوقی و قضایی، آموزش، شوراها و آیین نامه صورت گرفت، رئیس و اعضای هیأت رئیسه برای سال چهارم انتخاب شدند.

در انتخابات کمیسیون صنایع، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ماند و فریدون احمدی و رضا علیزاده به ترتیب به نایب رئیسی اول و دوم این کمیسیون انتخاب شدند. عبدالله رضیان و سیدجواد حسینی کیا هم به عنوان دبیران اول و دوم تعیین شدند. سعید باستانی نیز به سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. رقیب اصلی ریاست در این کمیسیون، محمدرضا نجفی نماینده تهران بود.

در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، غلامرضا تاجگردون، بار دیگر رئیس و جهانبخش محبی‌نیا نایب رئیس اول و هادی قوامی به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند.

در کمیسیون عمران نیز محمدرضا رضایی کوچی به عنوان رئیس، سید احسن علوی و ابوالفضل موسوی بیوکی به عنوان نواب اول و دوم رئیس تعیین شدند. علیم یار محمدی و حسین نیازآذری نیز به عنوان دبیران اول و دوم و صدیف بدری نیز به عنوان سخنگوی کمیسیون عمران انتخاب شدند.

در کمیسیون انرژی فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون ماند و امیری خامکانی و عادل هاشمی پور به ‌عنوان نواب اول و دوم رئیس، عبدالحمید خدری و کوروش کرم پور به عنوان دبیران اول و دوم کمیسیون و خانم سکینه الماسی به‌ عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی برگزیده شدند.

در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس احمدعلی کیخا به عنوان رئیس و عباس پاپی زاده بالنگان به عنوان نایب رئیس اول و رضا کریمی به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند. علی محمد شاعری نیز به عنوان دبیر اول و شمس الله شریعت نژاد به عنوان دبیر دوم و همچنین علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی انتخاب شدند.

در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، غلامرضا کاتب مجددا به عنوان رئیس کمیسیون ابقا شد. همچنین عباس پاپی زاده بالنگان و مهرداد بائوج لاهوتی به ترتیب به عنوان نایب رئیس اول و دوم این کمیسیون برگزیده شدند. محمد عزیزی و علی اکبری (نماینده شیراز) نیز توانستند با کسب اکثریت آرا از اعضای کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس به عنوان دبیران اول و دوم این کمیسیون برای اجلاسیه چهارم مجلس دهم انتخاب شوند. همچنین عزت الله یوسفیان ملا سخنگوی این کمیسیون شد.

در کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها، محمدجواد کولیوند دوباره به ریاست کمیسیون ابقا شد. بیت الله عبداللهی و سیدحمیدرضا کاظمی نیز به ترتیب نایب رئیس اول و دوم این کمیسیون شدند.

پروانه مافی و سهراب گیلانی نیز توانستند با کسب اکثریت آرا از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور به عنوان دبیران اول و دوم این کمیسیون برای اجلاسیه چهارم مجلس انتخاب شوند، همچنین اصغر سلیمی به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شد.

اللهیار ملکشاهی به عنوان رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس انتخاب شد و یحیی کمالی‌پور و محمد کاظمی نیز به عنوان نواب اول و دوم رئیس تعیین شدند. همچنین حسین رضازاده و جلیل رحیمی جهان آبادی به عنوان دبیران اول و دوم و حسن نوروزی به عنوان سخنگوی این کمیسیون انتخاب شدند.

همچنین امروز تکلیف برخی کمیسیون های دیگر نیز مشخص شد و در جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون در اجلاسیه چهارم مجلس دهم برگزار شد و با رأی اکثریت اعضا، محمدمهدی زاهدی بر کرسی ریاست نشست و جای عارف را گرفت.

اما در کمیسیون بهداشت که رأی گیری آن به دلیل حضور نوبخت در آمریکا با تعویق برگزار شد، وی توانست رقیب خود شهریاری را شکست داده و کرسی ریاست را تصاحب کند. همچنین محمدحسین قربانی و سیدمرتضی خاتمی نیز به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم این کمیسیون برگزیده شدند.

منوچهر جمالی سوسفی و احمد حمزه نیز توانستند با کسب اکثریت آرا از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان دبیران اول و دوم این کمیسیون برای اجلاسیه چهارم مجلس انتخاب شوند، همچنین اکبر ترکی سخنگوی این کمیسیون شد.

اما اتفاق عجیب امروز رسیدن کرسی ریاست به الیاس حضرتی در کمیسیون اقتصادی بود، کرسی ریاست این کمیسیون اقتصادی مجلس ـ که حدود چهار دوره مجلس در اختیار اصولگرایان قرار داشت ـ به یک اصلاح طلب رسید. در این انتخابات الیاس حضرتی به ریاست کمیسیون اقتصادی و نیز عامر کعبی و احمد انارکی محمدی به عنوان نواب اول و دوم رئیس تعیین شدند.

در این انتخابات سیدتقی کبیری و علی اسماعیلی به عنوان دبیران اول و دوم کمیسیون اقتصادی انتخاب شدند، همچنین سیدحسن حسینی شاهرودی به عنوان سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، انتخاب شد.

با این حال هنوز تکلیف تأثیرگذارترین و سیاسی ترین کمیسیون مجلس مشخص نشده و امروز که قرار بود تا انتخابات آن انجام شود، به دلیل عدم حضور اعضای آن از رسمیت خارج شد؛ بنابراین، انتخابات کمیسیون امنیت ملی ـ که با حاشیه هایی نیز همراه شده است ـ به یکشنبه آتی موکول شد.

نگاه اجمالی به لیست منتخبان، حکایت از این دارد که در اجلاسیه چهار نمایندگان اصلاح طلب نتوانسته اند آن گونه که باید به موفقیت برسند و بسیاری از کرسی های تأثیرگذار مجلس را از دست داده اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۴۷
اصولگرا اصلاح طلب چه كار براي معيشت راحتي و آسايش مردم كردند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
سوال بجایی است
معلم ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
اصلاح طلبانی که قدرت ریاست کمسیونها و ریاست مجلس و وزرای مهم رو ندارند نباید انتطار انجام کارهای بزرگ داشت
ناشناس
| Germany |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
اصلاچیا تنها جایی که میتونن اصلاح کنن ریششونه که اونم بعید میدونم .
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
اصلاح طلبان دراین چندسال همه کاره بودند اما توانایی شان صفر وتقریبا هیچ بود
اقای عارف دقیقا در این چند سال چه کار کرد؟
لطفا یک گزارشی از عملکرد خود برای ما که به ایشان رای داده ایم ارائه کنند.
یکی از خنثی ترین افراد در دنیاست. اینکه شما دانشجوی برتری باشی یا مدرک از یک دانشگاه معتبر داشته باشی به هیچ عنوان دال بر کیفیت عملکرد یک فرد نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
از کسی که به بچش بره بگه ما ژن برتریم و رانت بهش بده انتظار جواب نداشته باش..
آقااین عارف حرفم میزنه؟چه برسه به نمایندگی!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
ژنننن داره ااااا
ناشناس
| Denmark |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
ایشون فک مرده مردم الاغ هستند.
اصولگرا فامیل اصلاحطلب اصلاحطلب فامیل اصولگرا
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
این دو جناح با هم خوب هستند و به هم دختر می دهند و از انها عروس می گیرند . و داماد اصلاح طلب اصول گرا هست و .... . همین مساله را در تیمهای پرسپولیس و استقلال داریم که هوادارها با هم دعوا می کنند و سر هم را می شکانند و بازیکنان دو تیم با هم قلیون می کشند .
خوب که چی؟
فکر میکنین دیگه این چیزها واسه ملّت مهمه؟
درود بر اصول گرا
پاسخ ها
معلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
درود بر تو.چون انگاری تازه از خواب پاشدی و نمیدونی چه خبره.
خروجی نداره فرقی بین اصولگرا و اصلاح طلب و ژن خوب نداره
اصلاح طلبان در مجلس دهم آش نخورده و دهن شوخته
حالا انتخبات اسفند۹۸ و خرداد۱۴۰۰ چی میشه؟
وا...اعلم
پاسخ ها
ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
ضربه از اصلاح طلبان بدلی و...
تابناک ایا اینها برای ملت اهمیتی دارد؟
برای ما چه حسن کچل .... چه کچل حسن!!

مردم دارن تاوان بخور بخورهای مدیران و مسئولان اختلاسگر رو میدن.... اینا به فکر یارکشی خودشونن!!

وای بر ما مردم همیشه مستضعف ایران!!!
زاهدی یکی از غیرفرهنگی ترین فرد در مجلس است. گر چه رسوایی حدود 4000 بورسیه کذایی در دوران کامران خان رقم خورد اما تخم این خیانت بزرگ علمی در زمان وزارت جناب زاهدی ریخته شد.
پاسخ ها
پویا
| Germany |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
لطفا همین طور تهمت نزنین. بنابر اعلام وزارتخانه اونم در دولت فعلی، حدود 30 مورد بورسیه اشکال داشتند. به همین راحتی گناه کبیره تهمت را انجام ندهید
راد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
تهمتی که به بورسیه ای ها زده شد دروغ بزرگی بود که روی گوبلز را سفید کرد
آب و صابون بیارم رویتان را بشویید؟
علت این چرخش بخاطر این هست که با این تاکتیک نمایندگان اصلاح طلب رد صلاحیت نشوند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
دلشون خوشه.رای بی رای.
فعلا همه چی رو نرخ دلار تعیین می‌کنه. راست و چپ هر دو بی خیال مردم شدن.
پايان تلخ عارف ، ولي اين كه فكر كنيم أصلاح طلبان انتخابات آتي را ببازند هم تصور غلطي است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
احسنت اصلاح طلبان با این تورم 2000 درصدی خوشگل 100% دوباره رای میارن . جون تو عین واقعیته
چه اصولگرا یا اصلاح طلب، هیچ فرقی نداره اصل ماجرا، در هر دو حالت برا مردم سودی در پی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
خیلی فرق داره. برخی اصول گرایان یا جنگ طلب و یا کاسب تحریمند ولی اصلاح طلبان اکثرا اصلاحات میخواهند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
نه عزیزجان.کاسبان تحریم بین خودمونن.یک دستشون توی پله آهنی دارن درو میکنن پولهای مردم رو.راه دور نریم لطفا.
ما که نه از مجلس با اکثریت اصولگرا و نه از مجلس با اکثریت اصلاح طلب چیز خاصی ندیدیم. از تلفیق و بالا یا پایین رفتن این نسبت هم چیزی عاید ما نمیشه و این در کماکان بر همین پاشنه منافع شخصی و ضعف مدیریتی نمایندگان ما می چرخه.
این مجلسی های ما خیلی باحالن.انگار واسه یه سرزمین دیگه ای هستن.دم به ساعت خاله بازی دارند.
جالبه . رییس گمیسون پزشکی چه شکلی ویزای امریکا را گرفته که رفته ؟!!!!! به ما هم یاد بده
فرقشون چیه ؟! همه یکی هستند نوکر بی اختیار
پاسخ ها
پویا
| Germany |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
اختیار ندارند؟ پس چرا این همه یقه پاره می کنند تا رای بیارن. برا خودشون و فک و فامیلا که ظاهرا خیلی اختیار دارند. این حرفا چیه
مردم ایران ، دیگر اشکنه ،و پورهٔ سیب زمینی ،را نمیتوانند بخورند ، وقتیکه نوبخت ریس سازمان برنامه ،و بودجه ،و الیاس حضرتی ریس کمیسیون اقتصادی مجلس باشند ؟ دیگر سبوس ،و یوجه و شبدر هم نسیب مردم نمیشود ؟ واویلا حسین ؟،،،
با توجه به کم اثر بودن مجلس در امور کشور ،اتفاقات آن اهمیت چندانی نخواهد داشت.
اقلیت پر زور و تندرو در برابر اکثریته بی خاصیت!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
اشتباه نشه! پر زور بودن نیست . اگر به اطرافت دقت کنی میبینی که هرچیزی بطور خودبخودی تمایل داره به بی نظمی..شما اگر در اتوبان برخلاف جهت ماشین ها رانندگی کنی قطعا یک فاجعه به بار میاری. کلا هرج و مرج ایجاد کردن نیاز به نیروی خاصی نداره.فقط پایبند نبودن به اصول تمدن کافیه که بتونی یک کشور با اکثریت متمدن رو بهم بزنی.آدم بافرهنگه که خودش رو تسلیم قانون میکنه.درکشورمون هرقدرقانون مدارتر باشی کارت عقب میفته.چنین جایی هستیم ما.
همین آقای زاهدی بود که در زمان وزاتش در وزارت علوم با افزایش ظرفیت بی حساب و کتاب دانشگاه ها روزگار همه جونها رو سیاه کرد
من دیگه تو انتخابات مجلس به کسی رای نمیدم . نمایندمون ۱۰ دوره شرکت کرده رای نیاورده تا جایی که حتی با زنش هم اختلاف پیدا کرده بخاطر اینهمه هزینه تو انتخابات و رای نیاوردن . این دوره مردم شهرمون دلشون به حالش سوخت و بهش رای دادند دراومد اما بازم هیچ کازی نکرد واسشون فقط مردم باعث میشن امثال اینها از هیچی به همه چی برسن ولی بعد مردمو فراموش میکنن شدیم نردبان ترقی یه عده
اصلاح طلبان در پی بازی های انتخاباتی هستند نه خدمت و به همین خاطر کناره گیری موقت کرده اند.
نماینده شهرماخوبه میگه حقوق کار
مندان زیاده اقای سلیمانی یه طرحی بده تاحقوق هاروکم کنندشماکه دوهزاروکیل دارن برات پول میارن حاج بابایی میگه حقوق بگیربیچاره س شمامیگی نه خیلی هم خوبه
اصولگرا باشه ، نباشه،فرقی نداره.فهمیدیم چیزی که مهمه عمر ناوگانه که فرسوده شده و اصرار هست که همچنان از همون استفاده بشه.
خیلی دوست دارم ببینم ، دو گروه سیاسی با چه رویی در انتخابات آینده شعار خواهند داد ،
چه می خواهند بکنند که امروز نمی توانند یا چرا باید به نامزدهایی رای داد که همین امروز بر سر کار هستند و نتیجه کارشان را می بینیم ، حداقل امیدوارم 290 نفر جدید ببینیم ،
هر دو گروه در اثبات بی لیاقتی خود سخت در حال رقابت هستند ،
بنده در انتخابات شرکت نخواهم کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار